Тротоарите са ни скъпи | webcafe.bg
Webcafe

Тротоарите са ни скъпи

Екип на Webcafe.bg 26.06.2014, 18:20 (обновена 02.07.2014, 07:52)

1 от 13 снимки Назад Напред

улица

Антипаркинг колчетата също са различни - тези са до сградата на Софийската опера и балет

Жълтите павета в София са като прозорците на папата в Рим. Не може да отидеш там и да не ги видиш. Това е вкорененият в земята символ на столицата, който кметът Йорданка Фандъкова - и не само, предлага за закрила от ЮНЕСКО.

Екзотиката на жълтите павета, донесени от Австро-Унгария в началото на 20 век, е на път да бъде изместена от още по-голяма екзотика - софийски тротоари, продукт на няколко века, политически режими и повече от дузина кметовете.

Стъпваме по тях всеки ден. Тези пешеходни проходи в градската джунгла са истински капани пълни с изненади - високи бордюри, дупки, шахти, автомобили, рекламни пана, павилиони, фризери, маси ... и колчета. Софиянци са забили здраво поглед в земята и няма кмет, който да ги нагара да вдигнат глава.

Мистерията на софийските тротоари

Тротоарите са ни скъпи - буквално. Можем да ги сметнем в ожулените обувки и счупените токчета. Родителството във фазата на детските колички е живо приключение, а за хората в инвалидни колички по-добре да не говорим.

За тротоарите просто няма визия, нито дори опит за цялостно решение - Общият устройствен план ги третира като съпътстващ елемент на градската среда, така че обикновено въпросът се решава с наредби. А много често при строителни или ремонтни дейности фирмата-изпълнител решава на своя глава каква настилка да постави.

Обикновено това е най-евтиният и бърз вариант, което се превърна в топ критерий за печелене на обществени поръчки в Столична община. Най-очебийният пример е 30-сантиметровият тротоар след новото кръстовище при Семинарията. Ако изключим текущите инфраструктурни проекти, широчината на тротоарите не позволява толкова възможности за творчество, колкото техните настилки.

В това отношение София предлага изобилие от плочки, асфалт, павета или гола земя, които минават за тротоар и заобикалят определението „нормална европейска столица" с буквална непреодолимост. Там се упражнява френското паркиране, а всички заедно спортуваме ежедневно "ходенето с препятствия". Единственото сигурно е, че много трудно би се намерило задоволително за всички решение.

Асфалт или не

В този хаос най-лесно и удобно изглежда асфалтирането на тротоарите. „Това е стандарт във Виена. Дори когато кърпиш асфалт с асфалт, пак е по-безболезнено за градската среда, отколкото да сменяш един вид плочки с друг", коментира арх. Борис Енев.

Предимства са също цената и по-голямата издръжливост на асфалта, поради което общинската власт в Пловдив започна експерименталното изграждане на такива цветни тротоари в кв. „Изток" през 2012 г. С асфалта няма как да бъдат съгласни еколозите.

Денница Кюранова от група граждани с постоянен интерес към градската среда изтъква, че асфалтирането запечатва почвата, привлича повече топлина и отделя повече вредни изпарения. „Да, този вариант има предимства, но не е екологичен", казва тя и цитира като аргумент препоръка на европейския комисар по околната среда Янез Поточник да се предпочитат друг тип настилки, например плочките.

Eксперти контрират, че така или иначе почвата в градската среда се намира под канализацията, чието изграждани или подмяна е една от основните причини за разкопаването на тротоарите.

Другият вариант, който арх. Енев предлага, е местната управа да въведе стандарт за настилки - плочи или павета, които само лицензирани фирми да поставят. „Това е възможен изход, но ще е спорно от самото начало, защото ще има съмнения кои фирми се избират и критериите, които ще определят това", казва той.

На подобно мнение е арх. Веселин Веселинов, според когото възможно, но трудно решение е зонирането според различни типове пространства, където да се избират видове настилка на тротоарите според тяхното предназначение и контекст.

Подобно уеднаквяване докъде се прави с цветните павета на бул. „Витоша", „Мария Луиза" и Ларгото, но със съмнителен успех. Около станциите на метрото също се поставя една и съща настилка, но като цяло тези серийни решения липсват в крайните квартали. "Извън възможния сценарий на първо място би следвало градските настилки да бъдат: естетически, от дълготрайни, и по възможност, естествени материали, с качествено изпълнение", допълва той.

Арх. Веселинов дава пример с Барселона, където около сградите-шедьоври на Гауди винаги има еднакви плочки, сглобяващи в комбинация помежду си природни мотиви, които подсказват на туристите, че са близо до търсената цел. „Това е маркер в градската среда, който ориентира хората и отговаря на историческия контекст".

Насред масовите ремонти в столицата, въпросът за тротоарите има шанс да изплува над повърхността. Дотогава ни остава само да си гледаме в краката.

 

Ето и експериментът в центъра на София с детска количка

Маршрутът е къс - от Градската градинка пред Народния театър до Дома на киното на "Екзарх Йосиф".

Бутаме леката детска количка, погледът в земята. Минаваме покрай бившия Партиен дом и на ъгъла с "Бачо Киро" пресичаме бул. "Дондуков". Забързано, защото не е ясно колко време ще продължи милостта на чакащите ни автомобили, но търпението им явно е на изчерпване. Пресичайки, ние се запъваме на два пъти и засядаме с предното колело на количката в трамвайната линия.

Гледай в земята! Внимавай къде минаваш! Няма вечно да те чакат! На края на пешеходната пътека - спасението. Общината се е погрижила за това кръстовище. И точно в момента, когато понечваме да запеем хвалебствена песен за малката рампа, която да улесни качването на иначе над 30 см. високия бордюр (втората снимка), усещаме колко наивни, жалки и мизерни сме.

