Когато учениците станат учители | webcafe.bg
Webcafe

Когато учениците станат учители

Webcafe.bg, по сп.TIME 28.03.2013, 17:17 (обновена 31.03.2013, 10:35)
Ученик

Проектът Independent иска да реформира образованието

"Някои от съучениците ми казват "Мразя химията" или "Мразя математиката", но всъщност те мразят часовете по тези дисциплини и начина, по който се преподават," обяснява бъдещият абитуриент Мат Уолън.

Понастоящем момчето пише роман. Това е забележително за един 17-годишен ученик, ала още по-забележителното е, че той има само един учебен срок, за да завърши своето литературно произведение.

Уолън е част от проекта "Independent" (от англ. - независим) на гимназия "Monument Mountain". Той е създаден и управляван предимно от ученици като него и представлява „училище в рамките на училището". Програмата с продължителност един учебен срок вече се реализира за трета година, а по време на образованието си Уолън е участвал три пъти и е успял да подобри значително успеха си.

"Занимавам се с писане откакто съм в гимназията, но оценките ми дълго време страдаха от това, защото бях посветен на писането, вместо на училището," споделя Уолън. Това се променило, когато един негов съученик създал идеята за проекта "Independent" в гимназията в Грейт Барингтън, Масачузетс.

Сам Левин, който понастоящем е студент в Оксфорд, стартирал програмата през 2010 година. Недоволен от учебната си програма в училище, Левин се оплакал пред майка си колко нещастни са той и приятелите му. Тя отговорила: "Тогава защо сам не си създадеш твое си училище?" Така и постъпил, пък макар и чрез малки стъпки.

Докато е ученик в девети клас, Левин създал градина, за която се грижат единствено и само ученици. Градината все още функционира и произведените в нея плодове и зеленчуци се даряват на нуждаещите се семейства в градчето.

След като забелязал отговорността и привързаността, с която съучениците му подхождат към създаденото от самите тях, Левин се убедил, че те са способни да влагат повече време и енергия в своето образование - стига да научават неща, които действително ги вълнуват.

"В училище наблюдавах пълната противоположност. Учениците дори не полагаха задължителния минимум усилия, за да получат прилични оценки. Нещо не се вписваше в цялостната картинка - това бяха същите ученици, които с готовност ставаха всяка сутрин в 7:00 часа, за да работят в градината без заплащане, а не искаха да учат или да правят експериментите в училище," споделя Левин.

"Видях какви невероятни неща могат да бъдат постигнати в гимназията, стига учениците да са достатъчно мотивирани и заинтересовани от нещо".

Левин бързо спечелил подкрепата на Майк Пауъл, който и до днес оставя главен съветник на проекта. Двамата печелят одобрението на управителя и на директора и успокояват родителите, за да стартират експеримента през 2010 г.

На какъв принцип работи проектът

Тъй като учебният план се съставя от самите ученици, програмата продължава да се развива постоянно, но базовите условия си остават едни и същи. Учениците участват в програмата в рамките на един учебен срок и, с някои малки изключения, не учат по дисциплини извън нея.

Всеки клас се състои от средно по 10 ученика, някои от които са пълни отличници, а други са на ръба да бъдат изключени от гимназията. Трима до четирима училищни съветници са на разположение на учениците за консултации и съвети, но до голяма степен остават встрани от проекта.

Срокът е разделен на две, като първите девет седмици се набляга на естествените и социалните науки.

Всеки понеделник сутринта, учениците формулират един основен въпрос с помощта на своите съученици. Например "Как растенията от различните части на планината се различават помежду си?" или "Какво предизвиква иновациите?" Учениците прекарват останалата част от седмицата, проучвайки този въпрос и създавайки презентации, в които обобщават своите открития, а на края на седмицата ги споделят със своите съученици, които им задават въпроси и отправят критики.

Учениците сами отговарят за изпълнението и организирането на своя график и за създаването на изследователските си планове

"Учителите са солта на земята. Те са невероятно ценни и незаменими, аз просто си ги представям с различна роля в сравнение с тази, която изпълняват в момента спрямо учениците," обяснява Левин. "За мен те трябва да са по-скоро треньори".

Втората половина на срока е посветена на литературата, езикознанието и точните науки. За първите две дисциплини, всеки ученик избира по един роман, който целият клас трябва да прочете до края на седмицата. Изборите варират от произведенията на Кърт Вонегът до тези на Оскар Уайлд.

