"Нормалните" семейства са в рекламите | webcafe.bg
Webcafe

"Нормалните" семейства са в рекламите

Виктория Крумова 25.09.2012, 14:31 (обновена 26.09.2012, 15:57)
семейство

Най-важното е да се чувстваш обичан във всеки един ден от живота си

Преди години в една реклама за уиски се казваше, че традициите не са това, което бяха. Като пример за променения стереотип - двойка младоженци (just married) с булката, облечена в малка, черна, секси рокля...

В много отношения традициите не са това, което бяха. Съвремието изобилства от подменени норми, разбира се, видими само за онези, живели "преди", способни са сравняват.

Несъмнено институцията "брак" е сред претърпелите най-рязка промяна. За времето от онази стара реклама досега булките са дръзки не само по отношение на гардероба - булките все по-често липсват.

Типичните снимки с мама-татко-аз от магазините за фоторамки все по-упорито остават запазени само за изкуствените усмивки на моделите. Снимката мама-татко-аз (и кучето) е също по-скоро изключение.

Тъжно, но мисля обективно заключение е, че ролята на брака и семейството в съвременното общество по-скоро се състои в това да потиска нетрадиционните семейства на т.нар. самотни майки, самотни бащи, самотни баби, лели, домове за сираци или просто нежелани деца, приемни семейства, семейства на трудов договор - на полу- или пълен работен ден, семейства на хомосексуалисти, семейства на разделени, разведени, скарани, мразещи се, изневеряващи, отчуждени, озлобени, отегчени, отчаяни, живеещи комфортно и лицемерно като във (фото)рамка.

Почти не остана място за онези образцови, здрави бракове и семейства, каквито имат може би само нашите баби и дядовци. Какво държи двама души заедно в продължение на петдесет и повече години? Вътрешна или по-скоро външна е силата на привличането? И двете.

Връзките не се разпадат или оцеляват без стимули отвън. Баналните обич, разбирателство, търпение, неизбежните компромиси, децата - повод за всички оправдания, родителите - осакатявайки, мислейки само добро. И накрая най-мощният фактор - обществото, роля, поверена на целомъдрените съседи или още по-добре - на "родата", определящи кое е редно и кое не.

Може и да има здрави бракове, водещи до създаване на хармонични семейства. Може и да има деца с късмет, растящи в уютно и сигурно място, пълно с любов и обещания за безметежно бъдеще. Може и да има стабилни, както ги наричат, семейства, отглеждащи деца, които на свой ред ще създадат стабилни семейства, отглеждащи деца, които ще създадат...

И така докато не се появи някоя "черна овца", най-често жена, традиционно лишена от избор, напоследък вдъхновена от модерния феминизъм и няколко сезона на "Сексът и градът", която решава да се опълчи на съседката, родата, обществото и да не се омъжи. Избира да шокира всички и да гради нов модел семейство. Сама.

Вариантите за такова нетрадиционно семейство варират, често в зависимост от избора на биологичния баща - до каква степен би участвал в живота на това семейство. Какъвто и да бъде изборът на родителите - заедно или поотделно - той със сигурност бива обсъждан и критикуван от обществото. Свръх-аз, който, разбира се, отдавна и неотменно е приел нормата майка+баща.

Ако единият елемент липсва - напълно или частично - значи нещо не е наред. Нещо не е наред в тази градивна единица, нещо не е наред в обществото въобще. Вместо да възпитава у младите добрия дух на патриархата, вместо ясно да дефинира ролите на мъжа - да се грижи, и на жената - да сплотява семейството, нетрадиционното такова по-скоро развращава подрастващия, учейки го на нови, смели и все пак приети за неудачни модели.

Детето в едно типично, според мен, семейство от съвременното общество, често е "горкичкото", осакатено от полагащата му се доза обич, сигурност и най-вероятно самочувствие. Естествено, днешните реклами, внушаващи нови (или отчаяно опитващи се да върнат старите) традиции, неизменно включват усмихнатото семейство от онази рамка за снимки.

Както казах, ролята на "нормалното" семейство вече е само да потиска. Другите, различните, на които им се е случил друг живот, на чиито родители нещата не са се подредили съвсем като в реклама.

Със сигурност съвременното общество все още е далеч от наистина напредничавото, дори революционно мислене да приеме за "нормално" всичко съществуващо. Наивно мечтая за някога, когато ролята на брака и семейтвото - във всичките им удачни и неудачни форми - ще бъде да предлага на участниците в тях, и най-вече на децата (заради които изобщо има такива понятия), мечтая тази роля да бъде изключително да подкрепя.

