Чалгария и музикалната индустрия | webcafe.bg
Webcafe

Чалгария и музикалната индустрия

Илия Темелков 15.01.2013, 12:50 (обновена 12.12.2014, 13:49)
алисия

Всъщност само "чалгарките" се издават по западния тертип

"Новината" на деня е еклектична смесица между 1.9 млн. лева от европейска програма, поп-фолк мастодонта Пайнер и шайка смутено-възмутени рокаджии, метъли, тупцътупцъри и интелектуалци.

Реакцията е предизвикана от одобрението, което "Пайнер Медия" ООД е получила по програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" за проект, който е стартирал през юли 2012, но медиите чак сега решиха да го раздуят. Шокът идва от факта, че с тези пари най-успешната музикална компания в България ще популяризира мразената от всички интелектуалци чалга из Европа. О, ужас!

Мрън-мрън, та пляс

Първосигналната реакция на редовия не-чалгар е ясна - защо по дяволите точно пък на тях. И причините за подобен "шок" са известни на всеки с музикална култура. Естетически погледнато продуктите на "Пайнер Медия" носят заряда на строшен под тежестта на затлъстяваща кючекиня стол. Музикалните и смислови качества на тези продукти също граничат с тези на използвана салфетка, примерно.

Но когато си говорим за пари, а тук си говорим за 2 млн. лева, от които 300 хил. излизат от джоба на българския данъкоплатец, творческите качества на музиката отстъпват място на възможностите за печалба, които създава конкретния продукт.

В случая би било изключително наивно и неинформирано да се чудим и маем защо точно Пайнер печелят тези пари. Трябва да си сляп и глух, не само за да харесваш продуктите на компанията, но и да не забележиш, че това е най-успешната единствената, адекватна и печеливша музикална компания в България.

Как (не) се продава музика

21 век е - и дори в последната дупка на кавала бизнесът има някакви правила, по които работи. Частта от музикалния бизнес в България, която се занимава с привидно нормална музика, тепърва започва да се учи на тези правила и, признавам без бой, резултатите вече си проличават. Само че тази част все още е пеленаче на фона на мастодонта Пайнер.

Като се отърсим от предубежденията си за чалгата и гледаме фактите, Пайнер е един адски добър пример за успешен бизнес. Компанията има вече 23 години история, в които се превръща от нещо дребно в лейбъл, медия, промоутър и откривател на таланти - все неща, които смислената музика в България не притежава.

Другият ключов момент за успеха на Пайнер, който оправдава това финансиране, е фактът, че всъщност чалгарките са единствените "артисти" в България, които се издават по западния тертип. А именно - песен (сингъл), видео, лайфове, албум, втора песен (сингъл), видео и всичко това с огромно медиино покритие, съобразено с таргета на въпросния "артист".

В това време Остава правят концерт по повод 10-годишнина от някакъв техен албум, Марто от Строежа се опитва (доста успешно!) да раздвижи съвременната алтернативна музика, но само в частта лайфове и тук-таме някой успява да изсмуче пари, я за едно парче, я за албум-събитие (Logo5, примерно), я за някой клип. Но фактът, че истинската музика в България не успява да влезе в изпитания и работещ издателски цикъл си остава.

Приятно въртене, Европа

Докато родното подобие на музикална индустрия не започне да работи и извън пределите на чалгата, тя няма да умре. Също така качествената българска музика няма да печели европейски и държавни пари, нито нови слушатели. И освен това ще продължава да си седи в дълбокия ъндърграунд на YouTube и среднощните блокове с клипове на БНТ (бюджетът на БНТ за 2013 г. е малко над 70 милиона лева, с 3 милиона повече от 2012 г. - бел.р.). А европейците ще ни свързват с ориенталски ритми, големи цици и микрофони на обратно.

Не че има смисъл, но се надявам тази старина да е двигател на позитивна промяна в адекватната музика у нас, защото смятам, че хора като Center, Logo5, Рут Колева, Viperfish и още купища почти нереализирани артисти заслужават внимание. Заслужават и по няколко хиляди, с които да запишат албуми, както и публика извън широкият кръг на приятелите и познатите им.

Надявам се да е и една нова причина интелектуалците да започнат наистина да подкрепят българската музика извън YouTube и Zamunda, колкото и скапана да е тя в момента.

Oще: албум  бизнес  ес  компания  музика  музикална индустрия  пайнер  правила  програма  чалга 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 18.02.2011, 22:00

26 nada_noname | 19.01.201302:02

курви, тикви и калинки, това е съвременна чалгария и отвреме навреме с някоя мутротиква или тиквомутра начело (от мафията). да ни е честито, дори тъпата европа не разбра що за кенеф бе нарисуван на изложението - турски или интелектуален. да ви е честито.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.11.2012, 14:36

25 Стако | 17.01.201312:15

Въздържам се максимално от коментар, но не ми се отдава, затова ще кажа само няколко неща, разбирайте ги и ги приемайте както си искате:

1. Чалгария, независимо дали в кръга на шегата или извън него, е едно "име", кеото трябва да обижда всеки Българин, и аз моля името на статията да се промени. Незабавно, ако може, ще е чудесно. Щото не ми е ясно как не те е срам да го пишеш дори.
2. Това, че нещо е масово, не го прави адекватно, камо ли добро - проумеите го. Щото това ни спря от много хубави неща в миналото и ще продължава да е така.
3. Re: Чалгата просто е за забрана. Свиквайте.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.03.2012, 14:21

24 на майка ти пИтката | 16.01.201322:32

Не виждам логика българският данъкоплатец да финансира по програма "Конкурентноспособност" нещо, което и без това е твърде конкурентноспособно.

