Нищо не учи по- добре от любопитството | webcafe.bg
Webcafe

Нищо не учи по-добре от любопитството

Мила Цалова
09.12.2010, 13:12 (обновена 09.12.2010, 13:31)
ученички

Снимка: © Getty Images

Като цяло системата е ориентирана към възпроизвеждане, не към търсене на знания...

„Българските ученици трудно анализират текстове, не се справят при разчитането на графики и четат най-вече списания. Това са основните изводи от представеното международно изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD)."

Как ви подейства тази новина? Българските ученици можели да четат, е, някои не съвсем гладко, но на мнозинството им било изключетелно трудно до разбират и да анализират прочетеното.

Ще рече - българските ученици не могат да мислят. Някак естествено. И по наследство. Те са чеда на поколението, възпитано в най-добрите социалистически традиции: „Чети и възпроизвеждай!" Творенето е опасно. Мисленето също. Различността е нежелана!

Как е разпределен разумът?

Един брадат виц твърди, че разумът е най-справедливо разпределеният ресурс на Земята - никой не се оплаква, че му е малко. Въпреки това, сферите, в които час по час се извива вой, че липсват нови и добри идеи са... реално всички сфери на човешкия живот. От политиката и икономиката до личните отношения и изкуството.

Но е видимо, че новите идеи в образованието са най-кът. Което затваря кръга. Перфектен параграф 22. Образователната система не толерира мисленето. Мисленето зацикля и не прави нищо за образователната системата.

Я, колко е интересен този свят!

Забелязали ли сте, че любопитството е естествено присъщо на малките човечета. Още едва прогледнали, те жадно поглъщат света. Опознават го както сварят - с очи, уши, нос, ръце, уста...( за ужас на майките си).

Забелязали ли сте, че това естествено любопитство при малцина се запазва за цял живот. Някъде към прогимназията, образователната система успява да го унищожи в по-голямата част от питомците си.

Въпросната система прави така, щото тотално да погуби този естествено присъщ стремеж към знания. Класните стаи са пълни с дълбоки въздишки, а главите на учителите - с ядове. „Не щат, бе! Не щат да учат и това е!"

Ами, как и да щат?!

Като цяло системата е ориентирана към възпроизвеждане, не към търсене на знания. Не стига и това, че учебниците са скучни и лошо написани. Не стига и остаряла форма за оценяване, ами нашенската образователна система е заспала през 50-те и още сънува, че още може да си позволи да принуждава, не да мотивира.

Да знаеш е забавно!

Ако мислите, че ваш родителски дълг е да ограничите пораженията на родното образование, като седнете да пишете домашни заедно с тях, като им обясните как трябва да положат усилия, защото са длъжни, защото това ще им отвори врати, защото ще им даде добър старт - грешите.

Ако смятате, че трябва да наказвате за несвършена работа - още повече грешите. Най-много да си докарате луди пуберски бунтове вкъщи.

Може би не по-лесно, но по-градивно е да научим децата да мислят. Да са любопитни.  Да усетят вкусът към откриването на нови факти, знания, мисли, тези.

Да се научат, че измислянето на нови тези, изобретения, идие е ценност. Това е градивно - другото е принуда. А свободолюбието и стремежът да се изплъзне от принудата е друга характерна човешка черта.

Но докато нищо не учи така добре, както любопитството, големият грях на българската образователна система е, че го погубва.

Oще: мислене  творчество  ученици 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 22.01.2011, 09:28

20 Руси Иванов | 22.01.201109:38

ЧЕСТИТА НОВА ГОДИНА!
По Българския календар 2011-та е година ВОЛ в цикъл ОГЪН -
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1301999116594&set=o.138830043878
ПОМАГАЙТЕ ЧЕ НЯМА КОЙ!
Календара липсва от образователната ни програма и си нямаме професори професионалисти които да организират изучаването и разпостраняването му, а се готви смяна на календара и предложенията са вариации на Българския но това и самите българи не знаят.
http://eyebg.com/prez-2012-smenqt-kalendara-5535.html
Ако се постараете да се запознаете със системата и корекциите му ще разберете че наистина Българският календар е по СВЕСТЕН от настоящия.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.10.2010, 20:58

19 Многознайковица | 15.12.201001:23

Статията ми хареса , поздравления за авторката. Както и тя самата казва, има още много какво да се каже по въпроса, но в случая и началото е важно.

