Теория на уплахата | webcafe.bg
Webcafe

Теория на уплахата

Драго Симеонов 18.09.2012, 17:06 (обновена 21.09.2012, 11:44)
XY

Станал ли е светът по-опасен - или ние сме по-уплашени

В момента правя пътна карта. Това е скица на маршрута, по който синът ми стига до училище. Две преки и половина, не повече, с едно по-сериозно пресичане на светофар. Разстояние, което и аз изминавах в първи клас, без нашите да го рисуват на картонче. Пътната карта е един от задължителните атрибути за хлапетата и аз напълно разбирам значението му.

Адресът, който старателно съм изписал от вътрешната страна на чантата, не е достатъчен. Не че синът ми ще тръгне да се прибира сам или пък ще се наложи някой от училищния състав да го довежда. Те отдавна имат номерата на всеки член на семейството, който ползва мобилен телефон. Няколко служебни също фигурират за всеки случай.

Освен това първокласникът няма да бъдат оставен да напусне сам двора на училището, както и няма да бъдат предаден в ръцете на човек, когото класната не познава лично, дори този човек да е собственият му дядо. Мерките за сигурност са изключително сериозни. Не мога да не ги приветствам с облекчение. Както и не мога да спра да се чудя какво се случи с нас като хора.

Съвременните родители са такава тежка амалгама от амбиция и притеснение, че не ми се мисли що за послание пращаме на децата си. Светът, в който ги оставяме, ни се струва ужасяващ, а същевременно си даваме сметка, че самите ние го направихме такъв.

Преди тридесетина години, когато българското поколение У тръгваше на училище, обстановката не беше чак толкова по-различна за едно дете. Нас ни дебнеха абсолютно същите заплахи от злобни батковци, невнимателни шофьори и улични психопати. Това, че не знаехме за тях (а официалната пропаганда затваряше очите на родителите ни), не означава, че подобни индивиди не са кръстосвали хлапашкото ни ежедневие.

Животът изглеждаше по-спокоен, защото ни беше рисуван като по-спокоен, не защото това е била действителността. И всички ние го проумяхме на един етап. Разбрахме, какво всъщност ни е дебнело и се притеснихме истински. Учудихме се как родителите ни са били толкова безгрижни да ни пускат да ходим сами на даскало, да пресичаме булеварди, да играем в махалата.

Стреснахме се и се заклехме да не правим същото с децата си. Те ни изглеждат много по-малки от нас на същата възраст. Дадохме негласен обет да не спираме да обясняваме колко е опасно навън и при всяка възможност да си го напомняме един другиму. Ето защо с такъв хъс пълним вестниците си с черна хроника. Не за да злорадстваме на чуждото нещастие, а да поддържаме нивото си на уплаха.

Поведохме пропаганда, точно обратна на едновремешната. Тогава ни заблуждаваха, че всичко е цветя и рози, а днес ние умишлено се бодем със страх, за да сме наднормено предпазливи.

У нас сигнатурата на поколенията носи друга символика. Х е не са просто родените след 1960; това са хората, които бяха обучавани да са едни, а им се наложи да правят нещо съвсем различно и това сложи Х на младежките им виждания. У пък сме онези, които съзряха в новата обстановка и си дадоха сметка от какъв коварен свят са се измъкнали по чудо невредими. У не е латинска буква, наша си е и идва от уплаха.

Ние сме уплашени, че децата ни растат тук и сега, че някой от нас ще им направи нещо лошо (най-вече друг представител на същото поколение, твърде груб и дистанциран, за да мисли за друго, освен за собствения си микрокосмос). Страх ни е, че няма да получат необходимото образование, няма да попаднат в подходящата среда, ще направят грешна преценка. И затова държим да ги наставляваме и напътстваме повече от необходимото.

Самостоятелността, с която ние бяхме закърмени, се обърна срещу нас. Ето защо и това е последният урок, който ще преподадем на хлапетата си. Понеже да са самостоятелни за нас е равнозначно да ги изоставим в общество, състоящо се от такива като нас самите. А ние не можем да си имаме доверие, защото твърде дълго сме се плашили взаимно.

Презастраховаме се и умишлено прекаляваме в протекцията си. Но кой знае, може би е за добро. Може би нашите деца няма да станат толкова самостоятелни като нас, но ще разберат нуждата да възпитат техните по друг начин.

Станал ли е светът по-опасен или просто ние сме по-уплашени.

Oще: деца  маршрут  първокласник  разстояние  светофар  училище 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 28.02.2012, 12:47

68 Boicho Boichev | 21.09.201216:50

Със забрани борбата против наркотиците явно няма да стане.Трябва борбата да се води за душите на хората-да бъдат информирани, с пропаганда на друг, свободен от дрогата начин на живот.Но най-вече с информация до какво страшни последици води дрогата, и колко е опасно всяко докосване до дрогата.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 31.01.2011, 11:28

67 TheSpider | 21.09.201215:32

Айде и от мен + Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.02.2012, 13:02

66 imperiall | 20.09.201219:48

Значи обществото сега е плашливо и болно - факт, преобладават всякакви неврози и етц неадекватщини, защото сме прогледнали "какво всъщност ни е дебнело", и оцелели "по чудо" сме си дали "негласен обет" да се "предупреждаваме" един друг. Глей кво нещо.. Смее се
А дядо ти е ходел в гората, понеже не е знаел, че там има вълци. Т.е. подочул е, но по телевизията са го метнали, че няма страшно. Наивника.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.08.2010, 15:09

65 skd911 | 20.09.201218:58

@Boicho Boichev


За наркотиците съм напълно съгласен. Аз лично не съм виждал бивш наркоман.


