Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Повече от социална мрежа

Добре, че беше Фейсбук, когато друсна
Добре, че беше Фейсбук, когато друсна

Тази седмица беше белязана в България от най-силното земетресение в страната ни от няколко десетилетия насам, което съвсем очаквано поизплаши населението със силата и продължителността си.

Притеснението, уплахата и всички останали емоции на хората нямаше как да не се отприщят в някаква посока и докато по-възрастните потърсиха малко сигурност извън домовете си, то младите веднага се обърнаха към вече станалия им най-удобен начин за комуникация - социалната мрежа Facebook.

Едва ли можеше да има по-ясна демонстрация за нейната сила от бързината на разпространение на информацията, като земетресението предизвика истинско цунами от статуси и коментари в мрежата още в последвалите пет минути.

Така новината за труса се разпространи и в чужбина минути след самото събитие, още преди която и да е медия да успее дори да спомене за него. Информацията се предаваше от хората със светкавична скорост и ситуацията започна да се изяснява за будните български посетители на уебсайта, който скоро ще мине повече от 1 милиард потребители в целия свят.

В пъти по-бързото отразяване на събитието от самите хора, преживяли го, даде ясното доказателство за това колко по-динамична и ефективна е социалната мрежа, с нейните милиони "репортери", необвързани към журналистическата педантичност и норми.

Не че те са са лоши, но в екстремен момент на притеснение най-важното не са точните данни - те така или иначе няма как да не се забавят, в минутите след кризата най-важни са думите на очевидците, които да дадат някаква, макар и бегла яснота за случващото се и по възможност да изведат хората от неизбежното състояние на първоначална паника.

Няколкото думи - "всичко е наред","силно беше, но няма щети и пострадали", повторени от десетки хора, са доста по-значима информация в първите минути, отколкото експертното мнение за това точно колко е била силата и дълбочината на земетресението.

Тези неща естествено също са жизненоважни за оценяване на ситуацията, но едва по-късно. В това отношение Facebook успява да се превърне в абсолютния лидер сред медиите, като ги изпреварва в актуалността на събитията, които отразява, и за повечето си потребители става основен информационен източник - нещо, на което едва ли и самият Марк Зукърбърг въобще се е надявал, когато започва сайта си в общежитията на Харвард преди повече от 8 години като начин за комуникация между студентите.

Тези думи по никакъв начин не са упрек към родните медии, които не успяха в първия половин час да реагират на случилото се и да успокоят хората бързо. Напълно разбираемо е в малка страна като България медиите да не работят денонощно в спокойни времена, като се има предвид малкия брой събития, които биха успели да събудят в малките часове на нощта огромна публика, а и денонощната им поддръжка е трудно оправдана икономически.

Това е просто едно признание към новите технологии като социалната мрежа, която по принцип често губи много от ценното ни време в празни действия, но в такива ситуации показва истинската си стойност на вестител на събитията по целия свят. Голяма част от населението на планетата вече се убеди в това след събития като пагубните земетресения в Япония и Арабската пролет преди година, когато голяма част от действията на бунтовниците в Арабския свят се организираха чрез интернет пространството и специално Facebook, макар и твърденията, че главна роля за това са имали външни, подставени лица. Вечерта на 22 май беше още едно доказателство за песимистично настроените към това развитие.

А Facebook беше централна тема на миналата седмица след като най-накрая компанията направи своето първично публично предлагане на борсата, което, както някои специалисти предвиждаха, прие злощастен ход в последвалите дни с обезценяването на акциите с повече от 10%.

Най-младият милиардер Зукърбърг не успя да убеди инвеститорите в стойността и доходността на своя сайт, която самият той не искаше преди години да изпробва и изтисква ненужно с въвеждането на реклами. Социалната медия често е свързвана от много хора с ненужни апликации, загуба на време и тонове спам.

Нейната основна сила може обаче да е ефективното и светкавично разпространение на информацията от милионите анонимни "репортери", които освен това успяват във важните моменти несъзнателно да филтрират най-значимото и максимално бързо да го поднесат на света. Може би в тази насока компанията би имала много по-голям успех, както и влияние.

Това развитие обаче съвсем нормално трудно ще се монетаризира, както новинарските емисии не могат да са насочени към печалба и да бъдат засипани с реклами, защото веднага биха изгубили аудиторията си, която просто ще превключи канала.

В това е и основното предимство на Facebook и причината за това той да се превърне в такъв феномен - не по-добрият дизайн или функционалност от другите подобни мрежи, а все по-големият обхват хора, все по-силният позитивен мрежови ефект, правят сайта толкова могъщ вестоносец на новините в реално време. Ориентирането към печалбите обаче може сериозно да застраши истински полезното в този модерен социален феномен.

 

Най-четените