Колко "нова" е новата програма по литература за 7. клас? | webcafe.bg
Webcafe

Колко "нова" е новата програма по литература за 7. клас?

Кръстина Манолова, филолог българист
09.01.2017, 11:48 (обновена 10.01.2017, 15:41)
библиотека

Снимка: © Getty Images

Децата днес живеят в свят, който е на светлинни години от света, нарисуван в изучаваните творби. Убедена съм, че не бива да ги учим на четене с разбиране само и единствено чрез този корпус от литературни творби, който не се е променял от десетилетия, макар че светът се промени драстично.

В понеделник, 9 януари, изтича срокът за изпращане на бележки, становища и предложения по проектите на учебнo-изпитните програми за приемане на ученици след завършен VII и VIII клас за учебната 2017/2018 г. На 3 януари - забележете! 3 януари, на бележки, становища и предложения по проектите на учебните програми за III, VII И IX КЛАС.

Предпразнично запомних срока 9 януари и отместих отговорното преглеждане и оценяване за след празниците. И макар че 3 януари отмина, ще изпратя мнение в МОН.

Както много, ама много неща у нас, и общественото обсъждане на учебно-изпитните програми за приемане на ученици след завършен 7. и 8. клас и на проектите за учебни програми в 3., 7. и 9. клас е формално.

МОН ги публикува на сайта си в началото на декември и постави срокове, които разпознавам като користни: 3 и 9 януари.

Няма какво да обяснявам що за месец е декември в училище, за семействата и в домовете на всички.

В училище е претоварено от контролни и класни, а у дома тече предпразнична суетня. Комбинацията от двете не оставя време солука си да вземеш, камо ли да мислиш дали предложенията са смислени, адекватни, балансирани и как кореспондират с вече направеното в програмите и учебниците за предходните и следващите класове.

Това е формалната причина порой от становища да не се предвижда. Както вероятно ще се случи. Другата е, че становищата, ако не са политически и кресливо наложени, остават ЗА СВЕДЕНИЕ и в графата ПРОВЕДЕНО при отчитане на дейността. Както, надявам се, няма да позволим да стане например с програмата по литература за 7. клас.

Какво е новото в нея?

Въвеждането на Чинтуловата творба „Стани, стани, юнак балкански" и различните откъси от пътеписа „До Чикаго и назад".

Кой и с какви доводи наложи вкарването на възторжения призив към балканския юнак няма да припомням. Знае се. Как и кой е предложил различното за Алековия пътепис, не е обект на моето внимание, нямам възражения.

Становището, което искам да споделя, е за това колко нова е новата учебна програма по литература за 7. клас, колко качествена и колко съответна на нуждите на днешния и на утрешния ден, доколкото готвим децата за смислен самостоятелен живот след десетина години.

Първо, не е нова, второ, не е достатъчно отговорна и смислена и трето и най-важно, не е адекватна нито на перспективните нужди на днешните и на утрешните деца, нито на изискванията, които следват от резултатите на нашите деветокласници в международното изследване за четене с разбиране - 41.5% функционално неграмотни.

Че не е нова, най-лесно се разпознава. Нов е конюнктурният реверанс към политпатриотите - стихотворението „Стани, стани, юнак балкански", различни са откъси от „До Чикаго и назад", което не е дори козметична промяна.

Няма как да не се открои убеждението, че промяната следва принципа „Пременил се Илия, погледнал се - пак в тия!", т.е. същинската цел не е грижата за българските деца, а някаква друга грижа, която много бързо и безпроблемно следва да се обслужи, за да се постигнат важни, но различни от същинските цели. Оставям на читателската информираност и компетентност да ги конкретизира, моята интерпретация прозира.

Защо не е отговорна и смислена?

Достатъчно е човек да сравни дори само формално досега действащата програма с проекта за нова, за да разпознае впечатляващата небрежност при представянето му.

Докато действащата програма конкретизира и подрежда целите, организацията, принципите, ядрата, новите понятия, контекста и дейностите, различните възможности за междупредметни връзки и различните нива на очакваните резултати, проектът съдържа само кратко представяне и очаквани крайни резултати в областите на компетентностите и за знанията, уменията и отношенията. Няма как да се узнае дали съществува изобщо подробно разписване на програмирането. Както няма как да се вземе отношение и към предложение за такова разписване, ако изобщо съществува. Да не говорим, че няма знак дори за второ равнище на програмата.

