Стъпиха на моста | webcafe.bg
Webcafe

Стъпиха на моста

Явор Николов 25.10.2012, 02:49 (обновена 28.10.2012, 08:46)

1 от 9 снимки Назад Напред

Дунав мост 2

Снимка: © Явор Николов

На някои места посещението беше обявено като "откриване". На какво?

3598 метра желязо и бетон, строени от две държави половин десетилетие за 240 млн. евро. За най-бедния регион в ЕС Дунав мост 2 не е нито инфраструктурен проект, нито част от паневропейски транспортен коридор. Той е последна надежда.

Съоръжението изведнъж стана много важно и за две позакъсали балкански правителства, на които им предстоят избори. Европа гледа намръщено към Букурещ и София, даже ги сочат какво става, когато те пуснат в ЕС без да си готов.

В такива моменти пиарът се развихря. Режат се ленти, подписват се договори и се посещават обекти от сутрин до вечер.

Вече съединеният Дунав мост 2 беше една подобна спирка от дългия работен ден на Бойко Борисов и Виктор Понта. Естествено, не ходиха по пресния бетон сами - срещата отразиха десетки журналисти от двете страни. Представителите на българските медии преминаха по пътя, по който напролет ще минават десетки хиляди автомобили към Европа.

Така че пътят ще види лентички, хляб и сол догодина. Нещо като откриване за втори път - сега честваме съединеният мост, догодина - и колите по него.

Улица до Видин

След два тунела, магистрала „Хемус" приключва и рейсът тръгва по т.нар главен път Е-79, който има габаритите на квартална улица - по една лента от всяка страна. Пъплим с най-много 60, тук-таме подрусва, а завоите са остри - съвсем столично и квартално.

Пътищата из Северна България са по-постни от тези на юг. Много по-рядко минаваме покрай складове и сервизи. Движим се достатъчно бавно, за да забележим как минаваме покрай заведение на име Big Brother Family Non-Stop - едно от не толкова многото работещи в това направление.

Край пътя притеснително често се виждат малки сиви правоъгълници с имена и снимки. "Тук загина..." - на паметните плочи има различни имена, лица и години. Мъртви на всеки завой.

Пропълзяваме през областни градове. Усещаш, че си във Враца само по изключително разбитите улици, а Монтана се познава по планината от изхвърлени перални, ръждясващи на гарата. Хората все така се броят на пръсти.

Ако градовете не кипят от живот, то селата изглеждат, сякаш никой не ги е обитавал от 50-те. Къщите са като правени около колективизацията. Всяка е покрита с плътен слой жълтеникава прах. Не се виждат даже старци. Случва се до пътя да не е останала къща и само селското гробище да показва, че тук живеят хора.

В китното Димово ремонтират пътя и обикаляме. Някак логично, обходният път минава почти централно през мястото за вечен покой.

Иначе е красиво. В края на октомври мъглите определят колко далеч ще виждаш сутрин, а на слънце шарените гори по баирите стоят като закърпен юрган. Повечето полета не се обработват или пък са изгорени, но пък се случва да притича оредяло стадо - най-вече кози или крави. Има нещо в Севера, което го прави по-хубав за гледане.

След 4 часа движение на забавен каданс наближаваме Видин и се виждат част от бонусите към моста - пътни възли и малко по-широко шосе, което свършва на улицата, по която сме пъплили от София. Решават да ни спестят срещата със самия град - били сме закъснявали.

Груб строеж

Слизаме в подстъпите на многострадалния мост Видин - Калафат. Измислен при Костов, наложен при Царя, с избран изпълнител от тройната коалиция, и пуснат при Борисов. Съоръжението, а и цялата гледка около него, силно наподобяват сграда в груб строеж. След сключения договор за строеж през 2007 г., работниците от испанската FCC изчакваха разрешителни за работа, бавехме се с отчуждаването на земя, а румънците - сякаш с всичко възможно.

Срокове се пропускаха и вместо през 2010 г., мостът ще стане готов чак през следващата пролет. Междувременно и цената му литна от 100 млн. евро преди 5 години до 240 милиона днес.

Сега конструкцията наистина стига от Видин до Калафат, но по нея определено няма четири платна за автомобили, нито жп линия, пък да не говорим за велоалея. Наоколо има огромни купчини инертна маса, работниците и машините поспират - да погледнат костюмираната визита, и след това се връщат към задълженията си.

Т.нар събитие

Половинчасовото мотаене е прекратено от тежкото боботене на правителствения вертолет.

