Учителко любима! (размисли на един ученик) | webcafe.bg
Webcafe

Учителко любима! (размисли на един ученик)

Мартин Георгиев
09.02.2015, 18:57 (обновена 11.02.2015, 17:17)
училище

Снимка: © Getty Images

Често попадам на статии за неуважително и невъзпитано поведение на ученик или студент, но не се дава гласност на другата страна от конфликта - дали поведението на преподавателя е било присъщо за позицията му

Тази година ми предстои кандидатстване. След няколко месеца гимназията ще е зад гърба ми и ще навляза в света на възрастните, изпълнен с отговорности и премеждия. Всички познаваме тези моменти, най-често преди да заспим или под душа, в които милион мисли прелитат през ума ни, разсъждавайки какво правим и на къде отиваме.

Моите разсъждения са свързани с бъдещето и дали съм достатъчно подготвен за него. Няма как да не започна да анализирам на какво всъщност ме е научило училището, какви качества съм придобил благодарение на него, какви навици е изградило в мен.

Не мога да напиша CV за работа, но пък мога да намеря обема на пресечена пирамида. Не мога да подам молба към дадена институция, но пък знам какво са митохондриите. Е, какво пък, ще се науча в движение, предполагам.

Мислейки си за училището като институция, в главата ми изникват образите на много преподаватели, с които съм се запознал през тези дванадесет години на моето образование. Впечатление веднага ми прави, че сред тях не присъстват млади такива. Напротив, повечето са пред пенсия. Започвам да се чудя защо няма млади хора, практикуващи тази отговорна професия. Дори да има, те се броят на пръсти. Сещам се за стачката на учителите през 2007 година, когато бях едва 5 клас.

Явно ниската заплата е причината за нежеланието да се практикува професията.

Решавам да направя проучване колко всъщност е ниска ниската заплата на българския учител. Като част от новото поколение, веднага чуквам в Гугъл „учителската заплата". Още първият резултат е статия от вестник „24 часа" с дата 26.06.2014, която говори за увеличение на заплатите с няколко процента на българските учители. В нея пише: „Младши учител, учител, педагогически съветник, ресурсен учител и възпитател ще получават стартова заплата не по-ниска от 530 лв., старши учител и старши възпитател - 555 лв., главен учител и главен възпитател - 590 лв., помощник-директор - 630 лв., а директор на училища, детски градини и обслужващи звена - 680 лв.".

При такива цифри човек започва да си мисли, че трудът им граничи с безвъзмезден такъв. Възможно ли е един IT специалист да взема хиляди левове на месец, а човекът, научил го да борави със сложните кодове, да се задоволява с 530 лева месечна заплата? Решавам да се поразровя още малко за информация за приходите на учителите. Намирам статия в сайта „Варнаутре.бг", която гласи: „За представително облекло за директори средствата са увеличени от 500 лв. на 650 лв., за учители, помощник-директори и главни счетоводители от 350 лв. на 400 лв". Разбира се, това не е единственият бонус, който получават учителите. Към заплатата им влиза и бонус за началото на учебната година и допълнителна сума за материално стимулиране. И все пак, заплатата остава ниска.

Четейки тези статии, попадам на интересни коментари най-вече от учители. Един от тях ми грабва вниманието. Той е написан под статията от вестник „24 часа": „И това е поредната подигравка за българските учители. Като ще увеличавате заплатите, които реално заслужават преподавателите, ами направете го като хората. Какво са 3, 4 или там някакви си мижави проценти, колкото да им замажете очите... Щом искате качество, ще трябва и количество. Затова ще бягаме в чужбините.И докато това гаврене и простотия към учителския труд не престане, ще си гнием в тъпота и безхаберие!"

И след този коментар разбирам.

Разбирам защо младите и образовани хора се отказват от учителството. Нима учителите са толкова озверели за пари, че думите им звучат като заплахи?

