Гей браковете разведоха цяла нация | webcafe.bg
Webcafe

Гей браковете разведоха цяла нация

Webcafe.bg, Frankfurter Allgemeine Zeitung и Guardian 25.04.2013, 17:42 (обновена 27.04.2013, 08:11)
Гей бракове

Война на двете Франции

Франсоа Оланд просто искаше да обедини френските граждани - или поне това обещаваше в предизборната си кампания.

Вместо това обаче, още през първата година на мандата си, френският президент вече успя да настрои своите сънародници един срещу друг с политиката "брак за всички" и да предизвика за пореден път описаната от историка Емил Пулат "война на двете Франции".

Откакто "най-голямата дъщеря на Църквата" Франция за първи път разделя религията от образованието през 1882, а след което и от държавата - през 1905, диспутът между тези, които оправдават този "секуларизъм" в името на "прогреса" и "модерното", и тези, които го смятат за атака срещу дадения от Бог установен социален ред, не спира да тлее.

Макар и "двете Франции" да са претърпяли много промени, конфликтът, разделящ френското общество на две, се проявява отново и отново - и в момента го наблюдаваме покрай въвеждането на гей браковете. В момента двете Франции са изправени една срещу друга заради най-мащабната социална реформа напоследък, след отмяната на смъртното наказание през 1981 г.

Неспокойна нация

Откакто лявото правителство под ръководството на премиера Жан-Марк Ейро наложи закона, предоставящ на еднополовите двойки правото да се женят и осиновяват деца, френската нация е неспокойна.

Не само в столицата Париж, но и в цялата държава, защитниците на традиционното семейство организират силите си в протести. "Няма нищо по-добро за едно дете от майката и бащата," пише по плакатите им.

Дори по-нерелигиозни хора се присъединиха към протестното движение, което активно се подкрепя от католическата църква и мрежата й от образователни институции, общности и асоциации.

Междувременно най-висшите представители на исляма и юдаизма във Франция също единодушно отрекоха гей браковете. Опозицията на този закон привлича и поколение от млади френски граждани, които до този момент не са взимали активно участие по политически и религиозни въпроси.

Общото притеснение, което всички тези групи споделят, е, че подкопавайки устоите на традиционния брак и семейство, светската левица изоставя една от основите на западното християнско общество. Обещанието на министъра на правосъдието Кристиян Тобира за "новата цивилизация", която ще настъпи редом с "браковете за всички", им прилича на ясно потвърждение на всичките им страхове.

Поглед назад към произхода на секуларизма би могъл да изясни остротата и дълбочината на конфликта около гей браковете. В никоя друга европейска държава религията не е била така радикално отделена от социалния живот, както е била  през XIX век във Франция. 

Забрана на молитвите на обществени места

След като дехристиянизацията на френската Революция достига до повратната си точка през 1793 г., в началото изглежда, че възстановяването на католицизма ще последва революцията. "Бащите на секуларизма" Жул Фери и Леон Гамбета виждат себе си като носители на Просвещението.

Френската победа над Германия от войната през 1870-71 г. потвърждава техните убеждения, че бъдещите поколения ще трябва да получат светско образование.

През 1882 г. е гласуван закон, който отстранява катехизиса, библейската история и всяка отправка към други религии от учебниците. От този момент нататък, френските държавни училища вече не включват религиозно обучение в учебните си планове.

Забраняват се молитвите на обществени места, както и християнските символи във всички обществени сгради като училища, болници и съдилища. През 1884 г. правото на развод е въведено повторно.

Въпреки това, част от Франция се противопоставя на тази промяна. Макар задължителното държавно обучение също да е въведено през 1882-а, много френски граждани - особено в селските райони, отказват да изпращат децата си в "училища, лишени от Господ". 

Бурна реакция

През първата половина на 1906-а са налице бурни конфликти, след които секуларизацията на институциите продължава с бързи темпове. През 1904 г. се забранява на църквите да преподават, което води до заточението на хиляди религиозни хора вън от Франция. След това, правителството едностранно въвежда Конкордата.

През декември 1905 г., законът за разделението на църквата и държавата се приема окончателно. От този момент нататък, държавата вече не издържа финансово религиозните организации, а освен това отказва събирането на църковни данъци.

Изключение от това са трите Департамента (Елзас-Лотарингия), които по това време са собственост на Германия. През 1905-а, както и до този момент, те остават под силата на Конкордата.

Прогресивната секуларизация, както и залезът на антиклерицизма, помагат на католиците да се примирят със "секуларизма". Въпреки това, атаката върху брака от страна на правителството отново извиква на показ исторически вроденото усещане за уязвимостта на всички християнски институции.

