Миналото лято дъщеря ми работи на 12-часов работен ден, без почивки, дори когато беше болна, а накрая я излъгаха с парите | webcafe.bg
Webcafe

Oще нямат 18 години, а искат да работят...

М. Атанасова 25.05.2011, 10:25 (обновена 26.05.2011, 10:02)
Момиче и момче в Борисовата градина

Снимка: © Стоян Георгиев

И тук идва моментът - а защо да не работим през лятото? Пак ще има време за излизане, но ще имаме и средства, и то спечелени от нас...

Mайка съм на момиче на 17.5 г. и на момче на 16 г. И двамата съвсем скоро завършват училище и пред тях стои едно лято, което не знам дали мога да нарека със сигурност "прекрасно".

Защо ли? Да преброим алтернативите им за това време: до обед плаж, следобед кафе, вечер излизане... Нещо друго да се сещате, защото нито аз, нито те - не.

И на двамата това не им звучи добре, защото освен скуката и безцелното шляене, това изисква и пари, които ние, родителите, със смешните си заплати, няма как да им дадем...

И тук идва моментът - а защо да не работим през лятото? Пак ще има време за излизане, но ще имаме и средства, и то спечелени от нас.

Веднага им отговарям: Деца, за това има два пътя - сив и бял. Белият, законният, е с толкова тежка, усложнена и безсмислена процедура, че и аз да бях работодател, и аз щях да я подмина, особено като знам колко пълнолетни безработни чакат.

Остава сивият, и по него поемат огромна част от връстниците на моите деца. Работят по цял ден - без почивки, без договори, за жалки пари, които дори не получават напълно в крайна сметка...

Миналото лято дъщеря ми работи на 12-часов работен ден, без почивки, дори когато беше болна, а накрая я излъгаха с парите... Винаги има информация кога минават проверки и всички като нея се крият. И на кого да се оплачем, като и за нас е предвидена глоба?

Това е положението, това постигнаха с абсурдните закони "за защита на детето"... Вие чели ли сте ги? Всичко е направено само за да се вземат някакви пари от такси и разрешителни - и последното нещо, което е важно, е детето, което е здраво и разполага с много свободно време, да си изкара някой лев през лятото... Е, не става така.

Питайте познатите си, тези, чиито деца са непълнолетни, законно ли работят през лятото, по колко часа, взимат ли си парите, и се замислете защо се стига до това положение. И ако някой каже, че този проблем засяга малка част от децата, греши, ама ужасно много...

Oще: деца  лято  осигуровки  пари  работа 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 23.05.2011, 00:58

20 Shash | 29.05.201120:38

И аз си мисля, че няма лошо да се поработи лятото. Аз само веднъж съм работила така, изцяло по мое желание. Документите ми бяха готови за няколко дни, работодателите бяха абсолютно съгласни всичко да е законно и вземах 7-часови смени предиобед. Но тук трябва да отчета факта, че съм от малък град и родителите ми се познаваха както с управителя, така и с някои служители от Агенцията по труда. Смее се В големите градове процедурите със сигурност отнемат повече време и ще е добре това да се промени. И аз не приемам за нормално едно дете да работи като грешен дявол по 12 часа на ден и накрая да го излъжат с парите. Затова родителите трябва да се намесват и да имат грижата всичко да протича в рамките на указания със закона ред.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 17.12.2010, 18:10

19 Hristo Petrov Mourtazov | 26.05.201118:08

Хич не е тромава процедурата! Описана е от един коментиращ на предишната страница.
След завършването им на 8-ми клас, винаги съм държал децата ми да работят един месец през лятото. Колкото изкараха, още толкова им давах аз за морето. Научиха се на трудови навици, на трудов ред и дисциплина, на работа в екип и ред други отговорности. Никога досега не съм чул въпрос от типа: "Ама ти защо така с нас, като бяхме ученици!?". Значи, доволни са останали.
А дали има коментиращи, които да са ходили по селскостопански бригади през лятото и есента като ученици или студенти!? Не можеш да продължиш годината, ако не си бил на бригада. Заради тези полезни навици държах децата ми да поработват. И не съжаляват.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.03.2010, 12:34

18 Ицо | 26.05.201111:04

Подкрепям Nikola Aslanov
Да се разреши законно работа ако и навършил 10 години.
И съответно да не се вдигат годините за пенсия.
И проституцията да се разреши, но да е законна и да се плащат данъци и да им се води трудов стаж.
Така и ученичките ще си изкарват законно пари.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.09.2010, 23:02

17 fALLEN | 26.05.201109:04

интересно явнление наблюдавам - всичко под 18 се натиска да работи, а в мига, в който навърши 18 -- започва да гледа, как да се скатае от работа или пък изобщо ако мое да не работи. Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 11.08.2010, 22:54

