Акция срещу новия път през Борисовата градина | webcafe.bg
Webcafe

Протест срещу спорния проект за строеж на естакада в Борисовата градина

Цветана Георгиева 07.11.2012, 13:41 (обновена 10.11.2012, 12:05)

1 от 4 снимки Назад Напред

лозенец

Разликата в областта "Погребите" само за 5 години.

Мълчалив протест на жители на кв. „Лозенец" и природозащитни организации ще посрещне утре сутрин столичните общински съветници. Акцията е срещу спорния проект за строеж на естакада на бул. „П. Яворов" при кръстовището с ул. „Стоян Михайловски" и на нов наземен път през Борисовата градина. Това ще е една от темите, които СОС ще разглежда на утрешното си заседание.

В края на октомври Общинският експертен съвет по устройство на територията отхвърли всички възражения и становища от граждани и организации. Главният архитект на София Петър Диков твърди, че това е най-доброто възможно решение, като така ще се отпуши движението към кв. "Хладилника". И още, като цяло естакадата и новият теренен път ще са ключови за трафика между северната и южната част на София (покрай Семинарията).

След като приключи процедурата по обществено обсъждане, протестиращите се обръщат към кмета Йорданка Фандъкова и председателя на общинарите Елен Герджиков. Надеждата им е те да спрат изпълнението на плана, който всъщност е заложен преди години в устройствения план на столицата.

Деница Петрова, представител на „Грийнпийс", е получила обаждане от градската управа с молба протестът утре да не е шумен, поради кончината на патриарх Максим. За ден за траур правителството обяви петък. Ето защо зелените организации са внесли искане да получат право да се изкажат на утрешното обсъждане в местния парламент.

„Плановете за нов път в местността „Погребите" в Борисовата градина рязко контрастират с обещанията на Столична община да развива алтернативни на автомобила видове транспорт - обществен транспорт, каране на велосипед, ходене пеш", се казва в протестна декларация, разпространена от зелените организации „Грийнпийс", „За Земята" и „Велоеволюция".

Решението да се строи път в един от емблематичните паркове на София не е устойчиво, изсичането на 250 дървета ще допринесе единствено за влошаването на качеството на живот за гражданите. Това е мярка, която директно насърчава автомобилния транспорт и заличава и без това оскъдните зелени площи, настояват екоактивистите.

През 2009 година в устройствения план е заложен вариант на новия път през гората, но не като теренно трасе, както се мисли сега от проектанта "Главболгарстрой", а като естакада, разказва Денница Кюранова, представител на гражданско сдружение, оспорващо проекта.

Екоактивистите се съмняват, че новият път е ще обслужва най-вече строящия се в близост огромен търговски център: „Ако новият път цели да бъде директна връзка с новостроящия „Paradise center" на ул. „Сребърна" - то това влиза в рязко нарушение с принципа общината да се грижи за обществения интерес, а не за частния".


Ето техните мотиви защо трябва да спре процедурата по одобрение на плановете за път през местността „Погребите".

1) Не е доказано, че новият път е необходим, нито че това е единственото решение за района. Няма изследвания, които да показват, че нов път ще облекчи комплексно ситуацията, а няма само да премести „тапата" на друг пътен възел.

2) Борисовата градина е недвижим паметник на културата. Как унищожаването на част от този паметник кореспондира със заявеното желание София да бъде европейска столица на културата?

3) София има много високо ниво на замърсяване с фини прахови частици и шум - всъщност София е най‑мръсният град в ЕС по данни на Центъра за устойчиви политики „Екополис" от 2012 г. Повече пътна инфраструктура означава повече автомобили = повече замърсяване и повече шум.

4) Изсичането на над 250 дървета е неоправдано. С това систематичното унищожение на зелените площи в града ще продължи (вижте приложените снимки).

5) Ще бъде влошена средата за живот - привилегироват се водачите на автомобили за сметка на пешеходци, велосипедисти, майки с детски колички, хора в инвалидни колички и тези, които използват парка за спорт и отдих. Ще се прекъсне възможността да се свържат двата големи парка на София - Южен парк и Борисова градина.

6) Новият път ще се равнява по дължина на съществуващото трасе от бул. „Н. Вапцаров" до бул.„Черни връх". Този факт демонстрира безсмислието на строежа.

7) Ще бъдат изразходвани значителни финансови ресурси за транспортно решение, което няма доказателства дали ще бъде ефективно и как ще повлияе на дела на пътуванията с различните превозни средства. Стойността на новия път е над 60 млн лв., които биха стигнали за 200 км велоалеи! Предвидени да се получат със заем, ще застави нас, гражданите и бъдещите управления на града да връщаме дълги години тези средства, изразходвани „с лека ръка".

