По ръба на престъпното | webcafe.bg
Webcafe

По ръба на престъпното

Радослав Стоянов 27.09.2012, 11:54 (обновена 28.09.2012, 11:50)
Българи юнаци

Снимка: © Getty Images

Ако признавахме свобода само на популярните гледни точки, то що за свобода признаваме тогава?

Знаете ли кое е общото между Мишо Шамара (Биг Ша) и протестите в ислямските държави срещу скандалния филм за пророка Мохамед? Аз ще ви кажа: проблемът с приемането на свободата на изразяване като демократична ценност.

Една от темите на тази седмица е образуваното наказателно производство срещу рапърите Биг Ша и Сарафа.

Член 108, алинея 2 от Наказателния кодекс на Република България гласи: "Който по какъвто и да е начин опетни герба, знамето или химна на Република България, се наказва с лишаване от свобода до две години или с глоба до три хиляди лева".

Текстът на песента на рапърите гласи:

"От трите цвята най-много обичам бялото./Зеленото го пуша и съм high./ Не прекалявам с нищо, щото I dont wanna die, die./ Червеното е като мензис, като кисела мацка с Тойота Авенсис".

Какво точно значи да "опетниш" знамето или химна на републиката? Какво значи да ги "поругаеш"? Опетняване ли е да изгориш флага или да го замериш с кал? Поругаване ли е да го изпуснеш на земята?

Свободата на изразяване е фундаментална човешка свобода. И тя трябва най-пламенно да се защитава именно що се касае до непопулярни гледни точки. Защо? Защото, ако признавахме свобода само на популярните гледни точки, то що за свобода признаваме тогава? То значи да признаем само това, което ни е удобно и да не допуснем критика, да не допуснем друго мнение, друга гледна точка.

Една демокрация е силна тогава, когато дава свобода за изява на всички мирни демонстрации, без значение колко дискомфорт ни носят или доколко не сме съгласни с тях. Никои символи не са и не могат да бъдат "свещени" и от там - недосегаеми, защото всеки символ е проекция на някакво съдържание, на нещо, което стои зад него.

Ако някой критикува това, което стои зад символа, то и критиката му може да бъде символна и да се изрази чрез употребата на същия този символ. Ако някой има причини да критикува нещо, негово право е да изкаже критиката си, а право на другите е да се съгласят или не.

Свободата на словото е фундаментална демократична ценност, защото тя гарантира обществения дебат по проблемите. А демократичните общества са приели, че свободният дебат в обществото по важните проблеми е единственото легитимно средство за постигане на решения по тези проблеми.

Несъгласието и непопулярността на една гледна точка не могат да ограничат критиката и дебата върху нея. Ако това можеше да стане, - без значение дали "отклоняващите се" от мнението на мнозинството са 49 или 0,49 процента - то значи че отричаме правото на свобода на изразяването.

Свободата не може да оцелее, ако допускаме изключения, защото някой не е съгласен с дадено мнение. Това е така, защото всеки ще иска да ограничи свободата на тези, с които не е съгласен, и в крайна сметка няма да остане свобода за никого, освен за най-силния.

Всеки от нас възприема някои неща като "безспорни" и "свещени" - националното знаме, пророка Мохамед или Лейди Гага. Но това, че ние приемаме нещо безкритично, не може да задължава никой друг сляпо да се съгласява с нас. Хората имат свободна мисъл и воля, индивидуален опит и преживявания и от там - различни гледни точки.

Ако една група от обществото - без значение дали тя е количествено или властово малцинство или мнозинство - може поставя мораториум върху определени мнения, тогава говорим за диктатура и тоталитаризъм.

Тук някои ще възразят, че да сравняваш цветовете на знамето с морално отхвърляни от мнозинството неща, е обидно. Може би е така. Словото е нещо могъщо. То може да накара хората да предприемат действия, да причини болки и страдания, да окрили и спаси. Да, обидата и унижението за низки и не просто безполезни, но и вредни. Те не допринасят с нищо за обществения дебат, когато унизяват достойнството на личността.

