Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кога стана отново модерно да си славянин

Кога стана отново модерно да си славянин Снимка: Facebook, Squatting Slavs In Tracksuits
Клечащите славяни в анцузи Снимка: Facebook, Squatting Slavs In Tracksuits
Клечащите славяни в анцузи
Руски гопник Снимка: Wikimedia Commons, Панкратов Володимир
Руски гопник

В американската култура славянските държави в Източна Европа са едно безкрайно диво място, където светът съществува по свои, напълно лишени от логика правила.

Това се вижда в множество нискобюджетни филми, в които главните герои (американци) се озовават в "Дивия изток", където мъжете са свирепи и пияни, а жените - красиви, подмолни и могат да надпият всеки западняк. Там славянските държави се показват като изпаднало място на престъпност, поквара и останки от комунизма.

И докато с годините този тренд в американските филми започна да позатихва, тарикатският образ на славяните започна да се заражда отново от няколко години насам. Това са типичните "гопники" - клечащи, лошо гледащи момчета и момичета в анцузи, появяващи се в сайтовете за мемета и различни facebook страници през цели сайтове, посветени на славянската култура и история.

Така изведнъж се зароди отново една забавна, гротескна версия на славяните, които знаят 2 и 200, а баба им дори знае и 2000, а принадлежността към тази етническа група стана изненадващо модерна.

Цялата тази модерна протоидеология от мемета сатирични снимки и статии, разпространявани през 9GAG, 4chan, Facebook, Twitter и т.н. тръгва именно като пародия на това, което има като представа за държавите от региона. От снимките, извадени от руски сайтове за запознанства през бъзиците с тях, та до изграждането на нова, клечаща култура и един гротесков образ на тариката славянин, който вече е модерно да се нарича slav.

Този образ е дете на бившата работническа класа, която като деца отрасна в междублоковите пространства, ритайки гумени топки по циментови игрища или буренаци. Пораствайки обаче, той сякаш остава замрял замрял в 90-те - това е лошото момче с анцуга от квартала, което гледа лошо, пие като за 10 души, бие се като за 20 и може да изменти всички в радиус от поне 5 километра.

В Русия за този тип полукриминални персонажи има специален термин - гопник.

Гопниките са улични бандити, нискообразовани хулигани и улични момчета, които се изграждат и оцеляват из градовете на бившия СССР.

Гопникът е дребната риба в класическата източноевропейска крими йерархия. Неговият типичен дрескод включва анцуг (понякога в съчетание с кожени обувки), черно кожено яке, каскет, а за най-преуспелите – златен (или често само позлатен) ланец. Такива типове се заяждат с обикновените граждани, обират деца и пенсионери или просто правят мизерии. А когато не се занимават с някоя от тези дейности, "купонясват в квартала" - стоят клекнали и пият евтина бира или водка, "люпят" семки, мразят Америка и капитализма и се заяждат един с друг, съредновавайки се кой е по-голямата работа.

Така образът на модерният slav неусетно се преплита с този на гопника, описвайки един нов, специфичен типаж - източен гангстер, ама не точно. Разбира се съществуват и различни вариации.

В едната от тях модерният славянин е кримка. Може би не най-голямата работа, но вечно движи някакви схеми, които са на ръба на легалното, а често и отвъд него. Цигарата излиза от устата му, само когато се налага да отпие от водката или чашата компот, пратен от баба.

Друг специфичен образ е мъдрият slav - той си е откровено мълчалив, търпелив и откровен непукист. Докато другите се хвалят, той предпочита да пие, но когато говори или действа, всички наоколо остават впечатлени. Иначе казано - източната версия на "високия, мълчалив тип".

Още една версия е съвсем типичният гопник - психопат, за който всички предполагат, че вече е убил поне един човек. А за накрая е онзи slav, който се спуква от партита, пиене и глупости и винаги си навлича някоя нова щуротия на главата - вечен карък и несретник, за когото всички се чудят какво му е прецакано на горния етаж.

Не са за подценяване и различните женски образи в този модерен славянски архетип.

Те или са винаги модерни красавици, за които се знае, че някой ден ще си докопат някой богаташ, или твърде "дружелюбни" към мъжете, но добри по душа момичета, или бойни моми, за които знаеш, че не отстъпват по нищо на всеки мъж.

Разбира се, има го и образът на "бабушката", която винаги очаква внуците с богата трапеза, може сама да нацепи повече дърва от цял взвод войници и най-вероятно също е убила някого "през войната".

Всички тези карикатурни персонажи, на които човек се смее в интернет, обаче стават основа за нещо по-голямо - възраждането на панславянството. Популярността на тези забавни страници във Facebook, описващи колоритността на източноевропейските държави и техните верни синове и дъщери, е само първото стъпало.

Сайтове като Slavorum стъпват на него, но прокарва вече една малко по-сериозна линия. Там има материали за нещата, които обединяват различните славянски народи - общите моменти в езиците, културата, бита, историята и митологията.

Определено за типичното политическо панславянство, проповядвано от Русия (която се изявява като пазител на всички от тази етническа група), не може да се говори. Но определено е интересно тази културна вълна, създадена изцяло онлайн, и докъде ще се развие тя, особено в България.

Още от падането на комунизма насам, теорията за славянския произход на днешна България е сериозно оспорван исторически. Тогава започна да се говори за величието на българите, как е имало древна и забравена българска империя и т.н. Пикът на българското самосъзнаване извън славянските народи дойде през 2007 г., когато излезе и поредицата на bTV "Българите".

Днес вече национализмът в България е много по-силно развит, като масово хората се връщат към традиционната култура - шевиците, народните носии, музиката, фестивалите за фолклор, издигането на пантеон на българските герои и т.н.

Интересно е сега, на фона на новата онлайн култира на модерните slavs, дали ще видим едно връщане към славянската теория за произхода на българите, или ще се получи ново, смесено разбиране за патриотичния образ на българското.

 

Най-четените