„Вредата, която ще нанесете с унищожението на парка ще пребъде дълго след като изтекат мандатите ви за управление на столицата. Надяваме се, че в случая ще защитите обществения интерес, интереса на жителите на София и ще поведете София към съвременен европейски облик на град за хората", обръщат се зелените организации към управата на София.

До момента 987 души са подписали интернет-петицията срещу изсичането на 250 дървета в Борисовата градина.

Oще: борисова градина  бул. "п. яворов"  естакада  за земята  лозенец  погребите  сос  столична община  ул. "стоян михайловски" 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 04.01.2013, 17:32

31 Peter Dimitrov Atanassov | 07.01.201315:04

хора, тук коментарите ги насочвате в неправилната посока! Като политиците. Направен си 27 коментара, направо сте като народно събрание...сигурно още 227 може да се направят.Аз съм зъвршил ВИАС и искам за Ви кажа, че това кръстовище е ечблематично заради малката си ефективност (заради трамвая и големия трафик), то беше част от у„ебнатани дейност как трябва да се регулира с цел подобряване на трафика. И това е от 90 години, т.е.от 23 годни. Т.е похвално е да се реши този проблем. Но, но въпросът е технически, как да се реши, а не дали да се реши. Така, че нека специалистите да решат, а не д асе политизира!
Наколко неща са определящи.
Първо - тук сме в градска среда ( не на околовръстното)и трябва да се мисли за въздейдтвието върху живущите, парка и т.н. така че твърдението на преждекоментиращите за естакадите е неприемливо заради високия шум, който създават.Шумоизолациите не са достатъчно ефективни, ако някой иска да ги използва.
Второ - решение с тунел е по-добрият вариант т.к. ще е продължение на концепцията на новото кръстовище при тел.кула.
Трето - трябва д асе премахне трамвая, т.к той се дублира с метрото
Така се получава стнадартно, просто кръстовище с тунел по посока на Кошарите, което ще решипроблев ас трафика и няма да има проблеми с еколозите.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.03.2011, 14:53

30 Bobby_gBG | 08.11.201215:26

Федаре строус ти го обясни повече от перфектно - ето ти съвсем адекватна мотивация защо НЕ ТРЯБВА да се прави. И успоредно с това - ГРАДИВНА КРИТИКА, тоест дават предложение КАК ДА СТАНЕ, а не като Оня само да критикуват без да предлагат по-добро решение.


А сега да видим къде са аргументите на подкрепящите "нов пряк път през гората, който е замислен като допълнителна артерия към жк. „Хладилника, чието изграждане ще жертва още 250 дървета от т.нар. „бял дроб" на София. ".


Ей за такива странни и необясними решения, мотивирани съвсем формално (като масовката от одобрените през миналата година СРС та).
Властта като е некадърна да направи нещо - поне да слуша хората и предложенията им. Или ако не са прави хората - да си изкара експертите и детайлно да кажат - така и така, нашето предложение е по-добро от това на хората понеже ....


Нали правиш разликата че хората на Орлов мост не са експерти, докато другарите в общината - са, и съответно би трябвало да могат да си защитят тезата с доказателства и анализи, и да оборят "нещастните еко терористи"? И т.н.





И за десерт - сетих се какво се случва в предния ти коментар - за пореден път си сънуваш някакви нещица, вкарваш си се в някакви си твои си филми, и ми приписваш разни думи казани от други, както редовно ти се случва да кажеш "Атака казва едно, а пък ти - точно обрятното. Аууу какъв лицемер си, и каква фурнаджийска лопата"... Същия кат свинчо дето по някаква необяснима причина твърди че някогя съм твърдял че най-некадърните българи са били тези дето са избягали на запад, и само миели чинии, а пък след това най-нагло съм смеел да ги наричам "цвета на нацията"...



По същия начин ти сега по някакъв много неадекватен начин ме обвиняваш че съм бил "сипвал с черпака на останалите дето били егоисти и меркантили", само че би ли посочил къде точно го правя това? И ако го е имало това нещо - дали не става дума за хора като Лилето дето твърдо не искат деца, чисто от егоизъм и тъпотия, а и наистина са прави да не искат да правят - никой не иска такива като нея да се пресъздадат.


