Мост в остров - Лъвов мост и... | webcafe.bg
Webcafe

Мост в остров - Лъвов мост и...

Гергин Борисов
30.10.2013, 15:04 (обновена 01.11.2013, 15:11)

1 от 5 снимки Назад Напред

1

На вашето внимание - масивните сгради в два квартала

"Може би нищо не трябва да правим?", пита риторично Диков (главният архитект на София Петър Диков - бел.р.), чакащ всички да сведат виновно глави. А в същото време, на екрана в залата на общината, пред погледите на членовете на Архитектурната комисия към Столичен общински съвет, на симулацията на подобрения и улеснен трафик около островния мост с естетическа градина, се трупа задръстване...

От няколко месеца в архитектурните и урбанистични среди горещо се коментира Лъвов мост. Той е казус, който активира гражданските и експертни сдружения да изкажат позицията си. Отвореното писмо, публикувано от Група Град, Сдружение Велоеволюция, Гражданска Интернет Инициатива Спаси метрото, Сдружение Трансформатори, Сдружение Градски транспорт и инфраструктура, Гражданска Инициатива За обществен и релсов транспорт и Мрежа за гражданско действие до кмета на Столична община, остана като глас в пустиня.

Всичко това - в потвърждение на тезата, изказана в него, че Столична община няма кадровата, експертната и най-вече - мениджърската компeтентност, да защити собствените си проекти и предпочита мълчаливо да ги придвижва и да игнорира обществените реакции, отколкото да анализира казаното от тях и да се съгласи да промени методиките си на предварителен анализ, върху който се базират разходи за милиони левове.

Общината не е еманация на злото. Напротив. Ако не друго, то тя е олицетворение на българския преход: огромно бюрократично валмо, задушаващо и малкото инициативност, зародила се нейде из туловището ѝ. Проектанти, проектиращи без концепция, анализатори, ровещи за данни без задание, транспортни експерти, планиращи градския транспорт без цялостно проучване за пътникодвижението в града.

Целият капацитет на Столична община се изчерпва до това, когато се поставят важните въпроси за ефективността на дадено решение, да се извадят по-детайлни и слънчеви рендъри на същото неефективно такова.

Което отново ни връща на Лъвов мост: всичко започна с една картинка, пусната от избрания изпълнител, без знанието на Столична община. Картинка, представяща знаково градско пространство, преструвайки се, че е завършен проект, който ще се започне, едва ли не, след дни, за която нито кметът, нито главният архитект, са дали съгласието си. След бурята от становища и критики, ни бе представена алтернатива, която е същата, но с повече цветя.

Междувременно Група Град все още държи на сайта си алтернативна разработка за Лъвов мост, която съдържа в себе си стила на съвременна транспортна комуникация и запазва елегантната и непрекъсната връзка на Лъвов мост с останалата част на града.

Общината предлага изграждането на два автомобилни моста, с по две платна с широчина около 10 метра и обща дължина около 150 метра. Иначе казано, Общината предлага, площад Лъвов мост да бъде кръгово със светофари и обживяна пешеходна зона в средата - прецедент в световен мащаб и провал навсякъде, където някой е имал смелостта да го реализира.

Ще го повторя отново, за да бъде ясно: кръговото на площад Лъвов мост ще е със светофари. Т.е., от гледна точка на шофьорите, нищо няма да се е променило - преходът от Сливница към гарата ще минава през един светофар, в обратната посока - през два. Кръгово със светофари - защото нищо не казва "да усвоим едни пари", като да построим инфраструктура за милиони, с която решаваме само един от общо три проблема. Ето ги и тях по ред на номерата:

1. Пробив Данаил Николаев

150 метра булевард от никъде до никъде пред Централна автогара София бе обещаното начало на реализирането на булевард, планиран още в средата на миналия век. Свързващ Централна със Сточна гара, пробивът е проектиран, за да разтовари Лъвов мост.

