Едно евтино билетче, моля | webcafe.bg
Webcafe

Едно евтино билетче, моля

Зорница Аспарухова 22.04.2014, 17:18 (обновена 26.04.2014, 08:45)
градски транспорт

Много ли е 1 лев за билет?

ЦГМ (Център за градска мобилност) ви пита колко да струва билетчето за градския транспорт. За проучването, гордо обявяват те, ще отидат по-малко от 10 хил. лева.

Преди няколко дни Центърът за градска мобилност обяви, че планира да направи запитване до столичани колко да струва билетчето за градския транспорт. Те не обясняват причините за така възникналия интерес към мнението на обикновения гражданин, но според мен това се дължи на прекаления брой гратисчии (разбирай хора, които пътуват без билети и когато контрольорът ги пита: „Къде ви е билетът?", те му отговарят с: „Майната ти!"). Особено напоследък.

Към тези случки в трамваите и автобусите може да добавим: неприятната миризма, студа, мръсотията, нередовността на мотрисите, блъскането и прочие. А сега като бонус получавате и задръстване. Където и да отивате, каквото и да правите, какъвто и транспорт да хванете, винаги ще попаднете в задръстване... Може би, защото навсякъде копаят. Сигурно това са част от скритите мотиви за така засиления интерес към цената на билетите. А може би е и нещо друго. Никога не съм се замисляла много, но твърде вероятно това да е един вид подготовка за горкия беден гражданин, защото може да му се наложи да плаща още за градски транспорт, при това много скоро.

Но колко всъщност струва пътуването в градския ни транспорт? Хората често се оплакват, че на базата на услугите, които транспортът в столицата предлага, неговата цена е твърде висока - 1 лев. Местната управа обаче не смята, че това е така. При обсъждането на бюджета на Столична община за 2014 година, кметът Йорданка Фандъкова предупреди изрично, че поскъпване на билетите за градски транспорт ще има. За сметка на това абонаментните карти ще запазят цената си.

Хмммм.... Госпожо кмет, да не би да ни карате да си купуваме повече карти и по-малко билети!? Да не би да смятате, че така редовните пътници ще станат повече от нередовните? Или пък така ще налагате психологически тормоз върху гратсчиите? Каквато и да е причината, мисля си, няма да успеете.

В една доста приятна книга се казва, че „човек винаги подценява броя на тъпите хора в обращение". Какво значи това? Значи нещо много просто, ще се опитам да го обясня... Останете с мен... Концентрирахте ли се. Така... Според това умно твърдение, направено след дълго проучване, броят умните и тъпите хора винаги е един и същ (да кажем, например, че на 10 тъпи се падат по 5 умни човека). И този брой, колкото и умните да се стараят, винаги остава такъв. Тоест, на всеки умен човек има по 5 тъпаци - и това остава непроменено, независимо от всичко.

Ако приложим това твърдение към градския транспорт, и съответно към съотношението между гратисчии и редовни пътници, това означава, че поскъпването на билетите и засилването на картите няма да помогне с нищо, ами общо-взето ефектът ще е същият. Тоест, промяна няма да има... Освен в парите, които харчите за трамвая, разбира се.

Но да се върнем към анкетата, която ЦГМ ще пусне в края на този месец. Според информацията, която самите те са подали, агенцията, която ще прави въпросното проучване ще включи „до 1000 души, живеещи в София, които активно използват градския транспорт. Възрастовата група е от 18 до 60 години". Всъщност, това е стандартната социологическа извадка от 1024 души.

Винаги има нещо измамно, съмнително и подвеждащо в такъв тип анкети. От една страна те ти казват, че ще направят запитване за цената на билета. От друга - искат точно твоето мнение по въпроса. От трета - казват ти, че независимо от твоя отговор, те ще вдигнат цената на билета, защото тя не е променяна от пет години, както и твоята заплата, и пенсия, но какво от това...

При този тип питания и гласувания винаги ти се създава грешната представа, че имаш право на мнение и твоето мнение ще промени нещо, но това всъщност не е така.

Преди години ми се наложи да гласувам за членски внос в една организация. На мен, както и на голяма част от останалите членове, тази такса ни се струваше доста висока. Един от хората надигна глава и помоли това да се промени. Когато председателят каза, че няма проблем и да гласуваме за по-нисък членски внос и ние го направихме, той се ядоса, „нахрани" ни здраво и накрая ни обясни за какво точно отиват парите ни. Накрая ние се почувствахме глупави и засрамени. И, разбира се, платихме скъпия членски внос като попове. Разбирате ли логиката ми!

Аз също искам да направя кратка анкета. Колко от хората имат проблем с поскъпването на градския транспорт? Защото макар цената на билета да не е променяна от пет години, то самият транспорт не е станал нито по-бърз, нито по-удобен, нито по-чист през последните 10 години! Може би с изключение на метрото, но, моля ви, която европейска държава има само две линии на метрото в XXI век?

