Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"България на гражданите" е за нова конституция

Лидерът на "България на гражданите" Меглена Кунева Снимка: Sofia Photo Agency
Лидерът на "България на гражданите" Меглена Кунева

Преди около две седмици зададохме няколко въпроса в едно наше Да го web@... към лидера на Движение "България на гражданите" Меглена Кунева, след като тя даде своята заявка за премиерското място след изборите това лято.

От пресофиса на партията изпратиха вчера отговорите на бившия еврокомисар. Публикуваме ги без никаква намеса.

Каква трябва да е политиката ни към Македония, Русия и Турция? Подкрепяте ли днешната политика правителството по отношение на Македония, която я "възпря" по пътя към ЕС?

Интересно, но много знаково групиране на трите държави. Защото отношенията с никоя друга държава не са толкова свързани, освен с обичайните външнополитически и икономически аспекти и с толкова много емоция и историческа памет.

Но външна политика само с емоция не се прави. Успешна външна политика можеш да имаш само ако знаеш какво искаш, защо го искаш и как да го постигнеш. Затова подкрепям една идея, която предложи външния министър преди няколко месеца - да се изготвят 'червени линии' на българския национален интерес, около които да се обединим и които всеки според своите възможности, да защитава.

За съжаление, не виждам напредък по реализацията й, но се надявам, че обещанието ще бъде спазено. Защото искам всеки български политик да знае какви са националните интереси в двустранните отношения и да се бори за тях. И искам всеки български дипломат да има смелостта да защити националните интереси и увереността, че ще бъде подкрепен и защитен от правителството, независимо на коя партия е то. И знам, че в момента, за съжаление, това не е така.

Имаме пълна промяна на позицията на правителството по ключови въпроси без никаква логика (трябва да признаем - не само по външнополитическите въпроси), имаме дилетантски изказвания от водещи членове на правителството по двустранни въпроси (заместник министър-председател не може да си позволи да каже, че 'нашляпа руснаците', дори и да си вярва), имаме спад на мотивацията в държавните служби, свързани с външната политика.

Какво бих предложила като основна линия на позицията ни по отношение на трите държави:

Македония: България има интерес от демократична и икономически успешна Македония и членството в ЕС е най-добрата формула това да се постигне. Другият път води към икономически и етнически конфликти и никой да не си мисли, че България ще остане незасегната при подобно развитие на нещата. Ветото е 'ядреното оръжие', с което разполага всяка държава-членка на ЕС и има смисъл единствено като част от ясна и последователна стратегия. В настоящия случай това, за съжаление, не е така и действа в полза на противниците на нормалните отношения между двете страни.

Русия: отношенията с Русия не могат да бъдат, както в момента, единствено фон за енергийни проекти. Трябва да развиваме равноправни и взаимоизгодни отношения - както Русия, така и България, има своите национални интереси - в едни области съвпадат, в други се разминават. Трябва да формулираме националните си интереси и да имаме смелостта да ги защитаваме. Както, впрочем, правят руснаците.

Турция: Турция е в период на икономически подем, който създава огромни възможности за българската икономика. Демократична, модерна и светска, Турция предлага добра възможност за бъдещо развитие на България и региона.

Кое от двете твърдения е вярно на въпроса за евентуално бъдещо коалиране - че няма да се коалирате нито с БСП, нито с ГЕРБ, нито с ДПС или "по принцип нямам нищо против коалициите, особено такава дясно-център" (понеже и ГЕРБ, и ДПС са субекти от вдясно-център).

"Движение България на гражданите" няма да се коалира нито с ГЕРБ, нито с БСП, нито с ДПС. Това решение е взето на разширено заседание на Националния съвет на партията. Принципните коалиции? Такива работят - в Германия, Великобритания, скандинавските страни... Само че, затова трябват и партии, които са принципни. Как можеш да вярваш на партньор, който в неделя ти краде гласове, а в понеделник ти предлага коалиция? Или пресмята как да купи депутати?

