"Черният лебед" се сбъдна в живота | webcafe.bg
Webcafe

"Черният лебед" се сбъдна

Webcafe.bg, по world.time.com 08.03.2013, 17:59 (обновена 10.03.2013, 09:10)
Анжелина Воронцова

Снимка: © Lenta.ru

Една оскърбена балерина зад случая със сярната киселина

В навечерието на 6 февруари руската балерина Анжелина Воронцова пътува за пореден път в чужбина - този път до Италия - където има изпълнение, което й се ще да е отказала.

Красива като порцеланова кукла и неповторима на сцената, 21-годишната танцьорка няма особено голямо желание да се разсейва от работата си в балета на Болшой театър - легендарната московска школа, в която е солист от 2009 г. насам.

Ала заплатата й в Болшой е "смешна", както се изразява тя, и единственият начин да изкарва добри пари е като пътува за гастроли в чужбина. "Тук не ме оставят да танцувам," споделя тя по време на една от репетициите си за Болшой, която успява да смести в графика си преди полета. 

"Нямате представя колко дълго се боря за участие в "Лебедово езеро" и все ми отказват" 

Тази неприязън постоянно изниква в редиците на балета, като обикновено е насочена към артистичния директор на театъра Сергей Филин. Негова е последната дума при разпределянето на главните роли в представленията.

Това дори бе споменато като един от възможните мотиви за атаката над него от 17 януари. В същата вечер маскиран мъж го пресреща пред жилищната кооперация, в която живее, и го залива със сярна киселина в лицето, причинявайки сериозни изгарания и увреждания на зрението му, което все още е застрашено.

От болничното си легло Филин споделя пред журналистите, че атаката действително има връзка с работата му и се дължи на завистта и отмъстителността в театъра. Трудно е да си представим, че подобно престъпление би имало такива незначителни мотиви.

Като се има предвид историята на саботажите в Болшой - счупени стъкла в балетните пантофки, хвърляне на котки по време на представление и хомоеротични снимки, качвани онлайн - сярната киселина изглежда твърде лишена от оригиналност. Вероятно става въпрос за нещо повече от скандал за кастинга на някоя постановка.

Ала според полицията все пак това е основният мотив. На 5 март властите арестуваха Павел Дмитриченко, с когото Воронцова живее на семейни начала, също звезда в балета на Болшой. Източници от полицията заявяват пред журналистите, че вероятно 29-годишният мъж е искал да отмъсти на Филин заради това, че спъва кариерата на приятелката му.

В деня след ареста руските телевизионни канали излъчиха репортаж с него, на който той изглежда изтормозен, но спокоен  пред полицията. "Аз поръчах нападението," заяви Дмитриченко пред камерите. Двама от неговите съучастници - шофьор и бивш затворник, който вероятно е лиснал киселината в лицето на Филин, също са подписали признанията си.

Поне това обяснява московската полиция, откъдето съобщават, че случаят вече е приключен. "Мотивът за престъплението е лична враждебност, свързана с професионалната им работа," според официалното изявление на полицията. 

И все пак тази враждебност е с много по-широки проявления. Дори и самопризнанията на Дмитриченко да доведат до присъда, все още не е ясно дали напрежението в трупата ще стихне. 

На репетицията от 6 февруари - точно един месец преди признанието на партньора си, Воронцова обяснява, че корените на това напрежение се крият във враждата между нейния учител и ръководството на Болшой театър.

Звездният танцьор и телевизионна знаменитост Николай Цискаридзе взема Воронцова под опеката си, след като тя се завръща в Болшой през 2009 г. Тя учи балет в провинциалния Воронеж, където е и родена. Макар и талантът й да е неоспорим, споделя, че не е лесно да се впишеш в снобарията и конкуренцията, типични за отношенията в Болшой.

"Не бях необходима на никого, освен на Коля," разкрива тя. "Той видя нещо в начина, по който танцувам". Ала Цискаридзе не е идеалният наставник за една балерина, надяваща се да заслужи най-престижните роли в Болшой.

От години насам той е в, меко казано, не особено добри отношения с ръководството на театъра. Вероятно това се дължи на факта, че Цискаридзе многократно е критикувал Болшой в медиите за опетняването на класическия репертоар на прочутия театър със съвременни чуждестранни постановки, за неефективното осъществяване на последните реновации на театъра, както и за масово привилегироване на някои танцьори и лошия вкус на институцията като цяло.

В резултат на безкрайните му критики, твърди Цискаридзе, на него и учениците му масово се отказват роли, забавят се заплатите им и като цяло се спъва кариерата им. На репетицията от миналия месец, когато Воронцова завършва безупречното си солово изпълнение, той се обръща на стола си и възмутено казва: "Видяхте ли това? Ето това са танцьорите, на които Болшой плаща унизително ниски заплати и не допуска до големи роли". 

