Подаръци ще има за всички от сърце... | webcafe.bg
Webcafe

Подаръци ще има за всички от сърце...

Тома Захариев
22.12.2010, 15:58 (обновена 12.01.2011, 13:55)
мики маус

Снимка: © Getty Images

Въпреки че по кутиите с играчки-ютии все още се усмихват само момиченца, започват да отпадат джендър стереотипите в играчките.

По Коледа родителите повече като че ли се поизнервят, отколкото да пробват да се разберат за подаръците с децата си като с равни. А едно от основните оправдания за напрежението са рекламите на играчки - особено тези на интерактивните домашни любимци с вид на полуживи.

Никой не харесва тези мяукащи или джафкащи джаджи (покрай които - като минеш, издаваш почти същия звук от уплаха), а почти сигурно е, че и при децата желанието за такива е моментно състояние (с което можеш да се пребориш) - отколкото да са дълготрайно запленени.

Но въпреки че виси доста пред детските тв канали, тригодишният ми син досега нито веднъж не е поискал такова нещо - по-скоро непрекъснато ми натяква за най-големия конструктор и много дискове с Мики Маус. Не вярвам да е изключение.

Подозиращите индустрията за играчки в промиване на детски мозъци родители обаче са готови да хвърлят вината за превръщането на рекламата в детски фетиш единствено върху безотговорните търговци-рекламодатели (и телевизиите).

И вместо да пробват да пренасочат интереса на децата си в нещо друго - като правене на фигурки от пластелин (както коментира наш читател) или разходка с шейната - започват да мислят нещо далеч по-сложно като тотална забрана и отрицание на телевизията.

Между другото, пластелините са вторият подарък за сина ми. И не защото ги рекламират - а по-скоро заради носталгията ми по детството, когато това ми беше любимо занимание. За "Монополи", каквото купих за седемгодишния си племенник обаче, рекламите изиграха роля. Докато с него обсъждахме какво е най-добре да получи - така че да не му се радва само няколко часа и да го пази, видяхме реклама на известната игра. Той поиска да научи подробности за нея и след ден размисъл я записа в желанията си.

"Това, че децата запомнят имената на играчките и прозиводителите е добре от една страна, защото означава, че родителите ще направят информиран избор да купят оригинален продукт, а не копия, каквито за съжаление има на българския пазар. И имено тогава, когато се запомни продукта и фирмата вносител - рекламите ни са постигнали целта", казва Ивелина Николова, маркетинг мениджър на EON Entertainment, дистрибутор на брандовете Hasbro, Tomy и Mega.

"Но от друга страна, недоволството на родителите е свидетелство за прекаленото облъчване на децата с реклами за детски продукти. Ние също рекламираме в детските телевизии, но сме сравнително умерени и се стараем да бъдем такива, защото вярваме, че е правилно - а и знаем, че прекаляването с реклама по-скоро води до обратна реакция към нас и нашите продукти."

По думите на Владимир Русев, съдружник финанси и администрация в компанията, над 50% от годишния оборот се прави само през декември - което не би трябвало и да ни учудва. Така че по време на предколедната истерия подобна тенденция - рекламата да залее ефира на детските канали - няма как да не се отрази в настроенията на родителите и да ги постави пред страхотни изпитания.

Но освен производителите, чиято инвестиция в реклама определено носи възвръщаемост (надявам се не се сърдим, че бизнесът върви по Коледа), отговорност за прекаляването с рекламите носят и родителите, които не могат да придружат рязкото "Не" със създаване на интерес към други залъгалки и особено СЕМ - които се държат така все едно са заети с рецензиране на шекспирови постановки.

Не мога да се съглася обаче с това да няма никаква реклама по Коледа, най-малкото заради улеснението ми в тенденциите на пазара за детски играчки. Странно ми е, че вместо да се опитаме да се държим адекватно в капитализма, изпитваме мъка по едно време, когато нямало такива джунджурии... Не държа детето ми да е уникално и да си създава прекалено различни от тези на другите деца желания. Друг е въпросът дали ще реша да купя най-атрактивната глупoст.

"Интересното на българския пазар е, че индустрията с играчки е нова - сравнително скоро започнахме да се запознаваме с играчки на марки, които са отдавна утвърдени по света. И в тази ситуация рекламата играе водеща роля, за да се покаже един продукт и да се наложи", казват от EON Entertainment. "От друга страна - има опасност с много реклама среден клас продукт за западния пазар тук да се превърне в мерцедес, но именно с по-голямата образованост и опит на родителите по отношение на качеството, марките и добавената стойност на детските играчки, смятаме че с времето нещата ще си дойдат на мястото."