Съгласна съм напълно с коментара на Борис (16) Намига Училището и изобщо образователната система като цяло са едва на 3-то или 4-то място по отношение на формирането на човешкия светоглед . Способността за аналитично, дедуктивно и там още каквито си искаме видове мислене , се развиват в много по-ранна възраст и то предимно в семейна среда. Отношенията и съотношенията между детето и заобикалящите го околни ( в т.ч. не само родители, а и приятели, познати , та дори вече и медии) са базата , върху която , то в по-късен етап се учи да трупа познание и да създава собствен стил на възприемане на заобикалящият го свят. А иначе , и отчето е прав , но доколкото се отнася само за професионални умения и способности.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.08.2010, 11:18

18 boris | 13.12.201020:05

тяхно си право
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.07.2010, 11:27

17 ot4eto | 13.12.201015:22

Борис, биолозите, невролозите и психолозите няма да се съгласят с теб.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.08.2010, 11:18

16 boris | 12.12.201019:49

Ако човек е любознателен, то тези 8 години в училище или общо 12 години до пълнолетие /плюс гимназия или технекум/ ще са за него просто някакви си 12 години от живота му. Същите както и следващети 12 години докато стане на 30. Същите както и последващите до 42. Нищо по-особено. Само за глупаците училището/гимназията/университета са фактори определящи светоглада
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.07.2010, 11:27

15 ot4eto | 12.12.201016:56

Rowan, разбирам те и съм съгласен. Това е така, както казваш. Относно училището, това което липсва и което аз бих добавил, са въпросните инструменти за критично мислене.

Не говоря за задълбочено аналитично мислене, а за проста епистемология на науката - научен метод и умението да се задават въпроси. Това може да се преподава в училище от 9ти клас включително натам. Така че, нямах предвид формирането на светоглед. Даже съм убеден че ако се въведе такъв подход, той ще противоречи на някой родителски опити за вменяване на истини и знае ли човек, може и да изведе някое дете от зомбирането на клишетата.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.09.2010, 21:32

14 Rumen Srebranov | 11.12.201023:39

Един учебен процес не само възпроизвеждане на наученото, т.е. да повтаряш като папагал и след някой ден да не помниш нищо от това, което си знаел преди някой ден. Децата има богато въображение и именно тук е ролята на учителя да развива това въображение, да спомага децата сами да намират решения. Всеки има право на мнение стига да е добре аргументирано. Не е задължително едно ученическо мнение абсолютно да пасва на учителското. Да сте чували за брейнсторминг и бриколажна теория в процеса на преподаване в началните курсове на обучение? А и не е нужно да си компютър, в който е наблъскан база данни, за да правиш оригинални решения. Апропо, американците има един особен стил на писане, когато иде реч за авторски твърдения в областта на лингвистиката - рядко цитират.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.12.2010, 07:00

13 Dancho | 11.12.201012:53

Възпитанието наистина е основна отговорност на семейството, но "преподаването на основни знания" не е достатъчно за училището, особено след една определена възраст.
Децата вече имат достъп до всякакъв тип информация благодарение на интернет пространството и след една определена възраст (15-16г.) методът "трябва да учиш това, защото така пише в учебника" просто не работи. В 11 и 12 клас учениците просто не обръщат внимание на нещата, които не са им интересни. В същото време знаят как да изкарат необходимите си оценки, за което в повечето случаи не е необходимо да учиш непрекъснато. И крайният резултат е следният: учениците си научават уроците, когато знаят, че ще ги изпитат, получават добрите оценки, а в края на година нямат почти никакъв спомен от това, което са учили.
И причината е много проста - те просто не са ангажирани в учебния процес (както казва и авторката).
Но пак казвам - проблемът не е в системата. Отдавна са разработени различни методики на преподаване, чрез които може да се ангажира вниманието на учениците. Въпросът е, че не се използват - все още има доста учители (а и родители) с мисленето на старото поколение, че единственият начин да се научи нещо е да се зазубри наизуст.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.09.2010, 17:28

12 Rowan | 11.12.201007:55

Към (11) ot4eto | 10.12.2010 18:49

Явно имаме разминаване в понятията "обучение" и "възпитание". За мен училището (до 12 клас) е длъжно да предостави минималния обем знания, необходим на младия човек, да добие представа за различните области на човешкото познание. Мисленето от своя страна се възпитава и тук е ролята на родителите. За него е необходим индивидуален подход, който не виждам как може да се практикува в училището. Нещо целия дебат по темата (не само тук) ми прилича, на опит за прехвърляне на отговорноста за възпитанието от семейството към училището.

Спомних си как една много мила, себераздаваща се госпожа от детската градина на сина ми, беше избухнала веднъж. Едно доста заможно ромско семейство беше и направило скандал, че не учила отрочето им да говори на български (бяха го дали 4 годишно на градина без да знае и дума). Думите и бяха : "Те до 4 годишно не го научили, а искат аз за две седмици да го науча".
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.07.2010, 11:27

11 ot4eto | 10.12.201018:49

Иначе не съм съгласен че да мислиш, не можело да се научи в училище. Точно това е проблема, че има вид на мислене, който може да се усвои от всеки - критично мислене, рационализъм и основни принципи за анализ на факти. НЯМА, повтарям - НЯМА, оправдание защо да не се учи и да не може да се научи това. Тук няма нищо общо с шаблонни и нешаблонни задачи, а има общо как човек подхожда към проблем. Задавайки си въпроси и преглеждайки всички факти или не. Не говоря за математически задачи, говоря за подход към светът. Този умствен факултет е достъпен за малки деца, така че аргумента че има непреодолимо интелектуално ниво за възрастни е просто невалиден.

Какво мисли Нийл Деграс Тайсън за образованието и разни други неща свързани с темата : http://www.youtube.com/watch?v=BBnbkWtNcBo
   

оценка

+0 -0

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.