Аре мисли малко преди да говориш, а недей в типично свинчов стил да приписваш мнения и позиции по никакъв начин неизказани от човека с който в момента спориш.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.08.2010, 10:24

29 strawsPulledAtRandom | 08.11.201214:24

Отново не разбираш. Пиша против този проект, защото за мен е безсмислено да се направи точно по този начин. Кръстовище на две нива + ползване на трасето край Токуда, както е предложено и от протестиращите, ще свърши същата работа, като разликата ще бъде, че няма да се погабят няколко декара градска площ за два дублиращи се пътя, като няма и да се откъсне като островче едно парче от парка (затворено между проекта за естакадата, Яворов и въпросната застреляна уличка към Токуда, където се намираше и Софияленд) на цената на 100 м. по-дълъг път. Всичко ще бъде същото, но постигнато с по-малко средства и без да се реже от парка - дори пак ще "захрани" новия мол, за който хората предполагат, че е целта на упражнението. Писах вече - нека се облагодетелстват политиците, но да го правят така, че зад тях да остане нещо добре измислено и направено, а не просто по-пряк със 100 метра път до мола им.
А по въпроса с Околомръсното - ок, там безспорно е по-добре, отколкото преди няколко години. Но това е защото е имало цялостен проект, а не да направим нещо, което да просто да премести задръстването нанякъде и след десет години каквото сабя покаже. Защото Околомръсното и магистралите са дълги трасета между точки, през които минава линеен трафик. Нещата не са такива в центъра, там няма трафик само в една посока, да не говорим, че има и алтернативи като велосипедни алеи, метро и т.н., затова нещата са ужасно различни. И там говорим за преправяне на старото Околовръстно, а не добавяне на ново успоредно трасе. Все едно да бяха изградили новото до старото - щеше да има същия ефект, но от градската площ щеше да се загуби площта на старото. Не приемам примера ти за релевантен в случая. Не зная какво се опитваш да ми докажеш, при положение, че за трети път ще кажа - "за" инфаструктура съм, но тези неща се правят с предварителни анализи и проекти, които проекти не винаги са от типа "най-краткият път междту точки и А и Б е правата линия, значи това ще е трасето" или пък "нека днес преместим задръстването, а утре ще му мислим дали е имало смисъл изобщо да го местим". Това в теория на алгоритмите се нарича "лакома стратегия", но не е приложима за всички задачи, при които сборът на локално оптималните решения не води до глобално оптимално. Затова твърдя, че трябва да има цялостен план (който сега липсва) - анализи, технически проекти, срокове, финансиране и т.н., а не да се направи нов пряк път през парка до нищото и после някой като теб да ги оправдае, защото е направил асоциация с Оковръстното, което и преди си е съществувало и е свързвало съществуващи точки, между които има огромен трафик. Многолентовите пътища с локални платна са хубаво нещо, но в центъра на града просто няма място за тях, за съжаление.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 20.07.2011, 13:11

28 Fedar | 08.11.201213:48

24 Bobby_gBG | 08.11.201212:53

И по-конкретно - проблема е в такива НЕМОТИВИРАНИ неща дето уж са "добри за обществото", но никой не обяснява в детайли как точно ще са добри, няма анализи и т.н. и накрая се стига до това че всъщност се използват за да се прокарат нечии частни интереси за сметка на обществените, и за сметка на природата.
--------------------------

Боби, ще ме извиняваш, не искам да те засягам, но това което си написал, е пореден емблематичен пример за двуличието и лицемерието ти. Точно същият цитат, който е излезнал изпод твоята клавиатура, може да се използва като обобщение на аргументите на хората, които протестираха против промените в синята зона. "Немотивиран акт", който "уж е добър за обществото" , само дето "никой не обяснява в детайли как точно ще е добър", "няма анализи" и т.н. И най-важното - "всъщност се използват за да се прокарат нечии частни интереси за сметка на обществените". Това за синята зона важеше с пълна сила, и не случайно синчето на Тошо Тошев и виден мошеник и аферист така яростно се бореше да прокара тези промени в общинския съвет, та даже искаше и доста по-радикално качване на цената. Все пак момчето беше поел ангажименти към спонсорите и приятелите си.

Естествено, тогава Боби беше сляп и глух за същите аргументи, които сега така щедро използва в друга ситуация. Не чакам и не се надявам да се усетиш.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.07.2011, 13:11

27 Fedar | 08.11.201213:41

Строус,

добре, разбрах - ти си против конркетния проект, защото "нищо не отпушва, защото не излиза никъде и... пак има светофар Усмивка". Цитирал съм ти го дословно, даже и усмивката съм включил, за да не кажеш после, че ти приписвам неверни думи.

