Ред или дискриминация в Студентски град | webcafe.bg
Webcafe

Ред или дискриминация в Студентски град

Цветана Георгиева
25.09.2012, 16:41 (обновена 02.10.2012, 16:48)

1 от 9 снимки Назад Напред

В кръчмата

Снимка: © Getty Images

Скоро парламентът ще разреши казуса, който заплете

Промяна със знак "минус" очаква Студентски град, ако влезе в сила готвеният "вечерен час" на нощните заведения - до 22 ч, и разпоредбата за отстояние от 100 метра. Законовата промяна, приета наскоро на първо четене, засяга 70 от общо 191 заведения - повечето от тях са под наем в публична държавна собственост.

За това са единодушни студенти, представители на бизнеса и районното кметство на квартала, който никога не спи. Населяват го близо 60 000 души, чиято средна възраст е малко над 20. Позицията на тези, с които от Webcafe.bg разговаряхме, е, че студентите ще пренесат купона на терена на общежитията, а това може да се окаже по-опасно.

Изявен защитник на забраната, която предстои да се обсъжда и на второ четене в парламента, е ректорът на УНСС проф. Стати Статев, който е убеден, че и други негови колеги ще го подкрепят. Университетът е с най-много имоти от останалите ВУЗ-ове на територията на Студентски град, които отдава под наем - 26, сред тях и най-известната чалготека "Ориент 33", затворена през август. Независимо че приходите от нея са пълнели 2/3 от перото "наеми" на УНСС, както обясни проф. Статев.

Ректорът публично заяви, че Съветът на ректорите застава зад неговия призив и останалите му колеги също ще го последват, като "извадят" заведенията от общежитията. В съвета са 52-ма ректори на висши учебни заведения у нас.

Собствениците на заведения искат аргументите им да бъдат чути, докато повечето студенти за момента пасуват по темата - макар и да споделят, лайкват и разцъкват в социалните мрежи.

Губещите

Никой няма да спечели от тази поправка, казва Петър Филипов, един от собствениците на алтернативния нощен клуб "Строежа". Купонът просто ще се пренесе в общежитията, защото младите хора не могат да бъдат лишени от забавление. По този начин описаната в законопроекта "тишина и самоподготовка" няма как да се случи. Дори напротив.

Когато вратите на баровете хлопнат, студентите ще минат на режим "неконтролиран битов алкохолизъм", който е по-страшен, смята студентът Розен.

Тогава престъпността в Студентски ще се повиши, защото по-трудно ще се контролира, а общежитията ще са обречени на разруха. Бездруго университетите са в затрудено положение заради орязаните с 40% капиталови разходи и са в състояние да ремонтират само най-окаяните стаи.

"Не може цялата отговорност за проблемите на един столичен квартал да се вменява на заведенията. Ние не сме генератори на проблеми или на престъпност. Работим с полицията, имаме охрана, видеонаблюдение. Можем единствено да съдействаме - например като свържем системите си за охранителните камери", категоричен е Филипов и съжалява, че той и колегите му са принудени да гасят пожари, вместо да подобряват програмата и обслужването си.

"Ние ще трябва да затворим. Заведенията в Студентски град плащаме данъци, внасяме осигуровки - държавата се лишава от приходи", допълва той за ефекта, който поправката би имала. Негови колеги са изчислили, че близо 2500-3000 работни места ще бъдат закрити.

Предизборна провокация или огромен частен интерес

Пренареждане на пазара в полза на голям играч, който да построи нови нощни заведения в района - това е едно от възможните обяснения на поправката. Или просто заради кризата, която свива оборотите, плюс забраната за тютюнопушене, която също ги удари, законът ще "регулира" пазара - едни ще изгорят заради други.

Другият мотив е политически. "Да не би управляващите пропускат нещо и да ги подвеждат. Това може да е предизборна провокация. Надявам се депутатите да проумеят до второто четене какво им пробутват да гласуват и че това е една голяма глупост", казва Петър Филипов.

Той и колегите му намират за подозрително, че законопроект като този се внася без по-широко обществено обсъждане и без да са поканени представители на бизнеса. Освен това е приет почти единодушно от присъстващите в пленарна зала 87 депутати.