Клеветата също е лишена от такива свойства. Но когато словото говори за обществено значими въпроси, и когато то е част от творба, характеризираща се с художествена условност, нередно е да търсим да го ограничим само защото наранява чувствата ни.

Да изгориш флага на държавата си, защото не си съгласен с нея, с нейната политика и това, което флагът символизира в момента, не е престъпно. То е част от свободата на изразяване. Държавата не е константа. Днес политиката и ръководството й е едно, утре друго. Да приемем символите на държавата за свещени значи да приемем това, което те символизират - държавата и..

Oще: държава  изразяване  константа  мишо шамара  сарафа  свобода  свобода на словото  флаг 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.08.2010, 14:58

16 don Pozo | 28.09.201210:45

Атанасова е повредена. Съгласен съм с Димчо. Абе, някой да среща думата
"знаме" някде? Някакви цветове и ГЕРБ разбира се. До колкото знам това е
лична организация на ББ.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 28.09.2012, 10:14

15 Dimcho Dimanov | 28.09.201210:14

Биг Ша е невинен!
Безвусицата не е престъпление.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.09.2010, 14:22

14 Pavur Pezev | 28.09.201210:06

Eдин истински ряпер-гангста,требе да го прострелят минимум два пъти,да го гепят минимум 5 пъти за наркотици и да направи минимум един порноклип.За отстрелването мога да се цаня и аз,отивам да изровя стария Драгунов от мазата.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.02.2012, 12:47

13 Boicho Boichev | 27.09.201223:24

Прекрасна статия!Съгласен съм с всяка дума.
“Всяко поколение трябва отново да завоюва свободата”-Роналд Рейгън.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

12 Thea Atanasova | 27.09.201221:23

Тоя Шамар няма ли къде да си скрие грозната и проста главица и повече да не се показва никога? Каква "песен" е това? Това няма нищо общо с песен и тоя няма нищо общо ни с рапър, ни с певец, ни с българин. И преди ми беше противен, но сега вече съвсем го намразих. Но то в крайна сметка един човек за да те привлече с нещо, трябва да покаже поне някакви умствени заложби. Иначе се получава едно голямо насиране като при индивида Биг Ша. Сееш простотия и лайна наляво на дясно и очакваш да се случи какво? Едно голямо НИЩО!!!
   

оценка

+2 -3

Регистриран на: 17.11.2010, 12:35

11 vanko | 27.09.201216:32

На този смешник кой му обръща внимание??? Какъв рапър??? Каква песен???
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 30.03.2011, 14:10

10 Ivan Milushev | 27.09.201216:24

Охоооооооо Аморемио Много щастлив Без да съм герберист мога да позная ти за коя червена ,предателска пасмина си даваш бюлетината Много щастлив Започват с Б и завършват на СП Много щастлив
   

оценка

+1 -2

Регистриран на: 27.09.2012, 16:00

9 Петър Илиев | 27.09.201216:21

"Да изгориш флага на държавата си, защото не си съгласен с нея, с нейната политика и това, което флагът символизира в момента, не е престъпно. То е част от свободата на изразяване. Държавата не е константа. Днес политиката и ръководството й е едно, утре друго. Да приемем символите на държавата за свещени значи да приемем това, което те символизират - държавата и..''

Да изгориш националния флаг Е престъпно!Това не е част от свободата на изразяване!Всеки има право на лична позиция и право на протест,но тези права не се изразяват в поругаване на националните символи!Не е нормално подобна мисъл да минава през ума на който и да било българин!Нямам отношение по темата с Шамара,но този последен абзац е силно неприемлив!"Да приемем символите на държавата за свещени значи да ....."....Първа страница от Конституцията!
   

оценка

+2 -2

Регистриран на: 15.11.2010, 10:19

8 Amor Mio | 27.09.201216:18

Ако във следващата версия включи и жълтото по гащите на управляващата партия - вече никой няма да се сети за трибагреника.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 15.11.2010, 10:19

7 Amor Mio | 27.09.201216:14

Човекът пее и за синия цвят - пее за морето и мастилото. Тук пак ли трябва за знаме да ровим?
   

оценка

+1 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.