Европейските училища имат нужда от китайски урок | webcafe.bg
Webcafe

Европейските училища имат нужда от китайски урок

Webcafe.bg, по The Daily Telegraph 03.04.2014, 12:52 (обновена 05.04.2014, 08:28)
Училище

Не само големите градове като Шанхай имат изключително добро образование

Шанхай е един от "тези" градове - дори и да сте го виждали във филми и реклами, не можете да се подготвите за реалността. Мащабите и темповете на развитие спират дъха. Боята току-що е изсъхнала от половината от града, а строежите все още продължават. Това е град, който расте във всеки смисъл. Истинските изненади обаче са в училищата му - както британската преса установи при посещение в Шанхай с екип от британски учени и специалисти по математика.

Статистиките са публично известни

Към 16-годишна възраст средният ученик в Шанхай е 3 години по-напред в познанията си по математика спрямо европейския и британския му връстник. Най-бедните ученици са поне с година напред от най-богатите европейчета. Шанхай е стабилно начело на класацията на ОИСР за познания по математика.

Понякога се твърди, че това става за сметка на креативността. Преди дни британската Асоциация на директорите на училища предупреди - на база изследване сред ученици - че стремежът на английското правителство за академична взискателност рискува да унищожи удоволствието от ученето. Изводът беше кратък и ясен: по-добре свободен дух, отколкото зомбирани автомати.

Но ако наистина посетите класните стаи в Китай, изтърканите стереотипи за механично заучаване и безумни процедури - на тълпи от деца, скандиращи идентични отговори - напълно липсват. Учителите не са авторитарни - те са дружелюбни и се държат професионално.

И децата са въодушевени да бъдат в училище, охотно отговарят на въпроси и бързат към черната дъска, за да обяснят решението си пред останалата част от класа. Учителите обясняват концепциите ясно и кратко; а учениците правят упражнения в кратки, концентрирани периоди и получават незабавна обратна връзка.

И учителите по математика в Китай са блестящи и вдъхновяващи

Голяма част от материала, преподаван на 6-7-годишните деца в Европа и Китай - като събиране и изваждане - не е толкова различен. В Китай обаче темите се разглеждат и дискутират в много по-голяма степен. И задачите стават все по-трудни в рамките на урока. Децата гледат напред, така че вниманието е изцяло концентрирано върху учителя, който може да установи дали децата обръщат внимание.

Учителите се специализират и в основното, и в средното училище, като има отделни учители по математика и английски език. И, което е най-важно - те прекарват по-голямата част от времето си в даване на обратна връзка на учениците и обсъждане на най-добрите методи с колегите си.

Друг мит е, че децата в Китай са в училище целодневно. Всъщност обаче времето на обучението им не е много по-различно от европейското; то обаче се използва много по-ефективно. Децата решават някои задачи у дома и учителят дава оценки на домашното веднага, предлагайки пряка помощ, ако детето не разбира задачата. Проблемите се диагностицират чрез обратна връзка. Математиката се преподава всеки ден в основното и средното училище.

И учителите правят всичко по силите си никое дете да не изостава

Това "дълбоко" обучение още от самото начало - с акцент върху традиционните методи, като делене със записване, но ясно обяснено - означава, че в прогимназията тези ученици бързо напредват. 14-годишните ученици там учат геометрия, която във Великобритания се започва едва към 16-годишна възраст. Те намират доказателства за резултата и анализират изводите си - и прилагат наученото към реални ситуации - като нива на производителност в промишлеността, или температура на върха на планина.

Не само големите градове като Шанхай имат изключително добро образование. В провинция Хубей, производствен център далеч от проспериращото крайбрежие, уроците по математика са също толкова блестящи, изградени около същия процес на преподаване, упражнения, участие на учениците, домашни и помощ за изоставащите.

Запитани какви желаят да станат, учениците отговарят често "учен" или "инженер", но и "учител по математика". И те и техните родители разбират, че това ще е решаващо за тяхното бъдеще.

