Световната банка ни похвали преди старта на учебната година, че родното образование ставало все по-ефективно | webcafe.bg
Webcafe

Кажи, тате, Fuck You

Венци Мицов 14.09.2010, 15:35 (обновена 20.09.2010, 13:14)
ученик

Снимка: © Getty Images

Просто е. Хвалят ни, защото затъпяваме...

Честит 15 септември. Завчера прочетох нещо крайно оптимистично: Световната банка ни похвали преди старта на учебната година, че родното образование ставало все по-ефективно.

Браво! Както би казала фолкдивата Камелия... ето това чукане чаках.

Винаги е яко когато някой те похвали. Например Световната банка - образованието ни. Или Министерството на културата в Бурунди - българското машиностроене.

Важното е да има нещо хубаво, нещо позитивно. Като това, че мнозина зрелостници смятаха, че Левски трябва да се "канализира" за светец.

Но да не губим време. 15 септември е, чака ни първият учебен ден. Стягайте раници, взимайте китка и бегом марш към училище. Проблемите започват от утре, но както знаем "Утре започва от днес"

Накъде сме тръгнали

Трудно нещо бе да си ученик в последните 15 години. То не бяха реформи, не бяха чудеса. Всяка година нови учебници, нови учебни програми. Бележници от първи клас, бележници от II клас, от IV клас...

В последните 15 години се издадоха повече учебници, отколкото бяха томовете на Тодор Живков, Ленин, Маркс и Енгелс едновременно.

Либерализъм и демокрация - ще кажaт някои.

Комисиони и финикийски знаци - ще отвърна аз.

От това многообразие не само дървесата ги заболя, защото не стигна дървесината за производство на учебници, а и горките деца се ошашавиха напълно.

Поради крайната неяснота и безумните критерии изпод перата на пишман авторите на учебници излязоха такива шедьоври, че децата просто спряха да учат.

Горките даскали - от уважавани и почитани наравно с кмета и попа ренесансови личности се превърнаха в голтаци с мизерни заплатки, които редовно биваха нашоквани от родители-мутри и други подобни представители на многообразната посткомунистическо-чалгаджийска пасмина.

И това продължи повече от десетилетие. В това време първите плодове на новото образование цъфнаха и дадоха плод. Плодът може да бъде видян ясно, ако гледате някои от участниците в риалити предавания като "Биг Брадър", публиката на концертите на Митю Пайнера и зрителите на Глистопад (грешката не е случайна).

През цялото това време, освен че се крадяха пари по европейски програми, се появиха и някакви сектантски образователни съветници, единият от които, ако се не лъжа някакъв холандец, ни съветваше да си вкараме повече гейове в образователната система.

За мен обаче последните надежди рухнаха, когато видях върха на толерантността - една швейцарска книжка с дървени (от рециклирана дървесина естествено) корици, предназначена за дечица от предучилищна възраст.

Там имаше картинка на детенце с един мъж и две жени. А текстът бе - това е тати, това е мама, това е любовницата на тати...

Не се майтапя. Ето това е подход - а не да учиш децата на "Аз съм българче" и "Мила моя мамо".

Къде сме в момента

Тук сме. 2010 година, септември месец. Тази година от висшите учебни заведения обявиха толкова места за прием, че не им достигнаха абитуриентите.

Преди това чиновник, срещу съответното заплащане, изнесе темите от матурата по литература.

Междувременно учениците се млатеха, заплашваха... Толкова много бяха тия истории, че дори хронологията ми се губи.

Както и да е. И висшите учебни заведения ни дариха с нови специалисти.

Аз работех с няколко подобни в една голяма българска телевизия. Единият, отговарящ за продукцията, бе горд с факта, че през живота си е прочел само една книга "Приключенията на Лукчо".

А една друга млада "специалистка" беше за кратко министър на културата, помните ли. Каза, че пред Панчо Владигеров предпочита Златю Бояджиев.

Та какво се сърдим на децата си, питам аз. Че не знаели къде е магистрала Тракия - че то има ли такава магистрала?

Когато попитах сина си какво правят в час по музика, той ми отвърна, че досега не са имали такъв - в този час си решавали задачите по математика.

Как да обясним на децата си, че ако учат - ще сполучат

А сега се оказа, че големият специалист по хидрология, минно дело и строителство Ахмед Доган е получил милиони като консултант по проект. Доган е завършил философия

С което още веднъж се доказа, че сме толкова квалифицирани и образовани, щото аз бих могъл спокойно да поема националния отбор по художествена гимнастика. (Само за справка - тежа 150 кила.)

И сега кажете... как да обясним на децата си, че ако учат - ще сполучат. Това е абсолютно невярно твърдение. Ще сполучат ако:

1. се ориентират правилно в политическата обстановка

2. целунат правилния задник

3. сключат правилния брак и родят деца на правилния човек

Оградете верния отговор. Време е да приключваме.

Е, що тогава ни хвалят

Просто е. Хвалят ни, защото затъпяваме. Колкото по-глупави излизаме, толкова по-лесни сме за манипулации и управление. Колкото по-материални ставаме, толкова повече преставаме да мислим за свобода, духовност, справедливост. А това е удобно за всички - от родните нагли политици до Евросъюза.

