Какво се случва с човек, когато загуби своя Бог? | webcafe.bg
Webcafe

Какво се случва с човек, когато загуби своя Бог?

Кристина Пайташева 30.09.2011, 12:07 (обновена 03.10.2011, 07:59)
арабеск

Снимка: © edno.bg

В състояние ли е човек да се справи сам със себе си, когато той загуби своя Бог. Това бе моят основен въпрос, тъй като Ницше заявява: „Но този Бог умря за вас!".

Хаос в душите, борба за надмощие, революция. Tова са първите емоции, които предизвиква у мен постановката на Мила Искренова „Тъй рече Заратустра", представена от балет Арабеск по време на Sofia Dance Week.

На сцената на Държавен музикален и балетен център публиката се наслади на един модерен и силно въздействащ прочит на едноименнaта творба на Фридрих Ницше.

Чрез силната визуалност на груповия танц, хореографът намига по интелигентен хумористичен начин в стремежа си да анализира човеците и тяхното съзнание, техния житейски и творчески път на развитие.

Мила Искренова откровено сподели своето вдъхновение и концепция за постановката, както и своите страхове и мечти относно бъдещето на балетното изкуство.

От колко време поставяте „Тъй рече Заратустра"? Какво инспирира идеята за поставянето на произведение на Ницше?

Тази постановка е направена за кратък период от време - в рамките на 40 репетиции миналия сезон и сега още около 20. Бяхме много експедитивни. Аз бях готова с идеята една година преди това и имах достатъчно време да се подготвя.

Спектакълът най-напред бе инспириран от въпроса „Какво се случва с човек, когато той загуби своя Бог?". В състояние ли е човек да се справи сам със себе си, когато той загуби своя Бог. Това бе моят основен въпрос, тъй като Ницше заявява: „Но този Бог умря за вас!".

Беше ми интересно 100 години след него, как мислим ние по този въпрос. Независимо, че произведението е рамкирано изцяло от музиката на Щраус и от философията на творбата, вътре има една осъвременена интерпретация на тези идеи - така, както те звучат днес, но с една ирония към нашето безсилие и към цялата ни обърканост, към хаоса, в който живеем, към това, че сме загубили истинските връзки.

Религиозността е тази, която създава връзките между хората. Самият Ницше е обвиняван, затова че е Антихрист и че критикува християнството - той е един от най-спорните философи заради неговата крайност. Лично аз, четейки Ницше, мисля, че той не е толкова против християнството, след като самият той казва, че е имало един християнин и той е умрял на кръста.

Той е против това човек да се заблуждава относно самия себе си и изисква от човека да се самопревъзмогне. Идеите на Ницше са изключително злободневни и отнасящи се до днешните хора.

В постановката ключовите думи са хаос, борба за надмощие и...?

Kръв! Това означава истина за Ницше. Според него тези, които пишат с кръвта си, не трябва да бъдат четени и разбирани.

Какво е състоянието на културата на публиката и на танца днес? Променила ли се е през последните години?

Ние творците сме много вътре в нещата и сме вечно недоволни, че не ни разбират, но има много голяма промяна. Това, което в момента може да се види по сцените по никакъв начин преди 20 години не можеше да се види. Наблюдава се една свобода на мисленето и визуалната интерпретация, а това възпитава и съответната публика.

Sofia Dance Week има огромен принос - това са такива смели естетически провокации в рамките на седем дни, които оставят дълбоки следи. Разбирам, че на хората им е трудно, когато в афиша всяка вечер има спектакъл, но по този начин се изгражда мнение и вкус. Sofia Dance Week прави един много смел жест, който аз от самото начало много силно приветствам.

Какво е финансовото състояние на балет „Арабеск"?

Наскоро споделих с огромно огорчение, че всеки сезон трупата бива напускана от един танцьор. След като в него са вложени много усилия и той е възпитан на европейско ниво, той напуска, защото не издържа финансово. Понякога нашите млади мъже се чудят дали да си купят билетче за тролей или една вафла. Така стоят нещата с 350 лв. заплата. Представете си как живее един млад човек с тези пари, и то танцьор, който не може да яде непрекъснато банички и солети.

Какво е бъдещето на балета?

Не знам. По света такива трупи са подпомогнати поне 50% от държавата. Годишният бюджет на едно училище в Берлин е 5 млн. евро. За нашия не искам да говоря, защото просто ме е срам. Не се живее вече така. Трябва поне 50% субсидиране от държавата, 20 или 30 % от общината и оттам нататък частни спонсори, за да има прилична инвестиция в една трупа и тя да може да диша.

„Тъй рече Заратустра" ще бъде предсатвена отново на 29 ноември в рамките на фестивала за оперно и балетно изкуство – Стара Загора. Повече за програмата на Балет Арабекс на arabesque.bg.

Oще: балет арабеск  бог  мила искренова  ницше  тъй рече заратустра 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.