PISA установи силно неравенство в образованието | webcafe.bg
Webcafe

PISA установи силно неравенство в образованието

Webcafe.bg 03.12.2013, 12:33 (обновена 05.12.2013, 11:13)
Ученик

Българските ученици са постигнали среден резултат от 439 точки по математика при средно за страните от ОИСР 494 точки

България е на 47-о място сред 65 развити държави в света по функционaлна грамотност на 15-годишните ученици. Данните са от международното изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и бяха обявени днес, а самият тест е проведен през 2012 г. В глобалното изследване се включиха над 510 000 ученици на 15- и 16-годишна възраст.

PISA (Програма за международно оценяване на учениците) изследва уменията по четене, математика и природни науки, в сегашното изследване акцентът е върху математиката.

У нас 44% - в сравнение с 41% през 2009 г., от деветокласниците нямат ключови когнитивни умения, предопределящи включването им в пазара на труда и пълноценното им участие като граждани.

България е и страната в Европа с най-силна връзка между постиженията на учениците и тяхното социално-икономическо положение.

Според изследването у нас не само средното ниво на компетенциите на учениците е сред най-ниските в развития свят, но и разликата в постиженията на най-добре и най-зле представящите се ученици е най-голяма спрямо останалите държави.

Само 4% от българските ученици са постигнали отлични резултати. Тази статистика потвърждава един от най-сериозните проблеми, пред които е изправено обществото ни - неравният достъп до качествено образование, коментират от фондация "Заедно в час".

Изоставаме сериозно спрямо средните нива в ОИСР

Средният резултат на нашите ученици по четене е 436 точки при 429 при предишното изследване от 2009 г. Подобно е положението и при природните науки - през 2009 г. точките са 439, сега - 446. Въпреки това българските деветокласници сериозно изостават спрямо средните нива на ОИСР - 496 т. за четивна грамотност.

Сходни по успех са ученици от държави като Кипър (449 т.), Румъния (438 т.) и Тайланд, Чили и Коста Рика (441 т.). С най-добри постижения са 15-годишните в Шанхай (Китай) - 570 т. В дъното са Перу с 384 т. Азиатските държави - Китай, Сингапур и Япония са на първите места и по четивна грамотност и природни науки.

Докладът на ОИСР отбелязва, че България увеличава дела на най-добре справилите се по четене от 2006 г. насам. През последните години обаче силно се увеличават разликите между момчета и момичета в четивната грамотност, в полза на момичетата.

Незначително подобрение

България е на 47-о място по математика от 65-те държави, участвали в изследването. Постигнатият от учениците ни среден резултат от 439 точки по математика при средно за страните от ОИСР 494 показва, че почти няма качествена промяна спрямо предишното издание от 2009-а, тъй като резултатът се е повишил едва с 13 точки.

Първите места заемат само азиатски държави - Китай, Сингапур, Корея, Япония. След тях сред европейските най-добре са се представили Лихтенщайн, Швейцария, Холандия и Естония. На последните места са се класирали учениците от Катар, Индонезия и Перу. Преди България се подреждат още Русия, Хърватия, Унгария, Гърция, Сърбия, Румъния и Кипър.

Най-голямо подобрение в резултатите по математика отбелязват учениците от Бразилия, Италия, Мексико, Полша, Португалия, Турция и Тунис. Израел, Катар и Румъния през последните години също увеличават дела на отлично справилите се с теста ученици. В над половината от държавите момчетата имат по-добър резултат по математика в сравнение с момичетата.

43.8% от нашите деветокласници остават под критичното второ ниво по математика при 23.1% средно за ОИСР. През 2009 г. делът на 15-годишните на второ ниво бе 47.2%. След нас по математически познания се нареждат държави като Обединените арабски емирства, Казахстан, Тайланд, Чили, Малайзия и Мексико.

Първите седем държави с най-добро представяне са от Азия. Шанхай (Китай) e на първо място по математика с резултат 613 т., следван от Сингапур (573 т.). Сред първите седем се нареждат още Хонконг (Китай), Тайван (Китай), Корея, Макао (Китай) и Япония.

Първата европейска държава е Лихтенщайн, която е на 8-о място. Естония е на 11-о място с 521 т., след нея е Финландия - 519 т. В дъното на таблицата са Перу (368 т.), Индонезия (375 т.) и Колумбия и Катар (376 т.).

Потвърждават кризата в българското образование

Резултите от PISA 2012 потвърждават кризата в българското училищно образование, но също така предлагат и възможности за подобрения. Най-добре представящите се държави показват, че е възможно да се постигне едновременно достъпно и качествено образование за всички деца.