Ти като софиянец предполагам, че си добре запознат с южната дъга на околвръстното. Там в момента има четири естакади - при бул. България, при Черни Връх, при Симеоновско и при Икеа. Благодарение на тези четири естакади, от бул. Цар Борис до бизнес-център Младост се стига за по-малко от десет минути. Първата естакада - при бул. България, е построена още през комунизма. Останалите са от последните 5-6 години и са построени при следната последователност: първо - при бул. Черни Връх, няколко години по-късно - при Симеонов, и съвсем наскоро - при разклона за Бистрица и Икеа. При строежа на всяка една от естакадите, задръстването се преместваше по на изток (строежът им е от запад на изток). В крайна сметка, пътят се отпуши изцяло чак като завършиха последната.

Преди да ги построят въпросните естакади, на тяхно място имаше светофари. От Цар Борис до Младост се стигаше за около час. Ако тогава се следваше твоята светла логика и пример, то не трябваше да бъде построена нито една от въпросните естакади. Защото още като тръгнат да мислят тази при Черни Връх, повтарям точните ти думи - нищо не отпушва, защото не излиза никъде и... пак има светофар. Естествено с усмивката ти отзад. Смее се Сега щяхме пак да си пътуваме на първа и полусъединител в задръстването през цялата южна дъга, защото от всяка от естакадите е нямало да има нужда, понеже не отпушват нищо и има светофар след тях. Слава Богу, тогава нямаше собственици на скъпи имоти, чиято гледка естакадите ще развалят, еко-организациите все още не получаваха щедро финансиране от вън, и съответно София получи своята южна дъга.

Между другото, гениалната ти логика спокойно може и да се приложи към строежа на магистрали. В крайна сметка, и "Тракия" се прави на етапи, всеки от които отнема години. И лятната "тапа" постоянно се местеше - от Чирпан към Стара Загора, от Стара Загора към Нова Загора, от Нова Загора към Сливен, от Сливен към Петолъчката. Предполагам, че това беше достатъчно солиден аргумент за да не се продължава изобщо магистралата - все пак, от всеки от етапите не е имало смисъл - нали задръстването само се измества нататък?! :-)

Разбираш ли добре колко абсурден е аргументът ти?!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.08.2010, 10:24

26 strawsPulledAtRandom | 08.11.201213:10

"...извинявай, ама това твоето просто не е сериозно - "не сме против проекта по принцип, ами сме против другите проекти, които ще последват след него и това, че ще крадат покрай него". ..."
---------------------------
Напротив - в прав текст съм написал, че съм против този конкретно проект, аргументирал съм се защо.


"...Ами дай тогава да отебем всякаква инфраструктура, защото видиш ли, винаги има опасност някой да крадне покрай нея или да си построи мол върху зелена площ..."
----------------
Отново в прав текст съм съм написал, че не съм против инфраструктурните проекти, дори съм си дал гласа "за" алтернативата на горния. Ще добавя и че съм за магистрала Тракия, също и за довършването на Хемус. Не зная точно откъде ще минава Черно море, за която си споменал, но вероятно ще следва трасето на настоящия път. И тази магистрала подкрепям. Но конкретната естакада е тъпа, също като естакадата над Ляпчев, която нищо не отпушва, защото не излиза никъде и... пак има светофар Усмивка Упражнение по безсмислие. По-ясно, буквално и конкретно не мога да го напиша. Но ти не се притеснявай, в името на продължаващата дискусия, можеш да игнорираш напълно думите ми и да ми припишеш съвсем нови, които не съм изричал.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.03.2011, 14:53

25 Bobby_gBG | 08.11.201212:57

А останалите ти пълни глупости, немотивирани нападки, и нямащи нищо общо с истината излияния даже няма да ги коментирам. Не че не ми се прииска, просто са тоолкова, тоолкова тоолкова тоооооолкова много пълни абсолютни глупости нямащи нищо общо с мнението ми, че нямам намерение да си хабя половин час да отговоря на всичките.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.03.2011, 14:53

24 Bobby_gBG | 08.11.201212:53

Това което казваш на практика е - не трябва да се прави нищо градивно, защото то може в крайна сметка да доведе до някаква злоупотреба.
-----------------------------------
Не федаре, не позна. Въпроса е и в този път по средата на гората, дето за него ще отсекат амнайсе хиляди дървета, и е прикрепен към проекта за естакадата.