Освен това приказния свят, който достига до децата чрез детските телевизиите, се издържа от рекламта. Нали не искаме детските канали да се издържат с реклми на бира или космодиск...

Другият проблем е, че детските канали всъщност рекламират през цялото време - чрез филмчета като Бен Тен, около които кипи страхотен мърчъндайзинг. Новината на "Дисни", че спира анимацията за принцеси обаче прозвуча обнадеждаващо за това, че малките момичета вероятно са достатъчно отегчени от розовите воали и извънредната красота на героините. "Дисни" освен това обявиха, че предвиждат вместо нови приказки, да пуснат версия на Мечо Пух.

Така че индустрията за играчки може би не е чак толкова безотговорна - разгледайте внимателно в който и да е магазин и ще се убедите, че розовите понита и барбита не са повече застъпени от всякакви други играчки и игри, с които децата могат да бъдат всичко, което пожелаят. В прекрасните магазини за дървени играчки пък липсват всякакви попкултурни детски икони.

Третият подарък за сина ми е от български производител - "работилница", в която са включени безопасни гвоздеи, малък дървен чук, цветни дървени фигурки и талашитена дъска, на която да ги забива... Нещо, което ще му хареса най-много, съдейки по любопитството, с което се върти около мен, когато поправям/сглобявам нещо. Личният пример е най-добрата реклама.

Скоба: какво да кажем за рекламата на силиконови цици по чалга каналите, които доста родители май си пускат свободно вкъщи...

Освен това, въпреки че по кутиите с играчки-ютии все още се усмихват само момиченца, започват да отпадат джендър стереотипите в играчките. Ивелина Николова казва, че например конструкторите, които по принцип се смятат за момчешка територия, вече са затвърдено унисекс играчка. "Заради страстта на момичетата около една година да си играят с колички пък, има производители, които създават такива играчки и за тях, като включват акценти като пеперуди, за да не се притесняват чак толкова майките."

Бизнесът наистина се е вслушал в родителите и разбира се, в една идеална вселена, рекламата на играчки трябва да е таргетирана по-скоро към тези, които в крайна сметка вземат решение за какво да похарчат пари. Но ако детето ни е твърде малко, за да го накарате само да си събере пари за желаната играчка, можем спокойно да му кажем "Не", аргументирайки се с действия.

Децата имат много по-силен интерес към занимания, чиито атрибути често са обикновени битови уреди, а не шарени джунджурии. Ако ги поощряваме да участват, докато поправяме някакъв шкаф, вместо да ги пъдим (ау, ще се удари...), спамването ще им влияе по-малко.

Oще: деца  играчки  кукли  пластелин 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 29.08.2010, 16:49

15 Асен Кабрански | 25.12.201010:22

До автора на статията. Ние, четящите този сайт, не сме деца на по 4,5,6, години, а големи хора които можем да мислим. Статията ти е една реклама и напразните ти напъни да ни убедиш, че това е за благото на децата ни е безумна. А и на всичкото отгоре, трябва да ти четем безсмислените коментари, в които се опитваш да ни обясниш колко сте възвишени.
Ние знаем как да си възпитаваме децата и най-малко ти си човека който ще ни казваш как да го правим. Аз съм твърдо "ЗА" тези реклами да бъдат забранени и дори вече сме съзирали съответните органи.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.11.2010, 16:47

14 Начко | 23.12.201011:09

Тома... Като че ли не си схванал духа на последното ми изказване като цяло, но както и да е. Нека ти кажа защо виждам "поръчковост" тук - защото няма реклами. Всъщност вече виждам няколко, но допреди месец тук почти нямаше реклами, Тома - нито на главната страница, нито по вътрешните. А както знаем, в държавите, на които искаме да прилича България, свободните медии се хранят от реклами - това ги прави независими. Близко е до ума, че ако при вас няма явни реклами, то със сигурност има скрити. Другият вариант е да работите на ползу роду, което - извинявай - не го вярвам.
Що се отнася до моята критичност... Ако тя ти причинява болка, то може би прагът ти на поносимост е нисък, замисли се. Лично аз винаги съм предпочитал болезнено критичните към мен хора в училище и на работното ми място, защото те най-много са допринесли за развитието ми. И да - към себе си съм критичен също толкова, колкото и към околните. Полагам старание.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.08.2010, 10:24