Много е конспиративно? Помислете, кое е по-добро за една държава като Англия да речем: скъпоструващ български специалист или евтин и нелегален български бачкатор на полето.

Отговорът е ясен за всички.

Впрочем, 15 септември е.

Честито.

Въпреки всичко не жалете парите - научете добре децата си.

Аз лично смятам да инвеститам в образованието на моя син. Да го науча добре на английски. И всеки път, когато някой стерилен европейски несретник-експериментатор идва да ни хвали и съветва, да го подканям: "Кажи, тате, Fuck You".

Може да е просташко, но е от сърце.

Oще: 15 септември  затъпяване  образование  ученици 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 20.10.2010, 06:31

33 No censorship | 20.10.201007:14

И аз съм от обучаващата се сган и държа да потвърдя сериозността на ситуацията Много щастлив Неспасяеми са нещата - имам колеги, които пишат неграмотен разделно (не грамотен) и задават въпроси в стил "какъв е пойнта на експириънсъ?" Моля, не записвайте безугледно простите си хлапета в университет.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.09.2010, 18:37

32 unsterblich | 19.09.201018:44

Исках да напиша коментар върху тази статия, защото е по тема, която дълбоко ме вълнува...но уви не успях. Статията е умопомрачително вярна и точна. Може би е удачно да подхождаме с повече надежда и оптимизъм спрямо родната просвета, но като представител на сганта, която се обучава в момента, мога да кажа само - положението наистина е критично...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.08.2010, 13:33

31 Kiril Atanasov | 16.09.201012:31

@Оня Дето Го Трият
Така е, на нас ни дай само да се оправдаваме и да търсим вината в някой друг, но виж колко се получава и те навежда на какви ли не тъпи мисли. Как може да ни хвалят за образование, като цялата държава знае, че висшистите ни реално като знания са на нивото на един Реално-нормален абитуриент (такъв какъвто се очаква по принцип, че трябва да излезе от училище), а гимназистите... като децата от началното. Виж колко парадоксално звучи, хем ни хвалят за образование, хем ни предупреждават, че след 10 години работната ни ръка щяла да бъде тотално неграмотна. Единственото похвално ни е това, което го спомена Ана Тодорова - че засилено изучаваме английски, с което успяваме да завържем някаква връзка със света, колкото да не сме напълно аутсайдери...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.05.2010, 13:56

30 Все тая | 16.09.201010:36

До Kiril Atanasov: това за фарфалакът, натирен от "майка си" да търси "І б" направо ме разби! Откровено казано изпитвам тотално безсилие да измисля достатъчно силна обида за тази... жена Тъжен

Статията няма да коментирам, защото е пределно ясно, че е отразява жалката ни действителност. Преди време ми се наложи да предвижа договор, който бе изготвен от мой колега - висшист - направо и съвсем буквално зяпнах, когато получих файла и се зачетох: официален документ, в който думите бяха изписани "нари4ан по-доло", "краен срок за приклю4ване" и т.н. Не ми се пише повече.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.09.2010, 21:56

29 Ана Тодорова | 15.09.201022:35

Г-н Мицов, не бих могла по-добре от Вас да опиша състоянието не само на българското образование, но и на българската държава. Имам син на шест години, който тази година е предучилищна, а от догодина и той гордо / "горд" поне в първия учебен ден/ ще се влее в редиците на учениците. Надявам се да е от старателните деца, макар да съм наясно че "старание" е доста разтегливо понятие, и едва ли ще се припокрие напълно с моите очаквания. Но пък както отбелязвате Вие-нали ни хвалят чужденците! Значи има надежда! А и как няма да ни хвалят?! Ми че то германци, англичани и други подобни нации, скоро ще почнат да идват в България да се учат на родния си език. Защото нали знаете-приоритет за паралелките и в предучилищните групи, и за началните класове съвсем не е правилната българска реч, а чуждите езици, и то по специално знаете -английския. Ей го моя син доскоро казваше "гъзлавница" /разбирай "възглавница"/, но това "катуун нетуърк", "дисни чанел" и други подобни, единствено произношението не му било съвсем точно според възпитателките, но иначе се справял повече от добре. Е.. как няма да ни хвалят европейците... ще ни хвалят не, ами и ще ни завиждат..
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

28 Оня Дето Го Трият | 15.09.201018:34

Егати и тъпия аргумент - Евросъюза ли сега ни е виновен, че затъпяваме? Това е малко като "кой ми сра в гащите?".....
Евросъюза и Запада ли ни пратиха Азис, Андреа-мандреа и подобни разни или сами си ги избутахме на преден план?
Световната банка ли направи на Уикенд тиража 400 000? Шокиран
Това даже и на шега да е казано звучи ужасно тъпо и като измиване на ръце, че видиш ли някой отвън имал интерес да сме много тъпи, та да му работим черната работа. Дай все друг да ни е виновен....Аре стига с тия конспирации! Бесен
И аз искам китайците или американците да са тъпи, ама това не зависи от нас, а от самите тях ..... и обратното е в сила! Идея
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.08.2010, 13:33

