ТЯ е безработна повече от година и половина. АЗ работя на едно и също място вече две години и половина и ръцете ме сърбят да си потърся друга работа... | webcafe.bg
Webcafe

Гадна история от Смолвил, България...

Горд стар планинар 25.08.2010, 15:22 (обновена 26.08.2010, 15:20)
Град

Снимка: © Стоян Георгиев

Уважаеми читателю, не се ли смущаваш, че тези, чиито заплати плащаш с данъците си, не знаят разликата между e-mail и website...

ТЯ е безработна повече от година и половина. АЗ работя на едно и също място вече две години и половина и ръцете ме сърбят да си потърся друга работа, защото работя значително под възможностите си. Но съм тук и си "налягам парцалите", защото се издържаме само с една заплата. Моята. Не е малка, но не е и голяма. Последната седмица от всеки месец живеем "на изпарения" и ваучери.

Не че в Смолвил, България няма работа. Има. Раздел "Работа" в обявите в местния всекидневник е доста обширен. Понякога стига и до три колонки (от половин страница). Постоянно търсят "млади, отговорни хора". Има недостиг на персонал. Търсят сервитьорки, шивачки, готвачки, масажистки...

Не че има срамна работа. Няма. И парите не миришат. Но предполагам, че ако ТЯ започне работа като шивачка, ще дойде ден, когато ще се запита "затова ли учих пет години и половина"? Точно това се опитвам да й спестя, уважаеми читателю. Искам да й спестя този момент, в който ще й се иска да си пререже вените от отчаяние.

ТЯ е бакалавър по икономика и магистър по счетоводство и одит. Освен това е завършила квалификационен курс по валутен и митнически контрол. Владее два езика (руски и английски), работи на компютър по-добре от повечето хора, които съм имал удоволствието да наричам "колеги", има шофьорска книжка.

Тук е моментът ВИЕ да си зададете въпроса "Защо й е толкова трудно да си намери работа?"

Проблем 1: Има стаж по специалността само 3 месеца. При нормална икономика това не би трябвало да е проблем, но икономиката в България никога не е била нормална. За икономиката на Смолвил да не говорим. Кризата удари и почти всички фирми започнаха да правят съкращения.

Някои (спестявам имената) съкратиха щата си с над 60%. И така, ТЯ се конкурира на пазара на труда със специалисти в нейната област, които имат по 10-15 години стаж. Всяка обява за работа изисква минимум една година. Най-фрапиращият случай, който съм чел, беше изискване за "минимум 20 години стаж"!!!

Проблем 2: Има висше образование. Защо това е проблем ли? Ами защото след шестия месец с професия "безработен", ТЯ реши, че ще си търси каквато и да е работа - без значение дали е по специалността или не. Затова започна да търси работа като касиерка по веригите супермаркети.

Отне ни известно време да осъзнаем защо никога не я викат на интервю за работа. Защото е висшистка. Защото управителите на супермаркетите не искат да прекарат 3 месеца в обучаване на нов човек с пълното знание, че този човек може във всеки един момент да си намери работа по специалността и да напусне, без да се замисля. (Бел.р. А и вероятно защото се опасяват, че е по-умна от тях и един ден...не се знае...)

И са прави. И аз бих постъпил така на тяхно място. А и имат голям избор от желаещи да стоят прави цял ден за минимална работна заплата. За справка: виж Проблем 1.

Проблем 3: Има стаж по специалността цели 3 месеца. Да, оказва се, че 3 месеца са прекалено много. Агенцията по заетостта обяви програма "Старт на кариерата" (или нещо от сорта), ориентирана към хора като нея - хора, които имат висше образование, но нямат стаж.

Държавата се ангажира да наеме определен брой млади хора на работа в държавната администрация за срок от 9 месеца, за да им помогне да натрупат някакъв стаж. Миналата година ТЯ се включи в програмата, класира се на всички етапи и беше разпределена към регионалното звено на НСИ в Смолвил.

В деня на интервюто я информирали (и останалите кандидати), че НСИ-Смолвил се отказва от участие в програмата. А пък тази година в "Бюрото" й казали, че мината година някак е "минала между капките", но тази година няма правото да се включи, защото има стаж по специалността. Цели 3 месеца!

Друг е въпросът, че тези три месеца бяха в сивата икономика и тя се водеше "младши счетоводител" само на хартия. На практика беше стоковед! - нито повече, нито по-малко.

