Нека силата бъде с теб | webcafe.bg
Webcafe

Бизнесът със "самоусъвършенстването"

Ема Иванова 16.10.2015, 18:44 (обновена 19.10.2015, 13:01)
тони робинс

Снимка: © Getty Images

Тони Робинс - гуруто на гурутата със сигурност знае добре как да говори, но още по-добре знае как да продава. Като опитен търговец, на него не му пречи да напише книга "ПАРИ. Овладей играта. 7 лесни стъпки за финансова свобода". И в това няма нищо лошо. Стига да не забравяме, че всичките семинари за самопомощ и самоусъвършенстване в същността си представляват продажба на въздух под налягане в лъскава опаковка

Онези, които работят в медиите, отдавна са установили съществуването на безкрайно прост принцип: читателите/зрителите/слушателите се интересуват от крайностите. Човешките същества буквално обожават новини, статии и материали или за крайно страдание, или за крайно богатство.

Някъде там, хитро използвайки хорското любопитство и страх към и от тези две крайности: на "нещастие, бедност, болест, самота" и на "успех, щастие, богатство, просперитет" - се развива и разраства изключително успешен и печеливш съвременен бизнес:

търговия с идеята за "самоусъвършенстване".

Действието на този печеливш бизнес-модел може да се обобщи така:

"Сега ще ти кажа как да бъдеш богат, успешен, здрав, красив, прогресиращ, да започнеш да харесваш себе си, да се отървеш от всичко, което те спира, и да направиш много пари, а ти в замяна ще си купиш моята книга, ще си платиш, за да отидеш на моя семинар, ще разпространяваш моите идеи, за да се запишат и други хора да ме слушат, и ще видиш как се променяш и подобряваш живота си.

Със собствените си способности".

Именно последното изречение е от изключителна важност за този вид търговия.

С него се подчертава, че всички хора имат неизброим потенциал от умения, които обществото никога не използва докрай, а и често самите те не знаят как да използват. Изразът "със собствените си способности" е удобен по две причини:

Първо, защото нагърбва с отговорност "купувача" и го кара да се чувства значим. В известен смисъл, гуруто "ви дава" онова, което се очаква, че вие самите така или иначе притежавате (доста парадоксално, нали?)

И второ: защото лишава от отговорност вашия "гуру" или учителя, който ви продава модела за "самоусъвършенстване".

В крайна сметка, ако след като сте платили 60 лева (колкото беше билета за уъркшопа в България върху принципите на световноизвестния гуру по личностно развитие Тони Робинс - без негово участие), 700 лева (колкото беше минимална цена за лекциите на Вълка от Уолстрийт - Джордън Белфорт) или от 1000 долара до 3000 долара за "истински" 3-дневен мотивационен семинар на Тони Робинс в чужбина (той не е посещавал България) - и въпреки това нищо в живота ви не е се е променило значително (какъвто е общият случай) - виновни сте единствено самите вие: не сте се старали достатъчно, не сте изучили и спазвали принципите на Учителя.

Крадец, измамник и шмекер от висока класа, неслучайно Джордън Белфорт сега води мотивационни семинари

Но, както при всеки успешен бизнес-модел, семинарите, книгите за самоусъвършенстване и мотивационните филми не продават единствено и само въздух.

Всъщност те продават въздух, подсладен, оцветен и овкусен с различни оцветители: привкус на амбиция, оттенък на лукс, илюзия за успех и вечния консервант: чувството за самоувереност, значимост и вяра в собствените сили, които лекторите в общия случай ловко манипулират, за да ви убедят, че приказките им имат смисъл.

На някои семинари убеждението, че сте значими става посредством песни, физически упражнения, повтаряне като мантра "Аз не съм стар Opel, аз съм Ferrari" (взето от истински семинар по самоусъвършенстване) и общуване с непознати събеседници.

Гурутата могат да ви накарат да масажирате гърбовете на хора до вас, да споделяте неща, които не би трябвало да ги интересуват, да убеждавате непознати, че могат да успеят.

Да успеят, но в какво? В каквото си поискат.

Тези семинари са носочени към Всичко: успехът е всеобщ - пропагандират прекрасната лъжа те.

В крайна сметка всеки има нужда да се почувства добре, нали? Някои си купуват нови обувки, други ходят на семинари по самоусъвършенстване.

Проблемът е, че насочени към общата маса случайни хора с различни нужди и проблеми, семинарите, книгите и филмите по самоусъвършенстване (та нали всички познаваме такива, които могат да се закълнат, че са гледали или чели "Тайната" и тя е променила живота им?) най-често представляват просто достъпна, квази-психологическа халтура - тоест нещо, създадено единствено и само с цел печалба.

И поглед към по-сериозните мотиватори.

Най-добрият начин да разберете, че сте попаднали на правилния "мотиватор", е да прецените дали думата "успех" е добила конкретни измерения. Ето пример:

Всички, които се интересуват от спорт знаят, че перфектната физическа форма не е достатъчна за постигане на победа. Психологическата подготовка, особено при отбори със сравнително изравнени професионални качества, е онова, което решава мачовете.

Няма по-добър пример за отлично подготвен психологически отбор от германския национален отбор по футбол.