Изследването дава възможност да се поучим от най-добрите образователни системи. Такъв пример е Шанхай в Китай (на първо място по резултати в PISA 2012), където успехът на учениците е поставен в центъра на преподаването.

Ключов приоритет за учителите е мотивирането и активното включване на учениците в техния образователен процес. Евгения Пеева, изпълнителен директор на "Заедно в час", която посети няколко училища в Шанхай през изминалия месец, казва: "Местните власти и училища са поставили на преден план подобряването на преподаването, като отделят до 30% от времето на учителите за обучение и развитие, както вътре в училище - чрез съвместно учене и наблюдение на уроци и обмен на опит с колегите, така и извън него.

Наред с това, успешните училища се използват за пример и консултират училищата с по-ниски резултати за това как да подобрят средата и културата в училище, преподавателските и административни практики."

Топ приоритет в България трябва да бъде привличането и задържането на повече млади и талантливи учители в българската образователна система. Не би било възможно да постигнем дълготрайна промяна в училищното образование без инвестиране в развитието на силни лидери, които да работят за нейното осъществяване.

Съвместен анализ на "Заедно в час" и Световната банка открои необходимостта от подкрепяща среда в училищата за младите учители; менторски програми, чрез които новопостъпилите учители наблюдават и съвместно планират уроци с по-опитните си колеги, както и развитието на лидерските умения на училищните директори, от които пряко зависи професионалното развитие на учителите.

Oще: pisa  българия  изследване  образование  ученици  училище 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

15 Thea Atanasova | 05.12.201316:27

Пикси, ние сме от тия дето като малки са страдали, защото не са били достатъчно тъпи като съучениците си, а сега децата ни страдат, пак по същата причина.
И искам само да ти кажа, че момичето, което беше най-печената в нашият клас и всички много и се кефеха, сега е безработна битова алкохоличка и излиза от тях само за да отиде до магазина да си купи пиене. А за пари разчита на майка си, която е пенсионерка и също алкохоличка. Това е българската действителност! Приемете я, ако можете. Ако не можете ставайте и вие алкохолици или наркомани, че е по-лесно.
   

оценка

+1 -2

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

14 pixie | 05.12.201307:44

Абе Теа, Борачо, вие не сте ли българи, бе? Или сте някаква по-специална категория, дето не влиза в сметките по въпроса, а? Некви велики изключения от правилото, а?
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

13 Thea Atanasova | 04.12.201321:29

Борачо, те родителите им са още по-тъпи. Даже съм сигурна, че децата им не са чак толкова тъпи. Много щастлив
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

12 Оня Дето Го Трият | 04.12.201320:35

По темата за образованието гледам най-активен е Бойчо Бойчев, кадър на Бургаския свободен.
Е нужно ли е да коментираме качеството на образованието изобщо тогава Смее се
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 15.12.2010, 11:11

11 Borracho | 04.12.201317:28

Децата на българите са тъпи, кво има да му дискутираме?!?! не разбирам
   

оценка

+2 -2

Регистриран на: 18.09.2013, 11:56

10 Citizen X | 04.12.201316:21

Абе, Бойче, връткаш се с такава скорост, дето според теорията за дървото на Айнщайн (мисля си беше) аха сам да си посегнеш... Смее се
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 28.02.2012, 12:47

9 Boicho Boichev | 04.12.201315:04

В България нищо не опира до пари.Тука нещата стават не като в цял свят с пари- тука нещата стават с магия.
Икономиката, глупако!парите!Казваше едно време един американски президент, ама кой да слуша?Нали е по-лесно да дрънкаш празни приказки.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

8 Manuela Gerenova | 04.12.201313:25

Абсолютно не опира до пари в България. Образованието в България ще започне да се подобрява, когато спре да се преподава като за малоумни и спре да се поощрява зубрачеството. Не може изпитът ти за влизане в университет да е съчинение разсъждение, на което един пише петица, друг - тройка, а комисията решава крайната оценка да е 3,18. И това няма нищо общо с пари.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 24.05.2011, 21:39

7 John Smith | 04.12.201312:13

Ташев, ти ако може да прилапаш 50-60 милиона от ЕУ, на сметка в ошфорка ли ще си ги сложиш или ще ги инвестираш в образованието на мангалите?
Питам, щото те гледам ,че си човек с ценности.
За Бойчев...знам какво ще направи.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 28.02.2012, 12:47

6 Boicho Boichev | 04.12.201311:53

Да бе , бедния е беден ,щото е неморален и му липсват ценности.Цинизмът на богаташите и на слугите им.
   

оценка

+1 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.