И колко от вас, ползващи градския транспорт, се крият, когато се качват за спирка или две, защото им се струва нередно и скъпо да дават 1 лев за такова кратко разстояние? Но как да се промени това! Та то е народопсихология. Защото, кажете честно, ако можехте да оцените услугите на градския транспорт в пари, колко точно щяха да струват те?

Oще: антека  билет  задръстване  лев  софия  столична община  цена 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 18.01.2013, 13:32

42 Мъц | 25.04.201422:04

Коментарите трябваше да спрат след това което каза "ММ" (коментар 27). Кратко, ясно и точно. Това са фактите. Контрола в градския транспорт не важи за цигани и клошари. Виждал съм описаното не веднъж. Двойния стандарт важи. Никой не закача вкиснатите мангали и клошари. Те имат "назална" карта за цялата градска мрежа. Правилата важат за тези които не миришат на урина и умряло животно. И те плащат за тарикатите и гратисчиите. На тях им се държи сметка. Аз все още купувам билети. Ако цената се промени дори с една стотинка нагоре - ще спра. И ако някой ми направи проблем, ще го бия. Обещавам.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

41 Дракон с кисело зеле | 25.04.201413:54

Оня, сравнението ти не е крайно, а просто безумно. Каквото и да си говорим, почти никой не ползва ферари. Всеки, без изключение, ползва градски транспорт, без значение с какви средства разполага. Още повече, че общинските и държавните услуги НЕ СА подчинени на пазарни принципи, така че много ясно, че цените им трябва да са съобразени със заплатите на хората, които ще ги ползват.

И не, естествено, че не съм съгласен да ми вдигат данъците заради такава причина. Що за малоумен въпрос изобщо? Вместо това, както казах, може да си оптимизират системата, така че да намалят гратисчиите - това е начинът, а не да се товарят редовните пътници - което би довело единствено до намаляването им.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 08.12.2010, 12:04

40 LaForce | 25.04.201411:06

Истината е, че комуналните системи на София са замислени точно така - като обществени или косвено платени (не като "плати за достъп" и индивидуални, а като обществени - на всички!). Както парното, така и транспорта са предвидени да бъдат плащани от данъци или от еднакви такси между цялото население.
     Опитите да се подчинят на пазарен принцип без промяна на инфраструктурата са лицемерни. По-лицемерни са опитите да се обяснят с доктринални свободно-пазарни теории последствията от разминаванията между физическата структура на системите и икономическата им.
Обяснения от типа ти си тъп и мързелив затва парното е със вертикални щрангове (не може технически да се отчете индивидуално потребление) са смехотворни, но характерни за пазарните фундаменталисти. Хвърлянето на вина за недостатъците на пазарните системи върху някакви ПРЕДПОЛАГАЕМИ личностни качества и то все на жертвите на системата е най-честата тактика.

Транспортът в София има един път да не генерира загуби и той е да бъде признат за задължение на града - като събирането на боклука!
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

39 Оня Дето Го Трият | 24.04.201420:18

Сравнението с Ферари-то умишлено е крайно за да подчертае абсурдността на това да свързваш цената на някой продукт със заплатата си!
Да, градския транспорт не е частен и е субсидиран, а откъде е субсидиран - от бюджета. Тоест от данъците.

Ти Драконе, съгласен ли си да плащаш по-високи данъци, така че билетчето за градски транспорт да му се намали цената на 50 стотинки например и на хората с по-малка заплата от твоята да им е по-евтинко?
Ако си съгласен, супер!
Циганите например биха били щастливи (не че ще дупчат и тогава билет) возенето да струва 20 стотинки ако ти си съгласен даже още да ти вдигнат данъците за да субсидират обществения транспорт.

Тогава пътя до субсидираните Ферари-та за всеки става открит, стига да имаш гръб да понасяш и още вдигане на данъци за субсидии Смее се
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

38 Дракон с кисело зеле | 24.04.201416:31

Сега, дай понеже аз вземам 500 кинта, трябва Ферари-тата да струват 5-6 хиляди лева, та да мога да си ги позволя. Откъде-накъде ще са толкова скъпи Чуди се
---
Градският транспорт не е частен. Не е коректно да се правят такива сравнения.

Както и да е, единственото, което искам срещу билетчето, което плащам, е редовност на транспорта. А не като съм на спирката на трамвая в осем вечерта, първата мотриса, която не е за депо, да ми идва в девет без двайсет и съответно да прекарам повече време в чакане, отколкото в пътуване, и да закъснея за работа - което се случва прекалено често.

