Когато шлосерите станат реставратори | webcafe.bg
Webcafe

Когато шлосерите станат реставратори...

Людмил Веселинов 18.10.2012, 11:22 (обновена 21.10.2012, 12:52)
Ремонт на Коня

Снимка: © Явор Николов

Ремонтът на паметника на Цар Освободител предизвика раздори относно професионалното изпълнение на реставраторските работи

След големия шум около медийно възпроизведената дейност - реставрация на паметника Цар Освободител, усетих как много бързо в България може да девалвира една научна специалност, каквато е консервацията и реставрацията на културни ценности. Благодарение на това, че с тази дейност са се захванали "специалисти", които нямат нищо общо с образователния ценз в това направление.

Хора, наети много бързо срещу много голяма сума пари - 1.2 млн. лева, за да ремонтират, според възможностите си, уникалното произведение на монументалната скулптура - паметника на Цар Освободител, дело на световноизвестния флорентински скулптор Арналдо Дзоки.

Защо бихме тревога

След пресконференцията на 7 октомври т.г., която дадохме заедно с професор Велислав Минеков - известен скулптор и специалист по метална пластика, гръмна скандал. Защо трябваше да алармираме професионалната общност и хората - истинските собственици на монумента? Защото сме загрижени за съдбата на този великолепен шедьовър на скулптурата, защото, като специалисти, бяхме потресени от вандалското отрязване на краката на коня с ъглошлайф и предприетата брутална леяро-шлосерска дейност, гръмко наричана в медиите "реставрация".

Изнесохме много факти около цялото начинание за скъпоструващ ремонт на произведението, говорихме за окарикатуряването на монумента чрез срязването на краката на коня, предупредихме, че изящното произведение на Дзоки е загубило своята сакрална същност чрез новия си медиен образ - кон без крака, висящ от кран.

Вижте италианския опит

И най-важното, за което проф. Велислав Минеков предупреди: чрез този неадекватен способ, без предварителен професионален анализ, без обсъждане в гилдията, без реставрационен проект, се пристъпи към ремонтиране на произведение от такъв калибър, и то в среда, която е крайно неподходяща за професионална реставрационна дейност.

За сравнение мога да посоча наскоро завършилата реставрация на вратите на Гиберти в Баптистерия във Флоренция, започнала през 2004 г. и извършена след прецизни изследвания и специален план, чрез лазерна съвременна технология и специални условия. Този пример показва отношението на управляващите в Италия към най-важните културни ценности.

А какво се оказа в България, какви са ценностите на днешните управляващи? Леярна, осеяна с чакъл, стари автомобили, боклуци и т.н., която изпълнява поръчки на министъра на културата и с гордост поема скъпоплатената реставрация на момумента Цар Освободител. И то без специалисти в областта на консервацията и реставрацията (поне с магистърска степен от Националната художествена академия).

Думата на професионалистите

За този казус много задълбочено алармира и председателят на сдружението на реставраторите в България доц. Стефан Белишки. Неговата експертна реакция заслужава уважение и внимание, защото разкрива в цялост какъв е пътят на професионалната реставрация на толкова значимо монументално произведение от предварителния проект до крайната консервация.

Сдружението на реставраторите препоръча да се спре бруталната ремонтна дейност, по-добре късно, отколкото по-късно и да се извърши експертен анализ на състоянието на скулптурната група. На 7 октомври с проф. Минеков предупредихме и за недопустимата вандалска намеса върху конната фигура - срязването на краката и замислената им подмяна с нова отливка.

Няма да навлизам в специфични детайли от процеса на леене на скулптура от метал, но всеки, който разбира поне малко от този процес, знае, че свалянето на калъп от бронзов оригинал и възпроизвеждането му отново води до съществени разлики, дължащи се на технологичния процес и свиването на материалите.

За новите крака на коня

Образно казано, новите бронзови крака на коня ще бъдат близки до оригиналните, но не същите, което е абсурдно за такъв шедьовър на монументалната скулптура и брутална промяна на автентичното излъчване на произведението на големия флорентински майстор Арналдо Дзоки.

Управляващите, които би трябвало да са загрижени за съдбата на този паметник, е необходимо да знаят, че творби с такава значимост въздействат не само със своето пластическо решение и послание, но и с материала, от който са създадени, с магията на авторския процес, с античната си патина, белег на времето и т.н.

Ето защо целият леяро-шлосерски подход, свързан с рязане на съществени обеми от монумента и преотливане с демонтиране на детайли с подмяна на патината и с усвояване на милион и двеста хиляди лева, може да буди само недоумение.

Oще: арналдо дзоки  монумент  паметник  ремонт  реставрация  цар освободител 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 09.09.2011, 08:58

9 янаки | 21.10.201220:39

Руснаците са виновни, щом като те плащат масрафа, защо не закараха паметника в Русия, да го възстановят и да го върнат обратно. Със сигурност щеше да им излезе по-евтино.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

8 Manuela Gerenova | 21.10.201209:56

Само, моля ви се, по-често припомняйте, че парите за реставрацията не са български, а са отпуснати от руски фонд. Не че нещо, но на страшно много места се чува, че България дала едни пари, пък някой "наш човек" ги прибрал.
Иначе се надявам arkantus са е прав/ а.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.03.2012, 09:30

7 Aaauaa | 20.10.201211:20

arkantus,
Това тук: "Факт е, че възстановяването на паметника е възложено на цял екип, в който ВЕЧЕ влизат реставратори - 4 на брой..." много ми хареса.

