Шат на гарата палатката | webcafe.bg
Webcafe

Шат на гарата палатката

Явор Николов
01.11.2012, 08:45 (обновена 06.11.2012, 01:45)

1 от 14 снимки Назад Напред

Гара пред ремонт

Снимка: © Явор Николов

Жълти плочки тип павета - не толкова здрави като пред парламента, но пък покрити с плътен слой мръсотия. По това ходиш, след като излезеш от лъскавата метростанция "Централна ЖП гара". Подлезът е част от огромния комплекс, построен през 1974 г. От тогава много влакове са минали през Централна гара, но пък не е правен нито един цялостен ремонт.

Сега се стяга такъв - ще е дълъг поне 2 години и ще струва (минимум) 20 милиона евро. Шестима го искат. За преобразяването на гарата се конкурират: "Главболгарстрой", "Доуш", "СК-13", "Балканстрой", "Трейс" и "Щрабаг". Не е ясно чии връзки са по-дълбоки, но победителят ще има да се бори и с резултатите от последния опит за частично освежаване.

На Софиянски гащите

Мърляво-жълтите павета са може би най-чистото нещо в подлеза на гарата. Построените преди няколко години десетки магазинчета пустеят. Работят най-много 20% - невзрачни бутици за турски и китайски дрехи,  продавачници на баничка - или ракия...

Всеки търговски обект си има хубава витрина и даже санитарен възел. Усеща се обаче, че тъмните ъгли изпълняват функция на обществено WC. Носи се особена жепейска миризма на смазочни масла и урина. По-добре, че асансьорите не работят - вътре би било сюрреализъм.

На гараджийските павета в жълто към 12:30 по обед напред назад обикалят проститутки. Всичките са мургави, повечето на средна възраст, тук са най-евтините. "5, 14, 36, 44..." Гласът от бингото.

Трафикът в подлеза е под този на средно натоварен софийски булевард. Край пресушения фонтан се разминават забързани, със стегната крачка, слушалки в ушите и китайски куфари на колелца и хора с бавна стъпка, намачкани обувки и малко багаж.

И една прокъсана шатра е захлупила целия този екстериор. И името й е с вкус на гара - "Гащите на Софиянски", (по името на кмета, в чийто мандат е бил последният ремонт на подлеза) се появиха през 2003 г.

С годините тази псевдоархитектура се нареди сред най-опасните обекти в столицата (докато четете това, вероятно се опитват да ги махнат). Гащите са скъсани от едната страна и е въпрос на време цялата конструкция да се стовари върху празните търговски площи.

Ром на около 50 ме заговаря крайно услужливо: "Нещо да помогнем? Информация за автобус да ви трябва?" Друг се опитва да пробута видимо тъпи ножове и фалшиви парфюми на една жена.

Грижовно и лъжовно

Фасадата пред Централна гара е като с жълт гирлянд - таксита, които возят на максимално позволени и непозволени цени. Таксиметърджиите са особено вежливи, когато мернат някой от провинцията, на когото му личи, че не е идвал в столицата от края на миналия век.

Наредените отпред маршрутки са все от линията, която води до Студентски град. За студенти и пенсионери билетите са на половин цена. Затова и в чакалнята други хора почти няма. Из мърлявата огромна зала, над "препариран" стар локомотив с вагон, спокойно си прелитат гълъби. А новото табло макар и електронно, е малко и хич не се вижда - особено ако си в третата възраст.

И след края на света

Подлез номер 2 - този под коловозите на гарата, изглежда като второ издание на Оказиона от жк Дружба. Тук бутиците предлагат още по-нелепи дрехи, магазините - някакви колбаси, а дрънкулките са още по-китайски. Изхабени от първи смени и евтини цигари хора пият по нещо топло в кафенета, които никога не са виждали светлината на деня.

На пероните цигарата сближава всички (вътре не се пуши). Циганки, засукани студентки, възрастни мъже споделят огънчето пред подвижната стена за графити. Отгоре на перона - остатъци от табели, ъгловати, като всичко, направено през 74-а. От много години не работят.

Под влака е приятно зелено. По коловозите на Централна гара вероятно има повече трева, отколкото на "Герена". А върху релсите пуфти един локомотив "Шкода".

Представям си как след 2 години табелите ще са нови, пероните - излъскани, а в очуканите влакове, хвърляйки фаса преди това, ще се качват бавно все по-стари и все по-мургави хора.

Oще: ремонт  централна гара 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 25.08.2010, 11:18

18 boris | 05.11.201214:49

Браво на автора! чудесно описание на ЦГ.
Не бива да се забравя обаче, че тя сега е направо цвете в сравнение с това което беше преди десетина години. Сега подлеза е празен и мрачен, но все е по добре от дънещите маанета, сергиите и "кафенетата" с пластмасовите столове в кръглото, дето на масите капеше вода някъде отгоре неизвестно от канализация ли или от канавка.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.02.2012, 21:17

17 Von Bl | 04.11.201211:03

И като си помисля само че, разрушиха архитектурен шедьовър построен от водещ европейски архитект за да построят тази ужасна безмислица...пък и нефункционална??? Нова гара,аерогара,автогара се прави на????? Ново място, съобразено със сегашните изисквания и специфики на логистиката!!!! А,забравих и всички гари,аеро,авто трябва да са, близко една до друга.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.12.2010, 06:25