Премиерът Борисов има 5 официални събития за деня, а сега е довел със себе си половината кабинет и  еврокомисаря по регионална политика Йоханес Хаан. От българската страна на моста, делегацията ни е посрещната в най-добрите социалистически традиции от благодарен гражданин със сирене в ръка - армаган за Борисов.

Явно млечният продукт не му харесва, защото го пренасочва към пострадалия при катастрофа транспортен министър Московски - да му заздравяват костите. Той самият куцука и небръснатото лице го прави да изглежда като пострадал в сражение, а е преживял онзиденшна катастрофа.

За представителите на медиите няма сиренце, общо взето хапката и глътката се ограничава само до стоплени от слънцето безалкохолни. За цял ден път и бутаница - толкоз. От румънската страна на моста има удобен за присовяване кетъринг - явно там повече им се налага "да хранят журналистите".

Следва не твърде изненадваща българо-румънска журналистическа баталия и нещо като разходка сред стърчащите тръби и арматури. И двамата министър-председатели гледат с топли бащински усмивки как възрастни хора се блъскат като първолаци в голямо междучасие.

На импровизираната сцена еврокомисар Хаан малко неясно ни пожелава да проговорим на един език (сигурно на европейски) и да правим и още мостове.

Двамата премиери си правят четки един на друг, хвърлят по някой камък към "предишните", забавили проекта, след което разбираме, че компанията за управление на моста ще е у нас. Това обаче няма значение, тъй като Румъния ще прибира пътните такси от Дунав мост 2.

Предвидено в меморандума, подписан през 1999 г. - компромис, направен от България, за да склонят румънците да строят моста, тъй като съкращава автомобилния поток през тяхна територия и ги лишава от приходи. За България остават таксите от  железопътния превоз.

Борисов и Понта си обещават да карат кола по Дунав мост 2 напролет, еврочиновникът декларира, че предпочита да е на колело. Толкоз - двете делегации се разделят, като големият кортеж на нашите вероятно е поел с мръсна НСО-газ към София.

Нещо май пропуснахме

Покрай бучката сирене, лактите на румънските тв оператори и говорещите пред микрофоните, какво става с хората, на които най-много им пука за този мост.

Северозападна България е най-бедната област в ЕС, а приютилата съоръжението община Видин - най-сиромашка в целия съюз. Според данни от м.г. 30 хил. души са си тръгнали от тук за само 10 години, а всеки четвърти е в пенсионна възраст. В резултат повечето кутийки в панелките не светят вечер, а в околоностите на града има стара фабрика (или нещо подобно), която може да стане ваша срещу само 33 евро на квадрат.

Хората бягат към София или направо в чужбина, защото просто парите не стигат - средната заплата е с 200 лв. по-ниска от обичайната за страната (която тъй или иначе не е толкова много).

Иво е един от хилядите, които са напуснали родния град - в неговия случай, преди повече от 10 години. Живее в София, където от доста време се занимава професионално с фотография.

Иво се връща във Видин по 5-6 пъти в годината и споделя, че не само градът опустява, но и хората са обезверени: "Рушат неща, които е престъпление да бъдат оставяни да се рушат, учудвам се как на никой не се търси сметка за това. Учудвам се на абсурдно високия праг на търпимост на хората там".

Какво гони живота от този град? "Пълната липса на реализация за квалифицирани и можещи млади хора в практически почти всички сфери, липса на ВУЗ, почти никакъв културен живот", изброява ми Иво, който все пак отбелязва и че видинските театър и филхармония някак продължават да бъдат на "пословично високо ниво".

По думите му Дунав мост 2 ще доведе до икономическо раздвижване, но е трудно да се каже колко голяма ще е ползата от него. На въпроса какво може да върне младите и способни хора, които са си тръгнали от Видин, Иво отговаря: Библейско чудо...

Oще: бедност  бойко борисов  видин  дунав мост 2  йоханес хаан 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 29.10.2012, 14:32

20 Caralyze | 29.10.201214:34

Голямо строене, голямо нещо беше. Не подозирах, че ние сме вложили повече пари от румънците Шокиран
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.01.2011, 18:57

19 Milen Marinov | 29.10.201200:37

Вон дай ми 30 000 лв- ще купя. Нали си много отворен- дай ми! Давам ти 3 % печалба, като всяка банка. Дай ми пари.

