Не съм виновен за Възродителния процес | webcafe.bg
Webcafe

Не съм виновен за Възродителния процес

Никола Николов 23.08.2012, 12:01 (обновена 24.08.2012, 17:40)
Тодор Живков, тато

Снимка: © БТА

Информацията, че срокът за разследване по делото за Възродителния процес, известно от 1990 г. като „дело № 1", е удължен с три месеца, след настояване на „Федерация Справедливост" и организациите на българските изселници в Турция, отново извади предраматизираното отношение на една част от обществото по темата. Казвам предраматизирано, защото за човек на 24 г., на колкото съм аз, вменяването на вина на всички българи за това събитие, е твърде обидно и нелепо.

Не точно по повод тази новина, уважаваният от мен журналист Емил Спахийски пише в статия за „Труд: "Възродителният процес е едно от най-унизителните неща, които българите сме правили някога. Ние обаче никога не намерихме сила и честност да осъдим това злодеяние".

Вадя този абзац от иначе съвсем балансирания контекст, поради една причина: той показва колко много се самозабравяме в идеята да сме идеални откъм толерантност с цената на това да прехвърляме на всяко следващо поколение тезата, че сме склонни да бъдем ужасно зъл народ. А всъщност възприемането на Възродителният процес, който вече бе осъден в декларация от парламента за „форма на етническо прочистване, извършено от тоталитарния режим", е нищо повече от удобен политически инструмент и все по-малко има връзка с настроенията на обществото. В това общество живеят хора, родени след 1989 г., за които е непонятно защо трябва да бъдат засипвани с вина, след като не носят никаква отговорност, дори като свидетели, за случилото се.

Във въпросната декларация (която през юни парламентът отказа да отхвърли след искане на "Атака" и Коалиция за България), се призовава българското правосъдие и главният прокурор да направят всичко необходимо да бъде приключено делото срещу виновниците за т. нар. Възродителен процес. Опитът той да се покрие с давност прехвърля вината от конкретните виновници върху целия български народ, е записано ощев документа. Колкото и да е закъсняло подобно послание, не можем да отречем, че то все пак е факт. Че делото срещу виновниците (някои от тях почиващи в мир) няма да бъде приключено с присъди е ясно, но има политическо говорене по темата и на мен ми е достатъчно. Човек, за когото българските граждани от турски произход са просто хора - бедни или богати, манипулируеми или не, образовани или не толкова - като голяма част от „другите" хора в тази страна. Има обаче такива, които не са съгласни с подобна декларация и те също имат право - независимо дали заради свои крайнодесни възгледи или като реакция срещу обременяване на паметта ни.

Освен това, като роден след соца, смятам, че няма как да бъде тотално осъдено събитие от това време, след като все още има явна носталгия по Тодоро Живков - също неразбираема за новите поколения). Така че нека спрем с натякването какви сме престъпници спрямо мюсюлманската кръв в тази страна.

Да, Възродителният процес е бил ивращение. Но не извършено от българския народ, а от една политическа класа. И ако някой извън тази класа иска да се чувства виновен за това, защото си бил затворил очите, аз не искам. Не искам това чувство за вина непрекъснато да подклажда и антитезата - тотално отричане на това събитие или омаловажаване на неговата безумност и с всички тези наши конфликтни емоции да оперират политиците. И да се стигне до модела във Франция, където възхвалата на военни престъпления или на престъпления срещу човечеството може да бъде наказана с 5 години затвор и с глоба до 45 000 евро.

Толкова е и сумата за непризнаване на арменския геноцид, заради което в края на м. г. турският премиер Реджеп Тайип Ердоган обяви, че страната му въвежда пакет от политически и военни санкции срещу Франция след като беше одобрен законопроект, с който се криминализира отричането на това историческо събитие. (За справка - у нас парламентът, при приемането на проект за декларацията, която осъжда Възродителения процес, за пореден път отхвърли проекторешение за признаване на геноцида над арменците в Османската империя от 1915 до 1922 г). По повод на това Ердоган заяви: "Франция изби 15% от алжирското население, започвайки от 1945 г. Това е геноцид" и обвини тогавашния френски президент Никола Саркози, че "раздухва омразата към мюсюлманите и към турците за предизборни цели". Във Франция живеят около 500 000 души с арменски произход и те се смятаха за ключов източник на подкрепа за Саркози и партията му Съюз за народно движение преди президентските и парламентарните избори.

Саркози не ги спечели, но това е поредното доказателство, че думата „геноцид" никога не се използва за чисти цели, а за политически, създаващи напрежение между етносите и вменяващи вина. Възродителният процес, колкото и добре и обективно да провериш исторически, е тема, която винаги ще кара новите поколения да се чувстват като в небрано лозе. Затова ме оставете да се чувствам виновен за това, че морето ни е бетонирано, че връстниците ми рецитират чалга или че въпреки отворения свят пред нас, се заключваме пред излъчващите Борисов телевизори. Но не и за нещо, което не сме си избрали за минало.

Oще: вина  възродителен процес  общество  поколение 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 28.02.2012, 12:47

45 Boicho Boichev | 26.08.201223:08

Известно ли вие, че голяма част от турците и досега си пазят българските имена?А доста от тях най-напред си върнаха турските имена, и после пак българските.Най вече тия които пътуваха из чужбина.Е, това насила ли е и "възродителен процес" ли е?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 11.04.2012, 01:12

44 Battleground | 26.08.201219:49

Възродителния процес си беше нормална и необходима мярка!!!

