Теория на конспирацията: Може ли Качински да е бил жертва на атентат? | webcafe.bg
Webcafe

Теория на конспирацията: Може ли Качински да е бил жертва на атентат?

Webcafe.bg по The Daily Beast 13.04.2014, 10:48 (обновена 15.04.2014, 08:36)
качински

Някога инцидентът бе приеман за случаен, но след Украйна хората вече не са така сигурни

Преди четири години полският президент Лех Качински загина в самолетна катастрофа край Катинската гора в  Русия, където отиваше на поклонение пред гробовете на над 22 000 полски офицери, юристи, свещеници и професори, избити там от съветските войски 70 години по-рано.

94 други военни, политици и общественици, включително съпругата на Качински, загубиха живота си при инцидента. Една от мъчителните подробности, които тогава шокираха света, бе че тялото на първата дама на Полша - Мария Качинска можа да бъде идентифицирано само по лака за нокти и надписа от вътрешната страна на венчалната й халка.

По-малко от две години преди катастрофата покойният президент бе изнесъл реч, предупреждаваща, че ако руската агресия не бъде спряна в Грузия, където Русия бе нахлула, тя ще продължи в Украйна, прибалтийските държави и може би дори Полша. "Ние сме тук да се борим срещу това," бе заявил той. И много поляци все още вярват, че президентът им е загинал заради тази си борба. 

Лекарят Казимир Новачик е сред тях

На 10 април 2010 в 10:41 ч. Полет 101 на полските ВВС се разбива няколкостотин метра преди пистата в Смоленск насред гъста мъгла. След часове руските власти разпространяват изявление, в което определят инцидента като "пилотска грешка. Окончателният доклад за катастрофата обвинява покойния президент Качински и неговия "изпаднал в алкохолно опиянение" командир на ВВС, че са използвали "психологически натиск", за да принудят полските пилоти да кацнат при ниска видимост.

Черните кутии, лаптопите, поверителните документи, мобилните телефони, телефонните указатели, кореспонденция и свръхсекретни кодове на НАТО, военни и дипломатически кодове на борда са иззети незабавно от мястото на катастрофата от представители на Кремъл, в тотална "победа за руското разузнаване", твърди пенсионираният анализатор на ЦРУ Джийн Потийт.

Това, което Новачик нарича "години на работа за силите за сигурност", става само за ден, като е направено от специалната полиция на Русия - ОМОН, която незабавно е прехвърлена на мястото на катастрофата.

Самолетът е 20-годишен руски ТУ-154M, който е реновиран и усъвършенстван в Русия само 4 месеца по-рано - подробност, която става център на сериозни спекулации в много форуми и групи, посветени на разследването на конспиративни теории около катастрофиралия самолет.

"40 минути преди инцидента, руски ЯК-40 с 40 души на борда каца безпроблемно, а 20 минути преди катастрофата руски AWAC самолет каца и практически незабавно излита за Москва", твърди Потийт.

В интервю Новачик описва резултатите от работата на независима полска парламентарна комисия по разследването на катастрофата, в която той самият е участва. Групата е съставена от учени с различна квалификация и разчита само на "научни инструменти" в разследването. Комисията обаче е създадена от полски парламентарни фракции, като тази на брата на покойния президент - Ярослав Качински, който смята официалния полско-руски доклад за инцидента за "неудовлетворителен".

"От наша гледна точка този доклад бе пълен с грешки," обяснява Новачик, посочвайки различни разминавания във фактологията и противоречия в официалните тези. Основен въпрос, подет от комисията на Новачик и много други форуми, посветени на катастрофата, е че количеството отломки, открити на мястото - около 60 000 отломки от самолета - би било невъзможно, ако става дума само за проста самолетна катастрофа.

Новачик цитира атентата в Локърби през 1988 и полета на TWA 800 през 1996 от Ню Йорк, и двата взривили се във въздуха, но в резултат на които е имало съответно само 11 000 отломки и 3168 отломки. И двата самолета са възстановени с 95% точност. Новачик вярва, че разпадането на самолета на полския президент е предизвикано от експлозия на борда.

В официалния доклад за черните кутии на самолета е записано, че електричеството на самолета спира две-три секунди преди катастрофата, което според Новачик също се дължи на експлозията.

Подобно на много други, придържащи се към тези теории, Новачик лично е познавал четирима души, загинали при катастрофата, включително и покойния президент. Гласът на полския лекар става слаб, почти умолителен:

"Просто искам да знам истината"

Преди дни - на 8 април т.г. националното полско радио съобщи, че районният военен прокурор във Варшава - полк. Иренеус Селаг, е представил 1300 страници с документация в навечерието на 4-та годишнина, изключвайки "каквато и да е вероятност експлозия да се е случила на борда на полския президентски самолет, разбил се в Смоленск на 10 април 2010".