"Имаше двойно убийство в центъра на София. Там също стават сбивания и инциденти. Защо никой не говори за затваряне на заведенията в центъра? Защо никой не говори как се държат младите хора като цяло. Всеки един случай се преекспонира", питат собствениците на заведения в района.

Според тях поради конюнктурни причини всички се фиксират прекалено много върху Студентски град и неглижират фактите, че сбивания, побои и други такива инциденти стават и на много други места в столицата.

Дискриминация

"Това отдавна не е кампус, а съвсем обикновен квартал на София, в който живеят предимно студенти - с административни, обществени сгради и т.н. Просто така се казва - нито е студентски град, нито е обособена територия със специална регулация", казва кметът на района Димитър Дилчев.

Дилчев одобрява промените по отношение на държавната собственост - т.е. заведенията, които са в имоти, отдадени под наем от ВУЗ-овете, да бъдат извадени оттам, но не е съгласен с изискването за отдалеченост от 100 метра. Единици ще са заведенията, които попадат извън този периметър. Останалите собственици ще бъдат изправени пред огромни финансови трудности и кметът смята, че частните заведения не бива да попадат под ударите на закона.

Районният кмет е заявил несъгласието си с "ограниченията на търговската дейност" в парламента пред председателя на парламентарната комисия по образование и един от вносителите на промените Огнян Стоичков. Дилчев отново припомня, че още с влизането в сила на закона за реституцията - и връщането на земята в реални граници в Студентски град, от "кампуса" не е останал и помен.

Петър Филипов и други собственици на заведения също смятат, че се получава дискриминация спрямо частната собственост в "Студентски град" спрямо тази в другите столични квартали.

Не 100, а 30 метра - кьорфишек

Както стана ясно, приетата на първо четене забрана почна да пропуква. От своя страна, от вносителите й обясниха, че дори и да падне условието за отстояние от 100 метра, то тогава ще влезе в сила наредбата на Столична община за работата на нощните заведения. Според нея собствениците на жилища могат да решат за режима на работа на заведенията под тях, ако съберат обикновено мнозиноство - 50% + 1.

Тази регулация е съвсем прилична, коментира кметът Дилчев, но няма как да бъде приложена в "Студентски град", защото общежитията не се водят със статут на жилищни сгради.

"Към кого да се обърнем за съгласие да работим с два часа повече? Може би към ректора, който е принципал на общежитието? Хората в общежитието всяка година се сменят по-често отколкото администрацията на хотел", пита Петър Филипов.

Не дискотеките, а кучетата

За Диана по-голям проблем от дискотеките са глутниците от кучета, които обикалят около блоковете. "Просто, ако има сбивания, ще са в общежитията; ако има кражби, пак ще са там; алкохол пак ще има; наркотици пак ще има - защото, който търси такива неща, си ги намира и без дискотеки", допълва Дени, която също е студентка. Те са наясно какво ще се случи.

Скоро парламентът ще трябва да разплете казуса, който забърка. Предстои второ четене на законопроекта, търси се компромисен вариант. За кого?

Oще: алкохол  барове  второ четене  герб  дискотеки  закон  наредба  първо четене  софия  студенски град 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 10.08.2011, 15:12

52 djcd | 28.09.201200:45

Ако трябва да сме логични, заведенията трябват да се махнат от студентски град, както е в целия цивилизован свят. Но сме в България...т.е. 4-ти свят и цялата тази студентска паплач ще слезе в центъра и ще ходи по заведенията в центъра... Еми SORRY ама моля Ви, не затваряйте заведенията в студентски...Селотеките нека си седят... и студентките да си свалят гащичките евтино за по 400лв. заплата и 10/20 тарифа .... МОЛЯ ВИ!!!! ОСТАВЕТЕ ДИСКОТЕКИТЕ(СЕЛОТЕКИТЕ) ДА СИ РАБОТЯТ!!!
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