Толкова за формалната страна на нещата.

Защо и откъм съдържание програмата не е отговорна и смислена?

Достатъчно е да споделя, че повестта „Немили-недраги" пак ще се изучава чрез неадекватен подбор на откъси. Защото няма как да се открои същинската цел на Вазов и да се съгради смислено понятие за ПОВЕСТ, ако не се включи изучаване поне на откъси от още няколко глави - 8., 11., 14. и 15.

Вазов пише тъкмо ПОВЕСТ за хъшовете неслучайно: прототиповете им са противоречиви, животът им е нарисуван като парадоксално единство от противоположности. По природа повестта изисква сблъскване на гледни точки. За да станат очевидни, героят трябва да бъде разпознат като противоречива личност, а това може да стане, ако освен за подвига на Македонски напр. се учи и за това как същият този хъш ограбва Владиков - 8. глава.

А за да се разпознае обществената задача, която Вазов си поставя и решава - да възкреси спомена за героите от тогавашното близко минало, мъдро да оцени приноса им за свободата на родината, да докаже, че са герои и да внуши на българите да ги почитат като герои, без да забравят за слабостите им, следва да се предложат и откъси от 11.,14. и 15. глава.

11. ги съизмерва с Левски и ги представя като негови последователи, а няма българин, който да се съмнява, че той е герой, така че няма как хъшовете да не бъдат разпознати също като герои, след като следват герой. 14. и 15. предлагат спор за саможертвата, който е актуален и днес - и днес има хора, които не допускат, че жертвоготовното родолюбие и свободолюбие, общественият идеализъм съществуват като житейски избор, както и такива, които искрено се възхищават на малцината, способни да живеят такъв избор.

Откъде да дойдат часове за тези допълнителни откъси от повестта?

От редактирането на конюнктурния текст за балканския юнак. И на стихотворението „Българският език". Защото одата като жанр е брилянтно представена от „Опълченците на Шипка" и втора не е нужно. Може да се предложи за изучаване във второто равнище.

Много бих се радвала, ако вместо „По жътва" - плакатният Елин-Пелинов разказ за голямата жертва, която лежи в основата на всяко значимо човешко постижение - се предложи отново по-обичания и по-подходящ за възрастта на седмокласниците разказ „Ангелинка" за първата любов като път към възмъжаването, но съзнавам, че вписването му в обобщаващата тема за ЧОВЕКА В ОБЩЕСТВОТО - норми, ценности и конфликти (Гражданска национална общност), би било насилие над нея.

Доколко учебната програма по литература за 7. клас е адекватна?

Това е въпрос, чийто отговор има отношение към цялото учебно съдържание на дисциплината ЛИТЕРАТУРА и към още по генералния въпрос за целта, която преследваме чрез нея, но той е предмет на голям общонационален разговор, който преди няколко години беше потушен, а възкресяването му предстои, макар особена надежда да не се провижда. Наложително е обаче да го направим, ако мислим за бъдещето на народа си.

Защото това съдържание е върло несъответно на перспективните нужди на днешните деца. Те и днес живеят в свят, който е на светлинни години от света, нарисуван в изучаваните творби. Убедена съм, че не бива да ги учим на четене с разбиране само и единствено чрез този корпус от литературни творби, който не се е променял от десетилетия, макар че светът се промени драстично.

И две думи за проекта за програма по български език.

Той предлага козметично разместване на учебно съдържание между годините, чиито основания не виждам. Конюнктурните - да! И още. Смешно звучи вмятането, че ученикът „Търси, извлича, подбира, анализира, синтезира информация от различни (...) текстове, включително и на електронен носител, при изпълнение на определена комуникативна задача". Днешните деца не четат от друг, освен от електронен, носител.

Що се отнася до учебно-изпитните програми за приемане на ученици след завършен 7. и 8. клас за учебната 2017-2018, ще припомня само нещо добре известно: след началото на текущата учебна година в тях промени не се правят, така че във връзка с изпитите ще актуализирам друг, много по-важен проблем, но за това по-късно и в друг текст.

Oще: 7 клас  pisa  алеко константинов  български език  гимназия  добри чинтулов  до чикаго и назад  иван вазов  кандидат-гимназист  литература  министерство на образованието и науката  мон  неграмотност  основно образование  пътепис  седми клас  седмокласници  стани стани юнак балкански  учебна програма по литература  функционална неграмотност 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.