Между терористи и толерантни граждани | webcafe.bg
Webcafe

Между терористи и толерантни граждани

Проф. Мария Радева*
03.09.2014, 15:05 (обновена 08.09.2014, 08:18)
Васил Левски

Обяснението за обесването на Васил Левски в учебника "Човекът и обществото" на издателство "Просвета" е един от поводите за разразяването на скандала с националиста Костадин Костадинов

От седмица в медиите се води остър дебат за духа и посланията на учебниците с историческо съдържание и конкретно за учебник по човекът и обществото за 3. клас, на който съм съавтор. Медийният скандал бе предизвикан от г-н Костадин Костадинов, директор на Регионалния исторически музей в Добрич (вижте неговата позиция в карето вдясно).

Като университетски преподавател и специалист по методика на преподаването на история в СУ „Св. Климент Охридски" повече от 40 години, като автор и съавтор в над 20 учебника за нуждите на училищното историческо образование, се чувствам длъжна да изразя разбиранията и принципите си, които аудиторията не можа да чуе в едно телевизионно студио поради нетолерантния тон на опонента - политически обвързана личност, която поставя професионализма си в услуга на политическата борба.

Като автор на учебници по родинознание и по история от 1985 г. насам, винаги съм се интересувала от мненията на учителите, които работят с нашите учебници. Важни са всички техни мнения за начина, по който децата на 9-10 години разбират учебното съдържание, и най-важното - достигат ли посланията на учебника до тях. Повече от 10 години учителите дават своите критични бележки върху съдържанието, върху педагогическата и методическата страна на учебника.

В учебниците от периода на комунистическото управление с методична последователност са формирани стереотипи, които са живи в масовото съзнание. Недопустимо е днес да използваме историческите и фолклорни митове, за да градим чувство на принадлежност към България.

Ние мислим за читателите на учебника (виж карето вдясно).

Трябва ли десетгодишните деца да бъдат закърмени с омраза към определени общности - етнически и религиозни. Историците отдавна показаха, че историята е едно дълго ежедневие, което от време на време е прекъсвано от политически събития. Откъде да започнем да разказваме историята - от културата на обществото, от живота на „обикновените" хора или от въстанията и войните? За да бъдат те разбрани, са нужни много знания, например за цялата османска политическа система. Какви биха били последиците от това да се започне с кланетата?

Какви хора искаме да възпитаме - толерантни личности, готови да приемат „другите" до себе си, или фанатици и терористи, борци за напълно остарялата и невъзможна концепция за „чистата нация"? Отговорът е в българската конституция, в хартата на ООН за човешките права, във всички документи на Европейския съюз, свързани с хуманитарното, т.е. с гражданското образование. Това е акцентът в учебните програми конкретно за 3. клас.

Този учебник отправя послания за възпитаване на толерантни хора, а не на фанатици с омраза към българските малцинства. Затова за периода на османското владичество започваме с мирното съжителство. С това, че десетки поколения са съумели да живеят заедно. Българските ученици ще учат многократно българска история заедно с общата история на Европа и света от 5. до 12. клас. Ще минат на нови познавателни равнища - от социалното към политическото, ще стигнат до военнополитическото, ще дискутират и геополитически проблеми.

Най-важното за децата е да разберат, да осмислят и да възприемат ценностите, да научат за правата на човека. Те са главната социалнополитическа философия на нашето време. Те са в основата на гражданското образование. Ние дори мечтаем: децата трябва да превъзпитат и родителите си. Да си спомним за една майка от интервю за сирийските бежанци - тя се възмущаваше от това, че нейната дъщеря ѝ опонирала, защото в училище им казали, че бежанците също са хора. Поздравления за българските учители!

А нашите малцинства? Индоктринирането, залагането на страх, подозрителност и омраза към другия - това не е стратегията на българската държава, на всички правителства след 1989 г. Още по-малко на авторите на учебници. Нашият учебник чете миналото през призмата на човешките права. Разказът за миналото включва малцинствата. Те участват в общото минало на българската нация. Нашият учебник залага основи за развитие на гражданските компетентности, на умения за съжителстване, а не за разделение. Акцентира върху социалната история толкова, колкото определя учебната програма.