Лично аз обвързвам професията на лекаря с тази на учителя. И двамата трябва да спасяват животи. Учителят променя нашия светоглед и ни вдъхновява, учи ни на високи морални ценности, превръща се в наш втори възпитател след семейството. Или поне трябва да бъде така. Но в този коментар виждаме друг негов образ. Той не се води от тези черти, изграждащи неговата професия. Мотивира го материалното, а не духовното.

Самият факт, че пиша тази статия е доказателство, че съм загубил уважение към учителството в наши дни. Постоянно се обсъжда цифрата, която учителите получават за своя труд, но сякаш качеството остава тема табу за нашето общество.

Преподавателят не изпитва уважение към учениците си, но го търси от тях.

Оценяването се е превърнало в пазарлък между ученик и учител, а преподаването в машинално рецитиране на урока. Той вижда учениците си като нещо досадно, което му пречи да си свърши работата.

И тук се сещам за този видео запис, който беше много популярен преди няколко години. Преподавателка в уважавания ВТУ "Св.св. Кирил и Методий" ругае свои студенти. Пред камерата на „Господари на ефира", тя обяснява, че въпросните псувни не са били предназначени за студенти, а за наблюдаващи лекция, която тя изнася. Нима това оправдание е достойно за преподавател, в което и да било учебно заведение?

Тъжната истина е, че този случай не е прецедент. Често попадам на статии за неуважително и невъзпитано поведение на ученик или студент, но не се дава гласност на другата страна от конфликта - дали поведението на преподавателя е присъщо за позицията му.

Никога няма да забравя класната ми в началното училище.

В час по роден край две момченца от ромски произход решиха да пуснат песен на Азис от телефоните си. Те станаха и започнаха да ма'ат кючек под ритмите на „Напипай го". Всички очаквахме любимата ни класна да им се скара, да ги изпрати при директора, но интересното беше, че тя не го направи. Напротив, стана и заигра с тях. Ех, каква картинка!

И сега ще ме попитате според мен какво трябва да се промени в образователната ни система и конкретно спрямо учителите. Не, че разбирам много, никой не се е интересувал от моето мнение по този въпрос до сега...

Наскоро четох статия за организацията „Заедно в час". Мисията на „Заедно в час" е да осигури достъп на всяко дете в България до качествено образование, като насърчава и подготвя способни и амбициозни млади хора да бъдат мотивиращи учители и лидери в нашата образователна система и общество.

Е, отговорих ви, това е правилното бъдеще.

Високо образовани млади хора, които са готови да споделят своя опит, да разбират и да мотивират. Да не се страхуват да внесат новости в скърцащата училищна институция. Те ще приемат учителската професия не като занаят, а като призвание. Защо не се правят анкети сред студенти и ученици? Защо никой не ни пита какво искаме да се промени в нашето обучение? Ами освен да ми пожелаете успешно влизане в университета друго не остана.

Oще: великотърновски университет  гимназия  господари на ефира  закон за училищното и предучилищното образование  министерство на образованието  образование  размислите на един ученик за образованието  система на образование  ученик  училище  учител 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 27.12.2013, 17:24

90 Dear Ivan | 14.02.201522:54

Безцеремонен и напълно прав Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 17.11.2014, 04:44

89 Майкъл | 14.02.201519:54

Учителят трябва да бъде търпелив кало вол, кротък като агне и физически здрав като Битолски просяк !
Христо Ботев
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 27.12.2013, 17:24

88 Dear Ivan | 13.02.201522:49

pixie, не се бях сетил да го определя като one-man show, но е точно така. Веднъж съм в къщи (аз го пиша разделено) с майка ми и баща ми е с него говорим за актьорската професия. Той казва: "Хич те си мисли, че имаш някаква свобода. Сутрин си на репетиция, следобед повтаряш ролята у вас или репетираш с колеги по диалозите, а вечер в 7 си на сцената. И НИКОЙ НЕ ТЕ ПИТА КАК СИ. Трябва да си налице още в 6, независимо дали днес си се развел, дали е починал някой твой родител, дали детето ти е в болница или имаш някакъв друг проблем. И трябва да бъдеш такъв, каквато роля играеш тази вечер." И майка ми от кухнята: "А мен да не би някой да ме пита в 7.30 сутринта, когато започва първият час?" И и двамата се съгласихме, че е същото.

