Истината. Личните данни. Facebook | webcafe.bg
Webcafe

Истината. Личните данни. Facebook

Webcafe.bg , по Newsweek 02.12.2011, 18:11 (обновена 05.12.2011, 11:46)

1 от 2 снимки Назад Напред

фейсбук, следа

Снимка: © Getty Images

Истината е, че ние нямаме никакъв интерес да защитаваме вашите лични данни, и ако все още вярвате, че ние го правим, значи сте по-глупави, отколкото сме смятали, а повярвайте ми, ние вече смятаме, че сте твърде глупави

Няма да има повече изненадващи промени във вашите настройки за поверителност? Facebook постигна извънсъдебно споразумение с Федералната търговска комисия на САЩ по обвинения, че е подвеждал потребителите за защитата на личните им данни.

Оплакването по осем обвинения гласеше, че Facebook е променял практиките си за защита на лични данни, без да информира потребителите, споделяйки информацията им без тяхно съгласие - и твърдейки, че проверява сигурността на външни приложения, когато всъщност не го прави. И обвиненията далеч не се изчерпваха само с това.

Като част от споразумението Facebook са обещали да спрат да разпространяват "подвеждащи твърдения за защитата на данните" и да искат разрешението на потребителите, преди да променят начина, по който споделят информацията им.

Най-голямата световна социална медия също така ще трябва да се подложи на редовни одити на защитата на личните данни в продължение на 20 години. Основателят й Марк Зукърбърг публикува обширен блог-пост, в който потвърди, че се е посветил на защитата на поверителността, като същевременно признава -"направихме доста грешки".

Ако обаче премахнем воала на "PR езика", думите на изпълнителния директор на Facebook във фирмения блог са си просто формално извинение, което заявява: "Съжаляваме, но няма за какво да съжаляваме, освен че ни хванахте с ръчичките в меда". Ето какво трябваше да каже Зук - ако имаше смелостта да бъде брутално честен:

"Скъпи членове на Facebook,
Facebook винаги е вярвал, че дава на потребителите пълен контрол над начина, по който личната им информация се споделя. Ето защо редовно сме получавали оплаквания от потребителите, и ето защо Федералната търговска комисия ни разследва и ни обвини в подвеждане на клиентите - и ето защо ние се споразумяхме те да се откажат от тези обвинения, като приехме един куп тъпи нови правила, които всъщност няма да спазваме, и които няма да постигнат нищо, дори и да го правехме.

Истината е, че ние нямаме никакъв интерес да защитаваме вашите лични данни, и ако все още вярвате, че ние го правим, значи сте по-глупави, отколкото сме смятали, а повярвайте ми, ние вече смятаме, че сте твърде глупави. Помислете сериозно, за бога. Единственият начин, по който работи нашият бизнес, е да проследяваме какво правите - и да продаваме тази информация на рекламодателите. Наистина ли не сте го осъзнали?

Вие не сте наши клиенти. Вие сте продуктът, който ние продаваме. Да твърдим, че ще ви предпазваме, е все едно от птицефермата да заявят, че ще осигурят по-хуманни условия на живот на пилетата. Да, те го заявяват. Но вие добре знаете, че нямат никакво намерение да го правят.

Ние не сме по-различни. Никога - абсолютно никога! - няма да спрем да се опитваме да измъкнем данни от вас. Защо да го правим? Ние си имаме наш бизнес. Правим това, за да печелим пари. И нашите инвеститори биха били много доволни, ако можем да печелим колкото може повече пари. Просто не е в природата ни да спираме. Нали знаете приказката за скорпиона и жабата? Точно така: абсолютно същото е.

Нещо повече, подозирам, че всъщност вече знаете това. Вие знаете кои сме ние. Знаете какви са нашите намерения. Нима е възможно да не подозирате какво се случва? Колко пъти са ни улавяли, че правим нещо нередно, и в началото сме отричали, после сме признавали и сме обещавали да се държим като добри момчета занапред - само за да се обърнем на 180 градуса и да направим нещо дори още по-лошо?

И все пак, вие оставате при нас. Да, определено хленчите много, и говорите как ще се махнете. Но всъщност никога не го правите, нали? Честно, единственият извод, до който мога да стигна от това е, че въпреки всичките ви оплаквания, в крайна сметка вие всъщност не се вълнувате толкова от нарушаването на вашето лично пространство и право ви на поверителност. Бихте могли да се махнете във всеки момент. Ние няма да ви спираме. Никой не ви е опрял пистолет в слепоочието, или ви е заставил да използвате Facebook. И все пак вие още сте тук.

Въпросът не е само във Facebook. Това засяга и Google, и Apple, и Amazon. И Microsoft и Yahoo също. Всяка социална мрежа, всяка базирана на местоположение услуга. Това е цялата онлайн екосистема, тази нова многомилиардна индустрия, тази глобална сила, която унищожава всеки бизнес в света, като въвежда модел, в който вместо да плащате за продукти с пари, плащате с личната си информация. Какво ще направите? Ще се откажете от всичко в Интернет? Ами, желаем ви късмет.