От друга страна не съм съгласен с начина по който се води борбата срещу наркотиците. Според мен докато са забранени никога няма да има промяна. Защото тежките забрани ги превръщат в нещо изключително търсено. Освен това някои от леките наркотици са просто едни изсушени растения........ не може да се забраняват растения...... това е безумие. Все едно да се забраняват билките.

Трябва да се промени цялостно подхода. Навремето през комунизма нямаше толкова наркотици, защото не беше възможно да се правят печалби...... понеже ако някой направи печалба веднага ще стане съмнителен..... а нямаше и толкова за какво да си харчи парите..... нямаше ги луксозните стоки в лъскави опаковки. Изобщо нещата бяха по различен начин.

Проблемите днес са сериозни и стават все по сериозни. Хората все по често търсят начин да избягат от реалноста...... и наркотиците са един от тези начини.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.08.2010, 15:09

64 skd911 | 20.09.201218:36

@TheSpider

Искаш да ми кажеш, че един човек с 80 или 90 висящи дела, за различни престъпления е по безопасен от един вълк ?! Чуди се

Странен начин на разсъждение. Но понеже заговорихме за едно време..... и едно време (говорим за времето преди комунизма) хората ги е било най много страх от други хора, после са мечките и глутниците вълци. Сам вълк не е бил страшен, освен за децата. Само дето хората на времето са ходели въоръжени, кой с брадва, кой с дълга тояга....... а сега повечето не носят никакво оръжие. Тогава сами жени не са ходели между селата през гората....... сега ходят през ноща по улиците, защото смятат че са в цивилизацията, но грешат.


Колкото до разликата с комунизма...... огромна е, аз също съм играл на детски площадки..... а и не само, истината е че обикалях половината квартал, дори вечер....... и после лъжех че съм бил при приятели от входа. Но тогава нямаше скитащи кучета...... и хора, а имаше милиционери...... но какво да говоря, ти ще продължиш с твоята си теза и няма да се спреш. Ще започнеш да твърдиш как тогава съм бил малък и не съм разбирал и тн. и тн. Такива хора като теб не искат да чуят нито аргументи, нито опит, те просто искат да плюят по комунизма.

Но да го оставим комунизма на страна. Да се разхожда човек през ноща си е опасно...... не само заради хората и кучетата. Има и други опасности, например шахти с откраднати капаци........ Да не говорим за остарелите телефонни шахти, на които им седи само арматурата и човек може да си почупи краката.

Явно и ти си един от хората които не ходят пеша. Е автомобилите ви създават фалшиво чувство за безопасност, ако нещата продължават в този дух, скоро и с тях ще стане също толкова опасно, ако не и по опасно, от това да се движиш пеша.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.02.2012, 12:47

63 Boicho Boichev | 20.09.201216:40

А за представата за наркотиците-не ме закачай.Професионалист.
Затова ти казвам-страшен капан е.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.02.2012, 12:47

62 Boicho Boichev | 20.09.201216:33

Най-голямата грешка е да кажеш на детето си , че има "опасни" и "безопасни" наркотици.Дилъра който му продава лесно ще го убеди, че му дава от "безопасните".
Престъпление е ,че цигарите и алкохола се продават в хранителните магазини, до хляба и млякото.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

61 lele male | 20.09.201216:32

Брей Спайдър.... Плюсче от мен. Усмивка
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 31.01.2011, 11:28

60 TheSpider | 20.09.201216:14

Опасно било, хаха Смее се Смее се Смее се

Опасно е било преди, защото на път за вкъщи може да те срещне някоя мечка, вълци или войни от чуждо племе, или по-преди, когато не знаеш дали ще се върнеш от поредния лов. Ето това е опасно!

Много се разлигавиха напоследък хората. Всичко им е на една ръка разстояние, а се оплакват колко лош бил света.

В момента лошото е друго - няма духовност. Това е най-страшното. Какво очаквате от общество, където се рекламират посредствеността, пошлото и елементарното? Телевизиите като ЬТВ са изключително просташки и отвратителни. Силикон, чалга, лесни пари - това са идеалите сега.

А за наркотиците са виновни родителите и учителите. Нямат представа кое какво е (като Бойчо), но твърдят, че е много лошо и едва ли не не трябва да се говори за наркотици изобщо. И понякога някое дете вземе да пробва примерно трева и вижда, че не е толкова лоша, колкото го обеждават "много знаещите". Тогава си мисли, че това се отнася за всичко останало - нали така говорят - като, че всички наркотици са едни и същи, и пробва други неща, но се оказва, че е в капана на истинската отрова.
Същата работа е и за цигарите (не, че и те не са наркотик). Само ти казват, че било лошо да пушеш. И естествено запалваш да видиш какво му е толкова лошото и защо го правят възрастните с надеждата да изглеждаш "пораснал". И неусетно ставаш пушач за цял живот. Ето до това води "борбата с наркотиците".
Трябва да се говори открито за тези неща и то истината.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 24.11.2010, 09:33

59 nakadetaka | 20.09.201209:02

Не знам авторът на колко години е и кои времена визира. Аз лично ходих от първи клас сама на училище. Докато не дойде Демокрацията в квартала ми нямаше наркомани, в цяла София имаше само едно заведение, наречено Педерасткото, където се събираха гейове, вечер лампите светеха, а ние си играехме по цял ден на улицата, тъй като имаше една програма по телевизията и това е. Да се прави сравнение с момента е просто налудничево. Не съм виждала деца да си играят в кварталните дворчета от години. Не съм виждала момиченца да скачат на ластик. Не съм виждала момченца с тръбички и фунийки. Детските и електронните игри са изпълнени с кръв и насилие. Всичко е една работеща система за промиване на мозъци. Който расъждава малко от малко е наясно с това.
   

оценка

+1 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.