Проучванията на генома също се оказаха жертва на расизъм | webcafe.bg
Webcafe

Революцията в генетиката - само за бели

Webcafe.bg , по Wired.com 15.07.2011, 16:38 (обновена 18.07.2011, 14:37)
Генетика

Снимка: © Getty Images

Оказва се, че досега основно е проучван генома на бялата раса, въпреки че останалите расови групи представляват почти 80% от населението на света

Златният стандарт на модерните генетични науки, резултатът от които са основа за хиляди изследвания на генетичните корени на болестите и човешкото развитие, парадоксално се основава предимно на хора от европейски произход. Освен ако това не се промени, по-голямата част от човечеството може и да пропусне революцията в изследването на генома.

Досега е проучван основно геномът на бялата раса

"Генетиците по целия свят трябва да изследват много по-широк спектър от населението, включително расови и етнически малцинства," заявява екип от генетици от Станфорд с научен ръководител Карлос Бустаманте.

Учените констатират твърде ограничения расов обхват на изследванията на генома в последната си публикация в сп. "Nature". "Ако не променим настоящата ситуация, ще си изградим твърде едностранчив поглед в област, където многообразието е важно - и генетичната медицина ще се превърне в привилегия за избрана група от хора".

При глобалните асоциативни проучвания на генома (ГАПГ), изследователите сравняват геномите на стотици или хиляди души в търсене на различия в ДНК. Надеждите са, че ГАПГ ще намерят обяснение на явлението, наречено "липсваща наследственост": досега учените са способни да дадат биологично обяснение само на малка част от рисковете от заболяване при наследствено пренасяните болести.

Първоначално изследователите са очаквали, че "общите варианти", споделяни от относително голям брой души, са причината за липсващата наследственост. На практика обаче се оказва, че те нямат толкова голямо значение, тъй като всеки общ вариант е обвързан с нищожен дял от риска за развиване на дадена болест.

Понастоящем учените се концентрират върху по-редките варианти: мутации, споделяни от сравнително малък брой хора, но за сметка на това със силни ефекти.

Някои заболявания са по-вероятни само при определени раси

Докато общите варианти са налице сред всички расови и етнически групи, редките варианти по твърдения на генетиците се оказват специфични за точно определени общности. Наблюденията за една раса, например вариантите, свързани с диабета при европейците, често не се проявяват при останалите раси.

Най-изчерпателният анализ на генетичните вариации в етносите, който някога е правен, е реализиран под ръководството на Бустаманте - и е публикуван на 5 юли в изданието "Proceedings of the National Academy of Sciences". В него отново се изтъква този феномен на "расова уникалност" на риска от заболявания.

Въпреки това до този момент глобалните асоциативни проучвания на генома се фокусират предимно върху европейците и техните потомци. От статия на генетика Дейвид Голдстайн от университета "Дюк" става ясно, че 96 на сто от всички ГАПГ геноми са получени от хора с европейски произход.

В останалите 4% са събрани всички останали расови и етнически групи, макар че в абсолютни стойности те всъщност представляват доминиращо мнозинство - почти 80% (с тенденция към нарастване) от човечеството.

"Освен това, проучванията на други етноси и раси като цяло включват по-малка селекция от участници в сравнение с тези от европейски произход," заявява Голдстайн през 2009 г. "Нещо повече, само няколко проучвания включват представители от африкански произход - като дори те не са концентрирани специално върху тази раса".

Време е в полза на човечеството да се разкодира и геномът на цветнокожите

През 1985 г. Националният здравен институт на САЩ е заложил изискване за разнообразие в финансираните от държавата генетични изследвания, но това изискване така и не е спазвано оттогава. В САЩ, а и никъде другаде по света дори не е въвеждано подобно условие.

