Рекламата на туризма - пари за нищо | webcafe.bg
Webcafe

Рекламата на туризма - пари за нищо

Румяна Гочева , в. "Сега" 12.09.2011, 09:39 (обновена 13.09.2011, 08:14)
Созопол

Снимка: © Стоян Георгиев

Не е ли ясно вече, че вместо да набляга на рекламни мероприятия, държавата трябва да се погрижи за качеството на т.нар. национален туристически продукт...

Рекламирането на България като туристическа дестинация прилича на луната - има си тъмна и светла страна. Докато чиновници отчитат похарчени милиони и колосални успехи в популяризирането на българските забележителности и курорти, страната ни получава съвсем безплатно прослава в местни и чужди медии като Меката на алкохолния туризъм и свободните нрави.

А ресорното министерство МИЕТ продължава да налива пари в едни и същи изтъркани от много употреба оръжия за лъскане на имидж - клипове и брошури с познато до болка съдържание.

Само от началото на годината ведомството на Трайчо Трайков е обявило обществени поръчки за близо 4 млн. лв., като част от тях вече са възложени. Те са свързани с изграждането на щандове, отпечатването на брошури и анализирането на ситуацията в сектора. Всяка от тях е любопитна сама по себе си, а ефектът е повече от спорен.

Причината за това е, че например трудно би могло да се пресметне колко от чуждестранните туристи у нас са дошли само заради някоя от рекламните брошури. Доказателство за това е и фактът, че само през последната година икономическото министерство е похарчило над 4 млн. лв. за анализи в областта на туризма.

След като ведомството на Трайков отчете три от обществените поръчки, свързани с това, се оказа, че проучванията са твърде условни. Един от изпълнителите дори направил откритието, че туризмът ни има силни и слаби страни. Друг изследовател пък стигнал до извода, че германците планират отрано ваканцията си, а ние все чакаме последния момент. Неща, които са ясни и без да се налага някой да плаща милиони, за да ги установи.

Практиката да се поръчват и плащат подобни дейности обаче продължава и тази година. От началото на 2011 г. са обявени 4 търга, свързани с туризма. Първият от тях е за сравнително скромната сума от около 116 хил. лв. Той е за изработването на външна реклама за България като модерна туристическа дестинация в рамките на Световната купа по ски алпийски дисциплини за мъже в Банско в края на февруари. Със задачата се нагърби фирма "Български ски пул" ЕООД, а самата поръчка включваше изработването на външна реклама по трасето на състезанието и свързаните с него площи и други.

Ефектът, разбира се, надали би могъл да бъде определен, но остава успокоението, че спортната проява събра в Банско хиляди чужденци, които, ако не са останали учудени от строителния бум в курорта, биха могли да се върнат отново.

За да измери ефекта на рекламите, министерството на икономиката е договорило с фирма "Национален консултант по обществени поръчки" ООД да изработи документи за възлагане на обществена поръчка за анализ на състоянието на туристическите информационни центрове и за проучване сред туристическите предприятия.

Поръчката е за малко над 16 000 лв., като с част от тези пари ще разработи и стратегия за бранд на дестинация България. Добра идея, стига тези документи да се изпълняват, което обаче у нас се случва повече от рядко. От години в България се правят най-различни стратегии за развитие на туристическия бранш, чиито цели страната ни да се превърне в рай за почивка остават по-скоро в сферата на вероятностите. На този фон обаче експертите от министерството на икономиката не се отказват от харченето на пари за всевъзможни инициативи за стимулиране и насърчаване на почивките у нас.

Една от любопитните от тях е поръчката за колосалните 2.1 млн. лв. озаглавена със скромното "Изготвяне и разпространение на нискобюджетни рекламно-информационни материали". Както е видно обаче, самата поръчка никак не е евтина. Тя е разделена на 13 части, като при всяка от тях ще се изработят отделни рекламни материали, свързани с различните видове туризъм.

С част от тези пари ще се отпечатат дипляни "Софийски туристически район", "Рило-Пирински туристически район", "Родопски туристически район" и т.н. Ще има и реклами за голф туризма, спа и балнеотуризма и др.

С почти толкова сериозен бюджет може да се похвали и друг търг на министерството на икономиката. Срещу близо 1.4 млн. лв. ще бъдат изградени национални щандове за представянето на България като атрактивна туристическа дестинация във Великобритания, Германия, Русия и Украйна. Участието на страната ни на подобни изложения и разполагането на щандовете обаче почти винаги са съпроводени със скандали. Последният от тях е от март тази година, когато със заповед на икономическия министър Трайчо Трайков се откри малка обществена поръчка за такъв информационен щанд, но в Букурещ.

Привидно изглеждаше, че процедурата е обявена по правилата, но една малка подробност в края на документа постави под съмнение добрите намерения на министерството. Заповедта на Трайков бе издадена на 9 март, а за краен срок бе обявена датата 10 март. Иначе казано, ако искат да представят страната ни на въпросното изложение, фирмите трябва да подготвят цялата документация в рамките на 24 часа. Разбира се, в случай че някоя от фирмите не е била предупредена предварително. Догадките какво се е случило всъщност остават. Фактите обаче показват, че на търга са се явили фирмите "Стройтек" ООД, "Нойзи Дизайн и реклама" ООД, "Юрапел Комюникейшънс" ООД и "Експо Вижън" ООД, които по традиция участват във въпросните състезания.

Едва ли обаче с участието си на изложения и рекламни брошури страната ни ще се прослави по света като туристическа дестинация. Съвсем друг е въпросът какво се случва с печално известния национален туристически сайт, чиято изработка глътна колосалните 2 млн. лв. преди 3 години.

Икономическото министерство трябва да спре с мисленето на дребно и веднъж завинаги да разбере, че харченето на пари само защото ги има, не е най-доброто решение. А въпросът, дали парите са европейски или от държавния бюджет, също не е толкова важен. Важен е единствено резултатът, който до момента не е особено видим.

Не е ли ясно вече, че вместо да набляга на рекламни мероприятия, държавата трябва да се погрижи за качеството на т.нар. национален туристически продукт - басейните да са чисти и безопасни, а не да засмукват деца, плажовете да са свободни от мутри, да има разумно количество чадъри и свободен достъп, хотелите да са в пълно съответствие с броя на звездите си, а ресторантите да не сервират онзиденшни кебапчета, ракия "направи си сам" и салата "нитратен удар".

sega.bg

Oще: имидж  миет  реклама  трайчо трайков  туризъм  туристи 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 05.07.2011, 05:49

1 Илкнур Ибрям | 14.09.201106:53

Добре де, къде е логиката да инвестираме в някви изследвания и да рекламираме прочутия си алкохолен туризъм? Имаме 1000 и кусур годишна история и природни забележителностти събрани на такава малка площ, не е ли малко по-логично да инвестираме там? Инфраструктура (ако някои ми обясни как се стига до Белоградчишките скали, ще го почерпя една ракия), информация и маркетинг на тия места...

Струвами се, че там точно може да се привлече качествения турист, на които да му се предложат добрите услуги. Да не говорим, че тези места все още са непокътнати от мутри, лоши управители и собственици, масово строене на хотели и такива подобни все характерни особенности за българския туризъм.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.