Следобед и вечеп се готвиш за 3-4-5 урока за утре, понеже ги преподаваш по веднъж годишно и се забравя. Проверяват се контролни, класни, носят се физически килограми тетрадки насам-натам, ходи се до библиотеката, до книжарницата.

В клас пък никой не те оставя да си изпееш урока и после да изпитваш, трябва да осигуриш всички да внимават, а вместо това Иван праща бележка на Илиана, защото я обича, Петър ръчка Глория, защото тя е гад и трябва да бъде ръчкана, на последния чин двама трескаво обсъждат снощния купон или довечершния, някакъв си мисли, че като баща му има пари, може да се разкекери през цялата пътека и да те гледа нагло... И ти трябва да си хладнокръвен, културен и да преподадеш това, за което си там този час. И дори да успееш, утре някой от тези същите ще разправя в къщи: "Ами да, двойка! Защото ме мрази! Винаги ме е мразела, още откакто ме видя за първи път!" И те отиват да се разправят, тоест учителят няма и междучасие, а трябва и с това да се справя.

Учениците разбират, че това е златен период и има време за всичко, включително и за всякакви удоволствия, чак когато пораснат и нищо от това го няма повече. Затова е хубаво сами да изискват строги и културни учители, за да станат утре по-така от другите. А по-така значи знания, култура и възпитание.

А не: това няма да ми трябва, никой не ме научи как да попълвам CV. Че ти ако не можеш един формуляр да се оправиш сам да го попълниш, значи все едно нямаш диплома за средно образование, а си някъде в 3 клас.

Знания, култура и възпитание.
   

оценка

+4 -0

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

87 pixie | 13.02.201521:16

"Да си работоспособен и издръжлив, защото всичко по-горе представлява огромно умствено, психическо и физическо натоварване." - Абсолютно вярно. Поздрав за всички, които смятат професията за много лесна, с малко часове работа на ден и много отпуска...
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

86 pixie | 13.02.201521:12

Dear Ivan,
много си прав. It's a one-man show.
Психологията е задължителна при работата с хора въобще.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 27.12.2013, 17:24

85 Dear Ivan | 13.02.201520:17

Учител е много важно положение в обществото, защото подготвя бъдещите граждани да са полезни, културни и приятни в обществото. Но за да си истински учител, се искат много неща, които не всеки може:

- Да знаеш много добре предмета, по който преподаваш.
- Да имаш таланта да обясняваш и ясно и подробно, и ясно и кратко, според случая.
- Да можеш добре да организираш мисълта си и разпределението на материала спрямо определеното време.
- Да се поддържаш непрекъснато в течение на всичко ново в своята научна област.
- Да поддържаш непрекъснато общата си култура.
- Да си способен на остро и многопосочно внимание.
- Да си добър психолог.
- Да имаш добра способност за общуване.
- Да си добър актьор.
- Да си работоспособен и издръжлив, защото всичко по-горе представлява огромно умствено, психическо и физическо натоварване.

Не всички кадри в момента са такива, истина е. Но това не значи да се обявява война на системата, а че трябва да се издигне. Не да се нагоди по двойкаджиите, тройкаджиите, учениците демократи и мутрите, а да се издигне да стане такава, че да подготвя образовани младежи на края на средното образование.

Като мислиш, че учителят не е както трябва, говориш с директора, като мислиш, че директорът не е както трябва, говориш с инспектората или както се нарича там сега. Честно казано, ако в инспектората попаднеш на селяндур, не знам какво се прави, освен масово родителско недоволство и аргументирани оплаквания. Но не с цел удобни, а с цел строги и културни учители и директори.

Но опция ученикът и родителите му да казват какво да става в училище, не е предвидена. Поне официално не е.
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 27.12.2013, 17:24

84 Dear Ivan | 13.02.201519:53

Редно учителят да бъде с широка култура, сериозен, отзивчив и с добри маниери, които да са естествени и постоянни. Така той учи и децата да бъдат същите. Но все пак е по-малка беда, ако е урсус, но добър преподавател, отколкото ако е душа човек, но става само за купон с учениците, а не може или не иска да преподава - говори им весели щуротии, прочетете си сами урока, пише петици и шестици на поразия и всъщност никой не го смята за учител. Има много голяма разлика между учител и приятел едновременно, и весел компаньон, който само се води учител.