Относно патриотизма - ето ги основните цели на програмата на МОН: „Да започне изграждането на систематични знания за културното и националното наследство на нашия народ и на тази основа да се развива патриотично чувство. Да се формира чувство за национална принадлежност в социалния контекст на етническото разнообразие и да се изгражда толерантно отношение между всички български граждани".

Учебникът отговаря на буквата и на духа на тази държавна политика. Той не разделя, а сближава. Учебникът изключва стереотипите, защото съседът, т.е. различната общност, не ни е враг. Това е рационална стратегия, основана на прагматизъм в един глобален свят с огромно културно разнообразие. Тези послания са в основата на държавната политика, те са мое и на издателството убеждения. Това искаме да излъчва учебникът.

При изучаването на миналите общества демократичният свят днес не търси състезания по величие, нито иска да лекува националистически комплекси чрез посочване на съседа враг. Обучението не бива да обслужва митове и негативни образи, а да показва възможности за съвместно живеене днес и в утрешния ден.

Учебникът носи дух на толерантност, защото целият е обърнат към разбирането на отминалото време. Той опредметява посланията на българската конституция и декларираните в нея „общочовешки ценности: свобода, мир, равенство, справедливост, търпимост". Учебната програма е в съответствие с тези ценности.

Ние, авторите, искрено вярваме в тях и не можем да си позволим да ги подменим с агресия. Ние създаваме нагласи за приемане на различността, а не за нейното отхвърляне. И тогава всеки учител разбира, че когато в една държава има привилегировани и маргинализирани общности, тази държава и нейната политическа система са извор на неравноправие, на унижение, на дискриминация. Ние не залагаме бомби пред съжителството на бъдещите граждани, не използваме прикрити форми на езика на омразата. Ние искаме да бъдем хуманисти не по задължение. Същото очакваме от учителите, които работят с нашия учебник.

Национализмът днес не се равнява на патриотизма. Споделям най-краткото определение за патриотизма, изречено от Хелмут Кол в аулата на Софийския университет през 1993 г.: „Един просветен патриотизъм днес включва не само любов към отечеството, но и уважение към отечеството на съседа." Това определение съвпадна с казаното от проф. Иван Шишманов много отдавна, още през 1893 г.: „Национализмът на българската младеж трябва да бъде „напит с всички хуманни идеи на човечеството", далеч от всички „блянове"." Бляновете се срутиха отдавна. Днес на нас не ни е нужно "силно да мразим" когото и да било. Още по-малко свои сънародници. Никоя общност не може да бъде обиждана.

Пътят от етническа към гражданска нация е труден. Това е моделът на Европейския съюз. Ние сме част от тази голяма общност. Националната идентичност се гради не с „борба", а с общи усилия и позитивни послания. Другото е дискриминация и сегрегация, а те се наказват от закона.

Патриотизмът не е политическо знаме днес. Патриотизмът не е брошка за украса. Патриотизмът не крещи и не напада. Не унижава другите. Вместо да се борим с вятърни мелници, нека мобилизираме разума си. На първо място трябва да стои рационализмът. А най-страшен е фундаментализмът. Във всичките му форми. И аз се страхувам. А вие?

**Позицията на проф. Мария Радева до медиите е публикувана със съкращения.

Oще: васил левски  европейски модел  европейски ценности  мария радева  национализъм  патриотизъм  просвета  учебник  училище  учители  ценности  човекът и обществото 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

