И Албания влиза в Балканската война за туристи | webcafe.bg
Webcafe

И Албания влиза в Балканската война за туристи

Webcafe.bg, по материали от чуждестранни издания и "Труд" 29.10.2013, 12:01 (обновена 31.10.2013, 08:10)
албания

Снимка: © swissinfo.ch

Албания беше застроена с бункери по време на комунистическия режим на Енвер Ходжа в 70-80-те години на миналия век. Днес те са атракция за чуждестранните туристи

Албания, която се отвори за света от близо 20 години, се кани да заеме своето място на пазара за туристи на Балканите. Какво се кани да предлага - девствени плажове на Адриатическото си крайбрежие, което се кани да застроява внимателно, прекрасни планини, непокорени и от римските легиони, любезни хора, чисти хотели, ниски цени.

Албанската агенция по туризъм беше създадена тази година, но амбициите й са да подобри рекламирането на страната, която в момента е една от най-неразвитите в туристическо отношение райони на Европа.

Боклукът - битка от първа необходимост

Говорителят на правителството Ентон Дераж, който две години е бил съветник в Министерствота на туризма, казва: "Най-големият ни проблем е управлението на отпадъците и всички чужденци го виждат. Работим по изграждането на система за обезвреждане на отпадъците и всяка година провеждаме кампании къде и как да се изхвърлят. Този проблем няма нищо общо със системата или инфраструктурата, а с манталитета. Ще отнеме време да се повиши информираността на хората за този проблем".

Боклуците наистина са същинска напаст и са разхвърляни по най-живописни места. Найлонови торбички и смет от всякакъв вид може да се намери в реки, край пътища, в задните части на къщите. И когато вятърът духа в грешната посока, неприятната миризма от изгарянето на боклуци на сметищата кара гостите на хотелите да затварят прозорците си.

Бункерите се преобразяват в туристическа атракция

За да се рекламира като туристическа дестинация, през последните няколко години Албания инвестира в изграждане и подобряване на инфраструктурата в туристическите райони: пътища, водоснабсяване, здравеопазване.

Дори хилядите албански бункери, изградени по време на тоталитарния режим на Енвер Ходжа през 70-80-те години на миналия век, с които е осеяна Албания, са пуснати като атракция. Нощувката в тях струва 8 евро. Част от тези близо 100 000 бункера, пръснати до плажовете, в планините или между къщите се реновират и превръщат в хотели по силата на специална правителствена програма, гласувана м.г.

В опит да се справят с презастрояването

Приетият през 2011 г. закон за устройството на територията е насочен към предотвратяване на незаконното строителство, извършено в голям мащаб в крайбрежните градове като Саранда, Дурас и Вльора. Големите проекти като ваканционни селища сега трябва да получат одобрението на Националната комисия за планиране. "Ние искаме да избегнем застрояване на цялото крайбрежие по начина, по който това се случи в Черна гора например", казва Дераж.

Албания разполага с плажна ивица, чиято дължина е почти колкото българската - 350 км (нашата е 354 км - бел.р.), и също като у нас и там преобладават равнинните терени, което позволява изграждане на цели курортни комплекси. Друго преимущество на страната е дългият летен сезон, който започва през май и приключва през октомври. Да не забравяме и ниските цени - средната цена за нощувка със закуска на семейство в апартамент в 4-звезден комплекс на първа линия до морето е 35 евро в разгара на сезона.

Намеренията на албанските власти са да развиват и т.нар. "плажен туризъм", но не от масовия тип, познат от Испания и Гърция, става ясно от изявлението на Дераж.

Догодина предстои да бъде приет първият в историята на Албания устройствен план на крайбрежието, който предвижда застрояване с 2- и 3-етажни сгради. В момента ваканционните имоти там се продават на цени от по 400-600 евро на квадратен метър.

Новата стратегия за туризма, която предстои да бъде одобрена, ще насърчава пешеходния туризъм, планинския и агротуризма, както и културни обиколки. Албания има три обекта, включени в Световното културно наследство на ЮНЕСКО: руините на античния град Бутринт и градовете-музеи от османско време Аргирокастро и Берат.

Заради забраната външни лица да пътуват из Албания през последните 20 години, туризмът и хотелиерството са сравнително нови отрасли за страната и липсва опит в тази област.