Тезата на автора, че чалгата е успешен бизнес модел в развлекателната индустрия (Факт!), говори точно за това, че не се нуждае от допълнително субсидиране по една или друга форма.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 18.11.2010, 01:52

23 pueblo | 16.01.201300:41

Смее сечалга е!!!!!
баси цирка.....за некви си 2млн.....
алоу,хора,та това чудовище "чалга",и в частност пайнер ,е факт благодарение на целокупния беге матрял бе! да не би аз да си купувам касетки и дискове с тези звукови изпражнения? или пък някой друг ,освен матряла посещава концерти и харчи левчуги в смърдящите чалгаджийници........
и тук говорим за не по-малко от 85 % от хората, неселяващи тези географски ширини!!!!!!!
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 31.07.2011, 09:28

22 Doberman | 15.01.201320:57

Kirmetz Kirmets, пак се очертава подобно раздаване на кеш. Якото е, че в някои от фирмите, които получиха пари миналата година, още не са ги "освоили". Смее се

А това, че получават пари продуцентите е хубаво нещо, поне правят някакви неща с тях. А Пайнера какво ще направи? Ще вкара 1,9 млн. в силикон на новото поколените бръмчалки?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 19.11.2012, 20:13

21 morientes_lale | 15.01.201320:29

А дано станат по-гледани в Ютуб тогава, че като им гледам гледаемостта, ме напушва на смях.. Иначе е хубаво да си излязла от Магурата, и от кръчмите и бардаците и да имитираш и да захвърлиш тези народните и басмяните носийки и роклички и да имитираш какичките от Запада по абсолютно всичко.. С малката разлика, че онези правят концерти по препълнените стадиони, правят световни турнета и имат обороти и печалби от над 50-100 млн долара, а не пеят по разни клубчета и дискотечки... ангелче
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

20 Manuela Gerenova | 15.01.201319:08

Къде па видя конспирация като Пайнер реално са единственият действащ "лейбъл" в България. С целия цикъл на издаване, с лицата си, с това, че ги превръща съвсем успешно в продукт и стока, с рекламните материали. Да, тук повечето не сме целевата аудитория, но това не бива да пречи на реализма.
На кого да дадат пари? На Графчето, което ако не беше Бобо, никой под 30 и без тежка форма на депресия нямаше да си го пусне? На Мария Илиева, Рут и тем подобните "графини", които са толкова велики, че издават по песен и клип на година? Да, ама докато едни се правят на интелектуалки и на "бутикови" изпълнителки, други не спират да бълват - песни, снимки, клипове, фотосесии, продукти с лицата им.
На рап сцената за мен нещата са подобни. Само Ъпсурт ги разбирам защо са толкова непостоянни. 100 кила има невероятни попадения, но има и изцепки, които са обида за слуха. Young BB Young тръгнаха супер силно и... до там. Готини, свежи, с потенциал, ама и на тях последната им песен няма слушане, а клипът е непоносим. "Крискоу бийтс" е реплика, която не искам да чувам от хетеросексуален мъж.
Отделно не виждам някакви кой знае какви мъдри послания в българската поп и рап музика, че да се обвинява чалгата. Нека да е лято, ваканции, курорти, немам Майбах, идвам за всичко, не дължа нищо, тук-таме убий ме-обичам те. Ми то същата история е и в чалгата...
   

оценка

+3 -2

Регистриран на: 12.11.2011, 13:00

19 Govedo13 | 15.01.201317:28

Добре де не се ли замисляте,че парите се раздават от БГ държавата,т.е Боко и сие. Историята е същата както и при селската хотелиерка на 26 години дето строеше в крадена манастирска земя с европари, по случайност там баща й бил кмет на селото....
Нормално е управляващите да профанизират населението с профанска музика, тъпия народ е лесен за командване.
Пайнера има много важна функция в системата на ДС за социално инжинерство, по важна и от тая на БНТ&БНР, профанизацията е приоритет номер 1, без гражданско и мислещо общество мизериите в БГ могат да продължават, докато профаните тропат гюбеци и зяпат силикон.
Представете си за момент,че всички чалга зомбита вместо да друсат гюбеци отидат да протестират против поредната дебилщина на БГ управляващите...
веднъж да се съберат всички и властта пада....
   

оценка

+4 -0

Регистриран на: 26.03.2012, 22:48

18 Kirmetz Kirmets | 15.01.201317:10

По Оперативна програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" средства са отпуснати и на големи продуцентски къщи, сред които “Dream team“ на Евтим Милошев, “Global films“ на Магърдич Халваджиян и “Междинна станция“ на Иван и Андрей.

“Dream team“ получават 461 084 лева за закупуване и внедряване на снимачна и монтажна техника.

Проектът на “Междинна станция“ също е за техническо обновяване и е на обща стойност 679 244 лева, като 475 471 лева от тях са безвъзмездна финансова помощ.

"Камера" ООД на Димитър Митовски, който продуцира "Стъклен дом" и "Под прикритие", спечели през 2011 г. проект на обща стойност близо 1,5 млн. лева, от които 1 млн. е безвъзмездна финансова помощ.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.10.2012, 11:42

17 скучко | 15.01.201316:54

Каква българска музика ,какви пет лева бе!? Те ви истината кой прави нещата.Чуди се

http://www.youtube.com/watch?v=IuEHzQlmeW0 ДА!
   

оценка

+0 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.