16 Nikola Aslanov | 25.05.201122:22

Аз предлагам всеки навършил 10 години да има право да работи! Като пълнолетните! Без никакви правила такси и други такива абсурдни закони за защита на детето (интересно авторката дето пита дали сме ги чели - тя дали ги е чела), проверки, такси (кви па такси има - добре е авторката да уточни) шменти капели които тормозят бедните работодатели. Тъкмо ще понатрупат опит и малко трудов стаж, че и без тва пенсионирането отива към 70-80 години, да свикват.
Ко ше каете, тайфа, разумно предложение, а?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.04.2011, 21:50

15 Tihomir Zhekov | 25.05.201119:37

Когато бях 16 годишен и супер се кефех, че вече имам паспорт, лятната ваканция, баща ми ме попита:"Ти искаш ли да ходиш на море това лято?" "Да, разбира се" "Тогава съм ти намерил работа в един ресторант да миеш чинии за месец и половина, правя го за да се научиш как да си харчиш парите ,когато отидеш, а аз ще те стимулирам допълнително" Не че родителят ми нямаше финансовата възможност да ми осигури дори 3но повече от това, което изкарах там, но след този случай нямаше лято, което да не искам да работя, било то каквото и да е... е вярно тогава беше 1992. После, като студент редовно обучение, пак работех каквото намеря и когато имах време, защото това ми осигуряваше финансова независимост...Сега вече съм далеч от България и опитът ми страшно ми помогна, виждам българи които, като дойдат и започват да питат: "Ама и в събота и неделя ли ще работим?" "Ама няма ли обедна почивка?" "Ама кога ще ми платят, а шефа ме порязал с парите защото ходих 4 пъти да пуша в работно време...възмутен съм" и т.н.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.10.2010, 20:21

14 корейче | 25.05.201118:27

В моя град има лагер-школа по физика и биология, която е напълно безплатна. Далеч по-добре е за един ученик да ходи там, където не само ще научи нещо, с което в бъдеще може да пробие в чужбина, но и ще създаде приятелства з ацял живот, ще преживее незабравими мигове.
Ако все още се чудите толкова къде да пратите децата - ами има разни младежки обмени в чужбина, има организации, които се занимават с това да пращат децата насам-натам, като даже им поемат разходите. Това пак е по-добро от миенето на съдове.
Ако пък толкова държи да работи едно дете, нека да стане доброволец, има достатъчно организации, а може и сами да се организират за някаква полезна инициатива. Така хем ще общува с по-интелигентни хора от разни работодатели мошеници и колеги хамали, хем ще се научи да е полезен за обществото, хем пък ще създаде контакти. Не разбирам защо му е на един непълнолетен да изкарва пари, хайде разбираемо е, ако е много бедно семейството, но иначе има далеч по-добри начини за запълване на свободното време на подрастващите. Имам предвид на тези подрастващи, които искат не да станат продавачи, сервитьори и чистачки, а които искат да учат и да се развиват. Останалите да си работят, но дори за тях е по-добре да правят друго, не пари, докато са малки. Цял живот пари ще изкарват, нека преди това да се съсредоточат върху други неща от развитието си.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.05.2011, 17:46

13 Arisild | 25.05.201118:21

Не съм съгласен с част от написаното в статията:
1. Процедурата по искане на разрешение от Инспекция по труда не е тромава - при подадено искане от работодател, придружено със задължителните по наредба документи отговорът се получава в рамките на една седмица.
2. Наказанията по КТ са за работодателите, а работниците не подлежат на санкция освен по отношение неспазване правилата за безопасност при работа.

Авторката на статията явно толерира и насърчава собствените си деца да работят незаконно след като е знаела, че дъщеря й работи без разрешението на контролния орган и без трудов договор.

Българското законодателство предвижда специална закрила за труда на непълнолетните и в тази си част съответства на закрилата предвидена в законодателството на всяка една страна-член на ЕС. Не е казано, че непълнолетните не могат да работят в свободното си време, но закрилата е по отношение на това, което биха моглида работят и по отношение на условията на труд. Или може би искате деца да работят в секс-шопове или като сервитьорки в стриптийз-барове?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

12 Mile Manolov | 25.05.201116:54

Не ни обягва. Света има нужда от роби. Дали са мексиканци, сомалийци или бантустанци няма значение. Държавата дори да създаде перфектни закони и организация следяща спазваето "капитала" му се налага да си гледа интересите.
Живеем в капиталистически държави, а мислиме като преди дваесе годин.. И така не мое и кура в путката и душата в рая.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.12.2010, 06:25

11 Bichkiiata | 25.05.201116:44

Нещо ви убягва идеята на статията, аз не размишлявам в/у това дали да се бачка или не на тези години, а на факта, че държавата с уебаната си система и кодекс на труда регламентирано създава роби. Смилат достойнството и самоуважението на хората от непълнолетна възраст , създават такава психологическа настройка, че никой да не си търси правата, бачкала по 12 часа болна и накраят не и плащат, ей това ме вбесява. Това после се прехвърля и в активната възраст масово хората бичат по 12 часа, а им се плащат 8, застраховат се фиктивно, ... Да им сера на профсъюзите и цялата робска система.
   

оценка

+0 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.