160 dedo adji | 12.09.201412:00

.... защото някой ни пречи, не, че сме тъпи и некадърни и лошо управлявани....
Благо, аз не се смятам за тъп и некадърен и никой не ме е обвинявал в което. Ти, предполагам също. Както и много наши събеседници от форума. И как става така, че сме лошо управлявани? Освен с нашите качества като нация, които съгласен съм, не са блестящи, това се осъществява и с ценната помощ на ЕС, САЩ, СССР и изобщо всеки който има някакво значение. Цялата загадка е в географията. Никой не иска кръстовище със силен, независим и неподкупен КПП. Най-много се допуска регулировчик, да не стават катастрофи, а идеалното е светофар с дистанционно управление. Пултът в Берлин, Москва, Брюксел или където е временният център. Затова са Берлин, Ньой, Ялта, Маастрихт и т.н. - да не се остави контролът на най-важното европейско сухопътно кръстовище под контрола на някакви тъмни балкански субекти. Затова е била създадена Малка антанта, подкрепят се всички алчни съседи и най-паче корумпират се българските политици. Преди 1944г. могат да се наброят десетина некорумпирани, 1944 - 1989 бяха направо наблъскани в строя, а след 1989 мога да се сетя само за двама, за които нямам сведения за корупция -абстрактният философ Желю Желев и загубеняка Жан Виденов. Като липсата на доказателство не е доказателство за липса. На запад не знаят колко струват българските политици ли? Знаят много добре и го използват, в своя а не в наша полза. Преди 1989 не са знаели какво представлява режимът на Тодор Живков ли? Знаеха, и въпреки това той беше почетен доктор на някои западни унуверситети.
Хеле, великодушно ни приеха в ЕС. При тежки, предварително наложени условия, но сиромахът няма право на избор. Няма право на избор, но и не е длъжен да се прехласва от благодарности. Просто избира по-малкото зло. Ако беше проведен референдум, както предлага Алилуйщина, сигурен съм, че народът би гласувал ЗА. Малка, ошошкана страна не може да издържи сама. Ако не сме в Европейскя отиваме в азиатския или евроазиатския. Азиатският означава край на България. Евроазиатският още не е оформен. Да го изчакаме да се оформи и да видим къде е по-изгодно да сме. Защото, ако, както правилно отбелязваш Европа не ни дължи нищо, ние й дължим още по-малко.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 09.03.2014, 15:47

159 Алилуйщина | 12.09.201409:23

Blagovest Iordanov……………………….не според мен, ЕС си е голям заговор. Февруари 1945 г. Ялтенската конференция- Чърчил, Рузвелт и Сталин си поделят света,попадаме в СИВ.2007г. Б-я отново в нов съюз-ЕС…Дотук никъде не виждам глас народен,не бе допуснат.Имаше ли референдум относно ЕС? Не,нямаше! Какво се е променило от 1945г. до сега?Абсолютно НИЩО!Всичко си остана въпрос на геополитика.Сега бяхме асимилирани без разпределение ,както направиха тогава Великите сили в Ялта. Разликата е в това че, при едните сме понесли и понасяме много повече щети,отколкото от Русия,доказателства- Берлинският договор, Ньойския договор,ЕС-Демокрацията( под Демокрация разбирай след 1989г.до сега ,над 2 000 000 българи икономически насилствено напускат България)………………………………………… Големите ни очаквания са такива, не защото сме Андрешковци,а защото от добре развита страна, станахме най-бедна.И не поради това че,все някой ни пречи,а затова, че сме толерантни.Точно в това ни поощряват с изопачаване на историята ,за духа и посланията на учебниците с историческо съдържание, за по-голяма толерантност(овчедушие).Какво имам в предвид- ресурсите на Земята са константа, а отделните държави водят борба помежду си за преразпределението им. Богатите държави не са забогатели от това, че са съградили блага, а от това, че са отнели благата на бедните държави, защото ресурсите на Земята са строго ограничени и не могат непрекъснато да се увеличават, както се увеличава паричната маса…И друго, българският народ е най– беден в ЕС. Трябва да се даде и определение за независимост, защото тя не съществува в свободна форма, а е съотношение между свободи и зависимости………………………………………………………………..Това за Геноцид над Българите и башибозуците,което ти твърдиш е оскърбление към предците ни,лека им пръст!Явно тази наша история, за теб не значи НИЩО!... Башибозук е название за вид нередовна войска в Османската империя. Набирали са се от представители на мюсюлмански народности в империята, най-често от Мала Азия и Албания .Държавата осигурява на башибозуците оръжие без да дава заплата и башибозукът се издържа от грабеж и убийства(Уикипедия).Т.е. колкото повече убийства,толкова повече грабеж. Башибозукът е творение на Османската империя,нали така!
Ето сбита фактология за Геноцид над Българите от Башибозук и Редовната турска войска. Да помним, за да не става повече!………… …….https://bg-bg.facebook.com/notes/%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BF%D0%B0%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%BE%D1%82%D0%B8/%D1%82%D1%83%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D1%86%D0%B8%D0%B4-%D1%81%D1%80%D0%B5%D1%89%D1%83-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B5/206418299472204...............................................Да се говори за Геноцид през 1944/45 е неточно ,по скоро избиване на интелигенцията.Не разбирам въпросът!И да е имало геноцид ,жертви на Комунизма по-точно Болшевизма са, както Русия така и България………… Кои държави са недоволни от освобождението на страната ни от турско робство и правят така че,да унищожат Санстефанска България от февруари-1878г.?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.05.2012, 00:39