И досега няма ясно обяснение защо ГЕРБ не обяви коалицията си с партии, които ги подкрепят в парламента? И то последователно, винаги. Не е ясно и как се случи коалицията за избора на съдия Марковска между ГЕРБ, БСП и ДПС. Забелязвам, че няма особен ентусиазъм другите партии да говорят за следизборни коалиции. Както и да говорят за програмите си. Това е лошо за политиката, отделя я от хората, които имат неотложни проблеми и тревоги. Мога да се опитам да ги обобщя в едно изречение. Днес по-добре ли живеем от вчера и утре по-добре ли ще живеем от днес?

Остава ли Еврозоната цел на България и към кой период?

Да. Това е част от нашата интеграция. Сигурност, добро управление и предпазна мрежа от лошо падане. Тогава когато покажем конкурентоспособност, а не само изтъняваща финансова дисциплина. Тя и не може да се поддържа дълго при ниската производителност на труда, която имаме.

Смятате ли, че България се нуждае от закупуване на военни самолети?

Да, смятам. Но по-важното в случая е, не че това е мое лично мнение, а обективен факт, ако искаме България да има въоръжени сили. Факт е, че бойните ни самолети, закупени в последните години на Варшавския договор, като МиГ-21 и Су-25, достигат до края на своя живот. Факт е, че геройските усилия на летателния и технически персонал не могат да компенсират некомпетентността на настоящото политическо ръководство да осигури нормалното функциониране на авиацията.

Важността на решението за бъдещите военни самолети не може да бъде подценявано. Защото това е не само много скъпо решение (към стотиците милиони първоначална цена трябва да се прибавят експлоатационни разходи, въоръжение, инфраструктура и т.н.), а решение, което ще определи бъдещето не само на военно-въздушните ни сили, но и на въоръжените сили като цяло.

Направеното през мандата на правителството на ГЕРБ, за съжаление, не може да ни убеди, че ще вземат най-доброто за България решение. За три години и половина не бе направено нищо, а намеренията се промениха многократно: от прозрачен конкурс, през съвместно купуване с други държави, политическо решение до настоящите директни преговори.

Мандатът за директни преговори изисква доверие в компетентността на ръководството на министерството на отбраната. Можем ли да имаме доверие при положение, че количеството неизправна техника достига рекордни нива, при положение, че не може да осигури експлоатацията нито на доказани модели руска техника (уникалните хеликоптери Ми-24 не летят от години), нито на модерната западна техника, с която разполагаме (учебни самолети, учебни и транспортни хеликоптери). И нещо повече - при сегашната сериозна демотивация на военнослужещите и най-добрият самолет ще остане просто парче метал. Отговорът оставям на вас.

Рецептата за успех е проста - прозрачност на условията и изискванията, конкурентност между предложените оферти и диалогичност към цялата експертиза, с която разполага държавата ни. Правителството няма право на грешка - трябва да се вземе най-доброто и най-ефективно решение. Всичко останало граничи с национално предателство.

Смятате ли, че България има нужда от нова Конституция? Например в посока на промени на броя на депутатите, за възможността на граждани да отзовават депутати/магистрати... ДА или НЕ на партийната квота в съдебната система?"

Да, България има нужда от нов Основен закон. Нека припомня - от 2003 г. всяко фиаско в съдебната реформа се оправдава с Конституцията. Винаги съм го твърдяла и винаги съм работила за него през преговорите. Мисля, че това е едно от най-важните неща, по които трябва да постигнем консенсус и в обществото, и в политиката.

Защото, както знаете, за да променим или сменим Конституцията най-малкото се иска мнозинство от две трети в Народното събрание. По време на преговорите няколко пъти променихме на Конституцията, но има неща, които могат да бъдат подобрени и знам, колко трудно се постига съгласие.

Заради това, съм готова да го направя пак, защото в "Движение България на гражданите" имаме много ясни предложения в тази посока. Искаме Народното събрание да избира само една трета от състава на Висшия съдебен съвет, искаме прокуратурата да бъде отделена от съдебната власт и да бъде създаден висш прокурорски съвет, искаме шефът на специализираната прокуратура да има право да разследва главния прокурор.

Знаете ли, че в момента главният прокурор не може да бъде разследван от никой по никакъв повод и това е гарантирано от Конституцията? Обсъждаме дали не е добре главният прокурор да се избира от Народното събрание и да може да бъде отзоваван с мнозинство от две трети.

