Розите, киселото мляко, морето и Азис | webcafe.bg
Webcafe

Розите, киселото мляко, морето и Азис

Александрина Мавродиева
01.05.2014, 08:57 (обновена 03.05.2014, 14:23)
азис

Снимка: © БГНЕС

Нямам нищо лично против Азис - има търсене, има предлагане. Имам против това Азис да е едниственият известен българин

С какво ни свързват нас българите в чужбина? Лесен въпрос: киселото мляко, Христо Стоичков и гостоприемството ни. Само че, Стоичков вече никой не го помни от 1994 насам, на киселото мляко му казват йогурт, който се произвежда навсякъде, а гостоприемството и толерантността ни все повече и повече се превръща в мит.

За всеки народ съществуват стереотипи: италианците тичат след жени и ядат пица и паста по цял ден, французите пият вино и поддържат тънък мустак, англичаните въобще по-добре да не ядат собствената си храна, северните народи са просто руси и големи, германците пият бира винаги на време, гърците са мързеливи, сърбите ядат плескавици и щракат с пръсти на Цеца. Само, че българите, които щракат на Цеца са повече от сърбите.

И така, попитаха ме, какъв е стереотипът за българите. Мислих, мислих, всичко споменато по-горе ми дойде на ум и мислено бе отхвърлено, докато накрая отговорих с плоското: не знам.

Това, което научих през последните две години за българите, от други хора и от западните медии, беше, че ние плъзваме по богатите страни да крадем и да създаваме проблеми, ние сме най-бедната държава в ЕС, нашата музика и култура е Азис, нашите курорти убиват млади туристи в алкохолен делириум, имаме рози и кисело мляко...

От къде да започна само не знам:

Туризмът: всеизвестно е колко разнообразна природа има България, колко са ни красиви планините, колко ни е мило морето. Море? Къде е? Не го виждам. И вие няма да го видите, защото остана някъде зад крановете и строителните площадки. Последната новина е как парламентът улеснил строежите и търговските обекти по морето. Нищо че германците, които идват на почивка се интересуват повече от селски натурален туризъм, отколкото от римските колони на Слънчев бряг.

Планините ни, от друга страна, се мият в остатъците от кола, сок и лютеница, блажено захвърлени от чистия и подреден българин, който ги прекосява всеки ден. А това, което е лошо за икономиката ни, е всъщност фактът, че никой извън България не знае за морето и планините, освен ако не си на ски турнир, което е прекрасно, но носи своите собствени строителни скандали.

Историята идва като естествена логическа връзка след туризма. Тракийските гробници, светилищата, митът за Орфей, пра-българите, крепостните стени, златните съкровища, манастирите, богове от всички епохи.. списъкът е много дълъг. Защо не можем да вземем този пример от гърците? Не може да се гради икономика върху туризъм, но със сигурност туризмът помага. А България не го експлоатира и на 50 процента. Чудеса се случват с малко светлина, редовно поддържане и добра реклама. И истинско гостоприемство.

Всички имаме своите проблеми и животът в България е труден, но никой не е спечелил все още с лошо отношение към гост и нацупена физиономия. Нито пък ще помогне за бързото забогатяване, което изглежда е основен приоритет на голяма част от бизнесмените и другите граждани на държавата. Румънците правят туризъм от един замък, над който Дракула бил прелитал. Македонците правят туризъм от цяла плеяда исторически герои. Ние строим хотели. Не го виждам морето.

Много е важно да се разграничи промотирането и любовта ни към собсвената ни история, както и здравословният патриотизъм от шовинизма и пиянското веена на знамена. Важно е да се разбере, че Европа е малък континент с много държави и историята на нито една не е за пренебрегване. Няма нужда да се борим със съседите си и другите страни относно кой от нас е по-велик по-продължително време. Ако ще се доказваме, трябва да го правим сега и в бъдеще, не само с това, което сме били преди 13 века. Но трябва да умеем да покажем историята отпреди 13 века по най-добрия начин. И не това, че хан Крум е пил от черепа на Никифор е най-голямото ни постижение.

