Война на световете | webcafe.bg
Webcafe

Война на световете

Цветана Георгиева
08.01.2014, 17:54 (обновена 17.01.2014, 16:08)
протест 620

Снимка: © Явор Николов

Най-голямото достойнство на протеста е, че освободи хората от страха да изказват публично своето мнение

Ако управляващите намират утеха в стихването на протестите, ще трябва да ги разочароваме. Радостта им е доста прибързана. Защото 6-месечната улична съпротива, предизвикана от катапултирането на Делян Пеевски за шеф на ДАНС, не е бунт на инат, а първо действие от сблъсъка на два свята.

Уж говорят един език, но те не се чуват, не се разбират и не се искат. Не, не става дума просто за "интернет-лумпени" срещу кабинета Орешарски, за "ранобудни студенти" срещу властта и всички подобни нарицателни, с които събитията бяха старателно брандирани. До степен, в която изразяването на мнение, различно от това на двата лагера, стана почти престъпно деяние.

Тази партизанщина обаче не променя факта, че цялата политическа класа е изправена пред нов противник, който не идва задължително от авангарда на обсадите и акциите пред парламента.

Непримирими, в държавата бушуват две души

Няма етикети. Той може да не се снима пред металните заграждения, да не се целува с полицаи и да не преследва кортежа на Пламен Орешарски, но със сигурност е различен от него и всичките му колеги.

Разломът е на ниво морал, ценности и начин на мислене. Същинската битка е повече от поколенческа - тя се води между свободолюбивите млади срещу възпитаната в стигми и самоизключителност партокрация. Непримирими, в държавата бушуват две души, би казал поетът. Психолозите Иван Игов и Пламен Димитров, председател на Българското дружество на психолозите, обаче ни предлагат научно обяснение.

Венера вика Марс

Протестиращите и политиците нямат допирни точки, просто защото се движат на различни плоскости. Сблъсъкът им е неизбежен, защото е еволюционен. Ако не заради Пеевски и това правителство, щеше да е заради нещо или някой друг, убеден е Иван Игов. Ръкавицата вече е хвърлена.

"Няма никакво значение дали целите на тези протести ще бъдат изпълнени. Видяхме едно младо поколение, което не е обременено от миналото и е по-свободно да взима решения, да казва какво не му харесва. Това са носителите на новите ценности и новия морал - и ги поставят над собственото си благо", коментира той.

Игов поставя диагнозата "научна безпомощност" на нашите политици: "Те са израснали в робство. Те не разбират другите, които не се страхуват да говорят това, което мислят, колкото и да ги заплашват, каквито и полицейски сили да хвърлят срещу тях. Не говоря само за тоталитаризма, а за това, че тези партийни структури се превърнаха в затворени общества, където никой не се чувства свободно".

Пламен Димитров изтъква друга част от проблема - дългото отсъствие на културата на диалога у нас и способността на институциите да ангажират по-голяма част от населението в правенето на политика. Това се превърна в професия за избрани - и част от тях се интересуват повече от личните си интереси, отколкото от проблемите на хората. Това Игов нарича ниско ниво на морална зрелост, което дълбае пропаст между политици и протестиращи.

Димитров описва ситуацията като "шизопараноидна" - разцепването на определенията за света в черно и бяло, добро и лошо, и невиждащото нюанси мислене. Според психолога хората трябва да бъдат по-възприемчиви към случващото се, за да изковат гражданската си позиция.

Старите трябва да си отидат

Моисей разхождал евреите 40 години през пустинята не защото нямало далеч по-кратък път към Обетована земя, а защото вярвал, че роденият в робство не може да бъде свободен. Когато си отишъл и последния човешки спомен за тези мрачни времена, израилтяните били готови.

Припомняйки тази библейска притча, Иван Игов настоява: "Трябва да се появи едно ново поколение, което да е по-свободно и да бъде на друго ниво на морална зрялост. Може и да не е в този живот, но това ще се случи".

Пламен Димитров допълва, че конфронтацията между поколенията е естествен процес заради порива на младите да вземат нещата в свои ръце. "Логично е те да не знаят как да постигнат исканията си, защото им липсва политическата подготовка на номенклатурата, но са много ясни и последователни в преследването им. И рано или късно ще ги постигнат", изтъква Иван Игов.

"Със своето упорство политическият елит, който се опитва да не вижда и чува какво се случва, създава благоприятна почва за освобождаването - за моралното, ценностното, човешкото освобождаван", казва той.

За утре е свикан протест под надслов „Да сложим край на мирните протести", който впоследствие беше преименуван на "Вече го правим и за основните ни свободи". Може би точката на пречупване не е кой знае колко далеч. Остава да видим дали протестиращите ще изберат вувузелите или камъните. Второто не е никак цивилизовано.