13 strawsPulledAtRandom | 23.12.201011:01

Тома, признавам, не погледнах вдясно, просто прочетох статията като една самостоятелна обособенма единица, без да дочета всички каренца около нея (както вероятно правят голяма част от потребителите). Сега поглеждам вдясно и виждам:
1. Ивелина Николова: За нас е по-важно да запознаем родителите с бранда...
2. Наример Battle Strikers - игра с пумпали за двама...
3. Владимир Русев: В нашите реклами се опитваме...
4. Още по темата / Барби трябва да умре
...
Да, прав си, наистина е спомената и другата статия. Очевидно си достатъчно интелигентен човек, затова съм убеден, че усещаш саракастичния тон, с който се съгласявам с правотата ти... Когато се дава право на отговор на засегната страна, би трябвало още в началото на самата статия да се напише изрично. И отново повтарям - личното мнение на автора за ползваните от него продукти е много кофти способ за реклама... Както и да е, все още съм убеден с правотата си, няма смисъл да спамя повече и да ставам досаден на останалите коментиращи. Все пак съм благодарен, че мога нецензурирано да си изразя мнението под материала, което си е безспорен плюс, защото например с телевизора не мога да обсъждам...

По отношение на конспирациите, които съм съзирал - хайде, моля те, да не отиваме в качествено нова материя от съвсем различен ранг. Конспирация са високите лихви по кредити, наложени от банковия картел, вредните лекарства и излишните ваксини, които ни се предлагат от съвременната фармацевтична промишленост, конформизмът и родството между партиите в БГ и т.н. и т.н. Конспирации много, но това, за което си говорим в момента, си е най-обикновена, лесно разпознаваема и конкретна реклама, макар и пусната в рубриката "Статии" под формата на авторски материал. Жалко заради подобни слабости, защото все пак в Уеб-кафе има и забавни статийки и коментари, включително и твои, които докато чета, с удоволстие губя по малко време.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.09.2010, 14:22

12 Pavur Pezev | 23.12.201010:46

Отпивам от ЛАВАЦАТА,пускам ЕЙСЪРА,на монитор САМСУНГ гле'ам к'ви глупости пиша,ама некой ми звъни по АСУС-а,и ви казвам че не пра'я ник'ва реклама.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 22.12.2010, 20:24

11 toma | 23.12.201009:43

@ strawsPulledAtRandom - има линк към статията вдясно - както винаги правим в редакцията на Webcafe, когато пишем по тема, по която вече е имало материали. Странно е, че не си спомняш споменаването на фирмата, тъй като въпросната статия започва именно с обяснение колко досадно звучи рекламата й - говорим за статията "Барби трябва да умре".И още едно уточнение - свърших работата си с удоволствие, защото става дума за нещо прекрасно - детски играчки. И последно - когато нещо е платено, изрично се уточнява. Благодаря за примера, който ми даваш - аз също спя спокойно. Радвам се, че успяхме да поговорим, макар и да ми е леко тъпо, че продължаваш да имаш някакви подозрения, което е разбираемо, ако си имал досатъчно примери за "конспирации" в живота си. Приемам мнението ти все пак, тъй като този път си се аргументирал и уважавам аргументите ти, надявам се и ти моите - благодаря.

@ Начко - наистина се изумявам, че точно в този сайт намираш "поръчковост", точно ти, който влизаш тук всеки ден (струва ми се). Може би си прав, че отговорът ми е закъснял - но тук пишем за цяла аудитория, а не само за отделни хора като теб, които са настроени критично до болезненост. Истината е, че по подобна тема би трябвало да се направи цяла гама от материали - репортаж, анализ, коментар, което, признавам си, аз не съм направил поради ред причини. Но мисля, че съвсем ясно съм уточнил кои точно играчки за деца смятам за смилслени - не съм цитирал цял каталог, убеждавайки хората да купуват боклуци, само щото децата им ще се кефят. Колкото до проблемите на публицистиката - съвсем отделна тема. Все още нямам самочувствието на публицист, но приемам съветите ти, благодаря. Весели празници.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.12.2010, 14:32

