Китай се настани в Силициевата долина | webcafe.bg
Webcafe

Китай се настани в Силициевата долина

Webcafe.bg, по wired.com 16.04.2013, 15:57 (обновена 19.04.2013, 06:44)
Baidu

Baidu отвори своя лаборатория за изкуствен интелект

На пръв поглед тухлената сграда не прилича на нещо особено. Разположена е до малък търговски център в Купъртино, Калифорния, на около час път южно от Сан Франциско. Ако влезете вътре, ще ви посрещне знаме на щата Калифорния, картонен макет на робота R2-D2 и много коледни украси - макар и да е средата на април.

Но плановете за тази сграда са големи. Това е мястото, на което Baidu - "китайският Google" - се надява да създаде бъдещето

В края на януари стана ясно, че китайската търсачка-гигант предстои да открие изследователска лаборатория, посветена на "дълбочинното изучаване" - новоизгряваща компютърна наука, чиято цел е да имитира човешкия мозък чрез компютърен хардуер и софтуер.

Както се оказва, въпросната лаборатория ще бъде основана в Силициевата долина, не твърде далеч от централния щаб на Apple,  като освен това ще разполага и с поделение в Китай. Компанията вече е назначила първият си учен в Купъртино и има планове да увеличи екипа си с още няколко специалисти до края на годината.

Baidu нарича своята лаборатория "Институт за дълбочинно изучаване" - или ИДИ. Подобно на Google, Apple и останалите гиганти, компанията изследва системи, които могат да научават нова информация по същия начин, по който хората го правят.

"Нашата голяма мечта е да използваме дълбочинното изучаване, за да симулираме функционалността, силата и интелигентността на човешкия мозък," споделя Кай Ю, ръководител на изследователския екип по разпознаване на глас и изображения, който наскоро направи първото си пътуване до Купъртино, за да наеме първия учен за лабораторията там. "Напредваме постепенно, с всеки изминал ден". 

Когато имаш амбиции да се конкурираш с Google, изглежда логично да вдигнеш собствена лаборатория в задния му двор

"В Силициевата долина имаме достъп до голям резервоар от таланти, пълен с топ инженери и учени, а Google охотно се възползват от това предимство," коментира Ю.

Baidu отварят офиса си в Купъртино преди около година, работейки с редица други служители, преди да се реши да направи големия скок в дълбочинното изучаване.

През 90-те години и изминалото десетилетие дълбочинното изучаване е в отчайващо състояние. Общността, разработваща изкуствен интелект, основно се ориентира към системи, които решават сложни задачи, обработвайки големи количества данни, вместо да прави опити да изгради "невронни мрежи", които имитират сложната структура на човешкия мозък.

Търсачката на Google е първият пример за система, която избира пътя към дълбочинното изучаване, а понастоящем американската търсачка използва подобен подход при разработването на самоуправляващите се нейни автомобили. Днес обаче, изследванията в областта на дълбочинното изучаване масово възвръщат своята актуалност, а Google е една от компаниите, които придвижват цялата област напред. 

Наскоро Google назначиха "кръстника на дълбочинното изучаване" Джофри Хинтън

Междувременно много други компании се опитват да пробият в същата научна област. IBM работят от доста време върху компютърен модел на човешкия мозък. В момента Apple използват техники за дълбочинно изучаване в системата за разпознаване на гласове на персоналния асистент Siri в iPhone. Google пък разработват подобни концепти в собствената си система за разпознаване на гласове, както и при Google Street View.

При все това, решението на Baidu да създаде цяла изследователска лаборатория, посветена на дълбочинното изучаване, е "смел ход," коментира Ян Лекън от университета в Ню Йорк - един от пионерите в тази научна област, посочвайки, че технологията все още има дълъг път пред себе си.

Но както той казва, ИДИ може би е начин за Baidu да привлече топ таланти и да даде възможност на инженерите да изследват всякакви иновации без пряко търговско приложение - неща, подобни на Google Glass и други проекти, които се разработват в тайната лаборатория на Google - X Lab.

Всъщност един от изследователите на Ю работи върху Baidu Eye, обявен от много експерти за имитация на Google Glass

Ю разкрива, че основният приоритет на лабораторията е изследването на алгоритми за дълбочинно изучаване. "Искаме да останем фокусирани," споделя той.

През ноември 2012 Baidu лансираха първата си услуга за търсене чрез гласови команди, основаваща се на дълбочинното изучаване, като компанията твърди, че по този начин е намалила грешните резултати с поне 30%.

Както са се убедили и Google и Apple, тези подобрения могат да променят начина, по който хората си взаимодействат с технологиите и честотата, с която ги използват. Когато услугите за търсене с гласови команди и изображения работят по начина, по който се очаква от тях, не ни се налага да се "борим" с малките клавиатури и дисплеите на мобилните устройства.

Днес търсенията в мрежата за продукти или услуги ни дават съвсем малко повече от дълъг списък с линкове, като "ние сами трябва да прегледаме всички тези уебстраници, за да открием информацията и значението, които са ни нужни," обяснява Ю. Но той се стреми към нещо, което работи по съвършено различен начин.

"Налага се да променим фундаментално архитектурата на цялата система," коментира той. Това означава да се изградят алгоритми, които могат да идентифицират изображения и да разбират естествения език, след което да откриват връзките между цялата информация, налична в мрежата и да ни покажат точно това, което сме търсили.

С други думи, Baidu се стреми към алгоритми, които функционират като хората, само че много по-бързо.

Oще: baidu  бъдеще  данни  изкуствен интелект  калифорния  китай  компания  силициева долина  технологии  търсачка  учени 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.