Двамата (или повече) в брака, родителят (или повече) и детето (или повече) в семейството да се чувстват единствено и само сигурни и щастливи от това, че не са сами в намръщеното общество, да имат споделени дом, грижа, топлина и опора. И най-важното: във всеки ден от понякога нетрадиционния си живот да се чувстват обичани.

Oще: брак  дете  деца  обич  семейство  традиции 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 18.09.2013, 11:56

24 Citizen X | 16.04.201412:10

Уау, некои много насерьозно го зеха да си пазат модалното семейство.

На единия критикуващ (как' Минка) засега пасив от -9, на другия цели -17 точки.

Ей така обичат да наказват "нормалните"...

Интересно, намирисва на бегемами...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.08.2011, 08:28

23 Shylock | 16.04.201400:30

Лисицата казала:"Гроздето кисело"...Хора живяли като за последно,пропуснали естествената еволюция в живота си - рано или късно правят подобни удобни заключения и интуитивно се опитват да се изкарат "различни,бунтари...",абе изобщо авангардни персони...само че този 'бум" на нетрадиционните семейства/или направо липса на такива/ е минал доста отдавна след хипи вълната и след кратко лудуване нещата са се върнали по местата си....просто поради липса на по удачни и естествени...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.04.2012, 17:34

22 Meteora | 27.09.201210:29

Та, като споменахте за рекламите, давам 200 000 лева за главата на Мара от рекламата на "Бонукс"!
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 25.07.2011, 12:57

21 Мина | 26.09.201221:46

Какво пък толкова се впечатлихте от тая Спасова- изобщо не става дума за това в статията! Шокиран
   

оценка

+0 -9

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

20 Manuela Gerenova | 26.09.201221:31

Тази в огледалото от кой филм на Тим Бъртън са я изкопали? Малко бие на Булката-труп...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.01.2012, 18:03

19 паяка | 26.09.201218:24

удобство е думата
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.10.2011, 18:45

18 Ben Dover | 26.09.201217:46

Хм,много ми е интересно дали някой може да ми даде дефиниция на нормално семейство.И дали ще се намери семейство да покрие дадената дефиниция.Няма "нормални" семейства.Всеки си носи кръста и кирливите ризи.Навсякъде се крият проблеми и проблемчета.Никой не е идеален,а скандалите са част от сивото ежедневие.Кво значи нормален?Хипи,хапи,весела нация?
А като пък стана дума за 50 годишни бракове.Бях се захванал веднъж да направя собствено проучаване на какво се крепи такъв брак.След като разпитах около 20 двойки,открих,че цялата идилия се крепи на акъл.Тоест,бабчето командори,а дедика слуша.Не му е много забавно на човека,ама му е ясно,че бабата е права и трябва да се съобразява.Респективно бабчето го лъже от време на време,че дедика има някво право на избор.Дедика си вярва,щото така му изнася и всички са щастливи.А вечната любов къде остава ли?Вечната любов си е намерила някъде местенце между навика да си с определен човек и планината от хапчета за всички болежки дето ги гонят. Намига
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 29.08.2012, 15:03

17 Diana Dankova-Borisova | 26.09.201216:01

В рекламите няма нищо нормално - там всичко е "идеално".
Там не само семейстото, но и косата, кожата, домът са такива, че да те накараш да мислиш - "колко съм /сме зле - трябва и аз така (като в съответната реклама)..."
Което си е просто работата на хората от рекламните агенции.
Кой ще купи нов шампоан/паста за зъби ако му обяснят че неговата си е ОК, но пък може да пробва и този нов вид? Затова се казва че "само и единствено (едва ли не) с тези новите нещица ще си оправите проблемите".. а то вие си нямате проблем, но това никой не би ви казал това.
А и ако някой нарече "нормално" семейството от рекламата за прах за пране (мисля че беше REX) ... ?!

В края на краищата относно рекламите - всеки трябва сам да опита да прецени кое е добро/идеално за него и ако успее - да го оцени когато го има.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.11.2010, 10:19

16 Amor Mio | 26.09.201215:46

Това трябва да е огледалото на желанията "Еиналеж". Който е чел Хари Потър - знае.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.11.2010, 10:19

15 Amor Mio | 26.09.201215:43

Вики, смука, та смука от пръстите или от не знам какво си и накрая стигна до извода, че "Както казах, ролята на "нормалното" семейство вече е само да потиска."
Трънки и глогинки.
Аз без мъжо не мога. Заедно делим товара на живота и ми е по-леко.
   

оценка

+0 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.