Къде са подводните камъни в проектозакона за храните | webcafe.bg
Webcafe

Къде са подводните камъни в проектозакона за храните

Webcafe
27.11.2017, 15:51 (обновена 28.11.2017, 17:35)
Бутилирана вода

Снимка: © Getty Images

Промените излагат на риск целия бранш на бутилираните води

Ако разпоредбите за натурални минерални и изворни води в закона за храните бъдат приети в гласувания на първо четене вид, под риск се поставят преки инвестиции в размер на около 500 млн. лв. и 1060 работни места в отрасъла.

Това е един от основните изводи в оценката за въздействие на прокарваните промени в Закона за храните, изготвена от доц. Красен Станчев, съосновател и председател на УС на Института за пазарна икономика и управител на KC2.

Законопроектът за храните подлежи в момента на обсъждане след като бе приет на първо четене. Проекторазпоредбите на гл. III, раздел I от него засягат бутилираните натурални минерални и изворни води като предвиждат освен търговската марка на етикета да се посочва и от кой извор е самата вода.

Текстовете в законопроекта бяха приети, без да имат оценка на въздействието. Такава оценка е правена за нотифицираните през 2016 г. в ЕК текстове, които обаче се различават съществено от тези в сега разглеждания документ.

"Фискалните ефекти от новите разпоредби задължително трябва да се вземат предвид при приемането на нови закони. Те не са пресметнати от вносителя на законопроекта. Не са анализирани и другите стопански ефекти", коментира доц. Станчев.

Гласуваните на първо четене текстове допускат повече от един бутилировач на едно находище на натурална вода. Неточните определения в тях въвеждат нови правила в брандирането на минералните и изворните води, според които водеща роля върху етикетите ще имат източниците на бутилиране вместо досегашните добре познати търговски марки.

Основен проблемен момент е въвеждането на общото понятие "извор" вместо "находище" за минералните води и "подземно водно тяло" за изворните, което на практика означава, че различни бутилиращи фирми ще могат да функционират на пазара под едно и също търговско име, което неминуемо ще доведе като до проблеми в самия бранш, водейки до неминуемо забавяне в разработването на нови находище, така и до объркване сред потребителите.

Така на практика тези разпоредби поставят под риск не само целия сектор на бутилирани минерални и изворни води, но и икономиката свързана с него.

Потенциалната сумарна загуба на нови инвестиции само през следващите три години би възлизала на около 48 млн. лв., а загубите за държавния бюджет само за първата година се очаква да бъдат 41,9 млн. лв., а за първите три - разчетите надхвърлят 140 млн. лв. приходи за бюджета (вкл. по линия на ДДС и преки данъци).

Освен това за следващите три години под риск са и приходи приходи от социални данъци за 23,3 млн. лв. Непреките отрицателни въздействия на законопроекта върху отрасъла ще бъдат почти двойно по-големи.

Вместо да продължи концесионирането при установените правила, което би могло да създаде възможности за разработване на повече находища, да доведе до още по-силна разпознаваемост на българските марки бутилирани води и следователно да доведе до общ обем на продажбите до около 900 млн. лв. за следващите десет години, парламентът може и вероятно ще спре развитието на сектора.

В оценката се набляга на това, че няма как всички тези фактори да не предизвикат непредвидени и отрицателни въздействия за държавния бюджет.

Отчита се възможността за загуба на инвестиции, загуба на приходи от преки и косвени данъци и осигуровки. Важна последица е и реакцията на потребителите, чиито интерес и право на информиран избор, ще бъдат нарушени.

Анализът акцентира и на още един проблемен момент. Заради неуредиците в законопроекта, които не защитават търговските наименования се създава риск от възможно преразпределяне на влияние на пазара и застрашава правата на собственост на инвеститорите. Това, на свой ред, би могло да доведе до съдебни проблеми за държавата, включително в Съда на Европейския съюз в Люксембург.

Според данните от анализа само за 2016 г. фирмите, членуващи в Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ), дават положителен бюджетен ефект от 85,5 млн. лв. В тях за миналата година са били заети общо 2040 души.

Общият размер на техните инвестиции за периода 2012-2016 г. е над 130 млн. лв. или средно по 26 млн. лв. на година. За предходния период (2007-2011 г.) всички инвестиции в сектора са били средно по 40 млн. лв. на година.

Ако се включат приватизационните сделки и смяната на собствеността след това, може да се предположи, че в отрасъла са инвестирани над 1 млрд. лв. през последните 25 години.

От тях вероятно половината са инвестиции в проучвания на находищата и качествата на водата, разширяване на производството и маркетинг на бутилираната вода. Другите 500 млн. лв. са инвестиции, включително чуждестранни, за придобиването на предприятията и марките.

Когато се отчетат съотношенията между фирмите, които АПБНБ представлява, и целия отрасъл, могат да се предвидят преки и непреки въздействия от прилагането на новите разпоредби на закона за храните, ако те бъдат приети в сегашния им вариант.

Oще: бутилиране  бутилирани води  бутилировач  вода  закон  закон за храните  извори  изворна вода  минерална вода  проектозакон  разпоредби  търговски марки 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.