Значи става въпрос за типично българска поръчка (за наши хора) и изпълнение. Защо типично българска? Ами защото първо се отпускат едни пари (1,2 млн според статията). После се намират хора (конкурс имало ли е не е важно, понеже и да е имало е протекъл типично по български - наш човек печели винаги). И накрая като се вдигне скандал почваме да търсим и хора да работят наистин - 4-ма реставратори даже.

Е то верно нищо ново де. За България.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.12.2010, 06:25

6 Bichkiiata | 20.10.201206:28

arkantus

Хъни, мен капталистите са ме учили да действувам практично, неикономично, щом България го е докарала до една леярна : веднага се обаждах до Флоренция и виках хората да оправят коня, защото там са го направили и там ще го ремонтират най-добре. Оф топик веднъж гледах документален филм за италиански реставратори на на надгробни склуптори в някакво римско гробище направо се смаях.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.03.2011, 23:01

5 Кака Мара | 19.10.201222:44

"Образно казано, новите бронзови крака на коня ще бъдат близки до оригиналните, но не същите.."???? Каква е тая глупост, ще ме извините глупчо Е, кака нещо , дето е малко по- различно , щее същото..Е, тва ако го разбрах... Чуди се Да продължавам ли си недоуменията, още има?!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

4 lele male | 19.10.201214:26

С моите камъни - по моята глава - въздъхнал един скулптор.... Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

3 Mile Manolov | 19.10.201208:10

пожарникар може да е прайм.. шлосера мое да е реставратор... аркантус я кажи пиле.. ти ли зе поръчката?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 16.10.2011, 18:56

2 arkantus | 18.10.201215:59

Много рядко пиша тук, но точно тази тема я следя много отблизо. И съм много пристрастна, защото всички упорито плюещи не са си направили труда да отидат на място и да видят ателието и екипа, а вместо това наричат мястото сметище, автоморга и селски двор.
Писна ми от изказванията на политически блюдолизци, които, като са толкова кадърни и можещи, да бяха взели те поръчката. Да, ама не - най-лесно е да се сипе помия и да се набеждава изпълнителят "Марков Студио" в, цитирам т.нар. проф. Минеков : "той не е реставратор, той е един занаятчия", а тук да го нарича авторът "шлосер". Факт е, че възстановяването на паметника е възложено на цял екип, в който ВЕЧЕ влизат реставратори - 4 на брой (поне толкова бяха в ателието на "Марков Студио" миналия петък). Факт е, че скулптурата е най-тежкото и "индустриално" изкуство - няма как авторът да свърши работата сам, трябва екип, технологии, машини, а за реставрация на монумент - още повече.
Факт е, че в София няма "поне още 9 леярни" по думите на Минеков, има една леярна в Карлово и една в Казанлък, всички други фирми се занимават с металолеене на машинни елементи, а не на пластики и скулптури от метал! Поне да беше проверил в търсачката, преди да говори глупости в интервю. Факт е, че другаря професор се излага с непроверени твърдения и жалко, че е скулптор, ясно е колко е скулптор, щом отрича каквато и да техническа и занаятчийска намеса в един процес на изпълнение - било то на нещо ново или реставрация на старо! Ами да, трябваше на него да му връчат малко шкурка (от най-фината), четки и боички, та да направи една мнооого нежна "реставрация" и да прибере 60 000 лв.
Колко щеше да струва реставрацията, ако беше извършена по автентичната ехнология на металолеене отпреди 109 г.? Сигурно трябваше да срежат краката на коня с ножовка за по-автентично?! Или с лазер за по-нежно? А? Що пишете глупости и вие, г-н Веселинов? Проверете колко е струвала последната реставрация на първия метален мост в света - "Ironbridge Gorge near Coalbrookdale", който като част от историческото наследство съгласно законите на Обединеното кралство НЕ МОЖЕ да се реставрира по друг начин, освен по оригиналната технология. Къде е тук оригиналната технология на изпълнение на монумента? Някой показа ли я? Има ли исторически свидетелства и документи? Някой някъде предостави ли ги? Спомена ли се цена на такъв тип реставрация? И къде в цялата картина попадат безопасността и сигурността, които няма как да се гарантират с козметична реставрация?
Защо не приемете простата истина, че това ателие е единственото възможно място на изпълнение на реставрацията? И защо проф. Минеков обвинява ателието в липса на качество, а не си каже, че просто не е искал да плаща за отливането на своите пластики? Както и баща му също не е искал да плаща преди няколко години? Как всички други скулптори, вкл. и оплюваният от Минеков министър Рашидов, си плащат и получават качество, пък само Минеков не ?
И писъка на Минеков, че били разпарчетисали коня и той се лежал под открито небе, горкият ... интересно 109 г. под чадър ли е бил?
Ами хората като ги режат хирурзите да ги излекуват? И това ли е вандализъм?!
Нейсе.... плюйте, вие сте "творците", "загрижените", "извисените"... другите са прости шлосери.
   

оценка

+4 -2

Регистриран на: 04.03.2011, 14:53

1 Bobby_gBG | 18.10.201212:53

Еми имаше тука една "наша" фирма дето и трябваше оборот и така...
   

оценка

+3 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.