Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Свободата като трън в очите

Смелчаците предизвикват революции първо в умовете на хората
Смелчаците предизвикват революции първо в умовете на хората

Освен че е силно чувствителен на тема патриотизъм, българинът много се пали когато някой изрази негативно мнение за светините, които началното образование възвишава до божественост.

Увереността ми в тези твърдения се потвърждава от реакциите на хората, когато кажа, че Вазов е скучен, а творбите му са обект на прекалено много внимание. Допълнително убеждение получих и от реакциите, които предизвика името на преименувания късометражен филм "Ботев е идиот".

Революция

Малко след средата на XIX в. властващата система на Балканския полуостров е била тази на Османската империя. Българите са били само една от множеството народности, населяващи въпросната империя. И, като много други, сме искали свобода, независимост и откъсване от системата на османците. Единственият начин българският народ да постигне желания режим на самостоятелна държавност е била революцията.

Речниковата дефиниция на думата революция е "насилствено осъществен коренен преврат в обществено-икономическите условия, при който се сваля от власт един режим и се установява друг". В условията на Османската империя, потисничеството и погазването на права и ценности е било видимо за малцина просветени.

Едва някои от тях са имали смелостта да станат водачи на революцията, която тогава е представлявала масово насилие в най-физическия смисъл на думата. Инструментът, който прави революцията възможна, са масите, които са слепи за неправдата.

Революционер

Смелчаците, които поемат инициативата и предизвикват революции първо в умовете на хората, които се страхуват дори да помислят, че нещата може да са различни, а после и в обществено-икономическите условия, всъщност са революционерите, които остават в историята. Това са хората, които рискуват да оберат пешкира на властта, още в зародиша на обрата.

Революционерите на България е трябвало да се борят с един оглупял и забравил народ, който е бил потискан от системата в продължение на векове. Това е наложило писането на възторжени стихове за родината, организирането на революционен комитет, с който да разпространяват идеята и е довело до подготовката за истинска война. Пешкирът на властта в случая е бил един - смърт. Което води до великата алтернатива - да постигнеш целената свобода или да намериш смъртта.

През XXI в. системата може да се поддаде и от голям брой кликове върху бутон в Интернет. Днешните революционери рядко рискуват дори свободата си. Вместо комитети, те имат Интернет, свобода на словото и законови норми, чрез които защитават исканията си пред европейски институции. Единствената пряка прилика с ерата на Ботев е състоянието на народа - оглупял и смачкан от системата.

Идиот

Съвременните революционери съвсем лесно могат да се превърнат в идиоти, ако използват методите на Левски и Ботев. В този смисъл и с повече въображение - Ботев е идиот, както почти всеки, чиито методи използваме едно към едно след 140 години история. За съжаление, повечето българи се държат като папагала директор от филма и не осъзнават, че светът е променен, системата, комуникацията и методите са други.

Това, което е същото, е важността на идеята за свободата, която незабравените и незабравими герои са защитавали. Идеята е била и винаги ще бъде все толкова важна, но реалната свобода се променя. Преди 140 години за свободата хората е трябвало да дават живота си, докато сега се иска просто интелект и постоянство.

Краят на революцията

Въпреки че твърдението "Ботев е идиот" е крайно и вероятно цели създаването на медиен шум, то стъпва на нещо важно. Докато българската система е забила във възхваляването на възрожденските герои, тя не оставя място за лични мисли в хорските глави. В същото време системата забравя, че Ботев е бил същият трън в очите на тогавашната система, какъвто са и различните и гласни хора днес.

Революционерите на XXI век, също като Ботев, предизвикват системата - както в лицето на иституциите, така и в лицето на масовия човек. Също като преди, предизвикателството е да покажат различното, да наложат идеята за него и да я отстояват докрай. Моментът, когато масите се усетят, че различното е правилното и преборят системата, то тогава революцията е завършена.

 

Най-четените