Азис: Трябва да отбележа, че нямам нищо лично против Азис - има търсене, има предлагане. Имам против това Азис да е едниственият известен българин, който се знае в чужбина. Има десетки известни, преуспели и почитани българи зад граница и в България, за които ние не знаем, да не говорим за някой, който не е българин.

Има десетки българи, които разработват нови системи, онлайн платформи, програми за образование, проекти свързани с изкуство или каквото и да е било. На такива хора трябва да им се помага, да им се подава ръка, а ако не можем то поне да не им пречим. Кой друг народ има поговорка: „Не е важно на мен да ми е добре, а на Вуте да му е зле". Що за ценностна система създава подобен израз?! Хора, които искат да създават и са успешни трябва да се промотират както в България, така и извън България.

Розите и киселото мляко: Имахме спор с приятел дали е хубаво нещо една държава да е известна с храната си, или това не трябва да е основният ни маркетингов продукт и име в света. Обективно погледнато, Франция за повечето хора е вино, сирене и франзели, Италия е тестени изделия, Турция е баклава, Белгия- бира и гофрети, и т.н. Ако туристи си облизват устните 30 години след като са яли мусака в България и с умиление си спомнят за гастрономическите си преживявания, толкова по-добре. Нашето кисело мляко и розово масло са уникални продукти от години и няма нищо лошо в това да държим на тях.

Защо обаче, това са единствените неща, които показваме на света? Присъствах на международен благотворителен базар, организирам от посолствата на над 60 държави. Тъжно ми е, и ме е срам, че българският щанд беше най-беден. И това не е защото нямаме какво да покажем. Това е защото няма интерес.

На никой в посолството или в министерстовото ни не му е било важно да отдели 30-те нужни минути да се сети и подсигури какво друго може да се нареди на щанда ни, освен 4 мускалчета, 4 бродирани кърпички, 4 кофички кисело мляко и 2 каталога.

И не е въпрос на средства, защото щандовете на африканските страни изобилстваха от интересни неща, които бяха бързо изкупени. И вместо да се караме с гърците дали нашата мусака или тяхната е по-хубава, можехме да кажем на света, ето това е нашата национална кухня и тя има примеси от няколко култури, но ето това е начинът по който ние я приготвяме. И ето това са стомните, чиниите, изкустовото, културата, историята и т.н. и т.н., които искаме да ви покажем. Толкова ли е трудно?

И някои може да си помислят, че тях не ги интересува какво си мислят германците за нас, но нашето благополучие всъщност зависи много от това, какво ще си помислят точно германците. И не само те. А е и много, много важно какво си мислим ние за нас. А още по-важно, какви искаме да бъдем. И колко.

Oще: азис  българия  имидж  кисело мляко  образ  рози  туризъм 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 15.12.2010, 11:11

14 Borracho | 06.05.201414:17

Вили | 03.05.201415:18
Откъде тази злоба в тебе? Какво ти донесоха срещите с хора от различни държави? Като че ли май нищо освен заядлив и жлъчен тон.

-------------------------------------------

О! Напротив. Не само заядлив и жлъчен тон, далеч не само това. Заядливостта и тона са едва едно слабо проявление на шизофреничната ми омраза, крайна неприязън и нечовешко отвращение от всички хора, в цялата галактика!
Позитивизма и градивното мислене са заблуда и трябва да бъдат наказвани и унищожавани и в най-невинните им форми!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.12.2010, 06:25

13 Bichkiiata | 06.05.201402:08

някъде до средата издържах на това ръководство как да си сереш в устата
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 01.04.2012, 00:44

12 hidden_in_the_shadows | 05.05.201414:10

Илия,

Не знам за къф дявол реши и тук да пропагандираш малоумни теории за НРБ.
Преди 89-та в една друга държава има поколение от БЕЙБИ БУУМЪРИ, СЕМЕЙСТВА С по 6 деца, дето само БАЩАТА БАЧКА, а майката е домакиня. 1 пич издържа 7 човека - капиш? Докато в БГ-то хората бачкат като коне в ТКЗС-то.