Познаваш ли ме? Наистина ли ме познаваш? Кажи ми- кой си, откъде си що си?
Кажи- как живея с какво се занимавам?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.02.2012, 17:37

18 mima | 27.10.201218:27

Навсякъде има такива хора, предимно бивши партизани или от семейства на такива.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.02.2012, 21:17

17 Von Bl | 27.10.201216:25

Миме, знам за какво става въпрос. Знам и много добре региона и го харесвам и обичам /както цяла България/, ама тук проблема е в народопсихологията! що Милен не изкупи земи около Арчар,що не пусна сигнал за нередност,що не обяви неподчинение????? Щото е по - лесно да драскаш по форуми и да ревеш, отколкото да свършиш нещо? То и аз, ако си бях траял...сигурно щях министър да стана? Ама не ме влече....а в този район са по живота и държавните назначения.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.02.2012, 17:37

16 mima | 27.10.201216:11

Фон, за много неща може да си прав, но не и тук. Какъв бизнес да правиш във Видин като няма хора? Всичко е заминало към Испания най вече, по-малко към София и други места. Там вече няма човешки капитал. А земите не пустеят, обработват се, имат много хубавя земя - чернозем. Обаче колко земеделци са нужни да я обработват (като имаш наум съвременната техника). Всякакъв бизнес в сферата на услугите там замира и няма шанс, а за производство се иска голям начален капитал (30 бона са смешни пари). Освен кметът да търси някоя компания като Идеал Стандарт да отвори фабрика - трябва им начален тласък, за да започнат да се връщат хора. После другото ще стане от само себе си - баничарници, кифларници, хлебарници и т.н.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.02.2012, 21:17

15 Von Bl | 27.10.201215:43

Най харесвам /влашки/ жалейки, плачат тези дето им е платено...другите хапват и пийват!
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 29.02.2012, 21:17

14 Von Bl | 27.10.201215:31

Милене, нали не очакваш утре да ти приведа около 30 000 лв за да стартираш бизнес? А и да ти ги дам, резултатът ще е само един...нова кола,скъпа пералня,нови дрехи,мичел макари,ай фон....да изброявам ли още??? Чакате държавнотоооо, това е! Да не ви познавам,няма да пиша. Друго да те питам, като влачехте по време на ембаргото саковете с цигари,къде са парите? Кажи де?
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 24.01.2011, 18:57

13 Milen Marinov | 27.10.201213:41

Какво ни пречи да се занимаваме с бизнес ли?
С какви пари да го стартираме? Дребния бизнес дето се почва с 5-10 000 лв - рзните му там почистващи фирми и малки магазинчета, изобщо дребни услуги някакви- бързо-бързо галират защоъто няма кого да обслужват.
Не е вярно, че 30 000 са напуснали града. 1989 града беше 83 000 души. В момента са около 30 000, от които половината- цигани. От останалите 15 000 поне 10 000 са пенсионери. и Поне 3000- ученици.
Познавам един единствен човек на 30 години там. И неговата съпруга- на 25. А допреди няколко месеца живеех там. Останалото са хора под 18 или над 40-45.
Лесно е да съдиш видинчани от балкона на апартамента си в София.
Ела ти създай бизнес, като толкова идеен?
Да видиш и как се почва , при герберската корупция.
А този мост не е идея на Костов. Трябваше да очне да се строи още 89-90-та.
Ама седесарския кмет на града, Ценов, крадливата курва изкупи земите около дунав за без пари. И после искаше баснословни суми от държавата. За това мостът се забави с трите му мандата. А той стана милионер за един ден.
Корупция и шуробаджанащна- това уби Видин.
   

оценка

+4 -0

Регистриран на: 28.09.2012, 19:41

12 chacha | 26.10.201216:18

Една държава има два основни компонента, население и територия. Ако населението нарастне то почва да се организира и създава структури на управление, създава се държава. Основата на една сграда ако се подкопаея тя е вече нестабилна, и така е с нашата държава, основита е подкупана липсата на население е очевадно по цялата територия на България. И сега идва въпроса какво ще стане с нашата държава Въпрос По всичко изглежда, че ще последва участта на безлюдните ни села. Ще рухне като като здравите камени селски къщи, строени да устоят за векове, а изоставени за деситилетия.
Въпросът е от къде ще се наплоди население Въпрос
Кой ще заеме нашата територия Въпрос
И как ще се казва новата държава Въпрос
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 29.02.2012, 21:17

11 Von Bl | 26.10.201209:37

Mда. влашка психология? Ти, мамо/тате дръж държавното! Ако и некоя нашивка сложиш повече, екстра по богата мома ще вземем от другото село? Да ама нема вече държавни служби....Нема завод Вида, нема нищо? Е що нема? щото требва некой друг да направи....Иначе хубави хора,гостоприемни и природата прекрасна, какво им трябва? Само по малко музивирджилък и желание за иновации, е то и риск има, ама къде няма? Ама къде по лесно е, да изкопаш до Арчар 3/4 монетки, продаваш ги и 2 седмици ходене на риба,кръчми....
   

оценка

+0 -2

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.