Сега по-добре ли е?

Турците си създават фирми и наемат само техни хора на работа...
Дистанцират се от Българите!
Предполагам на много от Вас това, не се е случвало, но когато сте сами на масата с няколко Турци, едва тогава ще разберете, какво е да си сам сред хора.
Никакво уважение или толерантност!
Нямат дори културата да разговарят на Български, а си говорят на Турски все едно, Вие сте длъжни да го знаете.
Разпространяват се като бълхи в козина и превземат всичко!
Принуждават малкото Българи в северните части на страната да научат Турски език защото си говорят така и не обръщат внимание, дали го разбирате или не, а това какво е?

Не е ли расизъм това?

Аз съм напълно съгласен с действията на Тодор Живков!!!

Съгласен съм също с действията на Хитлер, който е искал да прочисти земята от Евреите, колкото и грубо да звучи.
Тия "племена" са завоеватели и няма да се откажат от това!
Свикнали са да превземат и контролират народи...
Да ги поставят на колене пред тях.
Така, че не осъждам действията на нашите, а тия на другите, които така или иначе си остават фанатици, гадове.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.02.2012, 12:47

43 Boicho Boichev | 25.08.201220:34

Докато има антикомунисти,ще има комунисти.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.05.2012, 18:29

42 Антикомунист | 25.08.201210:24

Локумът е разтяган само и единствено от комунистите - 4е ще смели да станем ,като Югославия...

Никога нямаше да станем,защото те са изкустшена държава,каквато СССР /преди да ги обединя насилствено комунистите през 30 те години в една Велика Югославия с мегаломански мераци) са си били независими и Словения и Хърватска и Босна и Черна Гора...

Сърбокомунистите го образуваха това чудовище Тъпославия(което го имаше на картата само 46 години)!

Другари комунисти,гледайте по-назад във времето,света не започва през 1945 защото тогава сте изклали милиони и сте се качили на кормилото на власттта!!!

България никога нямаше да стане,като съветския урод Изродславия...

ЧАКА СЕ ИЗВИНЕНИЕ ЗА ВЪЗРОДИТЕЛНИЯ ПРОЦЕС ИЛИ НЕ ИСКАЙТЕ ДА ПИШАТ В УЧЕБНИЦИТЕ ЗА РОБСТВО(ЩЕ СЕ ПИШЕ СПРАВЕДЛИВО ЗА ПРИСЪСТВИЕ ДРУГАРИ КОМУНИСТИ....СПРАВЕДЛИВО!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.02.2011, 13:01

41 Plamen Petrov | 25.08.201200:29

Жалко е че тук няма малко по големи момичета и момчета които са били свидетели на този "локум" който разтягат вече толкова години.
ЗАДАЙТЕ си въпроса ЗАЩО беше необходим този "възродителен" процес. Ако някой от вас разбере истината ще го оправдае. И се радвайте че беше само това, защото тогава бяхме на път да станем ЮГОСЛАВИЯ, ако не сте забравили какво ста там.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 12.09.2011, 23:11

40 Vankata_820 | 24.08.201221:56

До Fedar:
Да, не трябва да се прави разлика между българи и турци, като граждани на РБългария, освен ако те самите не се дистанцират от нея, а за в миналото, предполагам си прав!!!Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.09.2011, 23:11

39 Vankata_820 | 24.08.201221:51

Do Fedar:
Да така е, но интересното на тези ракети и системата им на изстрелване беше, че можеха едновременно да поразят една и съща цел!Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.08.2012, 20:13

38 iskam promqna | 24.08.201220:21

На сладка държавна служба гъмжи от пенсионирани полицаи, военни и други номенклатурчици. Младите хора емигрират със семействата си – няма как да се реализират. Това не е справедливо! Пенсионерите получаващи заплата от държавата да избират – ИЛИ заплата ИЛИ пенсия, НО НЕ И ДВЕТЕ!
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 25.07.2011, 12:57

37 Мина | 24.08.201220:00

Младеж, поправи си правописните грешки...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.02.2012, 12:47

36 Boicho Boichev | 24.08.201216:41

А междувременно си минаха почти 30 години от тези събития.Кого да съдим-умрелите?Тая изстинала манджа някой не спира да я претопля.ДПС беше на власт в няколко правителства, но не пожела да разрови тая мръсотия.Може би защото добре знаеха колко е миризлива тая история.От края на тоталитарния режим минаха повече от 20 години-ние не спираме да чоплим и да ровим.
Сигурно защото в настоящето сме цъфнали и вързали-примерно състоянието на човешките права в България сега е ...супер ,блестящо ,оправихме сегашното , пък тръгнахме да оправяме миналото.
добре, историята на всеки народ, преминал през тоталитарен режим е трагедия-съучастниците в престъпленията на всеки тоталитарен режим са милиони.
И все пак животът продължава-и в Италия и в Германия, и в Източна Европа.
Другото е лудост-да си мислим и мечтаем,как всичко ще се върне назад, и което се е случило няма да се случи.
   

оценка

+1 -1

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.