158 Blagovest Iordanov | 10.09.201415:47

@ Алилуйщина -

Да, съвсем сериозно задавам тези въпроси и изобщо не се подигравам с “вас”. В отговора ти откроявам няколко теми, които адресирам една по една:
България е най-бедната страна в ЕС, която е заплашена от социална изолация. Според теб, ЕС е голям заговор, датиращ непосредствено след края на ВСВ, с цел да бъде смачкана България ли? Или ЕС законодателството и изисквания са направени така, че да вредят на България? Ило някой е плащал, легално или нелегално, като фондация, за да направим грешката (направена от почти всички Европейски държави) да влезем в ЕС?
Големите ни очаквания са такива, защото сме обикновени Андрешковци (в моя мироглед - простаци), чакащи да вземат нещо на далавера. Отдавна е минало времето да осъзнаем, че никой за нищо не ни е длъжен. Нито за това, че сме създали Европейската кулура, нито - че сме започнали да обработваме първи злато, нито - че сме омаломощили турската инвазия към Европа, нито - че сме дали писменост на славянските народи. Това е положението. Приличаме на алкохолик, който в края на дните си разказва колко голям спортист е бил някога. Една от най-жалките гледки, за която се сещам.
България не губи членския си внос дори и като паричен поток, тъй като получава обратно тези помощи. Т.е. не е нито директна, нито индиректна загуба.
Коментарите ти за добрите практики са още един пример как НЕ ТРЯБВА да се мисли. Ако можеше, бих забранил това мислене. Това, което ти казваш е съвсем просто - всички около нас се справиха, но ние не можем (защото някой ни пречи, не че сме тъпи и некадърни и лошо управлявани), поради което да се отправим към спокойния пристан на Евразийския съюз.
Геноцид над Българите - по съвременната терминология по-скоро да. Поради факта обаче, че насилията са били извършвани основно от нередовни банди (башибозуци) ти задавам контра-въпрос - през репресиите 1944/45г., когато без съд и присъда са избити хиляди българи, има ли извършен геноцид на българския народ? Въпреки, че не е коректно да се води така диалог, го правя специално заради теб.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

157 dedo adji | 09.09.201401:17

Весела, извинявам се, че те сложих на една дъска с Ончо. Понеже майка ми се казваше Весела, особено се радвам, че работиш за България, в каквато и да е форма. Което показва, че все пак не си си сменила националната пронадлежност.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 09.09.2011, 08:58

156 янаки | 08.09.201420:59

Крайно време е, освен ако не сме комплексари, да престанем да се изживяваме като роби на турците, защото не сме били такива. Ето какво пише Иван Вазов:

„Откакто една пияна тълпа сопотненци, не помня по какъв случай, би мюдюра (околийския началник) в Сопот, турското правителство, за наказание, престана да му праща подобни началници.Това показва, че по онова време вироглавите българи биеха околийските си началници”. (Ив. Вазов, „Поборник” – стр 355, т. 8, Събрани съчинения 1976.)

По време на турското иго най-големите врагове на българите са били гърците. Те са подтискали националното самосъзнание на българите, създали са една гръкоманска прислойка от най-будните млади българи, като са ги убедили да се срамуват, че са българи, защото българите са прости овчари.... (прочетете Паисий).
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 30.04.2011, 05:03

155 veselavesela | 08.09.201420:55

@135 "Весела я приели други националности. Вероятно да им мие чиниите или други принадлежности. Като преди това любезно й помогнали да пребори високомерното си верую. Браво на Весела.
А Ивелина си намерила гнезденце в Ебипет. Какво, пък, лошо няма. И препоръчва да си намерим други източници за историята. Ами нали точно за това се водят тия дебати. Ончо и Весела са доволни от източника на набедената професорка, а ние търсим други. Не за себе си, ние си знаем, а за децата си."
-----------------------------------------------------------------------------
Къде съм писала, че съм ок с източника на професорката. Бесен
Преди време писах, че не съм се отказала от думата "робство" в исторически аспект/така съм го учила в училище, пък не съм намразила турците в съвремието./ Буквалистите ме изядоха тогава.
Знаеш ли @135 , каквото и да работя ТАМ съм сигурна, че когато съм ТУК, правя за България повече от такива развяващи лозунга "ние си знаен".
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 11.08.2014, 17:12

154 maleficent | 08.09.201420:22

" не се опитвайте да лишавате детето ми от правото да учи, да търси и да получава знания." - точно това е целта - лишаване на човека от способността да мисли, "една аморфна маса без национално самосъзнание, която толкова лесно се контролира.