И по-конкретно - проблема е в такива НЕМОТИВИРАНИ неща дето уж са "добри за обществото", но никой не обяснява в детайли как точно ще са добри, няма анализи и т.н. и накрая се стига до това че всъщност се използват за да се прокарат нечии частни интереси за сметка на обществените, и за сметка на природата.


Наследството на много други такива проекти е достатъчно тежко, и няма как някой да повярва че това не е поредния такъв. Така че другарите създатели моля да имат предвид съвсем основателното недоверие на гражданите, и да си направят труда да се мотивират изключително детайлно.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.07.2011, 13:11

23 Fedar | 08.11.201212:21

Bobby_gBG | 08.11.201207:58
10 Fedar | 07.11.201219:37
Абе, Строус, какво общо има презастрояването и заличаването на зелените площи с този конкретен казус?!
-------------------------
Ще си позволя да отговоря вместо строус - просто така се почва. Първо малко дръвчета се изсичат за "благородна кауза", после още малко, после още малко - все пак новото "комуникативно" място става доста апетитно за "инвестиции" и така докато наоколо не остане никаква растителност.
--------------------------------

Боби, сигурно си изпитал оргазъм от плюсчетата на няколкото щатни хипита във форума, но се извинявам, че трябва да ти наруша рахата. Това което казваш на практика е - не трябва да се прави нищо градивно, защото то може в крайна сметка да доведе до някаква злоупотреба. И разбира се - "така се почва". Нормалните граждани в цивилизованите държави обикновено протестират срещу конкретна несправедливост, а не срещу някаква хипотетична бъдеща. Това твоето е все едно да вземеш книжката на някой шофьор без да е извършил никакво нарушение - ей така превантивно, защото е млад мъж, спортно облечен и със спортна кола, и е много вероятно в бъдеще да извърши някое нарушение. Така де, качвайки се в автомобила си автоматически отговаря на железния критерий - "така се почва".

Относно Синята Зона не ми се влиза в дискусии, но отдавна съм те забелязал, че ти си огромно мрънкало, което само гледа собствения си интерес и много често се върти като най-голямата фурнаджийска лопата. И съм напълно убеден, че ако по някакъв начин ти беше засегнат от тази синя зона, тогава целия форум щеше да е зарит до ушите от твоите сълзи и сополи против синята зона. Обаче нали си живееш в Руси и не те засяга, тогава си много ербап - "режи из корен". Особено забавен ставаш в моменти, когато не се усещаш колко сам си противоречиш и как прилагаш коренно различен критерий към себе си и останалите, що се отнася до едно и също нещо. Като казуса с раждаемостта например, дето доволно сипваш с черпака на останалите дето били егоисти и меркантили, които не правят деца, ама като стане дума за теб веднага го обръщаш на рев, сълзи и сополи - "ама не съм срещнал подходяща, ама не съм тва, ама не съм онова".
   

оценка

+0 -3

Регистриран на: 20.07.2011, 13:11

22 Fedar | 08.11.201212:10

Строус,

извинявай, ама това твоето просто не е сериозно - "не сме против проекта по принцип, ами сме против другите проекти, които ще последват след него и това, че ще крадат покрай него". Ами дай тогава да отебем всякаква инфраструктура, защото видиш ли, винаги има опасност някой да крадне покрай нея или да си построи мол върху зелена площ. Шокиран Значи вие не протестирате, когато евентуално тръгне някой да прави мол в парка, ами решавате да си протестирате превантивно още срещу естакадата, защото видиш ли има някаква вероятност така да се направи мол. Ами дай тогава въобще да не започват да строят магистрала "Черно Море", защото като нищо покрай магистралата, някой може да застрои някоя дюна. И ние вместо да протестираме тогава, ще протестираме предварително срещу магистралата - направо гениално. Смее се

Казваш, че не мрънкаш срещу проектите по принцип, ама като чета съратниците ти тук, виждам мнения, че те не искат въобще да се правят нови пътища, защото "създават задръстване". Нещо като "защо да се къпя, като след няколко дни пак ще се умириша". Не че това последното много от еко-хипитата не го мислят наистина. Много щастлив Извинявай, брато, за много неща съм се чувствал съпричастен с протестите на еко-организациите - най-вече за Витоша. Обаче определено сред тези среди има прекалено много антисоциални и радикални елементи, които оправдават името "екоталибани". Няма как нормален гражданин на едно общество да симпатизира на хора, които вярват, че решението на проблемите с трафика е просто да няма пътища, т.е. да се върнем някой и друг век назад.
   

оценка

+0 -2

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.