Дераж обяснява, че дори няма как да се събират конкретни статистически данни за туризма и не е ясно от броя на чуждестранните посетители каква част от тях идват за бизнес и каква - за туризъм. Хотелиерите крият нощувки и не желаят да сътрудничат на Министерството на туризма, което събира и обобщава данните, но засега сме толерантни и не оказваме натиск върху тях, казва той.

Броят на мерцедесите ще ви изненада

Нещо, което впечатлява всеки новодошъл в Албания е големият брой мерцедеси - и в градовете, и по селата. Няма как да не се зачудите кой може да си позволи такава скъпа кола в една от най-бедните страни на Европа - и колко от тях най-вероятно са откраднати. Факт е, че хората очевидно искат да си наваксат за 40-те години на режима на Ходжа, при който частният транспорт беше забранен.

Но онова, което несъмнено прави поразително впечатление, е кипящото навсякъде строителство. Данните на албанската статистика показват впечатляващи ръстове на строителството през второто тримесечие на 2013 г. спрямо първото - 52.3%. Албания е като огромна строителна площадка - пътища и магистрали се строят навсякъде, както и жилищни сгради по крайбрежието и в градовете. Но много от тях стоят недовършени - дали защото са незаконни или парите са свършили, никой не може да ви каже. Резултатът е, че провинцията е просто обезобразена от тях.

С всички тези родилни петна на трансформацията си по пътя на пазарната икономика обаче амбицията на Албания е да влезе в Балканската война за туристи. И вече го прави.

Oще: адриатика  албания  европа  крайбрежие  море  туризъм  туристи 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 18.09.2013, 11:56

2 Citizen X | 29.10.201317:43

Планинският път южно от Вльоре през природен парк Комбетар, та чак до Саранде е една от най-красивите области, които съм виждал по света. През Май планинските върхове са все още със снежни шапки, докато на километър по-долу, покрай брега са едни от най-приятните плажни ивици с фин пясък.

Туристическият плаж на Вльоре бе вече претъпкан - музика каквато се сетиш от чил до реге. Хиляди мацки, много от тях топлес, шезлонги на общо ползване. Много усмивки, много слънчево настроение от една възродена нация с определено самочувствие.

Да, има го и момента на липсващите табелки, на свършващия в нищото път и "absolute wilderness", но нали заради това не ходя на почивка в Германия?!? Кул

Бтв, като се мушкате по бункерите внимавайте за змии. Има доста...
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 11.05.2010, 18:26

1 Крив Макарон | 29.10.201315:06

Миналата година бях в Албания на велопътешетвие и като цяло останах с много положителни впечатления. Да, има доста боклуци, но е нищо в сравнение с България през 90-те. Пътищата бих ги оценил като нормални, освен ако не тръгна да търся под вола теле. Но тогава и в нашата страна има примери, които мога да посоча като катастрофални.
Албанците като хора са много отзичиви и положително настроени. Проявяват силно любопитство, и щом разберат, че идваш от България обикновено те приемат приятелски. Свързват ни все още с Христо Стоичков, световното от '94, и Димитър Бербатов. Друга разпознаваема българска личност е Азис.
Малко бях изненадан и от навиците на шофьорите непрекъснато да ползват клаксон, но разбрах, че по този начин те просто сигнализират за намерението си да предприемат изпреварване, или да навлезнат в кръстовище. И това по никакъв начин не предполага агресивно поведение...за разлика от България, където клаксона со ползва като псувня...
Единствено малко лошо впечатление ми остави, че когато питам за цени веднага ми казват цена в евро, и щом кажа че имам леки, ми казват пак същата цена. Но 1 евро = 135 леки, което означава, че ако се съглася да платя в еврно цената ще бъде с около 35% по-висока. Друго интересно за Албания е, че понякога трудно можете да се разберете на английски. Там върви италиански, и се налага от време на време е трудно да се разберем. Изключение беше град Елбасан, където според Уикипедия все още има българско малцинство, и когато казвахме числата на български ни разбираха без проблеми.
Относно мерцедесите определено много глупости се говорят. Пълно е със нови автомобили от различни немски, френски и италиански марки. Но ако видите автомобил на 15-20 години, обикновено е Мерцедес. Явно имат здрава ходова част, и това е причината за дълголетието им. Става въпрос за прагматизъм, и е много различно от демонстрацията на комплексарцина.
   

оценка

+3 -0

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.