Рампата е за улеснение за паркиращите коли на тротоара на бул. "Дондуков" и за да се предпазят от драскотини боядисаните им в металик брони. Рампата е по цялото протежение на карето и спира малко преди пешеходната пътека. Накрая при пешеходната пътека няма рампа.

Пробваме да минем между паркиралата кола и кофите, но там малко след бордюра има шахта на някакво експлоатационно дружество и между тях зее дупка. Макар че някой добронамерено е хвърлил една талпа върху дупката, за нас с детската количка преминаването на това място е невъзможно.

Връщаме се обратно и решаваме да заобиколим кофите за боклук от другата страна. Там няма рампа, но има дърво. Корените на дървото са разбили и надигнали тротоарните плочи, и на голяма площ те липсват.

Следва пак крив, леко надигнат капак на шахта, а след това - вездесъщите черно-бели софийски тротоарни колчета. Решаваме да минем по платното от страната на "Бачо Киро" и да се изкачим на ъгъла на тротоара по източния му хребет.

Докато се качваме на бордюра, количката се накланя силно назад, стъпваме с двете предни колела горе, вдигаме задницата, пропадаме във фугата между бордюра и първите плочки. С две-три резки движения са освобождаваме от тази ситуация, за да се блъснем в стърчащия остатък от отрязан пътен знак.

Количката леко подскача надясно, но каца сигурно върху следващия капак на следващата шахта. Ползваме капака като рампа, за да се засилим и да прескочим до мястото, където има пак здрава основа. Плувнали в пот се обръщаме да погледнем извървяния път. Събираме малко сили и продължаваме към ъгъла "Бачо Киро" и "Екзарх Йосиф". Погледът в земята.

Oще: архитектура  асфалт  градска среда  настилки  паве  павета  софия  транспорт  улици  урбанизъм 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 27.02.2014, 07:45

6 kael | 28.06.201408:16

Естествено че трябва да бъдат асфалтирани тротоарите - в обединеното кралство масово са си асфалтирани - лесна поддръжка - тоест никаква за години наред (все пак хора се движат по тротоарите ).

Слагат само по един ред от плочките с грапавини по тях за помощт на незрящите и това е. Всяка точка за пресичане е скосена за хора с инвалидни коички / майки с колички и прочие. Плочки или павета има само по главните улици или булевардите.

Колкото до еколозите с парите които ще се спестят от това начинание за бъдещите 20 години може да се спаси много повече от околната среда.
   

оценка

+2 -1

Регистриран на: 18.09.2013, 11:56

5 Citizen X | 27.06.201418:04

Крайните квартали? Аз само по Ангел Кънчев съм изабил папуци, колко К. Брадшоу за един сезон. А тъкмо се радвах, че ресорния Курумбашев ще се маха...
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 29.12.2012, 10:07

4 Борката | 27.06.201411:23

Макароне,
имаш право да си супер гневен.Това ,което мен ме изкарва извън строя е неграмотността на СО.Не може да си правил основен ремонт миналата година и в настоящата ,пак да копаеш.Имаше един много грамотен мъж ,по времето на Софиянски -Ванката Гечев,лека му пръст.Тоя човек,дето има една приказка,и ракия да пиеш и кладенец да копаеш.Столицата му беше в ръката.
Сега незнам,но до скоро зам кмет по строителството беше една диджейка от клоаката на Майкрософт с неясно икономическо образование и неясни перспективи.А между другото ,това за Майкрософт излезе много след като зае поста Удивителна
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 11.05.2010, 18:26

3 Крив Макарон | 27.06.201411:09

Тротоарите в София могат да служат като полигон за изпитание на следващия марсиански "скитник". Нови сплави, и механизми на окачването ще получат оценка на своите качества, преминавайки по улиците, и междублоковите пространства. Което ще даде възможност да се провери и химическата им устойчивост, както и функционирането им в условия на силно замърсяване.
Но извън научните дефиниции, смело можем да заявим, че българите в лицето на гражданите и институциите, са уникално смрадливо и безотговорно племе. То бива паркиране на калъч на всеки ъгъл, и хвърляне на фасове къде-ми-падне... бива кучешки акита, и безразборно поставени кофи за боклук... ама всичко това взето на едно място, идва в повече. Да не говорим пък за поддържането на настилката на тротоарите, качеството на новите настилки, и отношението към поставените ограничителни колчета. Последните се превръщат не в ограничения към водачите, а в предизвикателство за тях. Предизвиква разрушителните им нагони, и те доказват колко лесно тези колчета могат да бъдат изкривени, или изтръгнати. Последствията от това са кал, препятствия, и силно стеснени от автомобилите зони за преминаване.
Знам ли... може пък уникалната мърлявщина, достигаща до цинизъм на българите да стимулира учените по-скоро да намерят начин за придвижване в тримерното пространство, преодолявайки земната гравитация в опит гостите на София да избегнат допир с грижливо положената гнусотия от туземците по улиците на бг-то. Много щастлив
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 29.12.2012, 10:07

2 Борката | 27.06.201410:59

Айде,айде,не е толкова зле положението.Не сме цъфнали, ама не бива толкова да се жалваме.
Че даскалицата не е за кмет -не е.Но се старае жената.
   

оценка

+2 -2

Регистриран на: 27.11.2012, 16:27

1 Прокопи | 27.06.201409:45

Работата по добрия тротоар или улица започва 2-3 метра под него/нея. Какво значение има настилката, когато след дъжд е осеяна с локви. А неправилно отчащата вода може да повреди всяка настилка.
И, разбира се, добрият тротоар/улица, трябва да бъдат редовно метени.
   

оценка

+3 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.