Липсата на този булевард е основната причина всички автобуси от Централна автогара да се редят в колони, и всички автомобили, правещи ляв завой на Лъвов мост, да го задръстват.

Как това се отразява на симулациите, направени за аргументиране на проекта? Никак. Симулацията показва Лъвов мост така, сякаш "Данаил Николаев" никога няма да се реализира. Защо това е проблем? Защото според някои независими изследвания, след реализирането на пробива, броят на шофьорите, завиващи от бул. "Мария Луиза" към Сточна гара няма да намалее от 800 на 300, както твърди арх. Диков, а на нула. Това предизвиква въпроса доколко парите, вложени в съответното кръгово, си струва да не бъдат инвестирани в "Данаил Николаев".

Спомене ли се за пробива, арх. Диков започва да го описва като невъзможен, защото "забърсва" цели "два квартала с масивни 3-,4-,5-етажни къщи". Така ли е в действителност? Не. Четириетажната сграда за отчуждение е само една. Триетажните са две, двуетажните - две, едноетажните - три и пететажните - нито една.

В същото време, половината от изброените сгради или са в окаяно състояние, или необитаеми, така че стойността на отчуждението им няма да натежи толкова на бюджета на общината.

На срещата в общината, арх. Диков изказа мнението си, че между Лъвов мост и "Даниал Николаев" няма никаква връзка, което ме кара дълбоко да се замисля като как арх. Диков е успял да аргументира "Данаил Николаев" преди пет години, като главен разтоварителен маршрут за Лъвов мост, а сега изведнъж е установил, че връзка няма...

2. Траншеи по бул. "Сливница"

В предложението на енигматичните проектанти, създали проекта на Столична община, фигурират два тунела под бул. "Мария Луиза" с обща дължина от над 200 метра. Над тези тунели трябва да се реализира програма за трайно озеленяване, което означава потъване на покривната плоча с минимум 1 метър и общо потъване на платното с 6 метра от нивото на терена.

От друга страна, предложението на Група Град е те да бъдат заместени с открити траншети и бул. "Мария Луиза" да ги премоства, като запазва широчината си от 28 метра, или иначе казано - тунелите под бул. Мария Луиза да са общо 78, не 224 метра. Това предложение също така позволява началото на рампата за тази траншея (която ще е и по-плитка с един метър) да започне много по-близо до площада и скъсява дължината ѝ.

3. Сточна гара

Арх. Диков неведнъж изтъкна: "Сточна гара е най-инфарктното кръстовище по "Сливница" и реализирането на "Д. Николаев" ще го направи невъзможно.". Остава загадка, защо тогава не се започне именно от него, а се почва с Лъвов мост... Ще дочакаме ли, като граждани на града, и като данъкоплатци, отговори на тези въпроси? Не е ясно. И като казах данъкоплатци, нека обсъдим и цената:

Цена на проекта

Оценката на Столична община за проекта възлиза на 23 милиона лева. А според арх. Диков, разликата между двете предложения (на все още непредставените на широката общественост и стриктно пазени в тайна проектанти и това на Група Град) е 350 000 лева. 146 метра по-къс тунел, 1/3 декар по-малко мостови конструкции, по-къси и плитки рампи към траншеите и всичко това - 350 000 лева.

Заключение

Абсурдни аргументи, мост в остров, пешеходна зона насред активно движение, градски транспорт без концепция, кръпки, смехотворни естетически решения, които никой няма да има време да разчита, защото ще е твърде зает да оценява опасността от пресичането на велоалея (за пешеходците) или на пешеходен поток (за велосипедистите).

Пред Архитектурната комисия, арх. Диков за пореден път се опита да вмени на гражданските организации вина, чрез финтовете на обратната психология, че едва ли не, те с нежеланието си да дват картбланш на недоносени решения, пречат на развитието на града.

