Ползата от училището - да разтягаш локуууми | webcafe.bg
Webcafe

Ползата от училището - да разтягаш локуууми

Ралица Стоичкова 21.05.2011, 13:28 (обновена 22.05.2011, 13:07)
училище

Снимка: © Оля Желева

В гимназията се научих как се слепват знания + локумчета...

Преди около година и аз успях да изляза от системата на средното образование. Не беше нито трудно, нито лесно, нито късащо сърцето преживяване.

Ако избереш да станеш студент след това (а в България вече 120% от завършващите искат да имат "вишу") няма кой знае каква промяна. За да има такова разделение обаче явно има някакъв смисъл. Нищо, че и в първи курс в университета се чувстваш като гузна ученичка всеки път, когато не си си написал/а домашното. 

От позицията на времето мога да кажа следното. Училището ме научи на едно единствено нещо - да разтягам локуми. Розови или лимонести, но неизбежна част от живота на всеки човек.

Да поясня за локумите. Когато бях в 9-10 клас мама реши, че задължително трябва да ходя на уроци по литература, за да се науча сама да си пиша съчиненията, а не да зубря готови теми. И аз го исках, така че отидох.

Още помня алгоритъма, който симпатичната учителка ми сподели : "Ами увода някакси ще го съчиниш, за тезата трябва да отговориш на четири въпроса (кога, как, какво, защо) и в аргументативната част започваш да разтягаш едни локуми ей така(започна да показва с пръсти), но трябва да ги свържеш като вагоните на влакче (нарисува ми влакче) - и заключението ще си го съчиниш някакси. И си готова".

Повече не отидох при нея. Забавно беше, но за 15 лева на час не си струва. А по това време даваха Big Brother, така че откачалки колкото си щеш. И до ден днешен се присмивам на локумите и ги разказвам, защото не трябва да си пазиш знанията само за себе си.

Но чак сега започвам да осъзнавам смисъла. Наистина в училище не научих почти нищо, което сега да ми върши работа (като голи факти). Бях средностатистическа ученичка в средностатистическа езикова гимназия.

Никой не държеше на предмети, които сега ми трябват (математика, информатика, физика, химия), но по другите неща уж беше по-сериозно. Така и ни научиха да разтягаме локуми на три езика - два чужди и един майчин.

Особено по чуждите езици, като става въпрос за лексика трябва наистина да имаш богато въображение, за да напишеш съчиненийца и писания на всевъзможни теми - от забременяването ин витро до ЕС.

Дори ако си от тези, които само искат да минат метър, локумите пак полепват по теб. Не си учил, а имаш контролно по история. С едно-две твърдения, за които не си твърде сигурен, можеш да запълниш цяла страничка и да изкараш заветната тройка. Ако си прочел и някоя друга книга и си усвоил "по-засукан" начин на изразяване - може и четворка.

За себе си съм открила много от ползите на училището. По един предмет се учиш къде да слагаш запетайки(при мен беше по английски), по друг какво са антоними, пароними, омоними (това го научих от италианския) и т.н. И просто няма как да не си вземеш смешната матура.

А нали това е целта на училището. Просто трябва да сглобиш пъзела от полезни знания и да ги залепиш с... локум - за по-сигурно.

Oще: гимназия  знания  локум  образование  полза  ученичка  училище 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 23.05.2011, 00:58

22 Shash | 24.05.201115:15

Е, аз имах предвид да го развие до някаква нормална степен. Нямаме нужда от нови Ешер-и или да Винчи. Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.09.2010, 14:43