Авторката на "Как да разберем какво ще стане детето ни?" Сюзън Енгел разкрива, че осемте романа, избрани там през втория срок на 2011 година, значително надвишават средния брой книги, които се преподават в средностатистическата американска гимназия за цяла година.

Защо системата е сполучлива?

"Това, което най-много ми харесва в проекта Independent, е че той подхожда към ученето по начин, по който обикновените гимназии не успяват. Тук се учиш, а не те учат," обяснява Уолън. Поемайки контрол над образователния процес, учениците са принудени да мислят креативно и да разчитат на собствения си талант, за да успеят. Начинът на обучение е подобен на това, което ще се очаква от тях в университета или на работното място, когато сами трябва да взимат информирани и независими решения.

Работещите в училището твърдят, че програмата е също толкова полезна и за самите учители. "Проектът предоставя възможности както за проблемните ученици, така и за тези на върха на академичните постижения. Виждала съм ученици, които са посредствени и дори слаби при нормални обстоятелства, но с помощта на програмата постигат невероятни успехи," споделя Лиса Болдин, училищен съветник в областта на науката към проекта.

"Като учител и на мен ми се налага да мисля за разнообразни и интересни теми в областта на науката, в зависимот от това, върху което работят учениците ми. Работата ми по проекта стимулира любовта ми към науката по много по-различен начин от традиционното преподаване".

И все пак, проектът не е лишен от своите предизвикателства

Левин получава над 200 имейла всяка седмица от ученици, родители и училищни администратори с въпроси за това как да приложат програма, подобна на проекта Independent и в техните училища. "Мисля, че хубавото на всичко това е, че всяка една такава програма ще изглежда по различен начин в различните училища," коментира той.

Той се надява, че проектът Independent ще продължи да предизвиква съвременните теории за образованието и ще помогне на учители и управляващи да мислят по-креативно за това кои са най-добрите начини да се образоват младите хора. Разбирането за това трябва да доведе до системни промени, които създават повече възможности за децата да получат образованието, което ще им послужи най-много.

"Едно нещо е да помагаш на отделните училища - така се случват много промени, ала същевременно дългосрочната цел и по-голяма амбиция на проекта е да се направят цялостни промени в образователната система," споделя Левин.

Oще: образование  сащ  учебна програма  училище 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 14.11.2012, 20:08

1 Cvetan Nichev | 22.04.201321:17

В милитаризираната държава на Фридрих Велики, се приема за първи път задължително образование на деца от 5 до 13 годишна възраст.Пак там се създава първата детска градина в 1840г.Усилията на съвременната държава за намаляване на възраста при постъпване в училище,не се дължат вече на милитаризацията на обществото,а на изискванията на икономическата система.Обхващането на индивида в системата на производство и потребяване,налага неговото превръщане в консуматор на знание още от детска възраст,което предопределя и неговото бъдещо поведение.Социализирането на детето чрез потребителската култура ,означава възпитание на бъдещ потребител.По този начин то се разглежда като бъдещ ресурс на системата,като средство което винаги е на нейно разположение.Икономическата мобилизация на индивида –ресурс чрез съвременните технологични средства в демократичната държава,надминават по ефективност и обхват, тоталната мобилизация в тоталитарната държава.Винаги на разположение на системата още от раждането,включено в разчетите на статистическите центрове и мениджърските програми за обучение,детето и детството вече не се разглеждат като автономен период от живота на човека,а като подготовка за ролята на консуматор и производител.Икономиката на знанието и иновациите премахват периода на детството ,като израз на скороста с която се скъсява времето между поколенията.Това налага перманентен процес на обучение ,който започва в най ранна възраст,и завършва с края на физическото съществуване.Ако времето е пари,а детството е извън икономическото време,това означава загуба на ресурс-време-пари.
През 19 век се налага мнението че детството като период не е само преход към света на възрастния,но има самостоятелна ценност.Сега този период се отъждествява, с наложените културни модели на консуматорското общество.Децата имитират моделите на поведение на възрастните.Те като че ли нямат търпение да станат като тях.Да се симулира света на възрастните,означава че неговете ценности са наложени на децата под формата на подражание.Подготовката за социалната роля е подтиснала присъщите детски интереси и светоусещане.Стремежът за трансформиране на физическата акселерация в социална,е израз на репресивната логика на системата,която разглежда „безгрижното детство”като период лишен от ефективност и полза.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.