Прокурорът заявява, че "след анализ на 700 образци, експертите не откриват никакви следи от експлозия на борда на ТУ-154... Експертите са имали пълен и безпрепятствен достъп до мястото на катастрофата и до мястото, където се съхраняват отломките от самолета." Прокурорът също заявява, че разследването ще бъде приключено догодина, въпреки че отломките от самолета не са върнати в Полша.

Това надали ще успокои вълната от спекулации, особено предвид скорошните действия на Путин в Украйна. Миналата година около една трета от полското население вярваше, че има вероятност президентът им да е бил убит. Броят на вярващите в тази теория е необичайно висок за конспиративна теория, което показва колко силни са опасенията в Полша от руските намерения.

Все по-трудно става обаче да се разграничат криминологичните аспекти на разследването от ожесточените политически маневри около него в Полша

Инцидентът с катастрофата на самолета се използва за подхранване на антируски настроения сред крайнодесните групировки, за демонстриране на антируски позиции и за развитие на политически кариери. Обществеността е в правото си да бъде скептична. Сега, по време, когато антируските настроения и без това са високи, тази теория би могла допълнително да ожесточи поляците, ако набира допълнителна популярност и получи общо признание.

За мнозинството поляци и масовите медии хипотезата, че катастрофата в Смоленск не е била случайност остава малко вероятна теория, изобилстваща от политически спекулации. Тези, които я разпространяват, биват считани за параноици или активисти, възползващи се от нея за лични цели. Но пък действията на Путин през последните два месеца дадоха на света предостатъчно причини да възражда конспиративни теории, включително такива, които само преди броени седмици изглеждаха нелепи и абсурдни.


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 21.08.2013, 11:44

23 COMANCHY | 15.04.201423:35

Frida, отговарям ти..на някой от въпросите
.." правителствен самолет е категория свръх сигурна - като машина, оборудване, екипаж, маршрут и пр. което автоматично изключва версията, пиян разпищолен генерал заповядал на пилота да се приземи, без всякакви условия."
...това което си написала горе е вярно..но дори самолета да беше Airbus,( 1000 пъти по-модерен от Ту-154), когато в кабината ти влезе "специален човек" от делегацията, ) не непременно пиян, и каже простичко, но натъртено.."Господа пилоти, правете струвайте, но трябва да кацнете на всяка цена, иначе.../дори може и без "иначе"/, тогава започва емоционалната драма на пилотите. Съзнават че правилния вариант е отлитане на запасно летище, но пък карат президентска делегация, която желае непременно да кацне там заради мемориалните чествания.Абе лудница!!. Иначе да, маршрут, машина, оборудване, всичко е ок...но накрая, кацането трябва да се извърши "НА РЪКА", това означва изключване на автопилота, и кацане зависещо само от умението на пилотите.Има самолети и летища при които целия процес от излитане до кацане може да го направи автоматиката, но това летище не е било такова, а самолета съвсем

....."защо черната кутия и други веществени доказателства и улики моментално са изпратени в москва и не е осигурен достъп на полските служби до мястото на произшествието в близките часове?
....защото по международно право се прави така. Това е застъпено в законите на гражданската авиация. В България ако се разбие нигерииски самолет, разследването се извършва от бълг. страна, няма да бъде позволено на нигерииците да го правят. Давам нарочно такъв пример...това е по закон

..."защо на журналистите, очакващи на летището делегацията, не е било позволено да се приближат до мястото на катастрофата"
....е как току що разбил се самолет, правителствен при това, огън, пламъци и прочие ужасии....и ще се разреши на журналисти достъп до мястото. Не само на журналисти, на никой не се позволява!!!, освен на спасителни екипи..

