Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

За възрожденския дух и технологиите в българското образование

"Парадоксалното е, че децата често не знаят, че тези хубави джаджи могат да се използват за учене, защото са свикнали да ги използват за съвършено други неща. Но ако го няма учителя, няма значение каква техника има в стаята." - казва Маги.
"Парадоксалното е, че децата често не знаят, че тези хубави джаджи могат да се използват за учене, защото са свикнали да ги използват за съвършено други неща. Но ако го няма учителя, няма значение каква техника има в стаята." - казва Маги.

Образователната система не е нещо абстрактно. В нея работят хора. И ако ги няма тези хора с наистина възрожденски дух, просто няма как да се получи. Особено когато говорим за българската образователна система, в която треските за дялане са безброй.

По този въпрос с Магданела Делинешева сме на едно и също мнение. Маги е директор "Програми за уилищно образование" в Junior Achievement Bulgaria - международната организация, която вече 20 години работи за предоставянето на иновативно и модерно образование от най-ранна възраст до университета.

По професия Маги e учител. Филолог и икономист, тя има над 15-годишен педагогически опит. В момента се занимава със създаване на учебно съдържание основно в направленията финансова грамотност, предприемачество и дигитални компетентности.

Освен добри преподаватели, знаем, че имаме нужда и от осъвременяване на образователния процес у нас, превръщането на преподаваната материя в по-достъпна за учениците. Новите технологии в училище са не просто силно препоръчителни, те са неизбежни.

През последните години, заедно със своите дългогодишни партньори от Samsung, Juniour Achievment разработва иновативната платформа www.smartclassroom.bg, която дава възможност за прилагане на смесено обучение (blended learning), съчетаващо успешно предимствата на класната стая и онлайн средата.

Друга добра новина е, че над 22,000 страници ценни документи и снимки са вече дигитализирани в рамките на партньорството на Държавна агенция „Архиви" и Samsung България. Всички те са достъпни на сайта на Агенцията, а част от тях са включени в първите за България дигитални уроци с архивно съдържание по история, литература и изобразително изкуство. Те са достъпни напълно безплатно на платформата www.smartclassroom.bg.

"Smartclassroom e система за управление на образователния процес, която е направена специално за България. Тя има и едно предимство сред всички подобни инструменти за работа - училището няма ангажимент с администрирането на платформата.

Лесна е за ползване, много е интуитивна. Дава възможност на учителите да събират материалите си на едно място, да допълват, доразработват, да споделят с колегите си от училище. Платформата постоянно се развива с нови функционалности.

Учителите, които цяла година си създават съдържанието, вече са изградили наистина солидна основа. В някои училища директорът е истински лидер и насърчава учителите да работят с платформата, защото виждат предимствата." - разказва Маги.

Питам я дали й липсва понякога класната стая, а тя отговаря, че от време на време за щастие й се налага да поработи и с ученици, тъй като основно провеждат обучения с учители. Преди месец имала урок с петокласници по предприемачество. Напълнили й душата. "Петокласниците се показаха много зрели и много интересни." - казва тя.

На въпроса дали мисли, че някога ще се върне в класната стая, тя отговаря, че е напълно възможно. така или иначе това си е нейната професията. Подчертава обаче, че човек трябва от време на време да излиза от класната стая. Смята, че едно от нещата с които е била най-полезна за своите ученици, е и опитът, който е добила извън училище, в други професионални сфери.

Казва, че един от многото проблеми на образованието в България е, че то няма никакви допирни точки на места с действителността. Далеч е от реалните проблеми, от реалните умения. Това е и една от мисиите в работата й - българското образование да подготвя учениците с уменията, които ще им бъдат необходими в живота.

Чудя се дали наистина технологиите помагат за преодоляването на "дупката" между поколенията. За по-лесното общуване между хората от различните генерации и съответно - за по-успешното усвояване на знания в училище...

"Аз не вярвам много, че само това е достатъчно. Според мен, за да се стопят границите, няма значение какъв инструмент се използва. За децата е наистина по-лесно така, но те трябва да говорят на един език с учителя. Ако децата се чувстват комфортно в тази среда, а учителят не, ще има дупка пак. Учителят трябва да направи няколко крачки напред.

Парадоксалното е, че децата често не знаят, че тези хубави джаджи могат да се използват за учене, защото са свикнали да ги използват за съвършено други неща. Но ако го няма учителя, няма значение каква техника има в стаята.

Уроците в smartclassroom няма да заместят нормалната учебна програма и учебниците. Целта е друга - да направим по-интересна материята с допълнителни неща, да насърчим учениците да използват тези уроци, за да могат да придобият едни умения, които понякога и студентите нямат, да работят с документи.

Когато видят едни такива документи дигитализирани, много по-ясно им се запечатват в съзнанието . Изграждат се други логически връзки. Друго разбиране... Това богатство е наистина на един клик разстояние."

Друг проблем в образователната система, който обсъждаме, е отлива на млади преподаватели. Ясно е, че трябва да се създадат условия за тях. Съшествува нужда от насърчителни мерки от страна на държавата, не просто да се казва, че образованието е приоритет, а да се действа. Ниското заплащане е само част от проблемите в сектора.

Образованието ни на първо място е недофинансирано и това засяга не само заплатите, а всички аспекти.

Затова такива класни стаи (като тази в София Тех Парк, където разговаряме) са екзотични. Много малко училища могат да си позволят действително със собствени сили да оборудват класните стаи така, както би трябвало да бъде в 21 век. За това се разчита единствено на проекти, външни финансирания... И това е тъжното, защото ние говорим за нови технологии, нови умения...

И все пак светлина в края на тунела има. Иначе, както казва Магданела, няма да има смисъл от усилията на толкова много хора, които просто искат да помогнат на младите да излязат от училище с отворено съзнание и с приложими умения. Но още ли са в училище преподавателите с кауза? Или се умориха?

"Без тях не виждам образователната система. Тя се държи именно на тези хора - онези с наистина възрожденския дух." - убедена е Маги.

И докато чакаме държавата да свърши нещо за образователната система, до края на годината Samsung и Джуниър Ачийвмънт България ще разработят общо 30 урока като за тяхната подготовка ще се използват много от дигитализираните документи на държавните архиви. Част от уроците ще бъдат свързани с български предприемачи от нашата история. Уроците ще са достъпни в напълно безплатната онлайн платформата за интерактивно и колаборативно обучение smartclassroom.bg.

 

Най-четените