HR-ите не са малоумно племе | webcafe.bg
Webcafe

HR-ите не са малоумно племе

Милена Владова 08.11.2011, 11:25 (обновена 11.11.2011, 12:11)
Стажант

Претенциите трябва да имат покритие...

Работя от 4 години в сферата на подбора на персонал. Първо в агенция за подбор на персонал, сега в международна компания и спадам към онези "безполезни" психоложки, завършили Софийския университет (както индиректно ни обяви г-н Стойне Василев).

След като прочетох с голям интерес статиите "Наръчник за кандидатстване на работа/наемане на служител" останах ужасена от невъзможността на някои хора да надскочат гледната си точка и да осъзнаят, че има и друга.

Така че ще се опитам да дам логични обяснения на някои от описаните неща, за да се види, че HR-ите не са малоумно племе.

Повечето агенции за подбор на персонал не публикуват името на фирмата по две причини:

1. Самата фирма не иска да се знае нейното име, защото се изсипват хиляди хора, които започват да убеждават секретарката на шефа, че те са човека за тази позиция и шефът на момента трябва да се срещне с тях.

Нямате се представа колко много хора започват да притесняват управителя на фирмата и да го убеждават да наеме дъщеря им, сина им или пък тях самите - независимо че нямат нужния опит и образование.

2. Втората причина има общо с българската действителност. Ако чрез тази обява един кандидат позвъни във фирмата и фирмата реши да го наеме на работа, няма да плати на Агенцията за подбор на персонал. Не са малко и тези случаи.

Съгласна съм, че част от обявите са написани недобре. Това вероятно се дължи на факта, че повечето управители смятат, че е много лесна работата по подбор и не се изисква допълнително обучение (защо ли наистина съм учила 6 години, като можех спокойно на интуиция да работя същото нещо).

Тук обаче процесът е реципрочен. Аз също си мечтая за кандидати, които ЧЕТАТ обявата за работа до края. Омръзна ми да се опитват в заглавието да бъде вмъкната цялата важна информация.

Например ако в обявата е написано с главни букви, че сe изисква опит от работа с пари и в задълженията е посочено - работа с пари, е направо ужасяващо, че една трета от кандидатите смело ти заявяват, че всъщност не искат да работят с пари.

Много е тъжно, че възможностите за развитие се свързват само с увеличаване на заплатата, която никога няма да стане толкова голяма, колкото му се иска на служителя.

Размерът на възнаграждението не е посочен по една основна психологическа причина в народопсихологията на българина. Всеки човек смята, че работи повече от околните и е по-умен, креативен, по-организиран от останалите и следователно заслужава да получава най-голямата заплата.

Реалността обаче показва, че едни служители имат потенциал и поемат голям обем от работа, докато други не успяват. Трябва ли на по-посредствения служител да му казваме - абе ти си идиот и за нищо не ставаш, затова ще ти даваме по-малко пари. И мотивацията на нещастния служител отива на кино.

Да не говорим за самооценката му и появата на чувство на неудовлетвореност от това, че макар да полага усилия, не постига забележителни резултати, а просто добри такива.

Относно незнанието на HR-ите. Аз лично много обичам всезнайковците. Те обикновено толкова са се улисали да ми покажат колко не знам, че показват всичките си недостатъци. Вероятно въпроси като "Как се осчетоводяват държавни ценни книжа" да са полезни за определянето на професионалната компетенция на кандидата, но това не решава въпроса с психологическия му профил.

Все пак един неопитен човек може да придобие опит и да се научи, а един конфликтен човек трудно би могъл да се превъзпита, така че да не се кара с всички в екипа сутрин, обед и вечер.

Психологическите въпроси и тестове се отричат от два типа хора - едните не са запознати в детайли с работата и решават, че е безполезна. Другите са запознати, но имат толкова нереална и обикновено драстично завишена самооценка за себе си, че не приемат обратна връзка от психолога. Серийните убийци преобладаващо са такива.