А какво ли ще вменява утре, когато се окажат - за пореден път - прави?

Oще: петър диков  софия 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 29.12.2012, 10:07

18 Борката | 04.11.201310:07

qhasper,
в София няма интегрирана система за управление на светофарните уредби.Има система за видеонаблюдение на трафика и реакция при кризи.
За картата с инженерна инфраструктура - такава няма.
1.Можеш да влезеш тук:
http://maps.sofproect.com/oup/default.aspx
-трябва да си намериш имота и да активираш параметрите ,които те интересуват "кутийките в ляво"
При този вариант получаваш информация за имота, актуална към 2009г.,въпреки, че се ъпдейтва по-малко.
-зони на застрояване
-застроителни параметри
-инж.инфраструктура
2.Отиваш в съответната община и търсиш техническа служба в частност-техника, който открива стр.площадка"дава линия и ниво".В повечето случаи тези техници са наясно с инж.инфраструктура на района за които отговарят.
3.Ако е необходима не само информация ,а и официални документи:
3.1.Агенцията па кадастъра-скица от кадастъра 30 лв,3дни-необходими нот.акт и лична карта.
3.2.ЧЕЗ-98лв.,30дни-нот.акт,скицата от кадастъра,лична карта-15kW
3.3.Софийска вода-128лв,14дни-нот.акт,скицата,л.к.
Ако имота не е в регулация се цупят ,но са длъжни да ти дадат становище-настоявай.
Ако не се оправиш ,сканирай скицата и ми я пусни на мейла-ще ти дам инфо.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 30.01.2011, 15:21

17 qhasper | 04.11.201300:36

Понеже тука май има запознати хора да питам - в София да речем има ли динамична регулация на движението и как са сметнати светофарите, ако е статична? Светофарите могат ли да се настройват от някъде централно или тва се прави на парче според необходимостта? Като карам освен по някое време да пуснат някои кръстовища на жълто, не съм забелязал интервалите да се менят при различна натовереност на движението.

Също - има ли откъде да видя в нета планове на канализацията, водоснабдяването, електропреносната мрежа и подобни неща?

А тия дето си мислят, че няма кръгови със свотофари по света - има Google Earth, да отворят и да видят как се пресичат например магистрали в Англия. Има и други странни решения като това например 51.25043 -0.59622
Забележете колко е малко всъщност кръстовището и има 2 кръга. Няма там светофари, спокойно Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.02.2012, 21:17

16 Von Bl | 03.11.201308:05

>Вон,ти няма откъде да знаеш това,сигурно < Ама от къде ще знам, въобще какво е дори урбанизация? Какво са обезлюдени селища, колко процента от населението на големите градове е приходящо...все неща дето, само ти ги знаеш? Много щастлив
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 29.12.2012, 10:07

15 Борката | 02.11.201320:17

Значи такааа...Плътността на урбанизацията е отношението на застроените и усвоени площи към цялата площ на държавата и отнесено към кв.километър.Но тъй-като ,Вон,ти няма откъде да знаеш това,сигурно си мислиш за плътност на заселяване.
Дори и да е така ,по спомен - Ню Йорк около 10000 д на км2,Париж около 26000д. на км2.,Малък Лондон 14000д на км2.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 29.02.2012, 21:17

14 Von Bl | 02.11.201319:34

>

13 Борката | 02.11.201318:14
Бичкия,за С.Америка не знам,но предполагам,че плътността на урбанизация на квадратен километър е ниска < Ниска е баба ти, щото е стояла в мазето? Много щастлив Иди и виж, бе Борка...не е скъпо? Въпрос
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 29.12.2012, 10:07

13 Борката | 02.11.201318:14

Бичкия,за С.Америка не знам,но предполагам,че плътността на урбанизация на квадратен километър е ниска и,че разполагат с лукса да имат достатъчно свободна площ за входящо-изходни артерии.
Като цяло не мога да се сетя за държава решила проблема с трафика си изцяло.
Иновативни решения се дават в момента в Дубай от една швейцарска фирма,но там финансовия ресурс е почти неограничен-зад гърба им е Саудититска Арабия и донякъде се постига намаляване на задръстванията.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.12.2010, 06:25