И да, можете да се оплаквате колкото ви се иска на регулаторните органи - но наистина ли смятате, че цялата тази нова индустрия ще забави хода си или ще спре, само защото няколко хипита продължават да хленчат за правото си на защита на личните данни? Хайде стига.

Федералната търговска комисия е наясно, че не може да спре прогреса, ето защо те ни оставят да се измъкнем с едно просто плесване по китката. Няма глоби. Няма и наказания. Нито сме задължени да отменяме неща, които вече сме направили. Просто отсега нататък, ако правим някакви промени, ще се налага да искаме от хората да дават съгласието си, вместо да ги принуждаваме да се отказват.

И за 20 години ще се наложи да изтърпим някакъв независим одитор да прави преглед на нашите практики. Колко страшно.

Ето ви истината. Поверителността е тъпа концепция. С поверителността и личното пространство се свърши преди доста време. Но очевидно човешкият мозък не може да приеме такъв вид промяна, освен ако тя не му се поднася бавно, капка по капка, вир по вир. Така че всички ние продължаваме да живеем в тази лъжа и да се преструваме, че поверителността съществува и си заслужава да бъде защитавана. Чудесно. Все тая.

Ние ще ви играем по свирката, и постепенно хората ще се адаптират. Ще сътрудничим на правителствените агенции, които искат да ни разследват, и ще ги оставим да се наслаждават на малкия им тур за овации, когато обявят какви беззъби условия са ни наложили.

Всичко това е фарс, театър на маски, но това е малка цена, която ще платим за огромната отплата, която предстои да получим. Както може би вече сте разбрали, планираме първоначално публично предлагане на нашите акции.

Нашата компания ще струва 100 милиарда долара. Това е бая пара, и на всеки един от нашите над 800 милиона потребители на Facebook искам да кажа: благодаря ви! Чрез споделянето на вашата лична информация - дори ако сте го направили несъзнателно, или е станало без вашето съгласие - вие изиграхте малката си роля в това да стане възможна тази чудесна отплата. Наистина, и абсолютно буквално, не бихме могли да направим всичко това без вас. Бог да ви благослови!"

Oще: facebook  бизнес  защита  информация  компания  лични данни  марк зукърбърг  одити  поверителност  потребители  сащ  социална мрежа  споразумение 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

32 lele male | 09.12.201116:20

Г-н Зук, трябва да бъде поканен като гост предаването "ОТПЕЧАТЪЦИ" (СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ) с водеща Мира Баджева...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 31.01.2011, 11:28

31 TheSpider | 09.12.201110:30

Само личните данни, та личните данни!
Ми не си ги давайте тъпаци такива!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.04.2011, 20:40

30 noflip | 05.12.201122:13

Най-смислената статия за фейсбук, която съм чел някога. Как беше изразът? "Пази, Боже, сляпо да прогледа".
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.07.2011, 14:03

29 Селяни махайте се | 05.12.201117:08

Най - тъпата статия за Фейсбук писана някога. Загубено време за писателя и за всички чели от край до край.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.11.2010, 12:45

28 stg | 05.12.201114:19

Защо всички се занимават с тоя ФБ, или искаш да си запазиш личните данни и не се регистрираш или не искаш и се регистрираш, такова животно като някой да бди и пази данните няма и няма да има. И друго ако си напишеш там цялата биография, и сложиш снимки на цялата рода, проблема не е в фейсбук а в теб.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.07.2011, 12:57

27 Мина | 05.12.201112:24

Оня, "А обичайния лаф, че "ама аз да си контактувам с приятелите на другия край на света" е банален. Начини за контакт с армиите ти от приятели по света винаги е имало и преди ФБ"- така е! Ама ако става дума САМО за КОНТАКТУВАНЕ! Аз нямам време да пиша редовни мейли до ВСИЧКИТЕ си приятели по света. А те като си сложат снимки на новородените си деца примерно и аз разбирам за тези важни новини в живота им без да сме си разменили мейли. Аз ЗАТОВА позлвам ФБ- да стоя информирана, НЕ да контактувам! Ама, всеки с вкуса си.

По отношение на личните данни- тези неща НИКОГА не са ме вълнували... Аз няма какво да крия- не съм извършила нито едно престъпление, така че ... да ги позлва, който си ще!
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

26 Оня Дето Го Трият | 05.12.201108:13

Сега как е - човек влиза в mIRC само когато иска да си почине от цялата ФБ дандания ли?
Както и ICQ - виртуална самота.....блаженство, тишина Намига
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

25 Manuela Gerenova | 04.12.201122:31

Теа, има си mIRC, аз влизам от време на време. Голям цирк е. Сещам се като беше пропаднал Скайп и изведнъж - цяла България в mIRC.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.05.2011, 12:57

24 greenstreet | 04.12.201122:11

Споделяне на данни с приятели и познати, а не с корпорации. Това никъде не го пише като стартираш акаунта Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

23 Thea Atanasova | 04.12.201122:04

На мен лично ми липсва MIRC, но какво да направя... не разбирам
   

оценка

+0 -0

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.