По отношение на пазарлъка за заплата. Аз никога не прилагам такава тактика, както и моите колеги. Ако искаш да се пазариш, заповядай на Женския пазар. Интересно ми е дали такива кандидати се пазарят и като отидат да си купуват сирене в кварталния магазин при леля Марийка.

В момента на пазара на труда в големите градове има несъответствие между качествата на предлагане на труда и търсенето на бизнеса. В по-малките населени места това съответствие е още по-драстично. Най-любими са ми кандидатите без опит и особени умения, които очакват заплата от поне 1000 лева нетно, защото са в София. Вероятно смятат, че в София парите падат от небето.

Мотивационното писмо е шаблонно и всички искат да работят в тази просперираща организация, където да се развиват. Когато се обадя по телефона на част от кандидатите, за да ги поканя на среща, половината от тях започват вече да се пазарят с мен: "Ще дойда ако заплатата е поне 1000 лева".

Аз им казвам ок, но първо ми кажете какво ви допадна най-много в тази позиция и дежурният отговор е: Откъде да помня, беше отдавна" (т.е. преди една седмица, ама кой ти помни толкова назад във времето).

Хубаво е човек да не се подценява, но претенциите трябва да имат покритие.


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 05.11.2011, 22:29

65 Петър Николов | 05.03.201321:17

Проблемът е, че никоя малка баята кифла не получава в университета реална представа за тази позиция. Това я кара да рисува в съзнанието си ярки картинки на бизнес облекло, "задълбочени" разговори и цитати от хамерикански книжки. Представят си хора, които всъщност нямат реална нужда от ЧР в отдела - като лекар, преставящ си напращели от здраве болни. Същите тия баяти кифли си мислят, че България е една Америка , че и Германия взети наедно и всичко открито там работи и тук. За тях библията е Гугъл и те преписват ли, преписват, харчат пари за тъпотии и преценяват всички останали по това на кой каква му е причосцитата и костумчето. Ай...сиктир!
А, и в заключение - вече десетина години го лангъркам тоя ЧР - по заводи, производствени предприятия, продавачи, мениджъри, компютърджии и т.н. Така че не ме приравнявайте с разниите баяти кифли щот съм КифльоУсмивка)))
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 18.01.2012, 11:21

64 Hristina Georgieva | 18.01.201211:33

"HR-ите не са малоумно племе " - изпитвам някакво желание още от самото заглавие да си позволя изобщо,ама никак да не се съглася с авторката. Ще ме извинявате,ама за съжаление в България HR-те СА не особено кадърни, но за това пък надменни, вършат работа изкючително мудно, по лично мое мнение по недобра схема, което води до губенето на страшно много способни кандидати. Забелязвам тенденция в последно време изобщо да не си правят труда да дават обратна връзка, за позиция, за която човека е минал 1-2 или повече интервюта. Иска ми се да мога да надникна в дебрите на вискшия HR-ски мозък и за секунда да открия нишката, която следи мисълта им.. Някак си все още, дори в много големи фирми, с представителства в България, няма наложен добър подход за оценяне на кадърни, и способни хора, а се следват някакви заучени въпросчета, и схемички, които са смешни. Да не говорим за изискванията, които се поставят за едно работно място!Ще ви дам пример с може би най-добре развития, и заплатен сектор в момента- IT сектора. Под Junior позция навсякъде по света се разбира човек без опит, взет буквално от улицата, и обучен по стандартите и насоките на компанията. Навсякъде по света, но не и в милата ни Родина. Тук, задавайки обява за Junior позция или за позиция, подходяща за студенти се започва с безумни изискавния , години стаж и поне перфектен английски,минумум! БГ работодателите предлагат смешни заплати на фона на огромни претенции,което смятам за повече от нагло. По същия начин стои въприса с финансисти, счетоводители, и др.финансови позиции. Ако някой от вас сметне за нормално да се предлага работа на счетоводител, пък бил той и току що завършил, с 2 езика, и начална заплата 700 лв...в София, нека да ме обори.
Има още много вода да изтече, и много трябва да се применя и работи по усъвършенстване на HR услугителл Факт е обаче, че лошото име все е тръгнало от някъде и по някаква причина...
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 11.11.2011, 03:43

63 Da ama Ne | 11.11.201111:12

@61. Защото рано или късно ще поискаш да научиш нещо и да направиш кариера, а не да си смениш работата.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.11.2011, 16:51

62 Стойне Василев | 11.11.201110:53

Симо Петков,

Може разходите в София за път, квартира и храна да са по-високи от тези в Попово, но това не е основание заплатите да са по-високи.