В известна степен големият дял при изследванията на участници с бяла кожа изглежда естествен, тъй като основната част от генетичните проучвания се извършват в САЩ и Западна Европа, където повечето хора традиционно имат европейски произход - и представляват удобна и леснодостъпна група за изследване. Но с нарастването на разходите за декодиране на генома, ексклузивността на изследванията става неоправдана, коментират Бустаманте и негови колеги.

"Налице е изкушение да се концентрираме единствено върху общества, които са мотивирани, организирани, медицински обезпечени и лесни за изучаване," продължават те. "По този начин обаче рискуваме да затвърдим неравенството в здравните грижи, от което и в момента страда системата на здравеопазване. Тези, които имат най-голяма нужда, не е редно да бъдат последните, които ще се възползват от резултатите от генетичните проучвания".

Oще: генетика  геном  днк  европа  население  проучвания  раса  расизъм  сащ  учени

Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

6 lele male | 19.07.201110:53

Относно: При глобалните асоциативни проучвания на генома (ГАПГ), изследователите сравняват геномите на стотици или хиляди души в търсене на различия в ДНК.

Мили учени, Република България разполага с около 1 милион цигане. Според мен ще са готови за жълти стотинки да ги боцкате, връзвате и бла бла експериментирате... Уелкъм сте да ги вземете. Не ни интересува къде ще ги водите...

Регистриран на: 18.05.2011, 03:14

5 Georgi Marinov | 19.07.201108:19

Оригиналната статия в Nature:

Регистриран на: 26.06.2011, 23:30

4 Мишуга | 19.07.201101:39

Е, и?

Регистриран на: 24.09.2010, 10:49

3 иван | 18.07.201117:48

Много съм далече от тази наука, имам най-бегли представи на популярно равнище. Но си мисля, че щом такива големи учени в тази област, от най-прочутите университети в света, са на мнение, че е необходимо да се разширят тези изследвания върху всички раси, тяхното мнение не подлежи на съмнение.
Друг е въпросът, че леченията, свързани с най-новите постижения на тази наука са изключително скъпи и достъпни само за ограничен кръг много богати хора.
Но крайно време е да се отърсим от дълбоко вкорененото в нас убеждение, че всеки трябва да има достъп до лечение в пълна степен, щом му се налага.
Безплатно е здравеопазването, лечението е скъпо и всеки може да си го позволи в определена степен, според доходите си. Затова, полагайте грижи за здравето си, здравеопазвайте се и ще си умрете здрави.

Регистриран на: 22.03.2011, 19:29

2 Архангел | 18.07.201116:09

.., парадоксално се основава предимно на хора от европейски произход. Освен ако това не се промени, по-голямата част от човечеството може и да пропусне революцията в изследването на генома...
.....
Ами който плаща -той поръчва музиката!
няма европейци да плащат за изследване на чукчите я!

.. и генетичната медицина ще се превърне в привилегия за избрана група от хора"...
......
Еми много ясно!Който може да си плати-ще има, който не-да върви нататъка.И на мен ми се иска да ходя на луната, ама не съм си платил-няма да ходя!

...
и какво?трябва да издирваме няколко хиляди индианци за да ги изследваме ли?И да ги кандърдисваме,естествено, да учаястват в изследването?!

Някои заболявания са по-вероятни само при определени раси
...
Аууу каква дискриминация!Какво ще правим сега?!

Време е в полза на човечеството да се разкодира и геномът на цветнокожите
...
Защо?Има ли платежоспособно търсене?Май не е достатъчно

...
Много ясно!Няма да изслевдаме индианците по поречието на Амазонка!някой от тях ще се лекува ли с генно инженерство?Или трябва да им се молим?

Регистриран на: 28.10.2010, 13:31

1 leibstandarte | 18.07.201112:50

Нормално, който плаща масрафа, за него ще са изследванията. Ако им е мерак на негрите, моля- да си финансират програми. Жълтите не ги мисля, защото не мога да си представя Япония и Китай да изследват белия геном, или да не се занимават с генетика.

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.