51 Manuela Gerenova | 27.09.201219:20

Не са безплатни, има някакъв "наем", който, разбира се, в сравнение с квартира е в пъти и пъти по-малък. Зависи от университета (не знам дали не зависи и от факултета), в който. Последно колежките ми плащаха към 22 лева на месец или нещо такова, не мога да се закълна.
Въпросът е, че успех се изкарва лесно в някои специалности и, съответно, лесно си пазиш правото на общежитие. Успех от кандидат-студентските кампании също се изкарва сравнително лесно - нали за това се пънеш цяла година все пак. И в един момент подборът за общежитията става почти нулев, омешването с непознати невинаги е добра идея и цялата тази "красота" неизбежно се превръща във вертеп.
Отделно да се набуташ в Студентски за мнозина е точно това - стремеж да се натикаш в нон-стоп купона. Неведнъж съм чувала "Ох, дано ме вземат, какъв купон ще е!!!". Ти развийш ли, да го били вземели, не понеже му е евтино и няма да натоварва толкова родителите си, а понеже е къркане и партье 24/7.
Ето за това казвам - не съм фен на крайностите. Не става само с пиене, не става и само с четене до откат. Но подборът за блоковете в Щутгарт трябва да се затегне и то осезаемо. Или университетите да налеят едни много милиони за нов "кампус", което е sci-fi.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.09.2012, 13:35

50 Дара | 27.09.201217:59

Кой плаща за общежитията в студентски град? Безплатни ли са за студенти? И всъщност на кого принадлежат?
Не може ли да ги пуснат за продажба на пазарни цени. Или под наем ,ама пак на свободен наем. А с приходите да построят истински кампус от този тип дето е ограден , заведенията са тип закусвални, а единственото място което работи 24 часа е университетската библиотека.
Даже може и собствени автобуси да им пуснат - от кампуса до университета.
Който иска нощни заведения да си плаща свободен наем и да си се забавлява. Който иска да учи и квартирата му да е безплатна - да отиде в кампуса.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.09.2012, 13:31

49 Петър Хаджиколев | 27.09.201217:47

Пак ще се опитам да вметна една утопична идея. Ако държавата е готова да се раздели с парите, които идват като данъчен приход от 191 търговски обекта (вярвам, че става дума за няколко милиона годишно) нека ги инвестира в сигурност, инфраструктура, осветление ако искате библиотеки дори, но за мен би било по-ценно просто да се дигитализират библиотеките на университетите щото говорим за млади хора, представители на интернет поколението все пак. Това я мярка, която би имала положителен ефект и мога да го гарантирам на 100 %. Именно тази гаранция народните представители не са способни да дадат за мерките, които предлагат. Иска ми се да чуя реални идеи, а не идеални цели като "студентите не трябва да пият, а трябва да учат".
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.09.2011, 19:24

48 tzvet | 27.09.201217:36

Наистина защо всички сравняват Студентски град с кампус това е просто един квартал. Иначе защо се строи жилищна сграда м/у два студентски блока. А защо се сравняваме с чуждестранните кампуси това нашето е просто една кочинка. Не може някой да ме накара да повярвам, че кампусът в Канада е като нашия Студентски град.
1. Едва ли там е толкова кално, мръсно, затрупано с боклук и едва ли е пълно с глутници кучета.
2. Самите стаи в повечето блокове са под всякаква критика. Мръсотия, мизерия, мухал и плесен, хлебарки с размерите на китайски мишки, от прозорците духа (и само да ви кажа не е лесно да се живее зимата на 14 градуса в гадната стая, защото парното е толкова слабо, а ток просто си няма). Етажите са като затворнически килии с всичките тези решетки, но ги няма и ти оставаш без нищо.
И нека само да вметна, че по дискотеките не ходят само студенти, а разни хора с разни идеали. Аз лично за миналата учебна година съм отишла дали има и 5 пъти на дискотека в студентски, предпочитам да отида в центъра някъде, което разбира се ме удря в джоба, но просто си го позволявам по рядко.
Ако затворим дискотеките какво ще стане с блоковете? Ще станат още по- мизерни отколкото са сега. Тези, които искат да учат или дори нещо друго да правят няма да могат, защото тези които киснат по кафетата ще си киснат по стаите.
И за тези които не са информирани, за да те приемат на общежитие след 1ви курс трябва да имаш минимален бал, който се формира на базата на невзети изпити на общия брой, колкото си по-малък, толкова по- малко трябва да имаш (дори с 1 може да те изгонят). Така е в моя университет, а в други даже е по успех от годината.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