"Математиката ще те отведе навсякъде"

Дори обмислянето на идеята, че математиката може би няма значение, звучи абсурдно на родителите, учениците и професионалистите в образованието в Китай. Там няма и следа от европейския хуманитарен снобизъм - никой не признава гордо, че "не е особено добър в математиката". В повечето университети тя е базово изискване за постъпване. Младежите я приемат като път към по-добро бъдещето, в сърцевината на конкурентна, разчитаща на технологиите глобална икономика.

Ако някога е имало избор между хуманитарни и точни науки, по всичко изглежда, че такъв вече не съществува. Тъй като технологиите преобразяват все нови и нови браншове, умелата работа с числата е дори от още по-голямо значение във все повече аспекти на живота. От мода до фермерство, финанси и индустриално производство, математиката помага на децата да вървят напред.

Що се отнася до Шанхай, неговата главозамайваща нова инфраструктура е лицето на математиката пред света - и посетителите там няма как да не се впечатлят от невероятната архитектура. Но небостъргачите и амбициите на Китай се опират изцяло на математика. И уважението към този предмет, съчетано с вярата в способностите на всяко едно дете, би трябвало да ни вдъхнови да вървим в същата посока.

Oще: pisa  математика  образование  ученици  шанхай 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

20 deowin | 04.04.201419:23

>Редовно има новини за български успехи на олимпиадите по математика, което означава, че не сме чак толкова зле

Апропо, ако имаше поне бегла представа за вероятности и статистика, щеше да си наясно колко грешно е горното твърдение. Иронично, а?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 20.05.2011, 17:21

19 peta_wawa | 04.04.201419:20

Tова две шанхайчета никога няма да го направят Палав !
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

18 deowin | 04.04.201419:19

tougherty, не ти ли хрумва, че след като сам си наясно със слабостта си в сферата на математиката, то вероятно някак си не върви да коментираш доколко тя е важна. Първо, естествено ще имаш склонност да я подценяваш, защото не е част от твоите умения, а и не я разбираш. Второ, не си компетентен (сам го казваш) да прецениш дали изучаването на математика е единствено тривиалното "произвеждане на аритметични роботи по калъп".
Като не разбираш нещо, а и не желаеш да го разбираш, вероятно е по-достойно да се въздържаш от демонизирането му.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.10.2010, 17:03

17 tougherty | 04.04.201417:30

Краска, пиша за последно, защото повече време за дървени философи не мога да отделя.

В България може да не съществуват локални стандарти за комуникация в Интернет, но съществува български книжовен език и българска граматика. И всеки твой опит да правиш промени в тях като привнасяш математически символи показва, че не си по-различен от тийнейджърите, които пишат 4 и 6 вместо буквите "ч" и "ш". Нивото на грамотност на човека не се влияе от това дали пише на хартия, на компютър или на някоя ограда. Ти нарушаваш граматическите правила на българския език и оправдаваш това с цитат от уикипедия. Направо вземи и напиши един нов учебник по български език, като не забравиш да посочиш в литературата съответните препратки към уикипедия! И задължително цитатите да са маркирани с ">". Даже ще взема да се пробвам и аз да цитирам така.

На следващо място, виждам че си направил редакция на изречението ми. Но освен >синонимите,
предлагам ти да махнеш и някои от другите >излишни
думи, за да се получи нещо граматически правилно според теб, при това просто и разбираемо >в контекста на моето изречение
и без >излишен пълнеж.
Например вместо:
>А калъпът за такива роботи е от някой, който е достигнал социалното си >равнище благодарение на това, че е развивал индивидуалните способности >на индивидите, вместо да се стреми да прави всички еднакви,
бих написал:
>Калъпът за роботи е от някой, достигнал социалното си равнище, развивал индивидуалните способности, вместо да прави всички еднакви.
Май се получи добре. Ще си взема поука да махам >излишния пълнеж
и >синоними
другия път, когато реша да пиша нещо.

Логическият анализ ще го пропусна, защото мисля, че ако се понапънеш ще успееш да стигнеш до смисъла самостоятелно. Това последното с много пълнеж и синоними се получи и ще опитам пак. Логическият анализ ще пропусна. Ако се понапънеш, ще успееш самостоятелно.