Ироничното в случая е, че младите демонстратори срещу "брака за всички" носят червените шапки на свободата на Якобинците - някога символ на свободата на революционерите, които били носени от онази част на Франция, която защитавала човешките права, прогреса и разделението между църква и държава.  

И все пак мащабите на сблъсъка изненадват всички

Правителството призна, че е "изненадано от злостната опозиция" срещу закона за браковете и осиновяването. Само преди няколко месеца, никой не предвиждаше толкова негативен и агресивен дебат по темата. В крайна сметка много страни са преминали през същия процес - Белгия, Канада, Испания, Португалия.

И всички социологически проучвания показваха, че мнозинството от французите (58%) подкрепят гей браковете, а 49% подкрепят осиновяването от хомосексуални двойки. Но с всеки изминал месец тези стойности спадат.

Реалността е, че всички във Франция - от новоизбраното правителство до лидерите на ЛГБТ общността, подцениха силата на консервативните групи. Макар Франция да остава страната, която е основоположникът на концепцията за разделение между църква и светски живот, тя си остава силно католическа страна - а църквата застана категорично против закона.

През януари 2013, когато започнаха дебатите по законопроекта в парламента, консенсусът по темата просто изчезна. Антигей-движението си намери ново име - La Manif Pour Tous, или "Протест за всички".

И от едва няколко хиляди души през ноември, протестиращи срещу закона, сега то наброява 350 000 членове (според полицията) или над милион (според организаторите), като в него се включват и крайнодесни подгрупи като Groupe Union Defense (GUD), демонстриращи различното лице на хомофобията във Франция.

Политиците и медиите също заеха крайни позиции

Вместо да успокояват положението, някои от членовете на опозицията подкрепиха изблиците на омраза и нетолерантност с безотговорни изрази. Кристин Бутен, бивш министър от кабинета на Саркози, заговори за "гражданска война". В парламента депутатът Филип Коше обвини правителството, че избива деца", като разрешава еднополовите бракове.

Френските медии реагират бързо и изобличават основно чрез присмех крайните изяви на някои противопоставящи се на хомосексуалните бракове във Франция и САЩ, но едно стана ясно в последните седмици - че езикът на омразата съществува и във Франция.

След гласуването на закона, първата еднополова сватба ще се състои през юни. Френският министър по въпросите на семейството Доминик Бертиноти заяви: "Време е за излекуване на раните." Въпросът е обаче - дали Франция може да преодолее този сблъсък?

Движението срещу гей браковете има планирани още демонстрации през май, а някои депутати обявиха, че ще отменят закона в момента, в който имат парламентарно мнозинство. Дали двете Франции ще успеят да се помирят след всичките разменени обиди, омраза и гняв?

Oще: гей бракове  деца  еднополови бракове  институции  ислям  католицизъм  нация  общество  осиновяване  политици  религия  секуларизъм  семейство  франция  християнство  църква  юдаизъм 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

36 deowin | 01.05.201322:43

>Комплексарското ви поведение

Това от устата на човек, който без повод и причина бърза да спомене, че си "пие бърбъна в компанията на две прелестни хетеро сексуални девойчета без брак"?
Погледни думата "лицемерие" в речника, вероятно снимката ти е срещу дефиницията.
И, докато си отворил речника, потърси глаголите "мазохирам" и "себеизявявам".
А, какво, няма ли ги?
Спокойно - той речникът е тъп.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.01.2012, 08:51

35 Falconetti | 01.05.201312:14

Деоин >"Пий си каквото си искаш с когото си искаш - какво се случва с теб, и дали е само плод на бедната ти, ограничена фантазия, интересува само и единствено теб самия."
Смее се Смее се Смее се

Деоин, звучите ми странно, като обидена стара мома с ранк на старша прислужница, от провинциално ямайско ранчо Шокиран
Разбирам несъстоятелноста ви да разсъждавате рационално. В такова състояние не бих ви мазохирал повече, дори и да ви харесва.Забравете за въпросите ми.

Предполагам ,несъщественото споменаване на 2 те млади госпожици в моята компания, както и миражния привкус за свободното ни , фриволно, хетеро сексуално поведение, ви е довел до такъв изблик на неприкрита истерия с привкус на недодялана ревност, себеизявена като тотално отричане.

