Залезът на моловете | webcafe.bg
Webcafe

Залезът на моловете

Lifecafe, по BBC
13.04.2014, 22:14 (обновена 17.04.2014, 08:18)
mall

Възникнали през 50-те години, тези храмове на търговията бяха символ на американската потребителска култура - но много от тях сега изчезват

Mоловете никога не са били предвидени да бъдат зловещи. И все пак през 1977 година Джордж Ромеро избира да заснеме сцени от неговия култов хорър зомби филм "Зората на мъртвите" в изоставен мол. Лишени от живот и светлина, огромните кънтящи пространства на затворения търговски център имат наистина много зловещо.

Любопитно е, че декорът на Ромеро има много общо със снимките на нарастващ брой изоставени молове в цяла Америка - от Калифорния, до Нова Англия. Има над 100 такива безжизнени титани от бетон и стомана, разположени край магистрали и в периферията на далечни американски предградия.

Икономическият упадък в определени области ? най-вече в Средния запад ? съчетан със засилващата се тенденция към онлайн шопинг и нови форми на градски шопинг центрове са запратили привидно непобедимия и типично американски шопинг мол в тежък залез.

Много от моловете процъфтяват, биват реновирани и дори разширявани, но "призрачните молове" бързо се превръщат в "призрачните градове" на началото на XXI век, а фотографите започват да ги възприемат като очарователни, макар и категорично тревожещи зрителя руини.

Отвътре, техните огромни пространства и кичозен дизайн изглеждат дори още по-тъжно от крайморски лунапарк извън сезона

Всичкият мрамор, плочки по стените, широките, наподобяващи холивудски сцени стълби, водещи в нищото, и тъжни детайли като надпис на стената на мола в Крестууд Корт, Сейнт Луис, гласящ "Почивката е лесна", изглеждат едновременно малко долнобробни и донякъде трогателни.

Още по-болезнена е тази гледка всъщност, защото първите американски молове не са били замислени да са десетки километри от всичко и да са достъпни само за големи, климатизирани автомобили с автоматични предавки и електрифициране на всичко.

Виктор Грюн, "бащата на шопинг мола", е искал те да бъдат ядро, около което да се струпват нови поселения - с апартаменти, клиники, училища - и някой ден не в далечното бъдеще - всички удобства и екстри, които са необходими за процъфтяващи градски селища.

Роден във Виена през 1903, Грюн е бил социалист през целия си живот и е учил за архитект в родния си град, преди да го напусне заради Ню Йорк по времето на нацистката анексия на Австрия през 1938. Грюн се заема да проектира първия напълно затворен шопинг мол в света - "Саутдейл Сентър" в Едина, Минесота.

Той отваря врати през 1956, в годината, в която Елвис за първи път пробива в чартовете - с "Heartbreak Hotel", Норма Джийн Мортенсън сменя името си на Мерилин Монро, IBM изобретяват твърдия диск, а Фидел Кастро и Че Гевара пристигат в Куба.

Символът на американския начин на живот

Домовете, училищата, езерата и парковете на Грюн остават напразна мечта, когато Едина, Минесота и впоследствие САЩ като цяло се заемат с продължителен бесен шопинг в сгради, които стават все по-огромни и все по-кичозни.

Молът се превръща в място за разходки, наравно с мястото за шопинг - централна част от съвременната американска култура и модел за голяма част от света, опитващ се да имитира американския начин на живот.

Естествено е имало нещо като молове и много преди "Саутдейл Сентър", започвайки от Траяновия пазар в древен Рим, създаден около 100 г. сл.н.е. от Аполодор от Дамаск, сирийско-гръцки архитект и инженер, а великите сукове на Алепо, Истанбул и Дамаск сами по себе си не са били нещо по-различно от огромни шопинг центрове.

Това, което е новото в американските молове, е че те са напълно затворени, насочени навътре конструкции, предвидени за достъп основно с автомобил, насърчени от облекчените данъци и закони за планирането и разположени на изолирани места.