Впрочем, няма да е зле системата да бъде оптимизирана. Честно казано, силно се съмнявам да има система, която да разчита на съвестта на ползващите я в толкова голяма степен и да е наистина успешна. Докато се разчита на това пътникът да си продупчи сам билетчето, ще се пътува гратис, ще има хора, оглеждащи се за контрольор, за да се самотаксуват едва когато видят такъв, ще има оставяне на билети по седалките, както и всякакви други начини системата да бъде измамена. Няма да давам предложения как да стане това, не е моя работа. Единствената причина аз да пътувам редовно не е, че съм съвестен пътник, а че не желая разправии с контрите.
Които, впрочем, напоследък са доста възпитани, но преди няколко години бяха просто отвратителни, особено с деца или по-дребни жени, които не могат да ги респектират физически. Може и още да са такива, но не съм ставал свидетел.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

37 Manuela Gerenova | 24.04.201415:24

Според мен говорим за две различни неща.
Моята идея е, че в случая ромите не бива да са оправдание за гратисчийстване. Напротив, това да се оправдаваш с тях е по-циганска работа и от тяхната.
И ето и доказателството за тезата ми, че никой за момента няма файда за по-строги мерки. Вместо да говорим по темата, ние вече пети коментар разискваме ромите.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 13.12.2011, 15:29

36 pepi_pie_capi | 24.04.201415:18

Ей тая комбинация от супките на билета на снимката я имам Смее се muhihihihi
някой ако иска може да направим трампа на комбинациите muhihihihi muhihihihi muhihihihi
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

35 Оня Дето Го Трият | 24.04.201415:08

Не мога да разбера защо се нахвърляте на мангалите и се концентрирате върху тях!
Идат избори (те непрекъснато идат) и те са тези, които ще определят накъде да върви държавата, докато повечето от вас си седят вкъщи. Дори тук някои се гордеят с това, че по в реме на избори си седят вкъщи.

Еми като се замилиш нормално е управляващите (демек циганите) да ползват безплатен ток, да се возят безплатно и да получават помощи на ваш гръб. Тоест по-лошо - на наш гръб.

От циганина е ясно, че човек няма да направиш, но съвсем не той е виновния, че е в господстващо положение. Преброите кои са мрънкачите и "бунтарите" в коментарите тук и обвинявайте тях за това че 500 000 цигани и изкукуригали пенсионери са ни се качили на главата
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.06.2011, 12:31

34 Лени Димитрова | 24.04.201414:44

Мануела, ОК, нека те попитам тогава - откъде накъде всички ние плащаме съвестно билетите и дупчим при качване в автобус/трамвай/тролей и т.н., а мангала ще се довлече, ще се тръшне на седалката и ще гледа нагло с поглед - "дупчете, дупчете, балами". Аз пък лично съм била свидетел на хиляди такива ситуации. И на случки от типа - на спирката преди Лъвов мост се качва цяла тумба мангали - мръсни, смърдящи, и най-вече нахални. Освен всичко друго започнаха да викат и да обиждат хората в автобуса, че даже и едно хлапе с торба лепило в ръката започна да псува една женица, че не била отстъпила мястото си на една от мангалките, понеже била с чааве! Оставям на теб да се сетиш дали някой от тези елементи си дупчи билет. И това е поголовно и постоянно, и почти по целия градски транспорт.
Аз смея да твърдя, че е пълна утопия да се глоби успешно някой мангал... Дори не мога да си го представя. За сметка на това съм била свидетел многократно как контрольори са сваляли насила ученици, млади жени, възрастни и бременни от автобуса. Но забележи - мангал не!!! Да не говорим за панаирите, които спретват по спирките, да вдигат скандали, да крещят и да обиждат. За мен това си е безумие! Казваш - да не са с привилегии? Аз питам обаче - а мангалите да не би да са????? И ако да, откъде накъде? Откъде накъде тяхното "гратисчийство" минава винаги незабелязано и несанкционирано от контрольорите, на всички останали, които волно или неволно са без билет, трябва да го отнасят като най-големите престъпници в държавата??
Аз лично винаги си дупча билет, ако ще и за 1 спирка да се возя...Побеснявам обаче, когато до мен се изтъпани някоя баболеля-контрольорка, която ще ми дръпне билета от ръцете, ще го разглежда от всички страни 10 минути и най-накрая ще ме изгледа кръвнишки и ще ме пита - "Ти некъде тука ли го дупчИ биуета? Щот теа дупки тука не ми изгуеждат редовни". А перфоратора е над главата ми...
Да ти кажа любезни и поздравяващи контрольори почти не съм срещала...Рядкост ще да са според мен...
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

33 Manuela Gerenova | 24.04.201413:22

Лени, какво разграничава мисленето на хора като ММ от "мангалите"? За мен да седнеш да разсъждаваш така, значи, че ти им слизаш на нивото и първо лишаваш себе си от каквото и да било достойнство, второ влошаваш ситуацията. Не е толкова утопично да има санкции. Можене има, желание липсва, а и ситуацията е изгодна за някои.
Относно контрольорите - тука за мен работата е като с таксиджиите. Всички ги плюят без да осъзнават, че честичко вината е в тях за лошото отношение. Никога не съм имала проблеми с контрольор, абсолютно всеки (подчертавам наистина абсолютно всеки) ми е благодарил и ми е пожелавал приятен ден. Нямам нито един познат с кофти история с контрола. Ако си нередовен пътник не виждам причина да те хвалят и тупат по рамото. Какви са тия оправдания бременна била, с деца бил?! Да не е Господ, че така с привилегии - едните да си плащаме, другите - не? Пенсионерите и учениците пътуват на смешни тарифи, не виждам причина за проблеми с контрола.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.