Дали Шейн Смит от Vice не е следващият Рупърт Мърдок? | webcafe.bg
Webcafe

Новият Рупърт Мърдок

Webcafe.bg, по ВВC 19.03.2014, 08:24 (обновена 20.03.2014, 19:40)

1 от 7 снимки Назад Напред

Shane Smith

Снимка: © Vice

Не бих изпратил журналист на място, където не бих отишъл аз самият, казва Смит

Шейн Смит изглежда като човек, който обича да се забърква в сбивания по рокерски барове. С брада и татуировки, изглеждащият като голяма мечка 44-годишен канадец има доста плашещ вид.

Не бихте искали да му разлеете бирата

Външният вид обаче е подвеждащ - с интелект, а не с мускули Смит е спечелил лично състояние от $400 млн. Основателят и шеф на Vice Media би могъл да стане следващият Рупърт Мърдок, поне съдейки по амбициите му за глобална доминация.

Самият Мърдок изглежда смята, че това е възможно, тъй като миналата година News Corporation на медийния магнат похарчи $70 млн. за покупката на 5% дял от Vice. И двамата амбициозни собственици на медии отпразнуваха сделката, като отидоха за по бира в бруклински бар.

Журналистика на потапянето

За тези над определена възраст или не чак толкова в час с модата, какво точно е Vice? Това е мултимедиен бизнес, включващ едноименен сайт и нарастващ брой сродни сайтове, собствен канал в YouTube и рекламна агенция. Също така фирмата има собствено ТВ шоу по американския кабелен канал HBO, излизащо на хартия списание, звукозаписен лейбъл и книгоиздателско поделение.

В ядрото на бизнеса стои уеб сайтът, цифрово списание, включващо документални видеа и текстови материали, отразяващи всякакви теми - от мода до музика, туризъм и технологии и, все по-често - новинарски материали. Ориентирани към тинейджърите и младите възрастни, Vice се специализират в "журналистиката на потапянето". Вместо техните представители просто да отразяват събитията, те се опитват почти да участват в тях.

Добър пример за това е едно от скорошните видеа от репортерите на Vice в Крим. Вместо да заснемат прости материали пред камерата, репортерът на екипа неофициално се включва в проруските военни сили.

Други материали на Vice са меко казано непочтителни или ексцентрични, някои са претенциозни, а има и такива с открито сексуален характер. За Vice това е печеливша формула, която създава глобална месечна аудитория от 129 млн. съвременни млади хора, потребяващи техните продукти. Доста сериозна цифра - и демографска група - което означава, че най-големите световни компании правят всичко по силите си, за да рекламират там.

Хипстъри от долен Ийст Сайд

За Смит и Vice историята започва в канадския град Монреал преди 20 години, където жителят на Отава съосновава списанието, след като напуска университета. Заедно с двама приятели той подготвя месечно печатно издание, наречено Voice of Montreal. Само след 2 години под лидерството на Смит, те са изкупили първоначалния издател на списанието и разширяват тематиката си извън отразяване на културните събития в Монреал, сменяйки междувременно името на Vice.

После през 1999, в търсене на по-високи рекламни доходи, те се местят в Ню Йорк. Скоро се появяват и онлайн, с нарастващ брой видеоклипове и документални филми, често заснети от Смит с негово собствено участие, а разпространението на високоскоростния Интернет означава, че все повече хора могат да ги гледат без затруднения.

Смит, който средно използва по една нецензурна дума на всяко трето изречение и не изглежда да има някакви съмнения в себе си, казва, че "определено е бил амбициозен от самото начало". По негови думи: "Не съм мислил, че нещо може да ни попречи. От самото начало идеята беше да постигнем глобална доминация."

След пренасянето в Ню Йорк, Смит казва, че Vice са имали известни финансови трудности, но в крайна сметка е знаел, че всичко ще е наред, заради "реакцията на хипстърите от долен Ийст Сайд": "Безброй хора идваха и казваха: 'Ще правя каквото пожелаете, безплатно'. Тогава осъзнахме, че сме напипали златната жила."

Забраната за влизане в Северна Корея

Vice сега имат към 1500 служители по цял свят и 5000 други съавтори. Смит казва, че дълго той е бил "100% контролиращ всичко", като редактор на цялото съдържание, за да се поддържа стилът и стандартите на марката. В последните години обаче той споделя, че е могъл да се пооттегли, защото "вече има достатъчно хора, които носят бранда ни в своето ДНК".

С прогнози тази година Vice да постигнат $125 млн. печалба от $500 млн. доходи, вероятно бихте очаквали Смит да прекарва всичкото си време в грижи за бизнеса и финансовите му аспекти. Но въпреки че това без съмнение отнема част от времето му, той все още заснема и участва в документални филми за Vice, често на опасни места.

Той е снимал документални проекти от Либия по време на бунтовете срещу Кадафи, от опасния регион Дарфур в Судан. Пътувал е до Мексико, за да заснеме репортаж за нарко-бандите там, до Пакистан, за да отразява насилието в Карачи. Забранено му е да влиза в Северна Корея, след като той заснема полу-иронично туристическо предаване за страната.

Смит казва, че въпреки че членовете на борда на Vice може и да предпочитат той да не се излага на рискове, подобни пътувания до опасни места му помагат да управлява бизнеса по най-добрия възможен начин. Или, както той изтъква, използвайки автомобилна аналогия: "Това, което им казвам, е че ако ще правиш отлични коли, трябва да обичаш да правиш коли от най-дребните винтчета."

Той твърди и друго: "Не бих изпратил журналист на място, където не бих отишъл аз самият".

Без ограничения

И все пак, въпреки всичката популярност на продукцията на Vice, най-интелигентното се състои в подхода им към рекламата. Подпомогнати без съмнение от опита на рекламния гигант WPP, който е миноритарен инвеститор, Vice са на предната линия на разработването и извличането на максимална печалба от нови начини за онлайн реклама.

Само няколко примера: производителят на чипове Intel спонсорира единия от техните подсайтове, а BMW са осигурили няколко от колите си Mini и финансиране за туристическа програма на Vice.

Смит заявява уверено: "Vice ще станат 10 пъти по-големи от организации като CNN. Дори и да не го направим, имаме шанса да опитаме. Ако хората гледат с недоверие, няма проблем. Това означава, че аз съм единственият, който се стреми към това. Защо Vice може да стане по-голям? Заради Интернет. Интернет е глобален. И нищо не ни ограничава".

Oще: vice  журналистика  интернет  медии  рупърт мърдок  секс  хипстър  шейн смит 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.