..."защо не се създаде съвместна група, която открито и професионално да работи по изясняване на причините"
...доколкото знам, след изминал етап от разследването, беше дадена възможност и на поляците да направят своето. Мисля че и техния доклад не "намери" конспиративни елементи.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.04.2014, 17:18

22 salmon | 15.04.201418:24

Фрида не мрази Руснаците. Тя мрази всички. А, това си е нормално за професионалните тролове. Ако некой се навие да я уважи, ще направи услуга на света. Ама де такива алтруисти в днешно време?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 14.08.2010, 11:53

21 Frida | 15.04.201410:56

1. нито мразя руснаците, нито обичам поляците. чувствата и вкусовете ми не се определят от националност, раса, вяра, класова или партийна принадлежност.
2. вероятно команчи е в бизнеса и вероятно е прав. но съществуват няколко
въпроса, на които аз, с елементарното си ниво на познание, не мога да приема като намерили категоричен отговор
- правителствен самолет е категория свръх сигурна - като машина, оборудване, екипаж, маршрут и пр. което автоматично изключва версията, пиян разпищолен генерал заповядал на пилота да се приземи, без всякакви условия.
- официалното публикуване на горната версия води до допълнителни въпроси -
- защо черната кутия и други веществени доказателства и улики моментално са изпратени в москва и не е осигурен достъп на полските служби до мястото на произшествието в близките часове
- защо на журналистите, очакващи на летището делегацията, не е било позволено да се приближат до мястот на катастрофата
- защо не се създаде съвместна група, която открито и професионално да работи по изясняване на причините
- не на последно място - защо конкректни въпроси не намират своя логичен отговор, а срещат измислици, като горната.
още веднъж, никакво доверие, никакво сближение, никакви мостове към диктаторчета и техните слуги. демократите трябва да знаят, че което те, самите смятат за невъзможно, недопустимо и отвратително, всъщност представлява природата на такива сволачи.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

20 deowin | 15.04.201400:51

>центровете на власт дават все повече поводи за недоверие

Възможно.
Но също е възможно съществена причина за наблюдавания феномен да е експоненциалният растеж на наличната и леснодостъпна информация през последните няколко десетки години.
Преди 100 години политиканстващите на по ракийца в местната кръчма са имали смехотворно малко, от сегашна гледна точка, информация за света около тях, а зле информираните им, повърхностни и, съответно, глуповати мисли са били ограничени от четирите стени на кръчмата.
Днес всеки полуграмотен дебил има достъп до интернет и може тривиално да публикува малоумните си хипотези, на които, гарантирано, ще се намерят доволно голямо количество също толкова малоумни фенове.
Когато дадеш простор на човешката мисъл, неприятният страничен ефект е, че същевременно даваш простор и на човешката глупост.
За което добър пример са, например, коментарите в новинарските сайтове.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 18.07.2010, 15:13

19 Harry | 15.04.201400:34

Фрида, защо толкова мразиш руснаците, какво са ти направили?

Те са виновни за много неща, но точно за тая катастрофа, разследващите нямат никакво съмнение за атентат.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.08.2013, 11:44

18 COMANCHY | 15.04.201400:26

Frida
Има един лаф в авиацията, по обясними причини е на руски, едно време ни учеха да летим на руски самолети, но сега караме американски...та..."В цирке что не бьивает, в авияцией бьивает". Демек, в авиацията всичко в възможно. Това на въпроса ти "защо на 60 хил. парченца"... Не знам!. Първо...дали е точна тази цифра,или се спекулира. Второ..."идеята, тънкия замисъл" на статията е да прокрадне съмнение за атентат, бомба, конспирация..Добре де, е как става аджеба таз работа, как тези конспиратори,( въображаемо някакви, американци, еврей, руснаци...примерно ), изчислиха тоз момент..... самолета е достигнал летището, прави няколко неуспешни опита, и точно на последния такъв, решават и задействат КАКВО..??..бомба ли?...какво?. Ми що не извършиха, задействаха пъкления план на първия заход?. Ми тези конспиратори откъде ще знаят колко опита ще направи екипажа?...Абсолютни спекулации. Отново повтарям...кофти необорудвано летище, гадно скапано време откъм условия за кацане,пилотска грешка, за съжаление!.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 24.12.2012, 15:05

17 Бягащ Вълк | 15.04.201400:03

Зелен бетон,

така е, прочетох внимателно думите ти. Не е ясно кой е виновен, а че Катъй (Катин) е рана в съзнанието на поляците е повече от факт. Фрида обаче добре познава руския манталитет - с всичките му провокации, демонстрации, манифестации в подкрепа на мира (бе, вие от биете негрите), кухата фасада и т. н. Сега виждаме сталинския сценарий с овладяването на Кръйм - ма, референдуми, войници в камуфлажи тичат, без опознавателни знаци, Аксьонов бил силов командир и криминален тип и бандюга, 'вор в законе', накрая служебен губернатор до изборите септември месец... Много щастлив

Въобще, една демокрация цари в Русия и човек се чуди що ли е така далеч в индексите на обществено развитие. То с едно възхваляване на съветския човек не ства, пък и ширината на душатаму (по Горки) се определя май от дозата изпита водка Много щастлив Дано не звуча саркастично!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.12.2012, 15:05

16 Бягащ Вълк | 14.04.201423:51

Помня как проливах сълзи по време на инцидента. Бях изпаднал в шок и изпитвах точно такова подозрение (то кой ли не е изпитал), че нарочно се повтаря клането от Катъйн, разбира се, без крайностите по обявяването на Качъйнски за светец или поставянето му в Залата на полските крале в Краков.