Разбира се, такива хармонични учители, високата култура, бяха едно време, и пак не всички. Но и те поне бяха съвестни в основната си работа. Сега равнището не е високо, но пак се намират.

Независимо от всичко това обаче учителят е или поне трябва да е носителят на властта в училище. Той казва какво може, какво не може и как трябва. Никой не пита ученика дали му харесва. Като не му харесва, улицата е ей там. Но пък до някой клас е задължително. Значи е длъжен да му харесва. Той има интерес да завърши и е добре да използва тази възможност, защото ще му искат първо диплома, а като го приемат някъде - на работа или в университет - ще му искат и знания. И животът ще му иска знания - да не пипаш фазата с голи ръце (физика), да не завиваш мокри болтове и гайки, защото ще ръждясат (химия), да се гордееш, че си българин (история), да не изпадаш в паника, че не можеш да сметнеш три числа, като ти се счупи мобифона (математика), да не гледаш като говедо, когато около теб говорят за Печорин или за Розенкранц и Гилденщерн (литература), и да не те изгонят от работа, понеже не можеш да пишеш грамотно, а пишеш "тази нош не оспях да се наспъ".

Ученикът не е равноправен на учителя по никоя точка. Ученикът не е равноправен и на родителите си по никоя точка. Може в къщи и да допуснат да си разиграва коня както си ще, но това ще бъде за сметка на семейството и в крайна сметка на самия младеж, защото ще свикне така, а навън никой няма да го търпи. Може някой учител да допусне в училище да си разиграва коня както си ще, но тогава ще бъде за сметка на обучението, и не само, а и за сметка на взаимните добри отношения между учителя и ученика.

В къщи отговарят родителите. В училище отговаря учителят, но за лошото поведение на ученика отговарят пак родителите.

Ако учителят има несправедливо или грубо поведение, има директор - или ученикът отива при директора, ако е уверен в правотата си, или казва на родителите си и те преценяват дали да говорят с учителя или с директора.

Това са правилата.

Чистачката и парнаджията нямат нищо общо. Един ще си говори с тях, друг не. Достатъчно е да си гледат работата като учители и да не нарушават добрия тон с учениците.

Равноправие - след 18. И да се радват, защото има страни, където е след 21. Години, не часът.
   

оценка

+4 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

83 Дракон с кисело зеле | 13.02.201517:38

Галина, запознат съм достатъчно добре с учителската работа. Имам (бивш) учител в семейството, все пак. За работата на даскалите отношенията с колегите и обслужващия персонал имат малко до никакво значение. И да, не е зле да се отнасяш добре с хората около себе си, но е някак безумно човек, който познава идеално предмета си и чиито ученици са овладели предмета на необходимото ниво, да бъде смъкван долу от чистачки и парнаджии, защото се държи дръпнато. Или изобщо да има такава възможност.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 02.03.2012, 22:53

82 Galina Aleksandrova | 13.02.201516:49

80peta_wawa | 13.02.201516:07
Въздържайте се от обсъждане на хората, особено пред деца! Те са толкова лесни за моделиране, за настройване, за насаждане на комплекси и всякакви мании.

Сори, но учителите точно това правят. Значи на тях им е позволено, а на ученици и родители - не?
Драконе, работата на учителя въобще не се изчерпва с изпяване на урок и изпитване на трима на час.
   

оценка

+0 -3

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

81 Дракон с кисело зеле | 13.02.201516:18

Един учител трябва да е авторитет и образец единствено по предмета, който преподава. Толкоз. Това дали отговаря на поздравите на чистачката няма никакво отношение към начина, по който си върши работата, точно както и това дали чистачката отговаря на поздравите на учителя няма никакво отношение към нейната работа.
   

оценка

+3 -0

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.