21 Bozo Kosmev | 23.05.201121:17

Shash | 23.05.2011 01:55

Средното образование има за цел да произведе средностатистически кадри, т.е. тезата ти, че трябва да развива въображението, е в противоречие с дефиницията му. Целта е да се произведат средностатистически кадри с някаква обща култура и навици за организация, които после да могат да се ползват в производството. Изключение правят бившите гимназии (т.е. тези, които не са "професионални" гимназии, т.е. техникуми) - те са по дефиниция просто стъпка към висшето образование. Развиването на въображението е цел на висшето образование. Предполагам си учил в гимназия и затова си останал с грешни представи за целите.
Едно време даже системата си беше направена така, че завършващите техникуми да са в неизгодна позиция спрямо гимназиите и да имат по-малки шансове за прием във висшите училища (например математика и български език се учеха до трети курс в техникумите, след което имаше една година, през която забравяш всичко и после отиваш на изпит с тези от гимназиите, които са ги учили до последно).
Та да се върна на статията - добро описание на един съществуващ проблем. Едно време се решаваше по друг начин - достатъчно беше да напишеш "...както е казал другаря Тодор Живков..." или "... както е казал другаря Георги Димитров..." или нещо от сорта, за да си гарантираш четворка, че дори петица.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.05.2011, 17:52

20 Яньо | 23.05.201119:36

И аз бях средностат. ученик от средностат гимназия във Варна.
На теб обаче ти трябват още 1-2 години, за да разбереш, че чуждият език е най-ценното нещо, което се проподава във гимназиите в България.
Просто ти дава предимство пред останалите потенциални емигранти ;)
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.05.2011, 00:58

19 Shash | 23.05.201101:55

Значи първо искам да кажа, че образователната система (до 12-ти клас) има три основни функции - да даде знания за нормална обща култура, да развие въображението на учениците и да създаде навици за организация. В това отношение, мисля, че авторката е уцелила грешките на образованието ни в момента - зубрят се чужди разработки, вместо да насърчи собственото разсъждение или да се обърне внимание на точните науки, които развиват логическото мислене. Не се поощрява самоинициативността, нито пък работата в екип. А това са основни умения, които после са нужни всеки ден на работа.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 22.04.2011, 23:12

18 vseznaiko | 22.05.201121:30

Rowan pravilno sym te precenil mxm.

Inache ne si pojelavai nesta za da ne se sbydnat slu4aino I da ti4a6 gol po ulicite posle Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.08.2010, 21:07

17 ivorad | 22.05.201120:00

Скучновато и елементарно-нищонеказващо по една важна тема. Явно авторката още не е схванала, че преди да се заеме с разтягането му, трябва да подбере вкуса на локума. Нейният е марка "напълно безвкусен, съвършено рус, окончателно силиконов".....уви.....
Момата нека върви да слуша чалга, да оставя локумите на мира ;)
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.09.2010, 17:28

16 Rowan | 22.05.201116:23

Всезнайко, да ми паднеш в ръчичките, ще станеш подтиснато, дребо и набито човече. Ако си от женски пол, и на*бано...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 22.04.2011, 23:12

15 vseznaiko | 22.05.201114:28

Rowen ти си едно подтиснато дребно човече
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.09.2010, 17:28

14 Rowan | 22.05.201110:31

Иване, моето отношение към авторката е точно толкова агресивно, обидно и т.н., колкото е и нейното към труда на хората работещи в системата на образованието. Каквото повикало, такова се и обадило.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.09.2010, 10:49

13 иван | 22.05.201109:10

"тази КИФЛА си позволява да дава ОЦЕНКА?"

Но защо такъв агресивен език, защо такива обиди към това момиче, което в сравнение с нас има бъдещето пред себе си. Има време да се отърси и от заблуди и от илюзии. И от илюзията, за жалост, че хората са добронамерени, че няма да проявят агресия, словесна или физическа, само защото някой е изказал мнение, което те не споделят.
Какво е това време, в което живеем? Всички ли възприехме мугринския етикет на поведение? 82% процента от населението твърди, че изповядва Християнството, но къде са великодушието, милосърдието, любовта към ближния? Или ако това са „попски” приказки, къде е елементарното възпитание, което различава човешкото общество от един кучкарник.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.