През последните 18 месеца имаше и доста интервюта за работа. Някои трагични, други комични, трети влизаха в графата "да се смееш ли, да плачеш ли". Няколко примера:

- Една смолвилска фирма търси лична асистентка на г-н Управителя до 26 години. Трябва да говори два чужди езика, да има компютърна грамотност, да е необвързана (?!?) и да е съгласна често да ходи в командировка с Управителя, понякога в чужбина. Само не са й казали в прав текст, че трябва да е добра в леглото.

- Друга смолвилска фирма търси човек, който да работи 10 часа на ден, плюс събота, плюс всяка втора неделя от месеца. За заплата не става дума, но собственикът на фирмата не желае (прекалено е стиснат) да похарчи по-малко от 1000 лева за счетоводна програма, затова счетоводителите във фирмата му работят под DOS. Представяте си какви заплати получават служителите.

- На едно интервю потенциалният й работодател я информира, че харесва всичко в нейната кандидатура, освен средното й образование. "Ако беше завършила икономически техникум, щях да те взема". На 25 години плаща за решение, което е взела на 15.

- На друго място пък й казват, че ще я наемат на работа като продавач-консултант (със заплата 300 лева), но само ако се съгласи да се обвърже с трудов договор за 5 години. Пет години са си много време на работа, която на практика е задънена улица.

Дори няма да обяснявам на колко места се явява на интервю, представя се отлично и повече не чува нищо от фирмата.

Друг феномен: след като изпраща документи по електронната поща, вместо потвърждение че писмото е отворено, получава известие, че получателят е изтрил писмото, без да го прочете.

(Бел. автора: Не мога да ти опиша, уважаеми читателю, как се изкушавам да напиша името на въпросната фирма и на нейната управителка, но няма да го направя... Ако видиш някой да напише анонимен коментар към материала, с име на фирма - да знаеш, че това може и да съм аз).

Междувременно министър Тотю Младенов, в почти оргазмен екстаз, обяснява по телевизиите колко много неговото министерство е направило за безработните и как безработицата е намаляла през последните 15 минути, а според бат' Бойко след има-няма две години ще сме "Швейцария на Балканите" (не го цитирам, просто се сетих за един друг Първи).

Агенцията по заетостта информира, че "за пети пореден месец равнището на безработицата у нас намалява". Изчисленията им се базират на факта, че регистрираните безработни са с 1000 души по-малко и изобщо не се замислят, че тези 1000 души просто са разбрали, че ежемесечният подпис в "Бюрото" е загуба на време.

И се сещам за един стар виц, според който "статистик е човек, който смята, че ако левият ви крак е в кофа, пълна с бучки лед, а десният ви крак - в кофа с вряла вода, би трябвало да се чувствате горе-долу добре".

Миналата година ТЯ ходи на интервю за работа. Намери обявата в Jobs.bg и в JobTiger. Яви се. Не я харесаха и не си направиха труда да й обяснят защо. Два месеца по-късно я извикаха в "Бюрото", за да я пратят на интервю. Оказа се, че е за същата фирма. Все повече си мисля, че работата на "Бюрото" може да се сведе до следните две неща:

1. Софтуер, който разпределя парите за обезщетения според предварително зададен алгоритъм.
2. Jobs.bg и JobTiger.

Ако не друго, поне финансовият министър Дянков ще е доволен, че раздутият щат на държавната администрация е съкратен още и спестените пари ще отидат за нещо полезно. (За БеЕмВе-та с цвят "пепел от рози" може би...)

И още една история, тази вече е последна. Това е специално за теб, уважаеми читателю, защото и ти като мен си данъкоплатец и заслужаваш да знаеш къде отиват Твоите и Моите пари. Преди седмица-две проведох следния телефонен разговор с "Бюрото" в Смолвил:

- Регионална служба по заетостта, добър ден!
- Добър ден, имате ли уеб-сайт?
- Да. Адресът е: Ер, Ес, Зет (RSZ???! - бел.р.), долна черта, Смолвил, кльомба...

Държавната администрация работи за ТЕБ, Уважаеми Читателю. Твоите пари плащат заплатите на хората, които работят в "Бюрото", Министерствата, Парламента и т.н.

Бидейки работодател, не се ли смущаваш, че хората, които работят за теб, не знаят разликата между уеб-сайт и имейл адрес? Не се ли смущаваш, че има министър, който има "средно образУвание" (цитат от правителствен имейл, пардон - уеб-сайт)?

Каквито са ни управниците, такъв ни е бизнесът.

Докога ще продължаваме така, Уважаеми Читателю?