27 Kiril Atanasov | 15.09.201017:45

Проблемът е в това, че до скоро хората, занимаващи се с образование, бяха обучени, за нуждите на соц времето. И това вършеше работа първите години. След това обаче подхода към децата трябваше да се промени, а е трудно старо куче да научиш на нови номера. Изгуби се някъде комуникацията учител-учник. По-старите учители бяха свикнали с авторитет и да раздават правосъдие, за да се пази дисциплината, но после пък децата знаеха, че имат право да се оплакват от малтретирана и така малко по малко се обърка кашата. Примерно ние като бяхме в гимназията бягахме като улави от часовете по математика и какво ли не. По физика обаче всички бяха там и най-важното слушаха. А учителят ни, който аз винаги ще уважавам най-много, не е нито лош нито страшен. Просто имаше подход и е имало цели часове, където сме стояли всички и сме го гледали с отворена уста докато приказва. От БЕЛ също много се бягаше, но като дойде зам.директорката да ни преподава всичко вървеше отлично и не защото ни е било страх от авторитета й. Просто тези хора имаха подход... Даваха модерни примери, които реално виждаш как може да са ти от полза. А с всяка изминала година става още по сложна връзката с децата и се губи комуникацията някъде по линията. Това е като строителна компания(учителите) иска да строи блок, клиентите(учениците) обаче си твърдят, че им трябват къщи, а инвеститора(държавата) и идея си няма какво точно желае...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2010, 19:17

26 Аз008 | 15.09.201017:20

Мислех, че имам представа какво е положението, но с тези примери ...
Аз пък почти случайно станах "даскал" Усмивка и, може би по-невероятното е, че започва да ми харесва. Не се чудете, не в Родината. И моите "деца" не са лесни, но системата е здрава. Иска ми се да се върна и вероятно бих се занимавал с преподване като "втора работа", но ... първо ще "събера материал", пък после ще му мисля.
Нека не звучи като празен оптимизъм, но има какво да направим. Всеки от нас.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.05.2010, 04:54

25 MacAllister | 15.09.201017:04

Настоящият дебат в "Икономист" е на тема дали натъртването на математиката и науката стимулира иновациите (http://www.economist.com/debate/overview/183). По ред причини у нас пък и въобще соц. лагера се стимулираха математиката и науката като уж безопасна идеологически посока, която може и да донесе полза за "народните" ни армии. Аз от своя страна мисля, че само чрез абстрактни и естествени науки човек може да постигне свобода, а така наречените хуманитарни науки са капан за самозаблуди, ако не се упражняват от хора с много опит в другите. Демокрацията има лошия навик да допуска до образованието напъните на всякакви люде и хуманитаризацията на образователните системи при достатъчна доза вертикална мобилност в обществената структура е общо взето закономерно. Студената война създаваше за запада някакъв стимул в според мен разумната посока, но след края й, макар и по-бавно (поради липсата на шока, който ние на изток преживяхме) образованието се хуманитаризира все повече.

Историята трудно може да ни даде съвет, никога толкова много хора не са били въвлечени в цивилизация и ефекта от разстежа на авторитета на хуманитарното пред естественото и абстрактното познание сред масите може, както да е временен така и гибелен процес, така и без съществено значение - едва ли някой може да каже нещо категорично. За нас, за западната култура, обаче има очевиден проблем - ние не сме сами. В далечния изток ситуцията е различна и ние рискуваме да се превърнем в цивилизования хуманитарно малък брат. Ако не друго това прави въпроса спешен не само за българите, а въобще за запада. Във Великобритания проблемите и плановете за образованието не слизат от първите страници на вестниците вече години и поведението на страна, която има традицията да мисли с перспектива трябва да ни кара да се замисляме.

Философски тезата ми може доста лесно да се докаже на всеки, който не следва мисловни аксиоми класифициращи като безчовечност или асоциалност всичко, което кара човека да се откъсне от общо взето приетите норми на човешкото общество и смее да си създаде гледна точка базирана на по-широки перспективи. По същество проблемът е подобен на оня в астрономията едно врем, като цяло ние хората все още не сме склонни да приемем, че вселената не се върти около нас не само физически, но и морално, емоционално, философски и т.н. Когато се сблъскаме с проблеми като българските, било то далаверата (малка в сравнение с други) от нови учебници, насочването на вниманието в посоки избрани от политици с перспектива на мисленето си
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.08.2010, 13:33

24 Kiril Atanasov | 15.09.201015:08

Toва, че нямаш телевизор или компютър вкъщи не е гаранция, че простотията няма да го залее. Всяко пишлеме вече има телефон с видео и постоянно се разменят и гледат клипове в училище... А ако принудително си държиш детето като в началото на 20век без компютър и телевизор, може и още по-лошо да стане, че не се знае накъде ще избие. Явно неопростяването е въпрос на естествен подбор, също като еволюцията. И на нас остава само да се молим, че детето ни ще е от малкото избрани късметлии да презира простащината и чалгата...
   

оценка

+0 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.