И ето го учебникът "Човекът и обществото" идва уж да изглади межнационалните разногласия, а всъщност е едно от многото инструменти за заличаване на спомена за националното величие на българския народ , една презрителна подигравка над Паисиевата "История славянобългарска", с която той събужда българското национално самосъзнание с напомняне за великите владетели, велика история, която направи славен, духовно-възвишен български народ.

„Разяждаше ме постепенно ревност и жалост за моя български род, че няма наедно събрана история за преславните деяния от първите времена на нашия род, светци и царе“ Послесков на П. хилендарски

Мен сега ме разяжда ревност и жалост за българския род, че има събрана история за великите му деяния, но той доброволно се отказва от тях в ползва на модерни идеали. Тъжен
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

153 dedo adji | 08.09.201419:32

...без повсеместната омраза към турците злото чудовище ДПС...
Драконе, къде виждаш омраза? Отрицателното отношение към турците се появи след появата на ДПС. Дотогава имаше даже известно съчувствие като към жертви на партията. Аз съм израсъл във Варна и бях абсолютно безразличен към чуждите елементи, но служих трудовак и се сближих с хора израснали в краища с голям процент турци, и малко се разколебах в безразличието си. А с учредяването на ДПС всички съмнения отпаднаха. Ако си спомняш атентатите на турците бяха преди възродителния процес. А след изгрева на демокрацията в родния град на жена ми трябваше да помолиш хлебарката на турски , ако искаш да ядеш хляб. Е това вече ми дойде много и започнах активно да подкрепям националистическите групировки и ще ги подкрепям до разпущането на ДПС. Без омраза. Но с ПОВИШЕНА БДИТЕЛНОСТ.
Обективна история няма. Всеки народ пише своята. Това не значи, че трябва да лъжем децата си, но внимателно да им посочим, че между всички добродетели има и национална принадлежност. И тя може да се смени само с цената на тежки душевни травми. Да им кажем и натъртим, че Хасанчо и Османчо не са виновни за зверствата на Хасан бей и Осман ага. Но да изтъкнем и факта, че Левски е осъден на смърт за дейността си против турската (айде, да угодим на политкоректните, османската) империя. А ако Хасанчо и Османчо предпочитат да се идентифицират с Хасан бей и Осман ага, вместо с Хаджи Димитър и Стефан Караджа, много им здраве, няма да плачем за тях. И можем да спестим факта, че в изпълнение на мисията си, Левски е бил принуден да извърши убийство. Не на дете а на 20 годишен младеж. Както английските историци не рекламират факта, че славният Ричард лъвското сърце е бил малко педерас.
   

оценка

+4 -0

Регистриран на: 03.11.2011, 16:10

152 NannyOgg | 08.09.201418:09

"Националната идентичност се гради не с „борба", а с общи усилия и позитивни послания."

Национална идентичност се гради с борба с посредствеността и с криворазбраната толерантност, която ражда умствени кастрати. Гради се също и с възможността да предоставиш на човека, и то от най-ранна детска възраст, правото да мисли, да търси отговори, да задава въпроси, да е предубеден и дори да изгради предразсъдъци, а после да разбере, че е сгрешил - нарича се човешко развитие. Позитивните послания и държането под похлупак си ги обсъждайте с разни стрини по жилетки, само не се опитвайте да лишавате детето ми от правото да учи, да търси и да получава знания. В този ред на мисли - учебникът е епик фейл, казано политически коректно и на чист български, а паяка в коментар 1 е изчерпала всичко. Паяк, поклон!
   

оценка

+6 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

151 Manuela Gerenova | 08.09.201410:15

Полицията заловила Левски... Очаквайте в следващия епизод на "От местопрестъплението - Къкринското ханче" със специалното участие на Хорацио Ага.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.