Децата между доктор Джекил и мистър Хайд | webcafe.bg
Webcafe

Между доктор Джекил и мистър Хайд

webcafeЦветелина Иванова
05.06.2015, 18:35 (обновена 08.06.2015, 16:29)
Възстановка в Белене

Снимка: © Nova tv

Детската наивност и информационната поквара се борят в тийнейджърската душа като доктор Джекил и мистър Хайд.

Преди седмица широката общественост се възмути от възстановка на събитията от лагера в Белене, изиграна от деца в едноименния град. Деца насочвали пистолети срещу други деца, насилието ги увреждало, не било възпитателно, провокирало жестокост.

Може би защото комунизмът е блед спомен, къде лош, къде свиден, лагери няма, демокрацията цъфти и така.

Мисълта ми е друга.

Тъй като имам шанса да работя с деца, или по-скоро ранни тийнейджъри, каквито са и участниците във възстановката, искам да ви кажа, че насилието е доста познато на нашите хлапета.

Повярвайте ми, те могат да карат изтребители, да се бият като Джеки Чан, да боравят със зенитни оръдия и да похарчат спечелените от покер пари за проститутки в рамките на един час.

Театралните постановки, в които играят деца и в които има насилие, са нещо като „Не се сърди човече" за днешните тийнейджъри.

Онзи ден, например, дванадесетгодишният Г.Б. ми се похвали как заедно с неколцина приятели са трошили седалки на стадиона в Бургас, заедно с група ултраси.

Малко по-късно ми предложи да си вземем кредит и да заминем двамцата за Лас Вегас, където да загубим девствеността си. Секунда по-късно се поправи, че той вече я е загубил, разбира се. Добре, че го заглавичках с нова граматика, защото иначе кой знае къде щяхме да стигнем. Може би в момента щях да пиша статии през червената мъгла на мощен махмурлук някъде из казината на Вегас, най-после загубила девствеността си. Да бъдеш частен учител е една благородна, но във висока степен рискова професия.

Признавам,че е безценно да те питат дали си виждал птица Додо и дали женските тиранозаври са имали цикъл.

Има известен чар и в подигравките, които отнасяш, ако използваш думи като „чаткаш" и „шпация". И все пак, понякога е страшничко.

Наскоро тринадесетгодишният М.П. ми сподели за най-новите си постижения в играта GTI.

Оказа се, че детето е успяло да намери злия китаец, който му е поръчан от „боса", да му извади ноктите с клещи и да му разтроши зъбите с канго, след което да ги занесе, заедно с няколко пръста, на „боса", който му е дал нова задача - а именно взривяването на лаборатория за амфетамини. Това си е цял нов левъл в играта и е равносилно на онова, което някога за нас беше шестица по математика - трудно достижимо, но веднъж случило се - повод за гордост до живот.

Не ме разбирайте погрешно - същото дете неотдавна ме попита дали е вярно, че ако яде бонбони в леглото, после ще сънува кошмари.

Детската наивност и информационната поквара се борят в тийнейджърската душа като доктор Джекил и мистър Хайд.

Подрастващите са много умни и подценяването им може да бъде само в ущърб на обществото. Ако се интересуват от концлагера в Белене повече отколкото от мотивацията на вълка да разруши къщичките на трите прасенца, нека им позволим.

Много от тях не разбират и мразят историята и ако възстановките на мрачни политически събития от близкото минало ще ги подтикнат да я опознаят, какво скандално има в това? Току-виж въвеждането на младото поколение в историята се окаже естествен механизъм за превенция на бъдещи срамни събития. И да, жестоко е, но историята се учи като предмет и в училище, макар и със спестени подробности, а пътят на българската история е малко по-тежък и кървав от пътя на Дороти към Изумрудения град.

И бъдете сигурни - по него има следи от насилие.

Oще: белене  възстановка в белене  годишнина от лагера в белене  деца  комунизъм  концлагер  насилие  театър  участие на деца във възстановка 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 03.01.2015, 13:02

11 Freedom | 07.06.201521:43

Съгласна съм с мнението на Г-н/Г-жа Straight само без частта, че авторката имала латентни влечения към деца.