16 Bichkiiata | 03.11.201218:00

bridgeking

В страни от илюзиите простиращи се до 2020 да се върнем към реалността. Централна гара не трябва изобщо да бъде ремонтирана, просто е перфектен декор за филми от сорта на Resident Evil и като такъв няма да изсмуква, а ще дава приходи към бюджета за да може партията на Боко Тиквата целенасочено да бастиса железопътният транспорт в чието перо пътническият превоз е губещ.
Амин!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.10.2011, 11:34

15 bridgeking | 03.11.201217:10

До СКД 911

Ае мен,парите за ремонт на централна ЖП гара са вече отпуснати,и конкурс коя фирма ше прави ремонта вече е проведен.....
А метрото е приоритет на всяко едно правителство без значение дясно или ляво.......
Метрото протече щото искаха да правят четки на барозу,това не е проблем да се спре теча....И какви 20 години балнуваш,аз ти писах до 2020

Няма как човек виждаш толкова мрачно нещата да е богат....тоест ти...

А за реновинарането на столична община от НДК до парламента,това е проект на общината....и не се безпокой софийската община не е бедна
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 24.08.2010, 15:09

14 skd911 | 03.11.201201:26

@bridgeking


ех Мечтии...... ако до тогава метрото не се е превърнало в подводен тунел, защото новата част тече вече яко....... а кога я въведоха в експлоатация...... а след 20 години какво ще стане. Чуди се


Т. нар. гащи на Софиянски, са най лошото възможно нещо което можа да се случи там. Вместо да се пооправи фасадата и да се излъска с пясък..... те направиха абсолютно безмислена и дори опасна постройка.

Централна гара има нужда от един хубав ремонт, нови табла нова настилка, тоя мрамор от пода трябва да се махне защото е хлъзгав. Нови окачени тавани...... сегашните са в ужасно състояние и липсват половината. Най вече ново осветление... толкова е мрачно сега, че прилича на катакомби...... не може да има само 5 крушки. Макар архитектурата да е от 1974, може така да се реновира и да се освежи, че да не отстъпва на нищо съвременно.

Освен това фалшивите таксита трябва да бъдат изритани от там.

За съжаление можеби нищо добро няма да се случи...... защото пак няма да има пари...... а и да има пари всичко ще се претупа.

Ние вече сме неспособни да правим каквото и да било. Нека някой се повози малко в новата част на метрото, да слезе на някоя спирха и да помирише въздуха...... вече мирише на кенеф и тунелите текат....... а не е минала и 1 година експлоатация.
   

оценка

+2 -2

Регистриран на: 04.10.2011, 11:34

13 bridgeking | 02.11.201222:57

Замислете се как ще изглежда София до 2020...
Слизаш от влака на централна ЖП гара вече изцяло реконстроирана ,качваш се на метрото и с него отиваш до летището или където искаш...До 2018 ше е пуснат и 3 лъч......че чак казват че метрото ше ходи и до Боровец....Подлезите няма да мирашат на пикня.....Отделно освен това има проект за реновирането на цялото пространство от НДК до Парламента (320) хиляди кв.км.....като канала на бул.Евлоги и Христо Георгиеви се отвори за пешеходци и велосипедисти....

Ще живеем в една по добра държава......
   

оценка

+1 -3

Регистриран на: 02.08.2011, 14:18

12 Tchavdar Spassov | 02.11.201218:30

Идеята за шатрата е на проф.Жеко Тилев,а реализацията на арх.Милан Добрев,който почина в края на м.г.Жълтите павета са немски клинкер,на АВС-Клинкергруп от Оснабрюк,които са производител и на паветата пред Централна баня.Паветата са с много висока износоустойчивост,като там и в Холандия има направени улици с тях преди повече от сто години.Проблемът дойде от това,че производителите на шатрата не бяха предвидили система срещу обледяването й и в определен момент се образуваше снежна торба,която е опасна за преминаващите през Ротондата.За това състояние на нещата трябва да се обърне внимание и на обърканата собственост-БДЖ,Столична община,частни фирми и т.н.Освен това,след напускането на Софиянски,обектът не беше въведен в експлоатация по неизвестни причини и там се възцари пълна безстопанственост!!!
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 10.12.2010, 06:25

11 Bichkiiata | 02.11.201217:05

Поздрави на автора!

Прецизен стил, ха-ха-ха-ха не знаех, че шатрата е "гащите на Софиянски"

Не съм я виждал от 10 години, но ми опресни всички усещания които съм изпитвал влизайки или минавайки покрай Централна гара....
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 12.10.2010, 11:52

10 Dimitar Stamboliyski | 02.11.201213:24

А на мен истински ми е интерсно, какво става с "Hotel"-a в ЦГ, с "hostel"-a, както и оръжейния магазин на 2-ия етаж. Както и с подземните площи, които се намират м/у автогарата (сибиес) и ЦГ. Една от най-зловещите клоаки на София. Навремето в подземиата имаше и магазин на "Арон", чийто заден вход бе здраво залостен със синджири. Опираше точно в нея. ИДЕАЛНОТО МЯСТО за апокалиптичен филм с уолкъри...
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 21.02.2012, 17:37

9 mima | 02.11.201212:16

Оня, архитектът на шатрата е Жеко Тилев, онзи същият дето направи и "красивата" Арена Армеец.
Иначе приемната сграда на гарата на мен много ми харесва. Малко да я барнат и ще стане чудна, напълно достойна да се мери със световни примери.
   

оценка

+1 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.