47 Manuela Gerenova | 27.09.201215:52

Архангел, не съм почитател на крайностите и считам, че да не вдигаш глава от учебниците и да обикаляш единствено от вкъщи до университета и обратно е правилно. Напротив, винаги имам едни подозрения именно за такива хора, защото лесно може да ги избие да си наваксват пропуснатото, а обикновено хукнат ли да наваксват - правят го за около три века напред. Грозна гледка е.
Колкото до типа заведения и музика - можеш да се напиеш и на рок, и на Slayer, и на Бритни Спиърс, съответно можеш да свършиш и някой грандиозен фал, а да не дава Господ и трагичен случай. Виждала съм изцепки и по заведения, където чалгата е абсолютно и стопроцентово табу. Ако ще се затваря (което няма да стане сигурно) - наред и без изключения. Нищо не пречи и в Строежа да ти направят черепа на цвекло.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.09.2011, 09:54

46 Milena_Al | 27.09.201214:21

Смятам, че това определено е ред, а не дискриминация. Чалгата и простотията и налагането им в студентски град определено трябва да престане. Определено подкрепям идеята, да се махнат всички заведения от този деграционен тип!

http://milanova-photo.blogspot.com/
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.09.2012, 13:31

45 Петър Хаджиколев | 27.09.201213:54

Цялата дискусия трябва да започва с идеята, че Студентски град не е равно на кампус и е невъзможно да бъде равно. Ако не го приемем това за факт просто си чешем езиците в интернет. Не забравяйте, че свободното време не е и не трябва да бъде държавно регулирано никога. Това кой колко учи трябва да бъде регулирано от университетските изисквания. Стига сме обсъждали колко прости са днешните студенти. Преди десет години в една специалност са се приемало 15 студента, а сега се приемат 50 защото държавата намали субсидиите на учебните заведения и те трябва да се издържат от повече и по-високи такси. Трябва да разберем, че извадката се е променила след като по-малко кандидати се борят за повече места. Нормално е нивото да падне, когато няма конкуретна среда и това не е единствено дефект на поколението, което "иска само да пие, да прави секс и да се друса". Това е дефект на образователната система. Всички знаем ефектите то това. Дипломата за разлика от преди години не означава нищо защото в университета не ти е обърнато внимание и минаваш между капките. Имаме хиляди висшисти, които няма как да се реализират защото няма толкова работни места в сферата. Работодателите искат 2 години опит защото само диплома не дава индикация за качество. Нормално е когато студентите не са мотивирани от образованието те да търсят възможност за работа вместо да ходят на лекции и да търсят по-активен нощен живот. Ако имам текущ контрол в университета и трябва да уча здраво защото няма да мога запиша годината ще го правя, ако го нямам е на моя инициатива. Това е нещото, което може да подлежи на регулация. Нощният живот не може и не бива щото това е личен въпрос.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 22.03.2011, 19:29

44 Архангел | 27.09.201210:35

кампус - хубаво, обаче за целта ще трябва да се построят чисто нови сгради на друго място.
...
И изведнъж-студентите престават да им се ходи на дискотека или бар, не им се танцува пие и флиртува?
Бас ловя, че още на входа на кампуса ще има цял мол от заведения
И къде е разликата тогава?
+/- половин милиард за нов кампус
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

43 Manuela Gerenova | 27.09.201209:36

Бичкийка, кампус - хубаво, обаче за целта ще трябва да се построят чисто нови сгради на друго място. Няма физическа възможност това, което е в момента в Студентски, да стане ограден кампус.
Съгласна съм и с мнението, че ако студентите живеят в едно чисто и подредено място, много по-трудно ще трошат, мърсят, драскат и рушат. Наистина човек се влияе от средата си. Но в такъв случай въображаемият нов кампус трябва да е със значително по-малък капацитет и подборът да е изключително строг. Само тогава ще сме сигурни, че няма да стане същата какафония.
Колкото до сегашния Студентски - не виждам смисъл да бъде "пипано" каквото и да било. Първо, нищо няма да пречи купоните изцяло да се пренесат по стаите, което ще попречи на тези, които искат да учат сериозно. Второ, дискотеки така или иначе ще останат - на повече от 100 метра от общежитията. Трето, портиерите и домакините са тотално безпомощни, аз съм чувала за единици изгонени (на фона на стотици обитаващи). Така че изгледи точно на това място да се променят нещата няма - с или без забрани.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.