Комплексарското ви поведение е смешно , но също е естетически неприемливо в компании на освободени емоционално хора.
Така че не мога да ви предложа повече от това да ми четете постовете по вебкафетата, съжалявам искрено.
Надявам се, че допира ви до западната култура не е бил само на хомо сексуално равнище. Макар че това е неинтересуваща никого подробност. Реве или много тъжен Реве или много тъжен Реве или много тъжен
Извън темата!
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

34 deowin | 30.04.201323:14

Според мен е интуитивно очевидно, че колкото по-охотно един човек се аргументира със собствената си гледна точка ("АЗ не бих харесала да съм с друга жена", "според МЕН такива деца израстват хомосексуални") и я дава като общо мерило за добро и лошо, без да взима под внимание, че съществуват други хора, толкова по-задръстен и тесногръд е мирогледът му.

Неспособността да регистрираш простия факт, че си просто един от милиардите хора по света, всеки от които има еднакво право на лично мнение и предпочитания, е доста сериозна и, според мен, инвалидизираща форма на самовлюбена заблуда.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 22.06.2011, 15:32

33 еднажена | 30.04.201323:12

Мануела , за собствено скудоумно облекчение , не зависи от нас двете , релакс Смее се
Единственото , което има значение за теб е да разбереш защо имаш определено светоусещане , не за друго , а за да се промени то - това е пътеката към ...
мъдростта , тъгата , щастието и кой знае какво още Усмивка
И тук е едно от ключетата за бараката - дерзай , не забравяй важното , от останалото се учи , не че съм навита да давам рецепти Много щастлив
Конкретно за това , което питаш - зависи , но само на пръв поглед , както любовта - винаги има и втори , и трети , и така Плези се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

32 Manuela Gerenova | 30.04.201322:56

еднажена, за теб - така, за други - иначе. За мен някои от всепризнатите мъже-секссимволи са най-малкото скучни, а други са ми директно отблъскващи. Не пречи друг да си умира по тях.
Опасенията относно осиновяването и отглеждането на деца в хомосексуални семейства се уповава на едно - детето ще стане същото. Тоест ще е болно. Така звучи - ще прихване някаква смъртоносна болест от родителите си. Все едно говорим за СПИН.
Първо, никой не иска да "прави" друг човек гей. "Те ще го направят такова"?! Ама как - с длето и чук, с бормашина, с флекс? Доста от гей хората, които познавам, дълги години са страдали, че са такива. Вътрешно или заради чуждото мнение, или и двете. За тях детето им да е хетеро е огромно облекчение.
Второ - за личния пример... А дали не влагате твърде много от собствената си сексуалност в този аргумент?
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 22.06.2011, 15:32

31 еднажена | 30.04.201322:49

Второто "национални" да се замени с "планетарни".
Благодаря ангелче
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

30 deowin | 30.04.201320:17

Falconetti, какво мислиш показва използването на високопарно звучащи многосрични думи, които обаче нямат абсолютно никакъв смисъл в контекста, в който са употребени?
Пий си каквото си искаш с когото си искаш - какво се случва с теб, и дали е само плод на бедната ти, ограничена фантазия, интересува само и единствено теб самия.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 02.01.2012, 08:51

29 Falconetti | 30.04.201319:33

Деоин, покъртително сексуално-емоционална е вашата ПОЗИЦИЯ, в защита на правата на педерасите да се свързват в брак и да възпроизвеждат по индуктивен начин поколение. Смее се
Бихте ли ми обяснили, изхождайки от вашия екстензивно- интезивен опит във това възпроизводство, как е възможно двама педали да се възпроизведат?
Макар и да нямате деца, аз бях заинтригуван от вашата съпричастност към възпроизвеждането на хомосексуални двойки и дори тройки. Отегчен
Предполагам, имате доказателствени пояснения за подобни плодоносни съжителства. Съжалявам ако съм преекспонирал вашия интерес и игнорирал научните ви познания към хомо дружинките, наречени по простонародному- педераси. Шокиран
Докато си подготите отговора от който никой друг освен вас няма да се заинтересува, аз ще си допия бърбъна в компанията на две прелестни хетеро сексуални девойчета без брак! пуша
   

оценка

+2 -1

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

28 deowin | 30.04.201316:58

Не така, ти детето си ще убиеш ли с камъни ако не те слуша? Щото според Стария Завет и това е редно..
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

27 deowin | 30.04.201316:54

>детето няма да има достъп до нормалните поведенчески модели

Дракон, не ти се получава - виж как с една-едничка дума, "нормалните", напълно осра пейзажа.
Не е хубаво така.
Избери си позиция и си я устоявай с малко повечко интегритет.
   

оценка

+1 -1

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.