Как да излъжеш потребител | webcafe.bg
Webcafe

Как да излъжеш потребител

Webcafe.bg, по moneyland.time.com 05.07.2012, 16:12 (обновена 08.07.2012, 09:07)
хора без лица

Снимка: © Deviantart.com

Лесно е да убедиш някой, че сключва добра сделка

Кое е по-изгодно според вас? Да получите по-голямо количество от дадена стока или да платите по-малко за нея? Ако си мислите, че няма разлика между двете, значи сте като повечето потребители. И точно като тях, и вие грешите.

Когато ви предложат 33% намаление на цената на някой продукт или 33% повече количество от него на редовната му цена, кое бихте избрали? 

Хората ги мързи да правят изчисления и почти никога не сравняват двете 

Според обобщените резултати от ново проучване, публикувано в изданието Journal of Marketing, повечето потребители гледат на двете възможности като на едно и също предложение, ала всъщност това не е така.

Намалението в цената е много по-добра сделка, ала повечето хора не са особено добри в преобразуването на дроби и не осъзнават, че "50% повишаване в количеството на стоката на практика е еквивалентно на 33% намаление на цената".

В една част от направеното проучване, Акшай Рао от школата по мениджмънт към университета в Минесота, кара своите студенти да изчислят две промоции на кафе на зърна - в едната потребителят получава 33% повече кафе безплатно, а в другата - намаление на цената с 33%. Дори самите студенти отговорили, че за тях няма разлика между двете.

Ала нека направим изчисленията, използвайки лесни закръглени числа, за да бъде по-обяснимо. Да кажем, че първоначалната цена е 10 лева за 100 грама кафени зърна. Следователно, цената за 1 грам кафени зърна е 10 стотинки. 33-процентно увеличение в количеството "безплатни" зърна прави 133 грама за 10 лева. Ако разделим това количество на 10 лева, получаваме цена от приблизително 8 стотинки за грам. Обаче при промоцията, в която цената е намалена с 33%, пропорцията става 6.7 лева за 100 грама, което вече е приблизително 7 стотинки за грам.

Следователно, "бонус количеството" понякога въобще не е бонус за клиента 

Пазаруващите често се хващат на по-лошите оферти, защото не пресмятат правилно, пък и голяма част от тях са очаровани от идеята да получат нещо допълнително безплатно. Идеята, че получават "нещо за нищо" кара клиентите да постъпват доста ирационално, купувайки стоки, които по принцип не биха купили - и поръчвайки онлайн стоки с безплатна доставка, независимо от общата цена на продукта.

Психологическата сила на думата "безплатно" ни прави по-лоши в математиката. Това се доказва и от друг маркетингов експеримент, в който изследователите продали 73% повече от даден артикул, когато той се предлагал в бонус пакет, в сравнение със същия продукт, но с намалена цена.

Учените имат специален термин за потребителите, които не обръщат внимание на цената за единица продукт. Според тях, те са "нечувствителни към базовата цена". Подобен тип купувачи не се замислят много за тяхната покупка - те просто избират това, което *звучи* като по-добра сделка.  

Как да объркаме заблудения клиент 

Проучванията показват и други начини, по които търговците могат да се възползват от слабите познания по математика на своите клиенти. Един способ за това е да ги объркат с двойно намаляване на цената. Обикновено хората виждат по-добра сделка в това, че цената на един продукт е намалена с 20%, а след това с още 25%, от колкото в продукт, който е намален един-единствен път, но с 40%.

Освен това е важно да се отбележи, че този начин на мислене важи при по-евтините, всекидневни продукти. Според учените, "предпочитанията към по-голямо количество на редовната цена, вместо намаляване на цената, не важат при по-скъпите и луксозни стоки".

Маркетинговите експерти обаче могат да си извлечат поука и когато не става въпрос за цени, коментира Рао. Когато например се рекламира икономичността на един автомобил, очевидно е много по-убедително да се говори за допълнителните километри, които извървява той за едно и също количество гориво, вместо за еквивалентната икономия на гориво, изразена в проценти.

Вероятно и регулаторните органи биха могли да си извадят поука. Дори и добре образованите потребители са лесно манипулируеми. Опреснителните курсове по математика обаче са невъзможно решение на този проблем, така че добра работа биха свършили по-ясни цени за единица продукт в магазините и рекламите, коментират експерти.