Тоя "невероятен, необясним, извратен ако щеш" феномен се нарича икономически цикли и е характерен за всяка една държава на планетата. Естествено за хората без грам образование по темата, това е тера инкогнита.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 21.04.2013, 11:50

11 Не така | 03.05.201419:36

@ancho58 Ако можех бих ти дал и десет плюса, ама не може. Затова само един. Тотално си прав иначе.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.01.2012, 18:03

10 паяка | 03.05.201416:04

ами прегледай си зрението!
   

оценка

+2 -2

Регистриран на: 16.01.2013, 15:55

9 ancho58 | 03.05.201415:32

Ами в България виждам само три неща-простотия,простотия и мнооого простотия!
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 26.01.2012, 20:24

8 Вили | 03.05.201415:18

До #3:

Борачо, естествено, че има много хора по света, които са гледали Стоичков през 1994 и знаят кой е той, но ако прекараш и 30 секунди да помислиш преди да коментираш, може и да се сетиш, че става дума за факта, че постиженията на "най-известния" българин са вече отпреди 20 години. И днес има много такива българи (погледни заглавната статия в Уебкафето), но ние не знаем и не се интересуваме от тях колкото трябва.

Откъде тази злоба в тебе? Какво ти донесоха срещите с хора от различни държави? Като че ли май нищо освен заядлив и жлъчен тон. Като знаеш толкова много, вземи да споделиш с останалите, непросветените, та може и да се научим. Но да си конструктивен е много по-трудно отколкото да използваш думи като "пасквил" и "бълвоч". Не мога да разбера откъде идва това желание у уж по-опитните хора да се покаже, че младите са глупави и некомпетентни.

Александрина, напълно съм съгласна с теб. Не е първата статия на тази тема, но напълно резонира с вижданията на интелигентните (Ако позволиш, Борачо!) млади хора зад граница. Браво! Много щастлив
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 25.01.2012, 18:03

7 паяка | 02.05.201410:38

Всеки път, когато Уебкафето илюстрира статия със снимка на Азис, на мен закуската ми отива в канализацията и след това икономисвам от неосъществен обяд. Но това си е мой проблем, че допускам да си го причинявам, поглеждайки тук.
Всеки път, когато има празници, редколегията не пропуска да ни "забавлява" с нихилистични четива, по няколко на брой.
Всеки път, слава Богу, тези пасквили срещат решителния отпор на здравия разум и устойчивата психика.
   

оценка

+3 -2

Регистриран на: 30.04.2011, 05:03

6 veselavesela | 02.05.201401:53

"Нашето кисело мляко и розово масло са уника"...

Какво от това?! В Сащ хипермаркетите са заляти с гръцко кисело мляко с българската "lactobacillus bulgaricus bacteria" и се радва на огромен интерес. Дори е на път да измести непревземаемият "Данон". Защо те? Защо Гърция успя да пробие на този огромен пазар с наш продукт? Къде са нашите предприемачи? Розово масло пък има от къде ли не, а от България не съм виждала.
http://health.usnews.com/health-news/diet-fitness/diet/articles/2011/09/30/greek-yogurt-vs-regular-yogurt-which-is-more-healthful

Един Стоичков икономика на прави!
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 13.04.2014, 16:09

5 Bulgarski_Colombiec | 02.05.201401:24

Ами какво да Ви кажа. То само като ни видите интернет страницата ни в Уикипедиа, ще ви стане ясно че с нищо впечатляващо не сме известни. То ест нашата страница един вид отразява колко е ниско нашето национално самочувствие.

Гледах на съседните Балкански страни като Гърция и Сърбия. Ами мога да ви кажа. че са направени с много повече Вкус и някакси са изтъкани с повече гордост. На Руминя също е хубава, но малко по-добра от нашата. Иначе Римънската е по-близка в момента до нашата, но малко по-хубаво и по-добре направена.

Единствените други такива безлични страници като нашата в Уикипедия на Балканите са Албания и Македония. Дето там са направени тъпи като нашите все едно с някакво безразличие.

Това нещо трябва да се поправи!!
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.