Китай иска да е лидер в Интернет на предметите | webcafe.bg
Webcafe

Китай иска да е лидер в Интернет на предметите

Webcafe.bg, по CNN 05.12.2012, 18:56 (обновена 07.12.2012, 07:44)
Джеймс Лоу

Огледало, в което виждаш мейлите, прогнозата за времето и... пулса си

Когато архитектът Джеймс Лоу погледне в огледалото всяка сутрин, отражението му не е единственото нещо, което го посреща там - освен него, той вижда и прогноза за времето, имейлите си и дори пулса си.

"Най-големият носител на промяна през последните 25 години бе Интернет," коментира Лоу, чието "Кибертектурно огледало" е част от стремежа на архитектурната му компания от Хонконг да интегрира технологиите в дизайна.  "Интернет е станал вездесъщ за сградите, ала все още не е плъзнал по продуктите, които ги обитават - столове, врати, маси и огледала". 

Компанията на Лоу, както и редица нови, финансирани от правителството проекти в Китай, искат да променят това

Огледалото на Лоу, което струва $5000, стартира като продукт, който неговата фирма създава специално за високотехнологична жилищна сграда в Дубай. "Интернет на предметите започна да придобива все по-реални параметри като проект за нас," споделя той.

"Започнахме да изкарваме тези неща извън дизайните на нашите сгради, за да ги превърнем в независими продукти и да се опитаме да внедрим възможно най-много технологии в тях".

Ако има състезание за лидерство в Интернет на предметите (ИнП), то Китай е устремен да задава неговото темпо. Откакто китайският премиер Вън Цзябао идентифицира ИнП като "възникваща стратегическа индустрия" в едно интервю пред национална медия, от Пекин са се фокусирали върху развитието на технология, чрез която устройствата могат да комуникират посредством интернет сензори, радиочестотна идентификация (RFID) и други M2M (machine-to-machine) технологии.

От Пекин планират да инвестират 5 милиарда йени ($800 милиона) в ИнП индустрията до 2015 г. Министерството на технологиите на Китай прогнозира, че китайският ИнП пазар ще достигне до 500 милиарда йени ($80.3 млрд.) до 2015 г., след което ще се удвои до 1 трилион йени ($166 млрд.) до 2020 г. 

Дистанционната система за здравеопазване

Правителството е установило зони от държавни предприятия като например Института за ИнП технологии Ченгду в провинцията Сечуан, който разработва система за здравни грижи, чрез която жителите на селските райони ще имат възможност да използват "капсула на здравето" с размерите на телефонна кабина, в която да получат диагноза и рецепта от лекар в отдалечена болница.

"С помощта на капсулите и клиниките, хората ще имат възможност да си правят евтини прегледи и изследвания и да изберат онлайн лекар за поставяне на диагноза, след което да отпечатат рецептата и да закупят нужните лекарства от капсулата," въодушевено гласи уебсайтът на програмата.

По-голямата цел, която Китай преследва с фокуса си върху Интернет на предметите, според анализаторите е да спечели битката, която Пекин губи от дълго време насам -

утвърждаването на международни стандарти за новите технологии

След загубените битки да се използват китайските стандарти в 3G технологията и мобилния безжичен интернет, Китай се опитва да застане начело на ИнП още от самото начало.

"В областта на технологиите, Китай идва от позицията на последовател, който възприема чуждите стандарти и трябва да плаща лицензи," коментира Марк Наткин, директор на Marbridge - консултантска компания в областта на технологиите от Пекин.

"Китай много искат да обърнат този модел и да създават стандартите, така че другите държави да плащат лицензи. Това е нова област и като такава, създава възможности на Китай да бъде на стартова позиция или дори по-напред," обяснява той. 

Лоу вижда три други фактора от значение за ИнП пробива в Китай


"Китай е в позиция да инвестира повече от другите икономики в света на този етап. А и в държавата все още има затворен и ограничен Интернет, защото се опитва да наблюдава, контролира и цензурира - така че е в неин собствен интерес да развие този тип продукти.

Но мисля, че освен другото Китай е узрял до момент, в който вече не е просто център на евтината работна ръка... в областта на ултрамодерния бизнес, Китай иска да развие свой собствен бранд и поколение технологии, да влезе в технологичната война със свое собствено оръжие, инвестирайки в следващия Google или Аpple," твърди Лоу.

"От гледна точка на правителството, те само могат да спечелят от подкрепянето на техни собствени марки... държавата иска да определя пазара, а не да наваксва на останалите," добавя архитектът.

Компанията на Лоу досега е продала 500 кибертектурни огледала, а в момента разработва стол, който разпознава потребителя и записва индивидуалните му здравни показатели. "Наистина смятам, че следващата парадигма в продуктовия дизайн ще бъде променена от Интернет и новия набор материали, с които разполагаме сега," прогнозира той. "Не бива да правим нещата по същия начин, по който сме ги правили в миналото".

Oще: бизнес  здравеопазване  инп  интернет  интернет на предметите  капсула  китай  лидер  технологии 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.