Живял съм в Полша дълго време, едно от бившите ми гаджета, в което бях много влюбен, бе полка - красива, чувствена и секси тъмнокоса жена (напомня ми да й се обадя, алеш сконт), така че поведението ми е напълно разбираемо. Ами, съвсем си е възможно да е планиран атентат, да е нещо подготвено, разбира се, пилотска грешка не се изключва, макар че лично не повярвах на тезата за лошия руски на пилотите - в Полша всички говорят и руски, не защото им е приятно, а защото трябва. Нормално е да са опитни, а това с алкохолната версия ме уби (макар и да е като в Русия пиянско положението).

А как помня горите край магистралите - караш си колата по магистралата, отляво дървета, отдясно дървета, в един момент светофар, кръстовище и пак вляво дървета, вдясно дървета... Много щастлив Помня строежите, метрото, дворците, типичната зимна студенина на Краков, Катовице, Вроцлав, красивите шльонски вечери с много алкохол... Много щастлив Извинете, разнежих се, май ми липсва една бърза ваканция в Полско. Йешче Полска незгинула... Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.09.2010, 14:22

15 Pavur Pezev | 14.04.201408:48

Шейсе хиляди парчета...Пък едни други се разбиват и директно се изпаряват от бурното изгаряне на керосина.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 05.07.2010, 18:51

14 Зелен Бетон | 14.04.201407:28

@Frida (12):

Аз имах предвид оценка на събитието без предубеждения, а ти завръщаш обратно точно към предубежденията. Добре, ще го кажа по-иначе:

Катин е рана в съзнанието на поляците – и с основание. Навсякъде, където Сталин е възнамерявал да установи съветско влияние, е имало изтребване на, както се казва, цвета на съответната нация – за да се изкорени физически всяка потенциална опозиция. На повечето места това е било постепенен, по-продължителен и по-прикрит процес. Само в Полша е имало чак такива безцеремонни и масови екзекуции на едно конкретно място. Такова нещо не се забравя. И не бива да се забравя.

Загиналият Качински си беше поставил амбициозната цел да притъпи, поне донякъде, традиционната неприязън на поляците към Русия. Пътуването до Катин беше предхождано от други усилия за стопяване на ледовете между Варшава и Москва. Съпровождащият екип беше толкова многоброен и високопоставен (нетипично за делегация за едно мемориално събитие), защото визитата беше предназначена да бъде публично „заравяне на томахавката“.

Зад всичко това стоеше идеята на полския президент страната му да се позиционира като естествен медиатор между ЕС и Русия. С това политическата тежест на Полша в ЕС щеше да нарасне, а много от останалите членове на Евросъюза биха въздъхнали с облекчение, че някой се наема с тази не особено приятна задача.

Само че, с някаква зловеща ирония, се случи едно мини-повторение на Катинското клане. Така раната, вместо да зарасне окончателно, се отвори наново. И дори да излязат категорични доказателства за случайност или човешка грешка, още дълги години никой няма да може да разубеди поляците, че Русия е зло по дефиниция.

Може би е по-добре, че стана така. Защото Кремъл (не точно Русия, но днешен Кремъл – определено) продължава да бъде зло, и това е факт.

Трябва обаче да се отбележи, че има твърде много фактори, за които подобно изграждане на „полски мост“ към Москва би било неизгодно. Тук влизат всякакви видове хардлайнери – и руски, и полски, и европейски, и американски, а може би и други. Влизат и всички центрове на глобално влияние, които биха изгубили от по-ясни и канализирани отношения между Европа и Русия. Плюс дежурните всевъзможни идиоти, които имат достатъчно възможности и достатъчно болни мозъци, за да предизвикат такава катастрофа с далеч по-дребни цели.

Така че е трудно да се раздават категорични заключения кой точно има пръст. Властта в Кремъл без съмнение е главният заподозрян – но не и единственият възможен.

Сигурно е само едно: вероятността правителствен самолет да катастрофира поради някаква тъпа случайност като селскостопански аероплан, е твърде малка. Още повече, че катастрофата в много отношения се случи направо като по поръчка.

Това според мен е трезвата оценка. Без конспиративно мислене. И без предубеждения.
   

оценка

+1 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.