Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Договор с мобилен оператор

Какво да правя, ако правата ми са нарушени? Снимка: GigaOM
Какво да правя, ако правата ми са нарушени?

Никой не обича мобилните оператори - никаква отчетност, пълен произвол, отвратителни "хватки" от сорта на надписване на сметки и автоматично подновяване на договорите... Все пак, през последната една година след граждански протести и сезиране на Комисията за регулиране на съобщенията в Закона за Електронните Съобщения (ЗЕС) бяха направени промени с цел защита на крайните потребители. Тези промени създадоха по-широки права за потребителите и до една или друга степен предовратиха "крепостничеството" към операторите.

Първата съществена промяна беше фиксирането на максимален двегодишен срок на договорите. Това е първоначалният срок - максимум, при който може да бъде сключен договор. Може по-кратко (например година) - мобилният оператор е длъжен да ми предостави и тази възможност, но не може повече. Както се уговорите.

Забрана за автоматично подновяване на договора

Тук идва същественият момент. Спомняте си абсурдната ситуация, в която договорите се подновяваха автоматично без да се изисква изричното съгласие на клиента. Някои фирми така си бяха оформили общите условия, че ако договорът ти изтича на 16-ти, например, а на 17-ти се счита за вече автоматично подновен за 2 години, реално нямаш възможност да си смениш оператора, защото операцията е скрепена с неустойка в размер таксата за периода на предварително прекратения договор.

Разбирай - ако искаш да се откажеш - плащаш си за две години напред. Доста гнусен мурафет. Та това нещо вече го няма. Законът абсолютно забранява автоматичното подновяване на договорите, както беше досега.

При сключен срочен договор ("срочен" договор е всеки договор с точно фиксирана крайна дата, т.е. определен срок на продължителност - напр. 1 година) след изтичане срока на договора той се трансформира в безсрочен и при същите условия. Без изричното ми писмено съгласие е невъзможно автоматичното подновяване на договора за същия срок и при същите условия. Това означава, че договорът може да бъде прекратен във всеки един момент от страна и на потребителя, и на оператора, за което се изисква едномесечно предизвестие и не се дължат никакви неустойки.

Другата много важна точка от тази забрана за автоматично подновяване е, че никаква клауза или договор не може да й противоречи. Т.е. дори и по някаква причина между мен и мобилния оператор да има сключена уговорка в обратния смисъл - например писмено съм се съгласил договорът ми да се поднови автоматично, подобна клауза е абсолютно НЕДЕЙСТВИТЕЛНА, тя е правно нищо и не обвързва. Такава клауза, дори да я има на хартия, е несъществуваща и не създава права и задължения за страните. Всякакви такива уговорки се смятат за несключени и договорът действа между страните като безсрочен след изтичането на срока, за който е подписан.

Договорът ми е подновен преди влизане в сила на промените в закона

Прецакали са ви и са ви подновили договора автоматично без ваше съгласие преди началото на 2012 г. КРС излезе с решение по този повод и реши проблема. Тя постанови, че ако имам договор с мобилен оператор, който автоматично се е подновил БЕЗ ИЗРИЧНОТО СЪГЛАСИЕ НА ПОТРЕБИТЕЛЯ, независимо че това се е случило преди влизане промените в закона в сила (т.е. преди 2012 г.), той има същите права, описани по-горе. Това означава, че мога с едномесечно предизвестие да прекратя договора и няма да дължа никакви неустойки.

За общите условия

Мобилният оператор е длъжен да ги публикува на интернет страницата си или да ги постави на видно място в търговските обекти, където потребителите да могат свободно да се информират за тях.

NB! Общите условия имат сила спрямо мен като потребител само ако писмено съм се съгласил с тях!

При евентуална промяна по общите условия на оператора последният е длъжен в срок от 30 дни да уведоми потребителите си за промените. Те започват да действат за потребителя едва след изрично уведомяване. След надлежното уведомяване всеки потребител има правото да прекрати договора си с оператора, ако не е удовлетворен от внесените по общите условия промени - идеята е, че никой няма право да ви налага задължения едностранно.

Инициативата по прекратяване трябва да е на оператора, който е длъжен по закон да се съобрази и да предостави такава възможност на потребителите си, разбирай "Променяме общите условия, съгласни ли сте с тях, или желаете да прекратите договорните си отношения с нас?"

NB! Имам право на прекратяване, но само ако се ползвам от услугата, по която са внесените промени.

Право на отказ до 7 дни

Имам право да прекратя всеки новоподписан договор в срок от 7 дни, като не дължа нито неустойки, нито обяснения.

Неограничена възможност за пренасяне на номера към друг оператор

Независимо от сключения между мен и оператора договор, независимо от условията и от срока на договора имам право да прехвърля номера си към друг оператор. Заявката за преносимост трябва да бъде отправена към приемащия оператор. Дължи се обаче неустойка на първоначалния оператор, по договора, от който искам да се откажа, ако прехвърлям номера преди изтичане на установения по договор срок.

Принципът тук е, че не могат да ми откажат пренасяне на номера към друг мобилен оператор, но имат право да претендират неустойката по неизпълнения договор. Договорите трябва да се спазват добросъвестно и от двете страни.

При промяна на условията в договора - едностранно от страна на оператора

Основното, което трябва да знам в този случай е, че никой не може да ме задължи да плащам нещо, с което не съм се съгласил. На практика точно това се получава при едностранната промяна на договора само от страна на мобилния оператор.

Малко вероятно е в действителност да се случи, но все пак ако операторът предприеме такава стъпка и промени някое от условията на договора или увеличи някоя от дължимите такси, имам право в течение на един месец да се откажа едностранно от сключения договор - отново без да дължа никакви неустойки!

Какво да правя, ако тези мои права са нарушени?

В случай на нарушаване тези мои основни права ми е предоставена възможността да подам жалба до Комисия защита на потребителите (КЗП). КЗП поддържа интернет страница, на която могат да се подават виртуални жалби. Съответно, ако КЗП не помогнат, остава възможността за съдебен процес пред компетентния съд. КРС не е компетентен орган, който да се занимава с такива спорове.

 

Най-четените