Ако агресията се крие и потиска ...в много по-неприятни размери и съвсем непредсказуемо може да избие.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 22.03.2012, 15:57

10 Шебек Хасан | 07.06.201517:39

Така е Цветелинче! "Демокрацията" не прощава никому. Дори и на децата. Чуди се
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 10.01.2011, 02:29

9 straight | 06.06.201523:46

Откакто съществуват живи същества, все има насилие. А хората винаги са раснали, живяли и умирали в насилие или болести и глад. Едва 1 % от хората умират от естествена смърт. В човешката природа е заложено да се бори за надмощие. Който не го прави губи. Цивилизованото съвременно общество се опитва да притъпи нормалните инстинкти, но това може да има пагубни последици в дългосрочен план.
Струва ми се, че авторката има латентно влечение към деца. Не е хубаво за учителка, но уви, среща се.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 18.01.2013, 13:32

8 Мъц | 06.06.201521:24

7@pixie

Направи си проучване за католическата църква, за папата, за педофилските скандали и ми кажи не е ли иронично че точно представител на тази църква организира това отвратително нещо? Тези хора са сатанисти. Като почнеш от папата и стигнеш до последния, смръдлив член на тази организация - отец Паоло Кортези. pixie... спри да пишеш 'квото чуваш и започни да мислиш и да си задаваш въпроси.
   

оценка

+2 -2

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

7 pixie | 06.06.201520:46

Мъц,
Написах каквото чух от децата.
Възрастните не са само учителите.
Родителите са по-важният фактор в схемата.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 18.01.2013, 13:32

6 Мъц | 06.06.201520:36

5@pixie

Говориш глупости. Какво значи "доброволци" като говорим за деца? Ако им обясниш че ще е "мега кул", да скочат от покрива на училището, те ще скочат. Не сме виновни "възрастните", виновна е системата в която живеем. Тя моделира и тя определя ценностната система на децата. Хора като авторката които са учители и в техните ръце за съжаление са децата ни, са част от тази система и трябва да бъдат държани отговорни. Всеки ден в градския транспорт ставам свидетел на разговори между 11-12-13 годишни деца, момичета и момчета, които говорят за "свирки", на кой колко му е голям, коя е захлюпена девственица и колко бири са изпили миналата събота в парка. И 'кво ми се умилява авторката от въпроси за дизонавърска менструация и бонбони в леглото, като за нея е напълно нормално тези деца да играят пиеса в която си опират пистолети в главите? След 25 години тези деца ще са на първия ред и ще гледат как техните деца играят същата пиеса само че пистолетите и патроните ще са истински. И пак ще има аплодисменти. И пак ще има одобрително поклащане на глави. И ще бъде напълно нормално.
   

оценка

+2 -2

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

5 pixie | 06.06.201519:17

Мъц, за протокола - децата не са били принуждавани да играят в пиесата, в интервю казаха, че са доброволци.
За насилието сред децата сме виновни ние, възрастните с това, че не се занимаваме с тях, за да им обясним например, че GTI е тъпа игра и защо е тъпа; често им даваме лош пример със собственото си поведение и допускаме безнаказаност. Резултатът няма как да е друг.
   

оценка

+2 -1

Регистриран на: 18.01.2013, 13:32

4 Мъц | 06.06.201518:31

Да принуждаваш деца да си насочват пистолети в главата, дори и като част от пиеса е престъпление и този нещастник който ги накара да го направят, трябва да бъде изгонен от страната. Да си учител и да заставаш зад това е плашещо. Очевидно авторката е на интелектуалното ниво на учениците си. Аз лично очаквам повече от учителите и изказвания като: "Добре, че го заглавичках с нова граматика..." и "Да бъдеш частен учител е една благородна, но във висока степен рискова професия.", е показателно за състоянието на образователната ни система. Клишето че децата са нашето бъдеще е вярно. Страшното е че, с учители като авторката, ни очаква едно жестоко и много глупаво бъдеще.
   

оценка

+3 -4

Регистриран на: 11.05.2010, 18:26

3 Крив Макарон | 06.06.201517:46

Изцяло извън темата за комунизма, темата относно насилието сред подрастващите ми се струва далеч по-сериозна. Авторката направо си е позволила да неглижира тезата за възпитанието. Това, че има проблемни деца е ясно. Не е ясно защо, обаче, това се приема за нормално?
Мога да посоча едно от следствията на тази "нормалност". Онзи ден един съвсем нормален млад мъж ми заяви, че ако мисля автомобилните джигити за нещо ненормално, щом това явление го няма в европейските страни, да ходя да живея в друга държава. Той настояваше, че джигитлъка е нещо естествено. Дали си дават сметка някои хора, че такова отношение действително отблъсква, и че в бъдеще по тези земи ще останат само брутални примати, сполучливо адаптирали се към културните особености?
   

оценка

+4 -1

Регистриран на: 05.02.2011, 12:23

2 AlahAkbar | 06.06.201510:23

Много искат да забравим... За да дерибействат още на воля и да харчат открито открадната народна пара! Нагли червени мърши. Бесен
   

оценка

+3 -1

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.