Все още задъхана, Воронцова кима толкова силно, че дрехите й се разтреперват

Нейната мечта е да танцува Одет, "принцесата лебед", в класическата постановка на Чайковски "Лебедово езеро". Ала коя балерина не мечтае за това? А и защо Филин е трябвало да се чувства задължен да й даде ролята, когато тя я е поискала през декември?

Прессекретарката на Болшой Катерина Новикова коментира, че Филин просто й казал, че все още не е готова. "Той предложи на Воронцова да репетира с друг наставник - по възможност жена, защото все пак ролята си е женска," коментира Новикова.

Воронцова и учителят й обаче си спомнят случката по малко по-различен начин. Те твърдят, че през декември Филин предложил да я включи в "Лебедово езеро" в ролята на принцесата лебед при условие, че се съгласи да се откаже от менторството на Цискаридзе.

Тя споделя, че е отказала предложението заради лоялността си. "Той е гений," казва тя за учителя си след репетицията. "Готова съм да страдам много за честта да работя с него". 

Ала каквато и да е причината на Филин да й откаже ролята, скоро след това той става жертва на цялостна кампания, насочена срещу него

В края на декември той започва да получава фалшиви телефонни обаждания през нощта. Освен това имейл акаунтът му е хакнат, а в навечерието на нападението със сярна киселина някой раздира гумите на колата му.

Полицейското разследване сочи, че Дмитриченко най-вероятно е мъстял за жена си. Не е ясно дали е действал сам - дали Воронцова или Цискаридзе са били наясно с неговите планове, макар и двамата да отричат да имат нещо общо с атаката.

От ареста на партньора й насам, Воронцова е напълно недостъпна за медиите. На 6 март - денят, в който Дмитриченко направи официалното си самопризнание, тя танцуваше в една от продукциите на Болшой. След това обаче прессекретарят на театъра заяви, че балерината няма да дава интервюта и отказва да коментира емоционалното си състояние. На този етап шансовете й за главната роля в "Лебедово езеро" не изглеждат никак, ама никак обещаващи...

Oще: балет  болшой театър  лебедово езеро  постановка  сергей филин  сярна киселина  театър  черният лебед 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 21.08.2010, 18:47

7 Konstantin | 10.03.201321:23

Статията е донякъде повърхностна, макар че проблемът е ясен - един мъж би поръчал да го набият, да му счупят крак, ръка - все нещо, което ще му пречи да работи на Филин. А му лиснали киселина!... На всичко отгоре мааалко са пропуснали да отбележат, че художественият ръководител и балерината са живели заедно, а кой кого е зарязал, естествено не е наша работа. но защо тогава се пише такава статия? Към какво е насочено внушението?
Какво да осъдим в живота? Кого да се опитаме да разберем? На кого да съчувстваме? Или просто пишем за интересно престъпление? Не е ли по-добре тогава да пишем за екзекутираните тези дни в Иран улични крадци?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 11.12.2012, 10:15

6 Radenko Kostadinov | 10.03.201301:16

Имам чудесна представа именно за какво става дума по отношение на Сергей Филин. Но "патосът" ми ни най-малко не се отнасяше за неговия случай - никой не заслужава такова нечовешко отмъщение! Споменах за една вечна борба, която може би само друг човек на изкуството би я разбрал... и няма да се нахвърли да злослови, просто защото му е такъв маниера на общуване.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

5 Thea Atanasova | 09.03.201319:59

Логично, че говорех за човека, който завижда. Но то пък в България кой ти следва елементарната логика? не разбирам
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.08.2010, 10:24

4 strawsPulledAtRandom | 09.03.201318:21

Какви "дребни душици" ви преследват, о, най-наивни? Човекът, който "спъвал съдбата и", всъщност е артистичният директор. Очевидно някой трябва да отговаря за подбора и е логично това да се прави от него, а не от началника на охраната или главния счетоводител. При толкова желаещи, явно много от тях трябва да отпаднат. А ние няма как да знаем дали героинята в горната драма е подходяща ... или просто не е. Запазете си патоса за случаите, в които имате представа за какво става дума.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 11.12.2012, 10:15

3 Radenko Kostadinov | 09.03.201315:32

Трудно е понякога отстрани да се осъзнае от какво значение за един артист е, когато съдбата на неговото изкуство се определя не от желанието на публиката, а от "дребни душици", които нямат никакво понятие от тези неща. Но това си е борба, която съществува не от вчера и днес Намига В Москва е гъмжило от таланти и провалени съдби...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.11.2010, 20:25

2 Боби Перу | 09.03.201312:34

Atanasova,имате по-малко понятие от оперно-балетният театър,дори отколкото от физиката на елементарните частици.
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

1 Thea Atanasova | 09.03.201309:23

Дребните душици са дребни навсякъде! Бесен
   

оценка

+0 -3

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.