И кога ТЯ ще си намери работата, която иска и заслужава...

Oще: безработица  безработни  бюро по труда  обяви  работа 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 26.08.2010, 13:33

22 Kiril Atanasov | 03.09.201013:14

Доста истина има в този последния коментар. Ако попиташ някого какво учи, отговора е "икономика" ама на какво и той самия дори не знае.То от там тръгна и лафа, че който не я е записал тази икономика, той не я е завършил. То за това и на работодателите почна да им писва от "вишисти", които само парадират за заплата, а на някои им лиспва елементарна езикова култура дори. Какво да се прави - покрай сухото гори и суровото. Опита също много се взема под внимание. Тук обаче си е затворен кръг и скоро май няма да се отвори.Навсякъде ти искат опит, за да те вземат и така няма къде да го натрупаш реално... А фиктивния опит зачислен към някоя фирма на познат доста често се издава в истинската работа. За това преглъщаш самочувствието и работиш каквото има, докато се появи каквото искаш. Малко опит в различна сфера на никого не би навредил. А ако толкова много искаш реализация по специалността веднага след завършване единствения вариант явно остава зад граница.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 14.07.2010, 01:41

21 thefish33 | 02.09.201001:19

За цялата работа мога да кажа само едно нещо - работа има , просто липсата на желание да я работиш пречи максимално.За това кой какво бил учил, как си загубил 5-6 години и след това не бил оценен, или му предлагат по малко , от колкото той/тя е решил ,че заслужава си е чисто личен проблем.Без да визирам когото и да било, и да подценявам типа образование , което всеки е мислел ,че ще му е от полза, искам да спомана само това което беше посочено и в един коментар по надолу - в България икономика завършва всеки 2 вишист, е , извинявайте ама за какво са нужни толкова много икономисти на държава без икономика?!?
Добре - вариант 2:
Нужни са икономисти , и лекари и всички други професии, за които е желателно висшето образование - но! заплатата която се предлага , не я искате?!?Е как тогава да си намерите работа по специалността?
Никой не може да ме убеди, че не може да си намери работа по специалноста, или поне близка до нея длъжност ( за по малко пари, но с времето и свикването с новата работа заплащането нараства).
И вариант 3 :
Ами не може всичко живо да работи на бюро и пред компютър, или мениджър - трябва някой да копае картофите, и д гледа житото..... Объркан
За протокола - със средно специално съм, и от като завърших преди 17 години съм бил без работа 2 дни - в които съм си сменял работодателите....
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.07.2010, 11:38

20 Iennin | 01.09.201018:01

Статията е интересна, коментарите още повече. България няма икономика т.е. все някаква икономика има но това не е пазарна икономика. Това тук е държавен капитализъм, като в Китай. Само в София има наченки на пазар на труда, другото е абсолютно шуробадженащина, в държавната или общинската администрация е същото. За мен за младите под 30 години единствения път е на запад. Аз лично работя за добра заплата(> 1500лв), което не може да е каже за жена ми, имаме и две деца. Една година ходя по интервюта, когато ме питат парите казвам 3000лв. бруто. Това е сума която, ще позволи на мен и на семейството ми да живее нормално, пък и искам да имам три или четири деца, нали сме в демографска криза. Ами не става, ако някои иска да живее като американците или германците в България няма да стане, трябва да отиде в САЩ или Германия. Аз това мисля. Тук ако искаш да работиш и да ти плащат ставаш подозрителен, къв е пък тоя. Свикнали сме един друг да се тъпчем. Пази боже сляпо да прогледа. Така и с "работодателите".
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 09.03.2010, 12:34

19 Ицо | 27.08.201014:34

Много съмнителна е достоверността на написаното.
Ако е добра по икономика и счетоводство - би трябвало лесно да си намери работа.
Познавам жени при това дошли от провинцията и завършили икономика - с МНОГО добри заплати.
А защо да не работи самостоятелно ?
Имам познати които водят счетоводството на няколко фирми и като гледам добре си живеят.
Явно обаче въпросната ТЯ - или не е добра по това което е учила, или просто я мързи да работи и така й е по-лесно да живее от неговата заплата.
Или ... просто е неудачничка, която не успява да се реализира в условията на капитализма.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 30.07.2010, 04:02