В крайна сметка, Краска, трябва да ти благодаря. Мисля, че с твоите умели напътствия и уикипедия определено си подобрих >писменото изразяване на български език.
И това стана сложно. Ще опитам отново. В крайна сметка, Краска, да ти благодаря. С твоите напътствия си подобрих >писменото изразяване на български език.
Както вече скромно споменах, съм получил най-доброто образование (това освен университет, включва елитно начално училище и елитна гимназия), което България може даде, с особено >високи изисквания към учениците,
но след твоите безценни и мъдри съвети се чувствам наистина ограмотен. Хайде и това да го преработя, че е тежичко граматически някак. Както споменах, съм получил образование (университет, начално училище, гимназия), с >изисквания към учениците,
но след твоите съвети се чувствам ограмотен.
И точно като китайски робот.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.06.2011, 12:52

16 Krasimir Hristozov | 04.04.201416:06

> Би ли ми показал къде точно са посочени "стандартните
> знаци", за да се запозная по-подробно с тях?

en.wikipedia.org/wiki/Posting_style
(източниците са посочени в статията)

"When a message is replied to in e-mail, Internet forums, or Usenet, the original can often be included, or "quoted", in a variety of different posting styles."

"A common convention in plain-text email is to prefix each line of the quoted text with a distinctive character or string. Today (and for many years previously), the greater-than sign (">", the canonical prefix)[1] is almost universally used; ..."

Тъй като в България не съществуват локални стандарти за комуникация в Интернет, са възприети световните (както за цитиране, така и за много други неща). Форумът на Webcafe не разполага със собствен формат за вмъкване на цитиран текст, и е съвсем нормално да използвам стандартния формат при обмяна на текстови съобщения.

> Но по твоята логика бих могъл да кажа, че това е стандарт при
> кореспонденцията по интернет, където по принцип точки и тирета
> се считат за ненужни и товарещи символи.

Я пак?

> "Ужасната структура" няма да коментирам изобщо.
> Може би просто изречението ти се вижда сложно за възприемане
> (за теб е разбираемо все пак), но аз не виждам нищо ужасно
> в структурата му.

Нека поправим малко граматиката, и изтрием някои излишни повторения ("конкретните" и "индивидуалните", "равнище" и "положение", и "дадености" и "способности" в контекста на твоето изречение са синоними):

"А калъпът за такива роботи е от някой, който е достигнал социалното си равнище благодарение на това, че е развивал индивидуалните способности на индивидите, вместо да се стреми да прави всички еднакви."

Сега да разгледаме изречението в контекст, като премахнем излишния пълнеж:

"Китайското обучение си е баш произвеждане на аритметични роботи по калъп. А калъпът за такива роботи е от някой, който е достигнал социалното си равнище благодарение на това, че е развивал индивидуалните способности на индивидите, вместо да се стреми да прави всички еднакви. Но математиците по принцип са си коне с капаци и си вървят по утъпканите пътечки."

Очевидно е, че това, което си написал, няма никакъв смисъл. Ако искаш, можеш да го подложиш на логически анализ (като правист, би трябвало да си запознат с този инструмент).

> Учителката по български ми писа отличен...

Така си и мислех, затова попитах - ти си ярък пример за проблемите в българското образование. Дори и да си завършил средното си образование в някое общообразователно училище с неособено високи изисквания към учениците, все пак след това си получил и висше образование. При това в област, която изисква умения в писменото изразяване на български език. Нямам други въпроси.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.10.2010, 17:03

15 tougherty | 04.04.201414:59

Би ли ми показал къде точно са посочени "стандартните знаци", за да се запозная по-подробно с тях? Всъщност ">" е математическият знак за по-голямо, който присъства на клавиатурата и с него в някои имейли се посочва предходно съобщение. Стандартизацията на този знак при цитирането си е изцяло твое дело. Знакът за означаване на цитат в българския език са кавичките. Виждам, че все пак си запознат с тях, дори можеш да ги ползваш, въпреки че не отговарят на "стандарта".