Ще ти дам един пример. В едно село има 1 магазин за хранителни стоки (т.нар. Хоремаг или Селкооп) и продавачката получава 250 лв. В съседното село (където разходите за живот са същите) има 3 магазина за хранителни стоки. Там заплатите на продавачките са по 270 лв., защото има по-голяма конкуренция за позицията "Продавачка".

Друг пример е в един малък град откриват голям завод и са им необходими 100 души персонал. В града има само 60 потенциални кандидати. Работодателя ще предложи по-високи заплати от "средните" за да привлече и хора от съседния (същия по големина и разходи за живот) град.

Извода е, че заплатите се определят от пазара на труда, а не от разходите за живот.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.11.2011, 11:35

61 Venko_G | 11.11.201109:31

-> #59 А защо от позицията на кандидатстващ за работа трябва да ме е грижа за останалите трудови задължения на малоумника?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.09.2011, 17:30

60 Симо Петков | 11.11.201105:17

..."Най-любими са ми кандидатите без опит и особени умения, които очакват заплата от поне 1000 лева нетно, защото са в София..."

Да!
Разходите за храна, път, квартира на един кандидат в София са релативно по-високи, отколкото в Попово или Стара Загора да речем.. Като иска фирмата да работи в София-да плаща съответната цена.. А това че в София "парите не са по дърветата" си е проблем колкото на кандидата-толкова и на фирмата.. като не и отърва-да се премести! Градове из България бол!
Моята цена, за да отида в София е и още по-висока!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 11.11.2011, 03:43

59 Da ama Ne | 11.11.201103:55

Може би трябва да се почне с въпроса какво трябва да прави HR. Доста голяма дискусия има как се наемат хора, а това е само малка част от отговорностите им. Май лаф си правим без има нещо конструктивно.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.09.2010, 23:02

58 fALLEN | 10.11.201115:38

деосвин - бате, социалните, където ходиш всеки месец да се подписваш за помощите, оито ти превеждат, като доказваш, че си извършил 15 часа обществено полезен труд на месец, не са ХР-и...

"леко" си се объркал.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.11.2011, 12:37

57 Ivailo Valentinov Ivanov | 10.11.201113:19

following this from the first article - a true discussion is in place hereУсмивка keep it up.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.12.2010, 20:45

56 Stefan Chervenkov | 10.11.201111:58

Не, мацка, не сте малоумни и излишни.
Надценени сте, повечето от вас и за чеп за зеле не стават, думата професионализъм ( пък и етика ) е изчегъртана от речниците ви с нокът, мързеливи сте, завистливи сте, често ви липсва каквато и да е обективност ( винаги ще помня как едва не обърнах носа на една ЧР-ка с хастара наопаки, след като десетминутно крещене защо ми е пратила малоумник да кандидатства за експертна позиция доведе до " ми сладък е... " ), в голяма част от времето главната ви функция е да се усмихвате и да излеждате добре, често вашия отдел е съставен изключително от кифли, които са негодни да работят прави и облечени, при вас почти винаги е такъв змиярник, че човек няма как да не се зачуди "точно тия ли соципатки ще преценяват характера на персонала"? И прочие, и прочие.
Та, да, драга ми ЧР авторке, вие не сте малоумни и излишни. Има, да речем, 10% от вас, които вършат работа и оправдават съществуването на останалите 90%. Като ти чета съжденията обаче, не мисля че си от тях.
   

оценка

+0 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.