Oще: иван игов  морал  оставка  пламен димитров  пламен орешарски  протест  психология  ценности 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 05.07.2010, 18:51

57 Зелен Бетон | 15.01.201400:57

За съжаление не мога да продължа продължа дебата, защото от тази сутрин съм в чужбина (до петък), за интернет се закачам рядко, а и имам доста ангажименти и акълът ми е другаде. Но съм сигурен, че този същият разговор, макар и в други вариации и по други поводи, ще го водим още много пъти. Задължително е.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.10.2012, 11:42

56 скучко | 14.01.201416:12

Всъщност Джони Ковача не са пет пари, а цели 9,5млд. € ! Те за това е цялата тая дандания! Тез пари дава ЕС-то до 2020г. И те са последните. Кой взел- взел! Кой не, още от сега прави планове да ходи в други държави кандидат- членки, да намаже от пред присъединителните фондове. И тук не става въпрос само за нашенците. От цяла Европа политическите шмекери тая игра я играят. Затова ще има протесиращи и контра такива, затова ще има серГейчо, Воленчо, Феско, Чехльо, Б.Б., Кунки... Барозовци, Меркели, Берлусконита, Осландовци.... и всякакви други кърлежи. А колкото до вярата в идеалите!? Ми кой ти пречи да вярваш в каквото си щеш, дори и в Дядо Коледа и кварталният зъболекар. Тъжен
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.09.2013, 21:13

55 Шрайка | 14.01.201416:07

John Smith,
пропуснал си само да посочиш рождената ми дата и щях да те обява за наследник на Ванга.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.05.2011, 21:39

54 John Smith | 14.01.201410:34

Шрайка, като те чета си мисля, че си на около 45 год. , бивш десен, викал си по митингите "Желю- Президент", гласувал си за Костов,изучил си Емил Кошлуков в Щатите, направил си си фирма с очакване да станеш милионер и след 20 години си осъзнал,че си от приебаното поколение. Докато си вярвал в демокрацията , някой я е осребрил Усмивка
Споко бро , ние се навоювахме, ред е на младите да си вземат петте пари Стрелка
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 13.09.2013, 21:13

53 Шрайка | 14.01.201410:17

Мануела,
ще ти дам пример за протест с Тома Белев и "Залени Балкани", макар и да не споделям много от техните позиции. Моля да това да не се смята за агитация.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.09.2013, 21:13

52 Шрайка | 14.01.201410:12

Бетоне,
нагледал съм се на гол ентусиазъм и на попарени надежди в последствие. Нагледал съм се на незаинтересованост след това и вакханалия на докопалите се до властта. Нагледал съм се и на подмолни действия и предателство на хора, на които си залагал големи надежди.

За това съм на мнение, че промяната е бавен процес, че "революциите" се ползват само за нечия угода, за разместване на властовите пластове и намърдване на користни люде в тях, за замитане на следите и скриване на истинските намерения.

За това съм на мнение, че целта не оправдава средствата, че важен е пътя и всяка негова стъпка. Че правилата трябва да се спазват, а ако имат нужда от промяна, то тя се разглежда от колкото може повече страни и се променя внимателно. Не се залита от една крайност, в друга крайност. Не се приема мнението на опонента, като априори невярно, не се приема несъгласния с теб за враг.

За това съм на мнение, че политиката не е работа само за избрани, че бърка всекиго, че е нужно да бъде обсъждана, тъй като винаги засяга всички. За това не чакам от никого нищо даром. Стига с това чакане да се появи Принца на бял кон и да свърши всичко вместо нас. Стига с това говорене за политика само на чашка и мишкуване през останалото време.

И не, не очаквам моето говорене да промени с магическа пръчка нечие мнение. Нито да обезсърча надъханите, нито да дам сила на защитниците на статуквото. Достатъчно е някой, за нещо, за миг да се замисли, че монетата има две страни. Че нещата не са черни и бели. Че всяко действие води до разностранни последствия. Да не приема за аксиома, което и да е твърдение. Да мисли със собствения си ум.

Аз всъщност искам това, което обявяват, че търсят протестиращите. Но знам, че не това е начина да го постигнат. Бил съм на тяхно място и знам как ни изпързаляха. "Нашите".
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

51 Manuela Gerenova | 14.01.201410:10

Шрайка, това с преиграването ми е друг любим лаф. Значи, това, че хората в протеста са мирни, изобретателни и гледат да са забавно - за вас е цирк, подигравка, шегичка. Ако пък се бяха юрнали с павета към парламента - щяха да са хулигани и престъпници. Някой от противниците на протеста има ли ясна идея как е ПРАВИЛНИЯТ начин да се протестира, да ни го съобщи, че да си знаем най-накрая?
За теб избиваме на наивитет. За мен избивате на жертви и поразени от Стокхолмски синдром...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.07.2010, 18:51

50 Зелен Бетон | 14.01.201404:46

@Шрайка:

> Промяната трябва да дойде първо в главите. А върху това не ще да работи никой.