10 Маня Маняна | 23.12.201001:17

Аз пък харесах статията, въпреки неколкократното споменаване на фирмата. И, в интерес на истината, през единственото ни гледане на телевизия през седмицата, в неделя, защото вкъщи умишлено нямаме кабеларка, съм попадала на тези реклами, в които освен куп глупости съм видяла и доста смислени играчки.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.11.2010, 16:47

9 Начко | 22.12.201022:47

Тома, приемам обяснението, но... Тук бързам да подчертая, че ще говоря само и единствено от свое име и дори думите ми да ти прозвучат като досадно поучаване, всъщност са споделяне на нещата така, както аз ги виждам от моята си камбанария.
Разбираемо е първата статия за играчки да предизвика някаква реакция от страна на фирмите, които са в бизнеса, но за мен опровержението или възстановяването на баланса би следвало да дойде до нас ясно и точно обозначено като такова - "пиша тези редове в отговор на статията за играчките с автор еди-кой си...". В противен случай рискът да бъдат предизвикани подозрения у читателите за скрита реклама, облъчване от онова лошото и така нататък е голям - както се и случи, впрочем. Ако твоя отговор до нас под статията го беше вписал в самата статия, за мен би било много по-добре. А и two wrongs don't make a right, както знаеш.
И друго има - всъщност казваш прави неща в твоята статия, но когато те са "гарнирани" неподходящо, лично на мен ми нагарчат. Продажбата в пакет на бестселър и застояло заглавие може би е печеливша тактика в книжарниците, но в журналистиката мен подобни похвати ме вбесяват, оставят у мен усещането, че някой се опитва да ме прави на балък и ме пързаля. Може да греша, но докато четях статията ти, точно това усещане добих.
И накрая, но не на последно място по важност - говориш от името на някаква група хора. Аз може би се досещам кои хора включва групата, но все пак намирам за добър тон това да бъде обозначено еднозначно от твоя страна. Защото иначе на някого може да му прозвучи като "решихме да ви сипем храна и вода, а после да ви острижем". Това, за което говоря, е уважение. И повтарям - не те уча какво да говориш и как да го кажеш, а ти подсказвам как да достигнеш до моето междуушно пространство и да стартираш някакви мисловни процеси там. Авторката на другата статия може да е писала материала си по поръчка - хабер си нямам - но не личеше. И звучеше автентично. Аз не съм коментирал там, впрочем - не защото нямам какво да кажа, а защото написането ми "влезе" страшно навътре и сърцето ми се сви, някакси не намерих подходящи думи за коментар.
Не бих нарекъл това, което правите тук, журналистика - поне не и преобладаващата част от текстовете - но можем да приемем, че е публицистика. Та ми се иска да кажа, че публицистиката, колкото и абсурдно да звучи, е страшно отговорна работа. В днешно време медиите възпитават, дефинират морални ценности, създават и развенчават митове, моделират индивидите даже - това е изключително опасно занимание и според мен трябва да се упражнява изключително отговорно. Публицистиката.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.08.2010, 10:24

8 strawsPulledAtRandom | 22.12.201022:39

Тома, не мога да приема, че тази статия служи като балансьор на предходната, просто защото никъде не се споменава и не е даден линк към нея. Това, следователно, са две съвсем отделни статии (по-точно статия и рекламен блок).
Но както и да е, виж какво се получава - първо излиза принципна статия против рекламите на играчки (в която наистина не ми е направило впечатление споменаване на фирма, явно е било доста по-дискретно). След това съвсем целенасочено се прави реклама на конкретна фирма и на конкретни нейни продукти, като името и се споменава неколкократно и се цитират нейни мениджъри... е ние все пак сме родители, а не деца, за да не можем да различим рекламата на прах за пране от филма по БиТиВи... Ако използвам твоя пример с политиката - все едно да кажеш "всички политици са отвратителни" и веднага след това: "да, но Спиридон Спиридонов не е, той има едисикаква платформа и лично аз му вярам, затова ще гласувам за него; чуйте сега какво ще кажат шефа на предизборния му щаб и кандидата му за вицепрезидент".
Мръсна работа и съм сигурен, че не си я свършил с удоволствие. Но този факт не те оправдава в моите очи. Не гледам в чуждата паница, просто визирах дела от хонорара ти заради рекламата, а не заради труда по писането (дори да не си ги получил лично от компанията, тези пари очевидно са приети от твоите редактори). Защото едно е да кажеш "това е правото на отговор на фирма @@@ във връзка с едиси коя статия, ето думата на нейния маркетингов мениджър г-н @@@", друго е да пропуснеш задължителното уточнение и да започнеш да ни убеждаваш как самият ти ползвашаш техните продукти. Не искам да кажа, че ни продаваш топла бира, в смисъл, че не мога да твърдя, че е топла. Но със сигурност ни продаваш бира, което само по себе си е неуместно в сайт за кафе, нали Усмивка
Както и да е, мрънкането ми е насочено по-скоро към редакцията на сайта, а не към теб като изпълнител на "задачата". Но и аз съм наемен работник и ще си позволя да споделя, че преди няколко месеца отклоних предложение за работа, която почти сигурно щеше да се окаже в противоречие с принципите ми - ставаше дума да се наеме "свой" човек за работа с важна информация и... сещаш се. Предлагаха ми доста по-добри условия от настоящата ми работа, но пък сега спя добре и се гледам спокойно в огледалото. Така че, изборът е също и в теб. Не искам да звуча морализаторски и да размахвам пръст, просто споделям мнението си и се опитвам да го аргументирам, надявам се да е правилно.
Весели празници на теб и на всички читатели!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.07.2010, 01:41