Може би е малко известно, че от 2004-та година насам за успеха на световния шампион за 2014-та работи един от най-добрите спортни мотивационни психолози в света Ханс Дитер-Херман.

Ханс-Дитер Херман - спортен психолог на Бундестима

Резултатите са красноречиви - победа, победа и пак победа.

Работата на човека, който провежда психологическа тренировка вътре в тима, много наподобява тази на смятания за един от най-сериозните мотивационни гурута Тони Робинс.

Тони Робинс е сред най-харизматичните говорители в света. Въпреки че се продават като "философия", неговите принципи всъщност са безкрайно прости, разбираеми за всеки и крайно добре продаваеми по целия свят.

Ханс Дитер-Херман не натрапва мантри за успех, нито за мотивация - нещо повече - той пази в сериозна тайна всичко, което се случва "зад кулисите" на тима.

Както Тони Робинс, така и Херман, се осланят на общата стратегия за позитивното мислене и говорене, разработена в САЩ.

Германският психолог има и сериозен професионален опит преди работата си с Бундестима: през 1994 година помага на австрийския национален отбор по ски да се възстанови от смъртта на Улрике Майер, която загина при спускане.

Ако слушате Тони Робинс и Ханс Дитер-Херман ще забележите поразителни прилики в техните послания.

"Човек може сам да повярва в собствените си сили", казва Херман. "Лесно е да се докаже, че един спортист е във върхова форма, когато мисли: "Сега е моментът! Това е най-подходящото време да успея". Това е бърз и успешен начин да помогнеш на спортистите. Върши работа почти винаги".

И още нещо, което той казва:

"Ако играч мисли, че не се нуждае от психологическа помощ, ние не можем да направим нищо по въпроса. Но по принцип състезателите са напълно наясно, че се нуждаят от нашата намеса".

Херман подчертава, че всички в германския национален отбор са професионалисти и не им е нужна индивидуална мотивация, но задължително им трябва обща психологическа подготовка преди сериозен мач.

Тони Робинс работи със същите идеи. "Провалът не съществува. Съществуват само резултатите" - прокламира той.

Каква е разликата?

Разликата е в това дали сте достатъчно мотивирани да дадете парите си, за да чуете съвети за успех. Предстои ли ви мач за световна купа?

Ако не - то тогава може би ще намерите нещо по-интересно за правене, отколкото това да седите на едно място часове наред и да се самоубеждавате, че животът ви ще тръгне напред.

Няма да тръгне. Не и преди да се фокусирате напълно в дадена област.

А след това може и да отидете на семинар от любопитство. Забавно е, стига да не усетите, че ви пързалят ловко, леко и без особени скрупули.

Oще: lifecafe  бизнес за милиони  знаменитости  кино  книги за самопомощ  курс по мотивация  лекции за самопомощ  модни тенденции  мотиватори  мотивационни лектори  пътувания  самопомощ  самоусъвършенстване  семинари за самоусъвършенстване  тони робинс  фотогалерии 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 23.05.2014, 08:51

4 Ivan Bardarov | 17.10.201517:47

vanko, според мен повечето хора задоволяваме любопитството си чрез т. нар. пикантерии, а понякога и откровено скалъпени неверни новини. Ако не се интересувахме толкова от новини свързани с бедствия и аварии и лични драми, едва ли щеше да има латиносериали, жълта преса, вяра в чудеса, екшън герои.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 23.05.2014, 08:51

3 Ivan Bardarov | 17.10.201516:47

Все пак немският психолог работи с конкретни хора по конкретни цели, а и в статията се казва, че той така или иначе не издава детайли от кухнята.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 17.11.2010, 12:35

2 vanko | 17.10.201512:31

А този на снимката е един от практикуващите една съвременна форма на професията "Овчар".
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 17.11.2010, 12:35

1 vanko | 17.10.201512:29

"Онези, които работят в медиите, отдавна са установили съществуването на безкрайно прост принцип: читателите/зрителите/слушателите се интересуват от крайностите.
Човешките същества буквално обожават новини, статии и материали или за крайно страдание, или за крайно богатство."

Поредна демонстрация на деформирано мислене или неосъзнато повтаряне на изтъркани маркетингови "мантри"(лъжи).

Повечето нормалните човешки същества не се интересуват, по принцип, от крайностите. Те биват заинтригувани от медиите или просто, по човешки, проявяват слабост в даден момент.
Интересуващите се от крайности имат леки/тежки форми на доказани/недоказани психически отклонения.

Повечето нормални човешки същества НЕ обожават крайното страдание или крайното богатство.
Който твърди обратното е за освидетелстване!
Ние, нормалните човешки същества разполагаме с вродена емпатия. Реално, тя е причината за проявен интерес към т. нар. крайни събития

Правил съм си проучване сред познати и непознати - защо се интересуват от новините за убити, катастрофирали и т.н.
Отговорът беше очакван и съвсем логичен...
Те не се интересуват от подробностите. Те, просто, искат да се уверят, че не става въпрос за техен близък.
И дори, когато не става въпрос за техен близък, те изразяват съчувствие към пострадалите... По свой си начин.
   

оценка

+2 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.