12 Bichkiiata | 02.11.201317:18

Борката

Виждам, че ги чаткаш нещата, имам един въпрос: Аз съм лаик в пътното строителство, винаги съм се чудил, защо в Северна Америка, абсолютно никъде няма регулиране на потока с кръгово движение? По принцип в Северна Америка са се учили от грешките на Европа в абсолютно всички аспекти на животът, това включва и проектиране на градската улична система.
Туй лято се качих на Триумфалната арка и гледах потокът от коли който пак се забиваше макар и в неработен ден, е то там там се събират 12 булеварда, няма светофари, не знам какво е в делничен ден.

Това за дето писах кръгово със светофари беше бъзик, магистрала Тракия свършваше пред Ст. Загора с кръгово движение регулирано със светофари....
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.12.2012, 10:07

11 Борката | 02.11.201307:32

Идеята за кръгово движение със светофари не е нито странна ,нито нова.Изход и вход от Баркинг за Изт.Лондон - 3 бр.кръгови ,Дагенхам - 2бр.,Уолтамстоу-3 бр. ако щете и кръговото пред Пикадили съркъс-всички регулирани със светофари. На практика е невъзможно да се постигне ефективен пропускателен режим при липса на светофари в кръговите в повечето от страните с работеща икономика. Дори се стигна и по-далеч,като Тоуър Хамлетс нареди всички по-голями строителни супермаркети в Грейтър Лондон да работят сутрин от 5.30.
Това разбира се е необходимо само и единствено при предпоставката на ръст в икономиката и предприемчивите хора.
Точно за това е абсолютно излищно да се прилага където и да е в България.
Напъните на Диков във всеки конкретен по-голям инвестиционен проект,касаещ София, е в две направления.Първото е да се закачи към проектирането чрез приближени проектантски фирми.Второто е да се надуе обема на СМР така,че след избора на изпълнител да съществуват оптимизационни решения или иначе казано да има чалъм за отчисления.Примери-дал Господ.
С това,разбира се, съм далеч от идеята да не се прави нищо.
Полезното решение го има и то не е необходимо тепърва да се умува какво е то.Трябва да се копира и приложи, но решаваща част от него е консултации с независими експерти,представляващи хората в дадената община или район.
Е точно тука се бърка в джоба на овластените крадци.Разбира се има необходимост и от съответния закон,ама като знам,че крадците в парламента са с порядъци по-палави от тия в общината,хич не съм оптимист,относно въпросния.
А сега някои пичове ще наливат бетон ,та ушите ще им плющат.Да са живи и здрави.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.02.2012, 21:17

10 Von Bl | 01.11.201319:48

Въобще не е бедна! Трионче...там е даже студиото на Лили Иванова! Това е "Драс маала" ама некой си е повревал, че е синдик или иноватор Въпрос Много щастлив
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 10.12.2010, 06:25

9 Bichkiiata | 01.11.201319:14

Бухахаха, след като България направи уникалният прецедент непознат в световен мащаб: бивш цар-министрър председател, сега ше тръшнем светът с кръгово движение + светофари.

Вон преди години имаше един див проблем: кметсвото на Монреал искаше плавно да разшири една централна градска част с идеята да направи огромна зона за културни мероприятия (построиха нова огромна опера , филхармония, джаз фест зона) и да избута сума стриптийз заведения, барове, бардаци и червени фенери, всичко това естественно принадлежащо на собственици. Имаше диви ревове заплахи, как го направиха в държава къде частната собственост е абсолютно над всичко не знам?
Т.е. начини има Софийска обшина не е толкоз бедна.
   

оценка

+3 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.