7 thefish33 | 22.12.201021:25

2strawsPulledAtRandom | 22.12.2010 16:50
Благодаря, че ни светна как да възпитаваме децата си! Още по-силно благодаря, че ни насочи към правилната компания за играчки! Една готина статия против рекламите, последвана веднага от "правилната" статия, която ни говори само за една фирма и ни цитира нейните мениджъри, които обясняват как нейните продукти били такива, но изобщо не били онакива... смрад ... Нищо де, не съм злобен... да си изхарчиш хонорара със здраве.

.................................................................................................................

Де'т се вика - подкрепям!Много подозрителна реконтра , веднага след статията "Барби трябва да умре" ... .Пък да дам торба с пари за "маркова" играчка , произведена в Китай, няма да стане просто.Ще си я взема да е по китайска , ако ми се наложи, а за остатъка от парите ще купя шоколади, бонбони и все неща , които могат да се изядат ( макар и да не е много полезно за малките деца) и да принесат полза поне във физическото развитие... Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 22.12.2010, 20:24

6 toma | 22.12.201021:00

@ Начко, strawsPulledAtRandom и всички любезни читатели на Webcafe.bg - мисля, че този сайт посещаватт достатъчно умни и отворени хора, за да знаят, че тук по-скоро си общуваме с вас, отколкото да се опитваме да ви продадем топла бира. Затова реших, че е редно да ви отговоря. В предишната статия за рекламата на детски играчки читателите останаха с впечатлението, че цитираната тук фирма - която пък нашата прекрасна авторка беше цитирала със съвсем обратен знак заради разбираемата си афектираност от рекламите - рекламира и някакво интерактино куче, което всъщност не внася и не предлага. Не ме разбирайте погрешно - с тази статия не реабилитираме, просто внасяме нужния баланс. Защо, когато критикуваме дадена компания, политик, общност ако щете - е добре, а когато потърсим и тяхното мнение, всички виждат в това нещо подозрително? Просто говорим свободоно. Заствам зад мнението си, че рекламата на детски играчки играе своята положителна роля, когато не се прекалява с нея и когато са подбрани смислени продукти за рекламиране, а не джунджурии, предизвикващи първосигнални реакции. И пак казвам, че лично моето дете не се поддава на тези реклами.

Колкото до "хонорара ми", уважаеми strawsPulledAtRandom, предполагам, че съм работещ и уморен човек също като теб, който не е излишно облагодетелстван, повярвай ми. Съжалявам, че не мога да ти покажа касовите бележки за всички подаръци на сина ми - две от тях купени с 15 % намаление, което всеки гражданин на тази страна може да направи, купувайки директно от вносителите.

Мисля, че на Коледа от известно време насам се придава излишна истерия, заради всички капиталистически изстъпления, които ни заливат - но пак казвам - длъжни сме да се справим в тази ситуация адекватно чрез разговори с децата си, а не само да крещим срещу нея, взимайки някакви радикални мерки (по спомени от соца), които децата ни не разбират. Надявам се, че можем да говорим с нормален тон помежду си, а не само да се заяждаме еднопосочно, разполагайки с удобната анонимност на Интернет. Желая ви приятни празници и много радост в очите на децата ви.
   

оценка

+0 -0

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.