По принцип вярно. Няма да те питам как точно си представяш въпросната промяна, защото темата е много обширна. Един въпрос само: как смяташ, дали коментарите ти под тази публикация работят по някакъв начин за такава промяна? Или точно обратното – работят против нея?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.09.2013, 21:13

49 Шрайка | 14.01.201401:35

Мануела,
казваш, защо не искат сега управляващите нови избори. Ами защо са им? Сега положението ги устройва. Те управляват, имат време да прочистят калинките, да назначат бръмбари на тяхно място, имат време да направят това, което са си наумили. А вие, протестиращите им дадохте всички възможни оправдания да не вършат онова, което са обещали и не могат или не искат да свършат. Въобще рай за властимащите - хем правят каквото си искат, хем могат да се оправдават за всичко - било с вас, било с коалиционния партньор, даже с Волен . Могат да обосноват и най-идиотското решение. Е, за чий са им избори?

А, алтернативата им в момента наистина е само онзи с "Винету". И като гледам, не се и задава друга. В момента има няколко новосъздадени креатури на БСП и няколко отломки от бивши креатури. Отломки, които отгоре на всичко се дърлят кой да държи юздите на каруцата в която са се накачурили. Ама кон нямало, а каруцата се движела по наклона към урвата. На кого му пука? Те си се карат.
Други пък нямали политически искания и властта не ги интересувала. И били безплатни и безидейни. Тях просто ги сърбяло!

Нека тогава да задам сакралния въпрос. "Кой? Кой? Кой?" И още един: "А, после?"

Със Зелен Бетон съм съгласен по отношение на това какво представлява по принцип протеста. Но със това: "И трябва да бъде чут, разбран, и да се направи необходимото.", не съм съгласен. Защо? От къде на къде? Ако прецени - ще се вслуша, ако прецени - няма. Демокрацията НЕ е Консенсускрация. При демокрацията е нормално и логично да има НЕдоволни от резултатите от изборите и демократичните последици от тези резултати! При демокрацията е нормално и логично да има НЕдоволни от начина на управление, от конкретните стъпки, закони и прочее. Между другото броят на арабските имигранти в България вече надхвърля с порядък броят на протестиращите пред парламента. Ако послушаме Чехльо и Сталинка и им дадем гражданство, могат ли утре да се съберат едно 10 000 - 20 000 чаршафосани на жълтите павета и да протестират за създаване на Арабска Джамахирия България? Даже ще се намерят коренни жители дето да им пригласят. Могат, или не могат? И ако могат, трябва ли да ги послуша правителството и парламента? И правителството да подаде оставка в полза на главният Аятолах на протестиращите? А парламента да гласува за въвеждане на Шериата за конституция?

И да, хубаво би било "протестът ... да стане такъв, че ДА Е НЕВЪЗМОЖНО ДА СЕ ПРЕНЕБРЕГНЕ", но нека да сме реалисти. Ще използвам един лаф от стар български филм "Издишате, Велко, издишате!".

Още нещо - загубихте мярата. Преиграхте. Превърнахте протеста във фарс и го развивате в гротеска. Пример, как може да се освини една справедлива кауза. Неслучайно управляващата клика не прави нищо по въпроса - та те пари биха дали за подобни протестиращи. Отклоняват вниманието, дискредитират справедливите критики към правителството, служат за лош пример - "Не харесваш правителството - значи си като тях".

От коментарите на всички защитници на протестите, лъха един идеализъм, клонящ към наивитет. В идеала лошо няма, но някой от вас управлявал ли е хора? Дори малка фирмичка? Сигурен съм, че не. Припомняте ми думи на Фридрих II: "Ако искам да накажа една провинция, ще я дам на философи да я управляват". Политиката е изкуството на възможното. И аз искам да се забрани лошото време, грозните жени, топлата водка и глупаци да стават депутати и министри, но живеем в несъвършен свят.

И все ми се струва, че промяната няма да дойде от смяната на едни крадльовци с други крадльовци. Търсим вината винаги другаде. Сега сме я намерили в червените. Е не, вината е в нашия манталитет и народопсихология. Промяната трябва да дойде първо в главите. А върху това не ще да работи никой. Не ще и това си е. Не случайно два пъти споменах Левски. И докато Мануела и много, много други като нея смятат, че политиката не е тяхна работа, винаги ще се намират тарикати дето да се възползват. Има ли овце, ще има и вълци.
----
delight,
ми толко'а мо'а, таквиз примери да'ам. Не всички сме съвършени като Оня. Радвам се, че поне някой си спомня приказката за Неволята. Може да я разкажеш на Мануела.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.11.2010, 00:11

48 dedogo6 | 13.01.201420:59

Да не минеш само на контра алт , братлеце..... Чуди се
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.