В средата на 90-те години, американските молове се изграждат с бесни темпове - средно по 140 годишно. И индустрията скача на спирачките едва през 2007, първата година от половин век, в която не са строени нови молове в Америка: рецесията е притиснала здраво американската икономика.

И моловете започват да затварят врати, въпреки че някои стават непопулярни поради причини, които далеч не са само икономически

Когато 35-годишният "Кловърлийф Мол" в Честърфийлд, Вирджиния затваря врати през 2007, в-к "Честърфийлд Обзървър" отбелязва, че въпреки че той е бил популярно място сред семействата през 70-те и 80-те години, "всичко това се промени през 90-те.

Най-добрите клиенти на "Кловърлийф" започнаха да стоят настрана от мола, уплашени от младежите, които започваха да се събират там. Хората започнаха да виждат хлапета с огромни торбести панталони и вериги, висящи от коланите им, и се бояха - смятаха, че това са гангстери."

Молът отдавна е изгубил атмосферата си от 50-те на хедонистична, американска невинност. И тъй като много от тези молове стават излишни, те са изоставени като гигантски отпадък, изхвърлен от все по-големите автомобили.

И тъй като те са градени с все по-амбициозни мащаби и са по същината си огромни кутии с празни стаи вътре, пронизани от километри механични и електрически услуги, те никога не са били сред лесните за промяна на предназначението им сгради, въпреки че много американци предлагат те да станат гигантски развлекателни центрове: боулинг клубове, лунапаркове и казина. Което всъщност не е толкова лоша идея: разрушението на подобни огромни сгради би било пореден пример за очебийно потребление и разхитителност с наистина титанични мащаби.

Сега най-големите молове са в много различни части на света. Най-големият от всички е "Ню Саут Чайна Мол" в Донгуан, който има обща територия, 20 пъти по-голяма от пл. "Св. Петър" в Рим, и над два пъти по-голям от мола "Кралят на Прусия" в Пенсилвания - най-големият в САЩ. Сред 10-те най-големи молове в света, донякъде изненадващо, има два в Иран, а дори Бангладеш с БВП $1851 на глава от населението може да се похвали с нов мол, по-голям от "Краля на Прусия" (в САЩ БВП е $51 749 на глава от населението, според Световната банка).

Ужасът на шопинга

Светът е тръгнал на гигантски шопинг - и все пак, както показва опитът на американските ‘призрачни молове', модата както идва, така и може да изчезва. Скоро, точно както никой сега не знае какво да прави с древноегипетските храмове, шопинг моловете ще се превърнат в археологически и фолклорен артефакт.

И място за живите мъртви, вероятно, въпреки че молът, който Джордж Ромеро избира за снимките на "Зората на мъртвите" - молът в Монроувил, край Питсбърг, отворил през 1969, все още се държи. Той е бил разширен и реновиран през 2013-2014, но все още се къпе в славата на ролята, която е изиграл не само в "Зората на мъртвите", но и във "Флашданс" от 1983, както и в "Момчето, което обичаше тролове" (1984) и в хорър романа на Стивън Книг "Кристин".

Като тип сграда и социално-икономически феномен, шопинг молът има още път, който да извърви, но вече има и примери на разруха и руини. И тези руини ни казват повече от достатъчно за начина, по който Западът и Америка са избрали да харчат и да живеят през последния половин век. Съдейки по снимките на изоставени молове, този начин на живот определено е предизвикващ тревога - и в някаква степен ужасяващ.

Oще: американска култура  икономика  мол  пазаруване  сащ  търговски център 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 15.04.2014, 17:45

2 Joulieta Ivanov | 15.04.201417:49

Много надъхана статия!!
Сигурни ли сте че автора или преводача не са писали за Работническо дело преди 20-30 год?!
Струва ми се че търсите под вола теле, съжалявам
Америка не потъва не загнива и не въди зомби в молове те си:)))
Колкото до онлайн шопинг кога за последен път си купихте облекло или обувки без да ги пробвате как стоят?!
Пълни глупости!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 08.01.2013, 14:20

1 Илияна Т. | 15.04.201413:46

Ура!
   

оценка

+0 -0

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.