Oще: бонус  клиент  потребител  сделка  стока  цена 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 19.01.2012, 09:02

10 светъл балкански субект | 11.07.201209:37

Заглавието е Грешно !
-------
Никой не може да излъже Потребителя - той е Потребител точно защото потребява , т.е. преценява!
----------
Може да бъде излъган Консуматора-той е Консуматор,точно защото консумира,т.е. приема всичко което му се предлага
--------------
Потребителят знае Важното- дуел :
когато продавачът и купувачът в една сделка са на едно мнение-единият е Излишен!
--------
ЗА консуматора най-важното го е казал колегата Mile Manolov в пост № 8

косуматорът е говедо, което следва да се стриже и дои бой
-----------

няма взаимно изгодна сделка -

винаги действа законът на Покера (за да има Покер-на масата трябва да има глупак,който да изгуби)
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.11.2011, 13:00

9 Govedo13 | 07.07.201220:04

Как потребителя може да излъже продавача на битови стоки?
-Като има достатъчно пари, за да не му пука колко плаща на касата и да няма нужда да гледа тъпите промоции. За времето дето бих загубил да сметна с колко цента ми е по-евтина тоалетната хартия етк може да се правят пари, за да може да не ми пука.
Няма да забравя като избягах 2005 от БГто как гледах умно като храната и др. беше 2 пъти по-скъпа и как си записвах в тетрадка разходите на седмица.
Сега в БГто всичко е два пъти по-скъпо а на мен не ми пука защото вече знам ,че потребителя е дойна крава и гледам да я доя повече от колкото ме доят мен.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

8 Mile Manolov | 07.07.201216:14

клиента си е едно говедо.. дето требе да бъде бито и ебано, но не му се случва често. особено ако ти се е явил на живо. аз кога съм клиент редовно ме шибат през дънките... не съм умрел още деа, а ем съм от типа клиент дето "не знам кво сакам ма много държим да го получим".
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

7 deowin | 06.07.201220:37

Оня, не се излагай. Толкова ли си неспособен да схванеш общата идея от един конкретен пример, който я илюстрира, или държиш да се заяждаш за някакви си нерелевантни детайли?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

6 Оня Дето Го Трият | 06.07.201220:31

Верно много тъпа аритметика.....
Дали кафето ти излиза 7 или 8 стотинки е все тая, щото все е ПОД номиналната стойност!
И какъв е въпроса - при коя от двете промоции се прецакваш по малко, при положение, че и при двете купуваш продукта с намление? Шокиран
Да ви имам проблемите дет се вика.....
Права е Рая, че никъде не се предлагат двете едноврменно.
Но айде за целите на изследването, вместо на номиналната цена 10, ще го взема за 8, па нека да съм се прецакал Намига
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

5 deowin | 06.07.201219:03

Последното изречение да се чете 'Хората СМЕ доволно емоционални, ирационални твари.'
Дори само фактът, че правя подобна емоционална грешка, автоматично ме слага в общия кюп Усмивка
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

4 deowin | 06.07.201218:57

>Не съм видяла магазин да предлага един и същ продукт в два варианта на промоцията - +33% подарък или -33% намаление

Рая, това беше просто пример. По този начин са направили експеримента, за да покажат, че потребителите са по-склонни да взимат решения на базата на вътрешна интуиция, която често е в противоречие с простата аритметика.
Това се опитват да покажат експериментаторите, и са успяли, според мен.
Ако се кефиш на ТЕД, Дан Ариели има няколко презентации там по въпроса за ирационалното мислене на хората.
Да, може да ти се струва безумно например, че хората ще са в пъти по-склонни да дарят органите си, ако опцията, изискваща труд (да отметнат в кутийката) е да откажат да ги дарят, вместо да приемат да ги дарят, но е също и документиран факт.
Хората са доволно емоционални, ирационални твари.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.07.2011, 14:03

3 Селяни махайте се | 06.07.201217:31

Пфффф ... що за простотия ... някой решил, че понеже може да смята проста аритметика, може да дава съвети и да слага "потребителите" под един знаменател ... да не говорим, че 90% от хипотезите му са чиста фантастика ... какво означава "потребителите са по съгласни да купят продукт намален с 20 и после с 25 процента" ... кой по дяволите е правил такива проучвания ... няма източници, няма референции ... абе абсолютно непрофесионална, тъпа и обидна статия ... все пак всички сме били в училище и мисля, че повечето от нас все още могат да смятат ... + това кой изобщо си избира продукт по намалението. Ако обичам определен салам ще си купувам от тоя салам без значение останалите промоции ... абе ... кво изобщо се хабя да пиша ...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.03.2011, 09:26

2 explorer | 06.07.201212:01

Нека не сравняваме ябълки с круши Идея
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.02.2012, 21:58

1 Рая Христова | 06.07.201211:02

Не съм видяла магазин да предлага един и същ продукт в два варианта на промоцията - +33% подарък или -33% намаление - и потребителят да си избира което му е по-изгодно.

Но е хубаво да се знае Усмивка
   

оценка

+0 -3

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.