Колкото до "4ка" и "9ти" - по принцип си прав. Но по твоята логика бих могъл да кажа, че това е стандарт при кореспонденцията по интернет, където по принцип точки и тирета се считат за ненужни и товарещи символи.

В цитираното изречение има едно "индивидуалните" в повече, което явно съм пропуснал да изтрия. Замених го с "конкретните", за да няма повторение с "индивиди". "Ужасната структура" няма да коментирам изобщо. Може би просто изречението ти се вижда сложно за възприемане (за теб е разбираемо все пак), но аз не виждам нищо ужасно в структурата му.

Учителката по български ми писа отличен. Бях и на националния кръг на олимпиадата по български език и литература. Наистина преди стряскащо много години, но все пак бях. Говоря свободно два чужди езика и прилично още два. Получил съм най-доброто образование, което България може да предложи, а висшето е юридическо. Други въпроси?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.06.2011, 12:52

14 Krasimir Hristozov | 04.04.201413:43

">" е стандартен знак за цитат при кореспонденция по интернет, още от времето на първите имейли и usenet. Цитирал съм твоето твърдение, което ме е провокирало да ти задам конкретен въпрос, на който ти така и не отговори. По принцип е лош етикет да се цитира целия текст, когато се отговаря - все пак, всеки може да го прочете, ако има нужда.

Колкото до проблемите ти при писането на български, те далеч не се изчерпват с граматиката:

1. Пропуснатите запетайки са точно две на брой, а не "2-3". Като цяло се справяш със запетайките на задоволително ниво, а и сам си си открил грешките, така че това не е съществено.

2. "9ти" и "4ка" са абсолютно неприемливи начини за изписване на числителни редни.

3. Това изречение:

"А калъпът за такива роботи е от някой, който е достигнал социалното си равнище и положение благодарение на това, че е развивал конкретните индивидуалните дадености и способности на индивидите вместо да се стреми да прави всички еднакви."

е с ужасна структура, но за сметка на това няма абсолютно никакъв смисъл. Останалата част от коментара ти горе-долу се разбира.

Все пак, колко ти писа учителката по български? И какво точно ти е "хуманитарното образование"?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

13 Оня Дето Го Трият | 04.04.201413:43

Разбра ме прекрасно, но малко изкриви темата.
Да, няколко деца печелят олимпиада със синуси и косинуси, но няколко милиона други работят като продавачи, фризьорки и охранители, т.е. в професии тип "синуси не ми трябват".
Сам виждаш къде е прогреса и къде упадъка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.10.2010, 17:03

12 tougherty | 04.04.201413:28

Оня, наистина масово не се знаят синусите и косинусите, но това не означава, че няма хора, които са отлично запознати с тях. Редовно има новини за български успехи на олимпиадите по математика, което означава, че не сме чак толкова зле. По мои наблюдения средностатистическият американец или швейцарец разбират много по-малко от математика от средностатистическия българин, а общата ни култура е на доста прилично ниво. Причината нашата държава да върви надолу е, че при тях средностатистическият гражданин си знае мястото, а при нас всеки милиционер или физкултурник си мисли, че е достатъчно компетентен да взема стратегически решения за бъдещето ни от гледна точка на това, че щом може да пасе стадо овце, то управлението на държава няма да е кой знае колко по-различно.
Което ме връща на Краската, който е типичен пример за човека с претенции и рехаво покритие на претенциите. Така например, Краската е истински ерудит, защото е открил, че в написания от мен коментар липсват 2-3 запетайки. За доказателство на моята неграмотност той е цитирал (маркирайки цитата с математическия знак ">") едно правилно изречение, което обаче следвало да покаже, че целият текст на коментара е срам за човек с хуманитарно образование. Сега като се замисля, може би наистина математиката е доста важна. Поне там те учат на логика, която на Краската май му е непозната. Как да ме е срам после при такива критици?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.01.2012, 18:03

11 паяка | 04.04.201413:05

Само филолог от провинциален университет би свел математиката до аритметика. Математиката е строги правила и изкусното им комбинирано прилагане благодарение на умението за логическо мислене.
   

оценка

+1 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.