Имаме предложения, свързани с децентрализацията и даване на много повече правомощия на местното самоуправление. Колкото до промяната на броя на депутатите, в сравнение с нещата, които предлагаме, тази промяна изглежда по-скоро козметична. Ако нашите предложения бъдат приети, на практика ще имаме нова държава. Мисля, че в рамките на сегашната система броят на депутатите няма значение, защото тя ще си върви по същия начин.

И още нещо, което трябва да си припомним. Настоящата Конституция не бе приета единодушно, а напротив - тя срещна неразбиране сред хората, които определят своята политическа ориентация вдясно. Всички помним гладната стачка на 39-та депутати от ВНС. Време е да потърсим общ път за промяна на Основния закон, който трябва да ни обединява.

Ще промените ли принципа на финансиране на здравеопазването в България? Смятате ли, че монополът на НЗОК трябва да се разбие?

Да. Смятам, че хората трябва да имат право на избор. Мисля, че хората трябва да правят плановете си и за пенсии, и за здравеопазване. Държавата трябва да бъде само там, където има нужда от нея - при тези, които нямат средства да се лекуват, при хората с редки болести, чието лечение струва много пари, при онкоболните. Хората, които могат и искат сами да решават къде ще се лекуват трябва да получат това право.

Какво мислите за свободата на медиите в България и бихте ли предложили закон, който да изясни истинските им собственици, а не "сламените инвеститори", представяни за действителни?

Мисля, че имаме голям проблем със свободата на словото. Доказва го и сривът в класациите. Хубаво е, все пак, че ги има. Иначе си живеем в собствен аутичен свят. Казвам го не като политик, а като потребител на информация. Прекрасни издания, независими, особено интернет, се мъчат да свържат двата края. Безнадеждно. Защото по това време и рекламата, и европейските средства идват само по благоволение. Това не е въпрос само на закон, а на отношение.

В момента проблемът със свободата на словото в България се влошава от правителството. Ние имаме нужда от много и различни мнения. Не става по друг начин, освен през медиите. И както на една икономика са й необходими малки и средни предприятия, така и независимостта и развитието на всички в медиите трябва да е възможно.

Как ще окачествите изтегления по време на Тройната коалиция заем от "БНП Париба" за 250 млн. евро, срещу който е заложена електропреносната мрежа на България? И какви, според Вас, са вариантите за погасяването му?

Нека най-напред да изчистя подтекста във въпроса Ви. За мен няма значение дали банката е Дойче Банк или националната банка на Франция. По същество - знам за заема от прочетеното. Бих го окачествила като заем, който не е разходван по предназначение. Заемът, доколкото знам, е теглен през 2008 година, за да се финансира с него проектът АЕЦ "Белене", а е изхарчен за запушване на дупки в НЕК. В момента не се знае кой носи отговорност за това. Парите са похарчени, а печалби не се очакват. Проблемът е системен, защото имаме система, в която отговорността и властта са различни неща. Това трябва да се промени, ако искаме да бъдем истинска европейска страна.

Иначе и сегашното правителство прибягна до БНП. Миналата година правителството избра БНП Париба, като една от трите банки да управлява емисията от облигации на стойност 950 млн. евро, които се използват за погасяване на външния дълг на страната. Много държа да кажа, че в качеството си на член на борда не съм помагала на финансовия министър Симеон Дянков за това, макар и в рамките на шегата. Просто оперативни въпроси никога не се разглеждат, а принципни - за европейския банков съюз, рейтингови те прогнози, защита на потребителите.

Какъв, според Вас, е оптималният брой министерства - и чиновници, за България?

Аз съм привърженик на идеята голяма част от функциите на държавата да се прехвърлят към обществото. Не обичам голямата държава, защото съм убедена, че това води до безотговорност и неефективност. Обичам максимално оптимизираните екипи, които са гъвкави и мотивирани да работят. По време на преговорите създадох и ръководих такъв екип, който постигна забележителни резултати. Един от тях е членството на България в ЕС.

 

Най-четените