18 collapse | 27.08.201000:09

Хванах се за последното твое изречение. Работата която иска и която заслужава... Двете понятия много-много не се припокриват. Всеки иска да работи (или да не работи по-добре) за огромната заплата, но не всеки го заслужава. Моята приятелка също е безработна от година и половина с висше образование "Българска Филология" и магистратури "Българистика" и "Журналистика". Не е само това ами когато ние кандидатствахме излизаха по 1000 човека право или икономика на година. Което означава, че от тогава до сега са сигурно по малко, но откакто започнахме са излезли най-малко 8 -10 000 с тази професия. В крайна сметка работиш каквото има в момента, а то не е много. Прав си за продавачките, че търсят момичета със средно образование, но какво да се прави. Всички се примиряваме с това в момента и работим каквото можем, за да изкараме пари... Имаш предложение как да натрупа стаж по някакъв начин - така се прави на много места - може и вие да го пробвате...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.08.2010, 19:20

17 Svetoslava Pavlova | 26.08.201019:45

Борис. Работодателите НЕ СА ВИНОВНИ, че ти си учил нещо от което те нямат нужда!
Да не са виновни, но отвори jobs.bg или някой друг подобен сайт за работа. Тъй като аз самата имам същата професия като дамата, за която става дума в статията и сега ми се налага да си търся работа. Ами обяви има сигурно минимум 100-200 за икономисти. Тоест работодателя има нужда от мен. Изисквания- стаж, образование. Няма проблем имам ги. Въпреки, че съм на 26 имам 8 години стаж и висшето образование. Да ама не. Аз даже нямах късмета да стигна и до интервю Много щастлив. Да сигурно е имало кандидати, които са по- добри от мен, но на всичките места ли? Не работодателите не са виновни, че ти си учил нещо, което на тях не им трябва. Но когато наистина си им нужен е редно поне да проявят елементарното уважение към труда който си положил и най- малкото да ти отговорят с един e-mail, че не си сред избраните, а не да се надяваш на евентуално интервю.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.08.2010, 13:33

16 Kiril Atanasov | 26.08.201016:33

@Ralica Georgieva виж сега да не ми се обидиш, ама точно с това мислене сме на това положение. Образованието не е, за да ти дава предимство, а за да покаже си компетентна в дадена област на дадено ниво (бакалавър,магистър,доктор и т.н).Предполага се, че това са неща, които си отишъл да научиш, за да можеш после да си вършиш качествено работата, а не за да ти дава предимство на интервютата. Тва мислене на българина "важен е кетапа" много преебава цялата положение в страната и за това 20 години вече не можем да се оправм ;)
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 26.08.2010, 11:11

15 Ralica Georgieva | 26.08.201015:25

12 boris | 26.08.2010 11:53
А ВИЕ ПО КАКВИ ПРИЧИНИ СМЯТАТЕ, ЧЕ ОБРАЗОВАНИЕТО ТРЯБВА ДА ТИ ДАВА НЯКАКВИ ПРЕДИМСТВА ПО ПОДРАЗБИРАНЕ?
Ха-ха,ако образованието не ми дава предимство да си намеря работа защо изобщо да си губя времето и да се занимавам..Най-лесното е да си намеря работа хей така,колкото да работя..ама нали идеята е да се реализираш
Шокиран Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 30.05.2010, 21:51

14 Elisaveta Dimovchyiska | 26.08.201013:58

Ще си позволя да ти дам един малък съвет. Намерете чрез познати някоя счетоводна кантора, и я запишете фиктивно на работа, за да добие заветния стаж 1 година примерно, само ще трябва да и плащате осигуровките. А пък и кантората може да реши да я ползва за нещо кой знае. Къде е тва Смолвил? Само че не забравяйте, че в случая с работата - по СиВито посрещат, но по акъла изпращат. Та няма да е лошо жена ти да се и самообразова относно практическата страна - да си свали оттук оттам демоверсии на счетоводни програми примерно, да ги пробва, да се запознае със законите, процедурите и прочее. Само с "висше" не става. Затова работодателите искат опит.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.08.2010, 13:33

13 Kiril Atanasov | 26.08.201013:41

Мдаа .. това с висшето е голям ... тестис да го наречем културно... Ходил съм на интервюта, за които изрично е подчертано в обявата "предимство средно/средно-специално образование". На въпроса ми защо не търсят вишисти (макар и да не е по специалността им) или липсва отговор или е толкова трагикомичен, че да се чудиш да се смееш ли да плачеш ли.(няма да забравя един от отговорите на една "велика фирма" "Е как да наема човек, дето е по-умен от мене") едвам се сдържах да не се разсмея. Е случвало се е тук там да нацелват истината с пишман-магистрите... Но като цяло ... зле зле ..много зле ...
   

оценка

+0 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.