Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Европейските училища имат нужда от китайски урок

Не само големите градове като Шанхай имат изключително добро образование
Не само големите градове като Шанхай имат изключително добро образование

Шанхай е един от "тези" градове - дори и да сте го виждали във филми и реклами, не можете да се подготвите за реалността. Мащабите и темповете на развитие спират дъха. Боята току-що е изсъхнала от половината от града, а строежите все още продължават. Това е град, който расте във всеки смисъл. Истинските изненади обаче са в училищата му - както британската преса установи при посещение в Шанхай с екип от британски учени и специалисти по математика.

Статистиките са публично известни

Към 16-годишна възраст средният ученик в Шанхай е 3 години по-напред в познанията си по математика спрямо европейския и британския му връстник. Най-бедните ученици са поне с година напред от най-богатите европейчета. Шанхай е стабилно начело на класацията на ОИСР за познания по математика.

Понякога се твърди, че това става за сметка на креативността. Преди дни британската Асоциация на директорите на училища предупреди - на база изследване сред ученици - че стремежът на английското правителство за академична взискателност рискува да унищожи удоволствието от ученето. Изводът беше кратък и ясен: по-добре свободен дух, отколкото зомбирани автомати.

Но ако наистина посетите класните стаи в Китай, изтърканите стереотипи за механично заучаване и безумни процедури - на тълпи от деца, скандиращи идентични отговори - напълно липсват. Учителите не са авторитарни - те са дружелюбни и се държат професионално.

И децата са въодушевени да бъдат в училище, охотно отговарят на въпроси и бързат към черната дъска, за да обяснят решението си пред останалата част от класа. Учителите обясняват концепциите ясно и кратко; а учениците правят упражнения в кратки, концентрирани периоди и получават незабавна обратна връзка.

И учителите по математика в Китай са блестящи и вдъхновяващи

Голяма част от материала, преподаван на 6-7-годишните деца в Европа и Китай - като събиране и изваждане - не е толкова различен. В Китай обаче темите се разглеждат и дискутират в много по-голяма степен. И задачите стават все по-трудни в рамките на урока. Децата гледат напред, така че вниманието е изцяло концентрирано върху учителя, който може да установи дали децата обръщат внимание.

Учителите се специализират и в основното, и в средното училище, като има отделни учители по математика и английски език. И, което е най-важно - те прекарват по-голямата част от времето си в даване на обратна връзка на учениците и обсъждане на най-добрите методи с колегите си.

Друг мит е, че децата в Китай са в училище целодневно. Всъщност обаче времето на обучението им не е много по-различно от европейското; то обаче се използва много по-ефективно. Децата решават някои задачи у дома и учителят дава оценки на домашното веднага, предлагайки пряка помощ, ако детето не разбира задачата. Проблемите се диагностицират чрез обратна връзка. Математиката се преподава всеки ден в основното и средното училище.

И учителите правят всичко по силите си никое дете да не изостава

Това "дълбоко" обучение още от самото начало - с акцент върху традиционните методи, като делене със записване, но ясно обяснено - означава, че в прогимназията тези ученици бързо напредват. 14-годишните ученици там учат геометрия, която във Великобритания се започва едва към 16-годишна възраст. Те намират доказателства за резултата и анализират изводите си - и прилагат наученото към реални ситуации - като нива на производителност в промишлеността, или температура на върха на планина.

Не само големите градове като Шанхай имат изключително добро образование. В провинция Хубей, производствен център далеч от проспериращото крайбрежие, уроците по математика са също толкова блестящи, изградени около същия процес на преподаване, упражнения, участие на учениците, домашни и помощ за изоставащите.

Запитани какви желаят да станат, учениците отговарят често "учен" или "инженер", но и "учител по математика". И те и техните родители разбират, че това ще е решаващо за тяхното бъдеще.

"Математиката ще те отведе навсякъде"

Дори обмислянето на идеята, че математиката може би няма значение, звучи абсурдно на родителите, учениците и професионалистите в образованието в Китай. Там няма и следа от европейския хуманитарен снобизъм - никой не признава гордо, че "не е особено добър в математиката". В повечето университети тя е базово изискване за постъпване. Младежите я приемат като път към по-добро бъдещето, в сърцевината на конкурентна, разчитаща на технологиите глобална икономика.

Ако някога е имало избор между хуманитарни и точни науки, по всичко изглежда, че такъв вече не съществува. Тъй като технологиите преобразяват все нови и нови браншове, умелата работа с числата е дори от още по-голямо значение във все повече аспекти на живота. От мода до фермерство, финанси и индустриално производство, математиката помага на децата да вървят напред.

Що се отнася до Шанхай, неговата главозамайваща нова инфраструктура е лицето на математиката пред света - и посетителите там няма как да не се впечатлят от невероятната архитектура. Но небостъргачите и амбициите на Китай се опират изцяло на математика. И уважението към този предмет, съчетано с вярата в способностите на всяко едно дете, би трябвало да ни вдъхнови да вървим в същата посока.

 

Най-четените